Spelens inverkan på stress.

Testpilot
Spelens inverkan på stress.

Man läser rätt ofta om att spel har negativa konsekvenser men sällan om de positiva.

Så här är det för mig :

Jag har ett ganska stressigt jobb , flyttade och bytte jobb för ett antal år sen för att minska stressen och det gjorde det till en början.

Men det har faktiskt ökat på igen sedan 2011 . Särskilt sen början på 2014 då mitt jobb har förändrats har det inneburit mera ansvar än någonsin. Man känner verkligen hur det tär på en.

Även fysiskt har det gett spår med stressmage och annat. (det var då jag flyttade)

Men det är en annan stress än man hade innan , häruppe i norr så har man inte den där intensiva personstressen som jag kände särskilt i Stockholm då jag jobbade där en period.
Tyvärr så kommer stressen igen , i annan form denna gång.

Som tur är har jag flera stresshanterare . En bra käresta. En katt att stressa av med. Även att glo på tv-serier så vi bägge varvar ner. Sist men inte minst så har jag datorspelen.

Det är nåt speciellt att se fram emot ett bra spel att spela på kvällarna och särskilt helgerna.
Veckodagar brukar jag sällan ha tid att spela men ibland kan man klämma in nån timme även då om man har tur.

Men helger , då kan man ta ut svängarna , då kan man grotta ner sig i nåt bra äventyr eller panga friskt i nåt FPS .

Det gör att jag blir betydligt lugnare och alla tankar på jobbet försvinner i tomma intet då jag är fullt koncentrerad på att ta kål på fiender eller gömma mig för Alien.

På senare år har jag slutat med multiplayerspelen , det är en stress även det att synka sitt schema med andra personer för att köra den där matchen eller tex. raida i wow eller skotta grus i EVE och andra krav.
Singelplayerspel är mer stressfria , du spelar på din tid och inte på nån annans , du kan pausa då du vill och ingen skäller på dig för du behöver gå på toa.

Nu är det inte som i alla varningstexter man läst att man spelar så ofantligt mycket att jobb / skola blir lidande och annat. Nej jag spelar mina timmar , jag lägger mig i tid på vardagarna och på helgerna är det sällan man ens orkar spela längre än till 01-02 på nätterna.

Dessutom är det så att det är inte så många spel som man spelar , förut då man var yngre kunde man testa allt som kom ut . Sällan man verkligen spelade klart ett spel till slutet men man hade testat spelen iallafall. Sen då att man ”host host” sällan betalade för detta nöje var ju en annan femma det också.

Numer är man lite mer finsmakare , man väljer ut spel som intresserar och testar.
Fördelen är ju att man kan lätt förköpa sig på billiga rea-spel på Steam/GMG/GOG/Humblebundle mfl.

På det viset var det lääänge sen jag ens såg åt piratkopior , å andra sidan köper man nu spel man aldrig spelar , på det viset betalar jag tillbaka min ”pirat-skuld”.
Faktiskt är det så att i vissa fall köper jag spel jag inte ens gillar för att sponsra en bra speltillverkare.

Men åter till stressen , jag sjunker gärna ner i nåt spel och är det ett BRA spel så försvinner alla bekymmer utom ledvärk och toaproblem

I medelålderstider så orkar ju inte kroppen med de där 12timmarspassen utan man behöver mat/toa/röra-sig paus .
Numera är det iallafall lite mer accepterat att man spelar , förr var man ju socialt utstött då man spelade på fritiden.

Jag investerar mina pengar i min spelburk , grannen därhemma har en separat skåpbil till sin dyra cross-motorcykel som han åker med på helgerna . Jag har en topptrimmad dator med 27” skärm och dyrt grafikkort , alla har vi olika vuxenhobbies.

Så ni därute , stressa av från era jobb med lite spelande . Ännu har jag inte blivit en galen yxmördare av mina spel och jag tvivlar det kommer ske!

// Kiri OUT!

#blogg

Medlem
Spelens inverkan på stress.

Håller med, det är skönt att varva ner med lite spel, försvinna in i en annan värld en stund kan verkligen få tankarna på annat håll, men i stort sätt allt som man tycker är roligt funkar ju lika bra.
Läsa en bok, lyssna på musik, kolla på en bra film, syssla med någon hobby och framförallt träning. Bara något så enkelt som en promenad om dagen kan göra underverk, både fysiskt och psykiskt. Har träffat så många människor som klagar på att dom mår dåligt på olika sätt, men aldrig ens tänkt tanken på att sköta sin kropp ordentligt.

Testpilot

Att träna stänger ju inte av hjärnan för mig iallafall , även om det har andra positiva effekter.
För att stressa av krävs det nåt som hjärnan får jobba med , så en bok är mitt ultimata stressverktyg på semestern. Då vet jag att hinner läsa igenom ett par stycken.

1
Skriv svar