Enligt analytiker kommer AMD gå i graven

Robot
Enligt analytiker kommer AMD gå i graven
Medlem
Enligt analytiker kommer AMD gå i graven

Inte så bra om Intel får typ monopol på processortillverkning, hoppas det kommer något/några andra företag och ersätter :/

Medlem

monopol snart alltså...

Medlem

Kanske dags att splitta jätten Intel? Det borde ju finnas någon gräns för hur stort ett företag kan vara, med tanke på monopol/oligopol.

Medlem

Det är väl mer kända för sina grafikkort skulle jag säga med 35% av marknaden.

Medlem

Tragiskt men inte så oväntat

Medlem

Fan..Jag ville inte skaffa Nvidia
(så småningom)

Inaktiv

Deras storhetstid var på 90-talet.

Medlem
Skrivet av Hondo:

Deras storhetstid var på 90-talet.

Nej deras storhetstid var 00-talet det var före det man såg allt som var dåligt med att ha intel ensam.
AMD var favorit länge det var väll när det börja komma fler kärnor osv som intel gick som speciellt nu dom senare generationer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hondo:

Deras storhetstid var på 90-talet.

Verkligen inte.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Spelar fortfarande med min dubbel kärniga AMD processor som jag köpte 2008. Still going strong!

k3m
Medlem

Satan vad tråkigt om AMD blir bankrupta. Intel är och har alltid varit överprisat skit. Men tack vare slug PR så har folk köpt deras produkter i tron om att de är bäst/prisvärdast. Fan att människor ska vara så jävla lättlurade. Jag hoppas analytikerna har fel, vilket de många ggr också har.

Medlem
Skrivet av SnelHest:

Inte så bra om Intel får typ monopol på processortillverkning, hoppas det kommer något/några andra företag och ersätter :/

Kommer inte att hända. USAs monopollagar är stenhårda, Intel kommer hellre att ge AMD pengar så att de klarar sig.

Medlem
Skrivet av Hondo:

Deras storhetstid var på 90-talet.

Storhetstiden var definitivt under Athlon XP-eran och tidiga 64-eran.

Inaktiv
Skrivet av k3m:

Satan vad tråkigt om AMD blir bankrupta. Intel är och har alltid varit överprisat skit. Men tack vare slug PR så har folk köpt deras produkter i tron om att de är bäst/prisvärdast. Fan att människor ska vara så jävla lättlurade. Jag hoppas analytikerna har fel, vilket de många ggr också har.

Överprisat skit? Det är billiga komponenter som fullständigt piskar skiten ur AMD. Även budgetmodeller från Intel spöar allt vad AMD har.

Medlem

AMD har sig själva att skylla på. Oavsett vad Intel har gjort för saker för att nå den marknadsandel som man nu har, så är det AMD själva som har grävt sin egen grav.
Man har alltid mer eller mindre aldrig tillfört något nytt i sina nya processorer som har varit en trendsättare. Intel visar prov gång på gång att man gör mer än bara att öka siffrorna i MHz och antal kärnor. Något som AMD blint har stirrat sig på år efter år.
Medan Intel har smartare lösningar har AMD helt och hållet förlitat sig på att försöka få in så mycket GHz och kärnor som det bara går.
Intel var på väg åt samma öde med sin Pentium 4. Vem minns inte Pentium 4 med håll i hatten 3.8GHz.
Extrem värmeutveckling och hög energiförbrukning. Det som kännetecknar AMD idag gentemot Intel.

Medlem

Finns de inget stort Kina-märke då som kommer ta väst med storm?


signatur
Medlem
Skrivet av SnelHest:

Inte så bra om Intel får typ monopol på processortillverkning, hoppas det kommer något/några andra företag och ersätter :/

Vad jag vet så äger Intel patenten för den moderna CPU:n och AMD betalar licensavgifter till dem. Samt att intel äger patent för GPU, RAM etc men att de är väldigt "snälla" med att tillåta andra tillverka sina saker.

Medlem
Skrivet av k3m:

Satan vad tråkigt om AMD blir bankrupta. Intel är och har alltid varit överprisat skit. Men tack vare slug PR så har folk köpt deras produkter i tron om att de är bäst/prisvärdast. Fan att människor ska vara så jävla lättlurade. Jag hoppas analytikerna har fel, vilket de många ggr också har.

