Träning!

Medlem
Träning!

Men de senaste händelserna som ploppat upp mår jag relativt bättre. På grund av detta har jag bestämt mig för att försöka tackla ännu ett problem jag har... Och det är min övervikt.

Kanske ska ge en liten bild av mig själv. Jag är en VÄLDIGT liten person på 1.58m och väger 87.4 kilo (sist jag vägde mig för ett par dagar sedan). Jag har en övervikt på kanske 15-20 kilo som måste bort! Problemet jag har är att när jag väl sätter igång så tappar jag lusten helt och lägger ner näst intill direkt.

För något år sedan tänkte jag ansöka till GMU (Grundläggande Militärutbildning för er som inte vet vad det är) och jag började riktigt hårdträna. Efter två månader sprang/joggade/gick jag minst en mil varje dag på runt 45 minuter. Jag var supernöjd med mig själv för vad jag hade lyckats åstakomma, speciellt eftersom jag hade suttit på mitt arsle framför datorn sedan jag var 13 år gammal och inte gjort ett enda dugg. Jag vill komma till den punkten igen då jag faktiskt kan göra detta och få ner mina kilon då det, troligtvis, kommer få upp mitt självförtroende och hjälpa min sjukdom.Tyvärr kom jag inte in på GMU och jag tror det hade med min sjukdom att göra... Vilket faktiskt har stoppat mycket som jag har velat göra.

Jag har en app på min telefon som jag hjälpte till att kickstarta en gång i tiden vid namn ZombieRun (rekommenderar denna och deras 5k app om ni vill komma igång med löpandet eller helt enkelt vill ha någonting roligt att lyssna på medans ni springer). Den ska hjälpa en att komma igång med löpningen. Tyvärr kan jag inte börja som jag gjorde sist med att helt enkelt bara börja då jag väger 20 kilo+ mer än vad jag gjorde då. Det blir helt enkelt för jobbigt för benen och jag tror att jag helt enkelt kommer tappa suget efter ett tag.

Vi har dock en Crosstrainer som jag funderar på att börja med, köra några minuter, vila en stund och sedan köra några minuter till. Men jag skulle behöva komma igång med en riktig träning efter ett tag och tänkte höra om ni har några tips och idéer på vad man skulle kunna göra, som inte är alldeles för svårt/jobbigt att börja med och som sakta men säkert går att trappa upp.

Bara jag får bort alla dessa överflödiga kilon tror jag att mitt självförtroende kommer att gå upp och jag kanske kommer våga mer i mitt liv än vad jag gör just nu.

Jag ska avsluta med att tacka alla som kommit med kommentarer i mina föregående inlägg. Det har hjälpt mig väldigt mycket att ta mig igenom mina dagar då det kännts som värst.

Tack igen!
/B

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Träning!

Det är grymt svårt att bibehålla en bra träningsnivå för mig också. Målet är sub-90 till nästa sommar, så jag kommer att få ligga i.


signatur
Medlem

Det viktiga (sic!) är att hitta något som du också tycker är roligt. Det låter kanske självklart, men som du själv skriver är inte alltid ren löpning uteslutande det bästa. Många tycker det är tråkigt och självklart slutar man igen. Det kan också vara påfrestande på leder e t c, speciellt som många bara gör det sporadiskt och då väldigt intensivt (direkt efter Nyår någon?).

Testa någon annan form med mer "lekmoment" indirekt eller direkt involverat ex Tennis eller Badminton. Många har också rapporterat att kampsporter är bra då du "luras" att röra på dig utan att du märker det. Simning är ur stressynpunkt för kroppen skonsamt eftersom du inte belastar ex benen alls på samma sätt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Ut och springa är nästan det värsta du kan göra för dina knän med den övervikten, Crosstrainern är en ypperligt maskin att starta på.
vad har du för sjukdom? (Om man får fråga)

Medlem

Jag skulle föreslå att boka ett pass med en PT/dietist som kan hjälpa dig att komma igång ordentligt! Träna är jätte kul när man väl kommit igång!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är grymt svårt att bibehålla en bra träningsnivå för mig också. Målet är sub-90 till nästa sommar, så jag kommer att få ligga i.

MItt mål är, först och främst, att få ner min övervikt som jag har lagt på mig på den senaste tiden. Sedan blir det väll att hålla träningen igång för att försöka hålla sig i form. Det jobbigaste är nog att komma igång.

Skrivet av azynkron:

*snip*

Jag tyckte löpningen var riktigt roligt. Mest för att jag såg resultat nästan direkt. Och att jag sedan lyckades pusha mig själv mer och mer för var vecka som gick. Några riktiga sporter är nog ingenting jag vill börja med... I alla fall inte nu då knäna inte kommer att orka med när man har en extra vikt, som inte ska vara där, att handskas med.

Skrivet av Winzi:

Ut och springa är nästan det värsta du kan göra för dina knän med den övervikten, Crosstrainern är en ypperligt maskin att starta på.
vad har du för sjukdom? (Om man får fråga)

Visst får man fråga. Jag har Diabetes och jag TROR att den extra vikten kom genom att jag var tvungen att höjja mina insulindoser med 40%... Då min vikt gick upp så det bara skrek om det efter att doserna blev höjda. Om nu detta är vad som hände vet jag faktiskt inte. Men jag gissar på det. Så kommer jag igång med träningen kommer jag även då att måsta sänka mina doser för att inte ligga för lågt.

