Robot
Overwatch

Med Overwatch vill Blizzard göra oss till hjältar – och ge oss en värld värd att rädda. FZ åkte till Blizzcon för att uppleva succéföretagets senaste storsatsning.

#overwatch, #blizzard-entertainment, #starcraft, #valve, #dota, #team-fortress-2, #hearthstone, #titan


Medlem
Overwatch

"Jeff Kaplan minns hur det tongångarna var för 12 år sedan.
"Varför ska Blizzard göra ett MMO? Ni gör ju bara rts-spel?!""

Såg den delen på Blizzcon och grejen är den att det är inte helt sant det där. Jag minns där var många i min skola som var helt säkra på att de skulle lyckas eftersom de också hade gjort Diablo och där måste varit journalister som tänkt detsamma. Så den jämförelsen funkar liksom inte helt 100%. De kan ju faktiskt fett göra bort sig med det här spelet (men jag betvivlar väldigt hårt att de skulle göra det).

EDIT: Nu kanske det är nån som rättar mig och menar Blizzard North gjorde allt i Diablo-spelen men en hel del av dem fanns väl fortfarande kvar när de gjorde WoW...?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av DarkZide8:

"Jeff Kaplan minns hur det tongångarna var för 12 år sedan.
"Varför ska Blizzard göra ett MMO? Ni gör ju bara rts-spel?!""

Såg den delen på Blizzcon och grejen är den att det är inte helt sant det där. Jag minns där var många i min skola som var helt säkra på att de skulle lyckas eftersom de också hade gjort Diablo och där måste varit journalister som tänkt detsamma. Så den jämförelsen funkar liksom inte helt 100%. De kan ju faktiskt fett göra bort sig med det här spelet (men jag betvivlar väldigt hårt att de skulle göra det).

EDIT: Nu kanske det är nån som rättar mig och menar Blizzard North gjorde allt i Diablo-spelen men en hel del av dem fanns väl fortfarande kvar när de gjorde WoW...?

Poängen var inte att varenda kotte var kritiska till att de skulle göra ett MMO, utan att många var det, precis som många tycks vara kritiska nu.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av DarkZide8:

"Jeff Kaplan minns hur det tongångarna var för 12 år sedan.
"Varför ska Blizzard göra ett MMO? Ni gör ju bara rts-spel?!""

Såg den delen på Blizzcon och grejen är den att det är inte helt sant det där. Jag minns där var många i min skola som var helt säkra på att de skulle lyckas eftersom de också hade gjort Diablo och där måste varit journalister som tänkt detsamma. Så den jämförelsen funkar liksom inte helt 100%. De kan ju faktiskt fett göra bort sig med det här spelet (men jag betvivlar väldigt hårt att de skulle göra det).

EDIT: Nu kanske det är nån som rättar mig och menar Blizzard North gjorde allt i Diablo-spelen men en hel del av dem fanns väl fortfarande kvar när de gjorde WoW...?

Poängen var inte att varenda kotte var kritiska till att de skulle göra ett MMO, utan att många var det, precis som många tycks vara kritiska nu.

Well min poäng var att det inte fanns någon egentlig anledning till att oroa sig eftersom de redan hade en fot inne i RPG i multiplayer-miljöer. Här finns det dock, eftersom den enda shootern de har försökt sig på innan var Ghost som de la ner.

Medlem

Verkar väldigt intressant detta måste jag säga och jag är för det mesta kritisk till shooters!

Angående situationen där du och din kamrat höll en korridor och ingen kom fram.. Kan tänka mig att om Änglakvinnan (glömt namnet) boostade Reinheart hade han eventuellt kunnat ta sig fram med hjälp av sin sköld och knockat dig och din kompanjon på stjärten med sin knockdown ability vilket borde ha öppnat upp för de andra att trycka igenom?

Tycker i vilket fall att det känns som att det finns en väldigt cool symmetri mellan hjältarna på samma sätt som medic och heavy fungerade så bra ihop i TF2, fast för fler kombinationer i detta fall.