*puts on the tinfoil hat*


signatur

I drank what?

k3m
Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:

Satan vad tråkigt om AMD blir bankrupta. Intel är och har alltid varit överprisat skit. Men tack vare slug PR så har folk köpt deras produkter i tron om att de är bäst/prisvärdast. Fan att människor ska vara så jävla lättlurade. Jag hoppas analytikerna har fel, vilket de många ggr också har.

Överprisat skit? Det är billiga komponenter som fullständigt piskar skiten ur AMD. Även budgetmodeller från Intel spöar allt vad AMD har.

Kanske i dagsläget, vilket är helt orelevant. Då flaskhalsen är grafikkortet i en pc när det kommer till tvspelande.

Jag har tidigare oxå gått på intels propaganda. Men efter jag bytte till AMD så har jag kunnat lägga pengarna på feta grafikkort och spelat på häftigaste grafiken i många år. Att byta från intels överprisade CPUs till AMDs mycket prisvärda CPUs , är bland det klyftigaste jag gjort.

Inaktiv
Skrivet av k3m:
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:

Satan vad tråkigt om AMD blir bankrupta. Intel är och har alltid varit överprisat skit. Men tack vare slug PR så har folk köpt deras produkter i tron om att de är bäst/prisvärdast. Fan att människor ska vara så jävla lättlurade. Jag hoppas analytikerna har fel, vilket de många ggr också har.

Överprisat skit? Det är billiga komponenter som fullständigt piskar skiten ur AMD. Även budgetmodeller från Intel spöar allt vad AMD har.

Kanske i dagsläget, vilket är helt orelevant. Då flaskhalsen är grafikkortet i en pc när det kommer till tvspelande.

Jag har tidigare oxå gått på intels propaganda. Men efter jag bytte till AMD så har jag kunnat lägga pengarna på feta grafikkort och spelat på häftigaste grafiken i många år. Att byta från intels överprisade CPUs till AMDs mycket prisvärda CPUs , är bland det klyftigaste jag gjort.

När du skriver överprisade, tar du ens hänsyn till värde per krona, tex prestanda per krona?

Ironiskt nog floppade Bulldozer med sin processor...och namnet är humor i sammanhanget.

k3m
Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av k3m:

Satan vad tråkigt om AMD blir bankrupta. Intel är och har alltid varit överprisat skit. Men tack vare slug PR så har folk köpt deras produkter i tron om att de är bäst/prisvärdast. Fan att människor ska vara så jävla lättlurade. Jag hoppas analytikerna har fel, vilket de många ggr också har.

*puts on the tinfoil hat*

seriöst o moget uttalande, som indiker intelligens. (Sarkasm)

k3m
Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:

Satan vad tråkigt om AMD blir bankrupta. Intel är och har alltid varit överprisat skit. Men tack vare slug PR så har folk köpt deras produkter i tron om att de är bäst/prisvärdast. Fan att människor ska vara så jävla lättlurade. Jag hoppas analytikerna har fel, vilket de många ggr också har.

Överprisat skit? Det är billiga komponenter som fullständigt piskar skiten ur AMD. Även budgetmodeller från Intel spöar allt vad AMD har.

Kanske i dagsläget, vilket är helt orelevant. Då flaskhalsen är grafikkortet i en pc när det kommer till tvspelande.

Jag har tidigare oxå gått på intels propaganda. Men efter jag bytte till AMD så har jag kunnat lägga pengarna på feta grafikkort och spelat på häftigaste grafiken i många år. Att byta från intels överprisade CPUs till AMDs mycket prisvärda CPUs , är bland det klyftigaste jag gjort.

När du skriver överprisade, tar du ens hänsyn till värde per krona, tex prestanda per krona?

Ironiskt nog floppade Bulldozer med sin processor...och namnet är humor i sammanhanget.

jag har sagt mitt. Gillar du det inte? Tråkigt för dig.

Sitter fortfarande på en FX-8350 och märker då inga problem i varken spel eller program så vad är problemet, kan det vara så att man köper komponenter mer på syntetiska benchmark än verklig upplevd prestanda.
Problemet med en eventuell konkurs av AMD är väl att Intel sitter på x86 arkitekturen och där man licensierar ut den till AMD och VIA där VIA knappast använt sin licens alls det senaste, Problemet kommer ju i att om någon annan vill tillverka x86 processorer så måste Intel godkänna detta.
Ett monopol är aldrig en bra lösning för oss konsumenter så jag ser detta med viss fasa.
Om sanningen skall fram så har processorerna blivit så snabba idag från båda lägren så man sällan får någon "wow" känsla längre.