Skrivet av BeeJac:

Jag skulle föreslå att boka ett pass med en PT/dietist som kan hjälpa dig att komma igång ordentligt! Träna är jätte kul när man väl kommit igång!

Dessa tankar har slagit mig. Men tyvärr har jag inte råd att lägga ut pengar på en PT. Dietisten kan nog hjälpa mig med maten men min läkare tyckte inte att jag åt dåligt utan snarare tvärt om. Så jag vet inte om det hjälper så mycket heller. En PT skulle vara riktigt bra dock, men som sagt, ekonomin bromsar mycket. Men jag håller med, träna är riktigt kul när man väl kommit igång. Speciellt då man ser resultat.

Medlem

Tänk på att kosten är minst lika viktig, om inte viktigare, än träningen. Allting handlar om kalorier in vs. kalorier ut.
Det spelar ingen roll hur mycket du tränar om du äter fler kalorier än vad du gör av med.
Nu vet jag inte riktigt hur diabetes och viktnedgång funkar ihop, men försök att göra ett matschema och följ. Ta hjälp av en PT ifall du inte vet hur du gör själv, brukar finnas licensierade tränare som säljer personliga matscheman.
Powerwalks är fantastisk träning som dessutom är skonsammare för kroppen än löpning. Tänk på att variera dig, cykla någon gång, simma någon gång, spring intervaller, spring i backar. Det är viktigt att chocka kroppen och inte hamna i en tråkig spiral av samma övningar för att få effekt!
Det är också viktigt att styrketräna så att kroppen orkar med!
Dom tre stora; bänkpress, marklyft och benböj.
Stronglift 5x5 (googla det) aktiverar hela kroppen, men kan verka skrämmande för någon som aldrig lyft fria vikter innan.
Ta hjälp av en insatt kompis eller en personlig tränare.
Jag tog själv hjälp av en PT när jag var ny på gymmet, fick ett matschema och ett träningsschema samt att jag fick hjälp att göra övningarna korrekt, så att man inte skadar sig.
Fråga din doktor hur du kan lägga upp din kost på bästa sätt utan att störa din diabetes. Lycka till!

Inaktiv
Inaktiv

Det är riktigt bra att du vill komma igång med träningen och bli bättre.

Jag gjorde själv samma resa. Överviktig efter studenten sen vart det träning i ett helt år, förändrade hela min livsstil och blev starkare än någonsin för. Sökte in till GMU och kom in. Har idag varit anställd soldat i 1 år snart och jag trivs grymt bra.

Ett tips är att inte gå ut för hårt i början. Jag började promenera i veckor. Ut och gick, fick igång pulsen, osv. Resultaten kommer inte på 1-2 veckor. Det tar tid i början.

Samma med skador. Gå inte ut för hårt i början.

Jag lärde mig också att inte stirra mig blint på vågen. Jag blev starkare och starkare och vissa veckor kunde vågen stå på samma siffra. Muskler osv. Men kör på.

TA hjälp av en PT om du behöver hjälp med kost osv.

Ge inte upp! GMU:n kommer finnas kvar!

Medlem
Skrivet av showerguy:

Ge inte upp! GMU:n kommer finnas kvar!

Vad jag vet så tar de inte in rekryter med diabetes då alla anställda inom försvarsmakten idag skall kunna åka på utlandsmissioner. Diabetes är ju ingen direkt optimal sjukdom att ha i ramen av det arbetet.

Medlem

Måste verkligen ha gener för att springa om du springer/joggar/går milen på 45 min efter 2 månaders träning. 45 min brukar ju vara en rätt bra tid som vana löpare har på milen.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Ett tips är att inte gå ut för hårt i början. Jag började promenera i veckor. Ut och gick, fick igång pulsen, osv. Resultaten kommer inte på 1-2 veckor. Det tar tid i början.

Just därför som jag hade tänkt börja med Crosstrainern i några korta rundor så jag får komma igång, få upp pulsen och börja arbeta igen. Visst vill jag komma igång med löpningen igen då jag faktiskt tyckte det var kul. Men jag måste bli av med övervikten som härjar först.

Skrivet av kaealy:
Skrivet av showerguy:

Ge inte upp! GMU:n kommer finnas kvar!

Vad jag vet så tar de inte in rekryter med diabetes då alla anställda inom försvarsmakten idag skall kunna åka på utlandsmissioner. Diabetes är ju ingen direkt optimal sjukdom att ha i ramen av det arbetet.

Tyvärr är det ju så. Det var någonting jag verkligen ville göra så jag ringde innan jag började träna inför det och frågade hur det var med diabetes. Jag fick då svaret att de varken sa ja eller nej utan att om man blev intagen så skulle de prata med läkare och dylikt innan de bestäme sig. Men jag fick avslag och de sa aldrig varför. Så jag gissar att det är på grund av sjukdomen då jag varken var överviktig eller ur form då jag sökte in. Styrkan kanske var lite lägre än vad jag hade siktat på men jag var långt ifrån svag.