Medlem

Skulle gärna se en film på detta. Trailen är bland det bästa jag sätt på rätt länge och var värdigt att slå Pixar på näsan

Medlem

come igen beta nyckel!

Medlem

GOTY!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

orka regga sig när man inte kommer ihåg lösenordet och det är sånt oerhört krångel att få reda på skiten lättare att bara skaffa ny mailadress.

edit: och ny mailadress blev det, långt mkt mindre knas, haha


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av DarkZide8:

"Jeff Kaplan minns hur det tongångarna var för 12 år sedan.
"Varför ska Blizzard göra ett MMO? Ni gör ju bara rts-spel?!""

Såg den delen på Blizzcon och grejen är den att det är inte helt sant det där. Jag minns där var många i min skola som var helt säkra på att de skulle lyckas eftersom de också hade gjort Diablo och där måste varit journalister som tänkt detsamma. Så den jämförelsen funkar liksom inte helt 100%. De kan ju faktiskt fett göra bort sig med det här spelet (men jag betvivlar väldigt hårt att de skulle göra det).

EDIT: Nu kanske det är nån som rättar mig och menar Blizzard North gjorde allt i Diablo-spelen men en hel del av dem fanns väl fortfarande kvar när de gjorde WoW...?

Poängen var inte att varenda kotte var kritiska till att de skulle göra ett MMO, utan att många var det, precis som många tycks vara kritiska nu.

Well min poäng var att det inte fanns någon egentlig anledning till att oroa sig eftersom de redan hade en fot inne i RPG i multiplayer-miljöer. Här finns det dock, eftersom den enda shootern de har försökt sig på innan var Ghost som de la ner.

Jag minns inte direkt någon våg av tvivel heller så där, efter WC2/3 och Diablo, det var liksom nästa steg, kändes inte fel alls och när jag testade första betan av wow så var det ju asnice, det var verkligen som att gå runt inne i ett apstort wc3 på något sätt...

Men ja, det var ju nu 10000 år sedan med så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad oväntat att Michael Gill tänker på världen i form av "hjältar" och inte tycker Metzens uttalande är en plattityd. Man kan ju nästan få för sig att Michael har ett svart-vitt och simpelt synsätt på världen. Men det är ju helt ok numera, så länge man håller på de som Michael och övriga media stämplat som goda.

Medlem
Skrivet av jhgvggv:

Vad oväntat att Michael Gill tänker på världen i form av "hjältar" och inte tycker Metzens uttalande är en plattityd. Man kan ju nästan få för sig att Michael har ett svart-vitt och simpelt synsätt på världen. Men det är ju helt ok numera, så länge man håller på de som Michael och övriga media stämplat som goda.

Tycker din kommentar är weird och verkar missa helt att Overwatch har ett väldigt tydligt Superhjälte-tema...

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av jhgvggv:

Vad oväntat att Michael Gill tänker på världen i form av "hjältar" och inte tycker Metzens uttalande är en plattityd. Man kan ju nästan få för sig att Michael har ett svart-vitt och simpelt synsätt på världen. Men det är ju helt ok numera, så länge man håller på de som Michael och övriga media stämplat som goda.

Tycker din kommentar är weird och verkar missa helt att Overwatch har ett väldigt tydligt Superhjälte-tema...

Den ska ses i sitt sammanhang (sista stycket) och med kunskapen om Michael Gills synsätt på hela GG/anti-GG.

Medlem

Det fanns mycket tvivel som cirkulerade om WoW vill jag minnas men samtidigt så hade de en väldigt gedigen alpha/beta-period då hypen verkligen satte fart eftersom det var kul redan då. Tror faktiskt det var en av anledningarna till hur det växte - inga futtiga betahelger då man knappt har tid att få intryck bland buggletandet; verkar vara poppis nuförtiden.

