Dragon Age: Inquisition

Medlem

Jag har sett fram emot det här spelet ett tag och väntade med iver på att få läsa en recension och jag är rätt besviken på att man spenderar en god tredjedel på att beskriva relationer och möjligheten till dem istället för att berätta om själva spelet. Jag hade velat veta mer om gameplay och möjliga buggar istället.
Jag kan minnas då FZ huvudsakligen handlade om spel, gameplay, grafik, nya features och möjliga buggar. Detta gjorde mig inte mycket klokare på vad för förbättringar som kommer till dragonage. Tur att det finns andra alternativ på nätet där man får mer information om spelet i stort.
Spelet verkar för övrigt grymt häftigt baserat på den lilla information jag får här och det jag läst på andra sidor. Ser fortfarande grymt mycket fram emot det. Men skärpning FZ, bredare SPELreportage tack. Precis som någon skrev tidigare så vore det nice med mer av en recension istället för en beskrivning.

Medlem
Skrivet av k3m:

jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade betalande recensenter som jobbar med att recensera media. Har ingenting med mutor att göra.

Jag tolkade dig precis så när jag läste din post, blev förvirrad när Tompa började raljera om mutor, bra att du klargjorde det hela.

Det är skillnad på att få betalt för att spela ett spel och att betala 500 riksdaler för att få testa spelet och jag tror personligen att det påverkar upplevelsen i viss mån.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skribent
Skrivet av isedor89:

Utav någon anledning så litar jag inte på denna recension, finns det verkligen ingen dålig kritik alls att framföra, förutom att det förekommer buggar ibland, och du har förståelse för dom haha ? Jag tycker att du mer beskriver spelet än att recensera,ja det är skillnad. Ska bli intressant att se andra recensioner, får känslan att dom inte kommer vara lika nådiga i kritiken.

Jag skriver också om tidskrävande samlande och långa laddtider. Förståelse för buggar är inte samma sak som ursäktande, dessutom. De är fortfarande störiga.

Skrivet av Noldor:

Jag har sett fram emot det här spelet ett tag och väntade med iver på att få läsa en recension och jag är rätt besviken på att man spenderar en god tredjedel på att beskriva relationer och möjligheten till dem istället för att berätta om själva spelet. Jag hade velat veta mer om gameplay och möjliga buggar istället.
Jag kan minnas då FZ huvudsakligen handlade om spel, gameplay, grafik, nya features och möjliga buggar. Detta gjorde mig inte mycket klokare på vad för förbättringar som kommer till dragonage. Tur att det finns andra alternativ på nätet där man får mer information om spelet i stort.
Spelet verkar för övrigt grymt häftigt baserat på den lilla information jag får här och det jag läst på andra sidor. Ser fortfarande grymt mycket fram emot det. Men skärpning FZ, bredare SPELreportage tack. Precis som någon skrev tidigare så vore det nice med mer av en recension istället för en beskrivning.

Fast de du beskriver att du vill ha mer av är ju snarare en beskrivning - alltså en genomgång av spelmekaniska förändringar. Då blir det ju mer av en manual med kommentarer.

Jag fokuserade på det jag tyckte var viktigast och kärnan i spelet. Interaktionen med världen och karaktärerna i den ÄR ju spelet. I min bok den viktigaste delen av det, och jag försökte sätta fingret på varför det är den viktigaste och bästa biten.

Jag tar dock upp annat också, men utrymmet är begränsat och det går inte att gå in i detalj på allt. Synd att du inte uppskattade texten.

Medlem

"Jobbiga laddtider"

Vilket system testade ni på?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Jo, det var synd men jag håller verkligen inte med om att det jag bad om var en beskrivning. Jag förväntar mig en ingående recension där man både beskriver, bedömer och även "betygsätter" (i brist på bättre ordval) saker som handlar mer om gameplay, buggar, grafik, nya funktioner och allt annat av vad spelet kan innehålla. Det hade varit mer relevant istället för att lägga 30% av tiden på möjligheten till relationer och allt vad det innebär.
Det är klart att om det intresserar dig mycket så vill du gärna berätta om det men det vore nice om det var mer objektivt och la mer tid på andra saker så att recensionen blir mer riktad till fler än dig själv.
Du har rätt i att det inte föll just mig i smaken och det är säkert de som tycker det var bra men jag förmedlar bara min syn och låter andra tala för sig själva. Jag läser alltid era recensioner men jag har allt mer behövt komplettera med fler sidor som fokuserar mer på spel och mindre på annat.
I övrigt välskrivet bara inte så relevant för mig som spelare.

Redaktör
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av k3m:

jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade betalande recensenter som jobbar med att recensera media. Har ingenting med mutor att göra.

