Medlem
Gta V

Hallå!
När gta v släpptes så köpte jag spelet rätt så fort. Var kul och underhållande att spela igenom, sen när det mesta var klart så var det ju bara att spela fritt i världen vilket jag tycker kan vara rätt underhållande. Orsaken att jag spelade spelet igen var att barnen på mitt jobb pratar väldigt mycket om spelet. Så jag vart faktiskt lite sugen på att spela igen. Så igår när jag satt mig och lirade så blev jag lite fundersam, jag tänkte på allt jag gjorde när jag spelade, det är inte så vackra saker som händer i spelet om man väljer att köra lite hårdare. Saken här är att barnen i min klass spelar och pratar om det här spelet, men det som bör tilläggas är att barnen i min klass är 6 år. Vilket är helt galet. Det finns ansvar för föräldrar att se till att dessa spel inte ska finnas i barns händer. Fick höra av en elev när jag fråga om hans mamma visste om vad spelet handlade om. Svaret jag fick var "Jo jag har förklarat att spelet går ut på att köra bil, springa runt i skogen och simma i vattnet". Jag skrattade direkt och visste att eleven visste varför också. Mamman hade ju såklart trott på allt killen sa, men jag frågade varför han inte berättade sanningen om spelet. "Då får jag ju inte spela såklart". Så han är ju smart också. Men jag tycker att en förälder ska lära sig och se efter på spelet va de innehåller osv. Ska försöka ta med mig detta i mitt nya jobb som uppdragspedagog inom IKT. Tror inte att de ska vara helt omöjligt att få in en föreläsning som skulle handla just om spel och åldrar och alla innehåll som är i spelen. Får se vad som händer! Nu är min rast slut och nu ska jag ut i kylan igen! Ha de gött!

Emil/Puff90/crazyturt

#blogg

Testpilot
Gta V

Dom är listiga dom små liven

Själv väntar jag till PC versionen släpps , då skall det lattjas som tusan!

Tips: lägg in lite radbrytningar i bloggen , som det är nu blir det en stor "wall of text" att läsa.

Medlem

Det räcker ju med att föräldrarna sätter sig ner bredvid sitt barn för att se vad det är de spelar (vilket för mig är en självklarhet). Jag förstår att många använder TVn som en sorts barnvakt, men visst borde man väl bry sig om vad det är för barnvakt som har hand om barnen?

Det krävs så lite av föräldrarna egentligen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Det är ju faktiskt skrämmande att föräldrar har så dålig koll på vad det är för spel man köper till sina barn. Antar att det är föräldrarna som köper spelet till sina barn. När det gäller film så har jag fått för mig att föräldrarna är måna om att bestämma vilka filmer som passar sina barn.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Dom är listiga dom små liven

Själv väntar jag till PC versionen släpps , då skall det lattjas som tusan!

Tips: lägg in lite radbrytningar i bloggen , som det är nu blir det en stor "wall of text" att läsa.

Will do my friend!

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Måste få dela med mig av en anekdot från tiden då jag gick i högstadiet.
Jag var i den lokala spelbutiken i stan med avsikten att köpa GTA: San Andreas. Glad i hågen marscherade jag upp till disken med ett exemplar och killen i butiken vägrade sälja till mig för att jag var minderårig.

"Men ESRB-stämplarna är bara rekommendationer", försökte jag. "Det är inte olagligt att sälja GTA!"

"Jomen nu är det så här att jag inte vill sälja det när du uppenbarligen är för liten" fick jag till svar.

Så jag gick till farsan, som var i butiken bredvid, och frågade om han ville köpa ut GTA till mig. I hans värld är våldsamma datorspel likvärdiga med de blodiga deckarna han läste som barn, självklart köpte han det till mig.

Jag måste ha varit en riktig liten skit i butikskillens ögon. Men sommaren var räddad för min del.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

1
Skriv svar