Lär väl märkas under Overwatch-betan hur det fungerar med fler folk, men det blir nog just balansen som blir knivigast med så många förmågor med i bilden.

Medlem
Skrivet av jhgvggv:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av jhgvggv:

Vad oväntat att Michael Gill tänker på världen i form av "hjältar" och inte tycker Metzens uttalande är en plattityd. Man kan ju nästan få för sig att Michael har ett svart-vitt och simpelt synsätt på världen. Men det är ju helt ok numera, så länge man håller på de som Michael och övriga media stämplat som goda.

Tycker din kommentar är weird och verkar missa helt att Overwatch har ett väldigt tydligt Superhjälte-tema...

Den ska ses i sitt sammanhang (sista stycket) och med kunskapen om Michael Gills synsätt på hela GG/anti-GG.

Känner till det, I still don't see it.

Medlem

Jag hann med att testa fyra karaktärer totalt. Hanzo, Bastion, Reaper, och Tracer. Hade kul med samtliga utom Hanzo - och det endast för att han inte kändes lika polerad som alla andra. Jag tror verkligen att Blizzard sitter på något stort här, potentialen är enorm. Alla som jag såg testa det här i Anaheim var mer eller mindre lyriska. Själv brukar jag inte springa iväg med hypeflaggan hållen högt, men av de matcher jag spelade var samtliga riktigt underhållande.

Medlem

Antar att det blir free to play och micro transaktioner eller? Bara det inte blir massa hattar!

tippar på ett f2p-pay2win med månadsavgift om man inte vill grinda så mkt.

Medlem

Ska bli grymt spännande att se mer av det här spelet

Medlem

Var ju lite snålt om information kan jag tycka, är inte intresserad av nån mans armhålor, vill veta hur spelet var!

Till exempel, hur fungerar det med dom olika förmågorna, alla karaktärer verkade ju ha nån slags ultimate, är det nån slags killstreak/scorestreak grej eller? Hur mycket stryk kan man ta som dom olika karaktärerna, finns det något mellanvärde som i TF2 där man kan räkna på hur många träffar man kan ta? Hur hanterar "tunga" karaktärer vertikala strider mot till ellexempel widowmaker, är vissa karaktärer hård-counters mot andra? Hur länge brukar en strid vara - kan man verkligen döda folk så enkelt/snabbt som karaktärs videorna får det att se ut?

Medlem

Ser jut ut som ett spel för P10... blizzards artstyle blir bara mer och mer överdriven.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Var ju lite snålt om information kan jag tycka, är inte intresserad av nån mans armhålor, vill veta hur spelet var!

Till exempel, hur fungerar det med dom olika förmågorna, alla karaktärer verkade ju ha nån slags ultimate, är det nån slags killstreak/scorestreak grej eller? Hur mycket stryk kan man ta som dom olika karaktärerna, finns det något mellanvärde som i TF2 där man kan räkna på hur många träffar man kan ta? Hur hanterar "tunga" karaktärer vertikala strider mot till ellexempel widowmaker, är vissa karaktärer hård-counters mot andra? Hur länge brukar en strid vara - kan man verkligen döda folk så enkelt/snabbt som karaktärs videorna får det att se ut?

Ultimates laddar upp av att göra skada eller heala andra. Laddningen håller i även om man dör, så man kan respawna med en uppladdad ultimate.

Striderna kan gå väldigt snabbt beroende på vem man spelar - Widowmaker oneshottade mig som Tracer, men jag tålde nästan dubbelt så mycket när jag spelade som Bastion.

Jag spelade bara karaktärer med skjutvapen så jag vet inte hur tex Reinhardt hanterar någon som klättrat högt - kanske genom att fokusera på målet istället? Deathmatch finns ju inte.

MEG
Medlem

Inget spel för mig, men lycka till Blizzard.....