Skrivet av kaealy:

Måste verkligen ha gener för att springa om du springer/joggar/går milen på 45 min efter 2 månaders träning. 45 min brukar ju vara en rätt bra tid som vana löpare har på milen.

Sist jag sprang... Detta var nu nästan 1½ år sedan, så klockade jag 58 minuter och då hade jag vilat i nästan 3 veckor på grund av att jag hade klivit snett när jag hade sprungit och skadade foten. Jag har en far i familjen som är ute å springer i skogen dag ut och dag in då han är storjägare. Han har gjort detta sedan han var tonåring och jag antar att det är därifrån som jag fått dessa gener, om det nu är så.

Inaktiv
Skrivet av kaealy:
Skrivet av showerguy:

Ge inte upp! GMU:n kommer finnas kvar!

Vad jag vet så tar de inte in rekryter med diabetes då alla anställda inom försvarsmakten idag skall kunna åka på utlandsmissioner. Diabetes är ju ingen direkt optimal sjukdom att ha i ramen av det arbetet.

Jag tänkte på om kanske diabetes blir bättre om han förändrar kosten och träningen.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av showerguy:

Ge inte upp! GMU:n kommer finnas kvar!

Vad jag vet så tar de inte in rekryter med diabetes då alla anställda inom försvarsmakten idag skall kunna åka på utlandsmissioner. Diabetes är ju ingen direkt optimal sjukdom att ha i ramen av det arbetet.

Jag tänkte på om kanske diabetes blir bättre om han förändrar kosten och träningen.

Inte riktigt så som Diabetes fungerar tyvärr =P Det är ingenting man bara kan träna eller äta bort. Även om jag hade velat att det var så. Men ja, både träning och kost gör att det blir bättre men jag kommer aldrig bli av med sjukdomen förrens forskningen har gått frammåt. Det har ju gjort det rätt mycket de senaste åren och forskarna tror att de sa ha ett bot för sjukdomen rätt så snart.

Medlem
Skrivet av Bunisher:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av showerguy:

Ge inte upp! GMU:n kommer finnas kvar!

Vad jag vet så tar de inte in rekryter med diabetes då alla anställda inom försvarsmakten idag skall kunna åka på utlandsmissioner. Diabetes är ju ingen direkt optimal sjukdom att ha i ramen av det arbetet.

Jag tänkte på om kanske diabetes blir bättre om han förändrar kosten och träningen.

Inte riktigt så som Diabetes fungerar tyvärr =P Det är ingenting man bara kan träna eller äta bort. Även om jag hade velat att det var så. Men ja, både träning och kost gör att det blir bättre men jag kommer aldrig bli av med sjukdomen förrens forskningen har gått frammåt. Det har ju gjort det rätt mycket de senaste åren och forskarna tror att de sa ha ett bot för sjukdomen rätt så snart.

Träning kan dock göra så att du får jämnare blodsocker, brorsan har diabetes och hans blodsocker blev mycket stabilare sen han började ta promenader.
Tänk på att du kan behöva lite energi under tiden du tränar ifall sockret dyker.

Medlem

Börja med framfot nedsättning när du springer sen så kommer du löpa mycket mindre risk att trampa snett. Men PT är helt klart värt pengarna då de utgår efter dig och dina behov samt mål. Julen är ju annalkande så det kanske är en bra julklapp att önska?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är grymt svårt att bibehålla en bra träningsnivå för mig också. Målet är sub-90 till nästa sommar, så jag kommer att få ligga i.

Samma här. Jag blir glad om jag hamnar på 98 - 100kg.

Kanske är mindre TV-spelande det riktiga tricket?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Träning kan dock göra så att du får jämnare blodsocker, brorsan har diabetes och hans blodsocker blev mycket stabilare sen han började ta promenader.
Tänk på att du kan behöva lite energi under tiden du tränar ifall sockret dyker.

Jo absolut gör träningen blodsockret stabilare. Det var därför som jag syftade på att om jag kommer igång så kommer det hjälpa min sjukdom i mitt inlägg.

Skrivet av BeeJac:

Börja med framfot nedsättning när du springer sen så kommer du löpa mycket mindre risk att trampa snett. Men PT är helt klart värt pengarna då de utgår efter dig och dina behov samt mål. Julen är ju annalkande så det kanske är en bra julklapp att önska?

Klev snett när jag var ute å sprang på grund av att en bil kom körandes förbi mig närmare än vad jag trodde. Springer på en asfalterad sidoväg där det inte går så mycket trafik (men såklart håller man sig till sidan om vägen ändå) men alla håller inte åt sig då de ser någon efter vägen. Då kommer en bil framför mig, rätt nära, och jag försöker hålla åt mig lite mer och kliver då snett ner i ett dike som är på sidan om vägen. Jag föll dock inte ner i diket men jag fick rätt så ont i foten efteråt. Så det var bara en olycka (eller vad man nu ska kalla det) som gjorde att jag skadade foten och fick vila ett par veckor.

1
Skriv svar