Inaktiv
Skrivet av k3m:
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:

Satan vad tråkigt om AMD blir bankrupta. Intel är och har alltid varit överprisat skit. Men tack vare slug PR så har folk köpt deras produkter i tron om att de är bäst/prisvärdast. Fan att människor ska vara så jävla lättlurade. Jag hoppas analytikerna har fel, vilket de många ggr också har.

Överprisat skit? Det är billiga komponenter som fullständigt piskar skiten ur AMD. Även budgetmodeller från Intel spöar allt vad AMD har.

Kanske i dagsläget, vilket är helt orelevant. Då flaskhalsen är grafikkortet i en pc när det kommer till tvspelande.

Jag har tidigare oxå gått på intels propaganda. Men efter jag bytte till AMD så har jag kunnat lägga pengarna på feta grafikkort och spelat på häftigaste grafiken i många år. Att byta från intels överprisade CPUs till AMDs mycket prisvärda CPUs , är bland det klyftigaste jag gjort.

När du skriver överprisade, tar du ens hänsyn till värde per krona, tex prestanda per krona?

Ironiskt nog floppade Bulldozer med sin processor...och namnet är humor i sammanhanget.

jag har sagt mitt. Gillar du det inte? Tråkigt för dig.

Du säger emot dig själv bara. AMD's senaste presterar sämre än Intel's mellansegment och drar ofantligt mycket ström...och är likvärdig i pris.

Så hur är ditt val "ekonomiskt"? Det är nog du själv som gått på en dålig PR och är lättlurad (som du väljer att kalla det).

Så innan du svänger dina ord omkring dig så se åtminstone till att du har all fakta först...annars framstår du bara som pinsam.

Medlem

Om detta även gäller GPU-avdelningen så är det bara att beklaga, gillar deras grafikkort mycket starkt!

Medlem

Men, vad händer då med grafikkortssidan? Och med Mantle som skulle vara så lovande. (om det nu är så att AMD skulle gå i graven)

Även om jag föredrar Intel på processorsidan och Nvidia på grafikkortssidan så är ju bra konkurrens alltid bra..

Medlem

Det är intel och nvidia som gäller,


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Om detta även gäller GPU-avdelningen så är det bara att beklaga, gillar deras grafikkort mycket starkt!

Skrivet av Blackwolfe:

Men, vad händer då med grafikkortssidan? Och med Mantle som skulle vara så lovande. (om det nu är så att AMD skulle gå i graven)

Även om jag föredrar Intel på processorsidan och Nvidia på grafikkortssidan så är ju bra konkurrens alltid bra..

Om AMD går i graven så är jag ganska övertygad om att grafikkortsdivisionen köps upp av någon. De har trots allt konkurrenskraftiga produkter och en hel del teknisk kompetens där.

Kanske får vi se ATI Technologies återfödas med Facebook bakom ratten!

Medlem
Skrivet av McKinley:

AMD har sig själva att skylla på. Oavsett vad Intel har gjort för saker för att nå den marknadsandel som man nu har, så är det AMD själva som har grävt sin egen grav.
Man har alltid mer eller mindre aldrig tillfört något nytt i sina nya processorer som har varit en trendsättare.

Tycker det har varit en väldigt stark trend att gå över från enkärniga CPUer till flerkärniga CPUer när AMD började släppa sina flerkärniga Opteron och x2 CPUer till allmänheten.

Andra stora i min mening är APUer och deras framfart. Dagens APUer av AMD är marknadsledande i jämförelse med Intel och Nvidias lösningar och för verkligen marknaden framåt.

Skrivet av Bennii:
Skrivet av 73mpl4R:

Om detta även gäller GPU-avdelningen så är det bara att beklaga, gillar deras grafikkort mycket starkt!

Skrivet av Blackwolfe:

Men, vad händer då med grafikkortssidan? Och med Mantle som skulle vara så lovande. (om det nu är så att AMD skulle gå i graven)

Även om jag föredrar Intel på processorsidan och Nvidia på grafikkortssidan så är ju bra konkurrens alltid bra..

Om AMD går i graven så är jag ganska övertygad om att grafikkortsdivisionen köps upp av någon. De har trots allt konkurrenskraftiga produkter och en hel del teknisk kompetens där.

Kanske får vi se ATI Technologies återfödas med Facebook bakom ratten!

Tror snarare att apple skulle hugga till och skaffa sig en egen division och börja tillverka sin egen hårdvara när tekniken är förfinad. Just nu är AMDs produkter för energikrävande för allmänna marknaden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

123
Skriv svar