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Stephan:

Jag hann med att testa fyra karaktärer totalt. Hanzo, Bastion, Reaper, och Tracer. Hade kul med samtliga utom Hanzo - och det endast för att han inte kändes lika polerad som alla andra. Jag tror verkligen att Blizzard sitter på något stort här, potentialen är enorm. Alla som jag såg testa det här i Anaheim var mer eller mindre lyriska. Själv brukar jag inte springa iväg med hypeflaggan hållen högt, men av de matcher jag spelade var samtliga riktigt underhållande.

Kul att se fler svenskar som besökt blizzcon och testat! Hoppas på att se många signa upp för betan

Medlem

Ni kommer alla att hänga mig nu men det känns som ett MOBA-FPS

Medlem
Skrivet av Stephan:

Ultimates laddar upp av att göra skada eller heala andra. Laddningen håller i även om man dör, så man kan respawna med en uppladdad ultimate.

Striderna kan gå väldigt snabbt beroende på vem man spelar - Widowmaker oneshottade mig som Tracer, men jag tålde nästan dubbelt så mycket när jag spelade som Bastion.

Jag spelade bara karaktärer med skjutvapen så jag vet inte hur tex Reinhardt hanterar någon som klättrat högt - kanske genom att fokusera på målet istället? Deathmatch finns ju inte.

Tackar!

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av jhgvggv:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av jhgvggv:

Vad oväntat att Michael Gill tänker på världen i form av "hjältar" och inte tycker Metzens uttalande är en plattityd. Man kan ju nästan få för sig att Michael har ett svart-vitt och simpelt synsätt på världen. Men det är ju helt ok numera, så länge man håller på de som Michael och övriga media stämplat som goda.

Tycker din kommentar är weird och verkar missa helt att Overwatch har ett väldigt tydligt Superhjälte-tema...

Den ska ses i sitt sammanhang (sista stycket) och med kunskapen om Michael Gills synsätt på hela GG/anti-GG.

Känner till det, I still don't see it.

Ok, då skriver jag dig på näsan eftersom du ber om det:

Michael Gill har en väldigt binär syn på världen, där vissa är goda (t.ex. feminister/anti-GG) och vissa är onda (t.ex. GG/vita män). När man ser på världen på det sättet är det naturligt att man tror på "hjältar". I den världen har Michael stämplat Blizzard som goda*, därför utövar inte Michael Gill något kritiskt tänkande mot Metzens uttalande.

*Tänka sig, det var precis som att Blizzards folk visste vad de skulle säga för att kunna köpa sig en speljournalists gillande och säkra positiv press... hmm, om det bara fanns ett ord för det.

Medlem
Skrivet av jhgvggv:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av jhgvggv:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av jhgvggv:

Vad oväntat att Michael Gill tänker på världen i form av "hjältar" och inte tycker Metzens uttalande är en plattityd. Man kan ju nästan få för sig att Michael har ett svart-vitt och simpelt synsätt på världen. Men det är ju helt ok numera, så länge man håller på de som Michael och övriga media stämplat som goda.

Tycker din kommentar är weird och verkar missa helt att Overwatch har ett väldigt tydligt Superhjälte-tema...

Den ska ses i sitt sammanhang (sista stycket) och med kunskapen om Michael Gills synsätt på hela GG/anti-GG.

Känner till det, I still don't see it.

Ok, då skriver jag dig på näsan eftersom du ber om det:

Michael Gill har en väldigt binär syn på världen, där vissa är goda (t.ex. feminister/anti-GG) och vissa är onda (t.ex. GG/vita män). När man ser på världen på det sättet är det naturligt att man tror på "hjältar". I den världen har Michael stämplat Blizzard som goda*, därför utövar inte Michael Gill något kritiskt tänkande mot Metzens uttalande.

*Tänka sig, det var precis som att Blizzards folk visste vad de skulle säga för att kunna köpa sig en speljournalists gillande och säkra positiv press... hmm, om det bara fanns ett ord för det.

Han menar snarare hjältar då karaktärerna i spelet föreställer superhjältar. Du läser in saker du vill läsa.

1
Skriv svar