Jag tolkade dig precis så när jag läste din post, blev förvirrad när Tompa började raljera om mutor, bra att du klargjorde det hela.

Det är skillnad på att få betalt för att spela ett spel och att betala 500 riksdaler för att få testa spelet och jag tror personligen att det påverkar upplevelsen i viss mån.

Jag har aldrig sett min trovärdighet ifrågasättas för att jag får betalt för att göra mitt jobb, det var nog därför jag feltolkade K3m. Men tack för klaragörandet.


signatur
Skribent
Skrivet av Noldor:

Jo, det var synd men jag håller verkligen inte med om att det jag bad om var en beskrivning. Jag förväntar mig en ingående recension där man både beskriver, bedömer och även "betygsätter" (i brist på bättre ordval) saker som handlar mer om gameplay, buggar, grafik, nya funktioner och allt annat av vad spelet kan innehålla. Det hade varit mer relevant istället för att lägga 30% av tiden på möjligheten till relationer och allt vad det innebär.
Det är klart att om det intresserar dig mycket så vill du gärna berätta om det men det vore nice om det var mer objektivt och la mer tid på andra saker så att recensionen blir mer riktad till fler än dig själv.
Du har rätt i att det inte föll just mig i smaken och det är säkert de som tycker det var bra men jag förmedlar bara min syn och låter andra tala för sig själva. Jag läser alltid era recensioner men jag har allt mer behövt komplettera med fler sidor som fokuserar mer på spel och mindre på annat.
I övrigt välskrivet bara inte så relevant för mig som spelare.

Du får gärna ställa frågor om det är något särskilt du undrar över.

DAI är enormt, att gå igenom varje del av det i mer detalj skulle ha resulterat i en väldigt lång, och förmodligen omständlig, text. Jag skriver i allra högsta grad om spelet, dock. Ett rollspel är så mycket mer än summan av sina spelsystem, anser jag, vilket är varför mitt fokus är mer på upplevelsen av världen.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

"Jobbiga laddtider"

Vilket system testade ni på?

Det står i recensionen, längst ner på sida 3:

Fotnot: Vi recenserar Windows-versionen av Dragon Age: Inquisition.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Citerar Joakim Kilman: "Dock är laddtiderna bedrövliga. Ibland tar det flera minuter att ladda in ett område. Det är förståeligt, då de är så stora".

Då undrar jag, gäller detta även med en snabb SSD?
Områdena i Shadow of Mordor är också jättestora, men det går ändå snabbt att ladda in.

Skribent
Skrivet av devilrat:

Citerar Joakim Kilman: "Dock är laddtiderna bedrövliga. Ibland tar det flera minuter att ladda in ett område. Det är förståeligt, då de är så stora".

Då undrar jag, gäller detta även med en snabb SSD?
Områdena i Shadow of Mordor är också jättestora, men det går ändå snabbt att ladda in.

Svårt att svara på hur mycket snabbare det eventuellt går med en SSD-hårddisk, eller om konsolversionerna laddar snabbare eller långsammare.

Laddtiderna är långa även för mellanskevenser, om de utspelar sig på en annan plats än där man befinner sig. Så det blir riktigt frustrerande ibland. Det är förståeligt att ett stort område tar en liten stund (även om till exempel Shadow of Mordor inte tar lika lång tid pga ett annat system) - men inte desto mindre beklagligt - men ibland laddar det länge för en kort sekvens och sen laddar det igen när den är slut. Inte så kul.

Medlem

Jag undrar en grej!

Recensionen nämner följande: "Du kan dock ställa in i detalj hur du vill att personerna ska bete sig även när du inte ger dem direkta order, och det fungerar överlag riktigt bra."

Finns det några screenshots över den UI:n / funktionaliteten eller kan jag få en djupare förklaring över hur de fixat det i Inquisition? Älskade system i ettan nämligen!

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av devilrat:

Citerar Joakim Kilman: "Dock är laddtiderna bedrövliga. Ibland tar det flera minuter att ladda in ett område. Det är förståeligt, då de är så stora".

Då undrar jag, gäller detta även med en snabb SSD?
Områdena i Shadow of Mordor är också jättestora, men det går ändå snabbt att ladda in.

Svårt att svara på hur mycket snabbare det eventuellt går med en SSD-hårddisk, eller om konsolversionerna laddar snabbare eller långsammare.

Laddtiderna är långa även för mellanskevenser, om de utspelar sig på en annan plats än där man befinner sig. Så det blir riktigt frustrerande ibland. Det är förståeligt att ett stort område tar en liten stund (även om till exempel Shadow of Mordor inte tar lika lång tid pga ett annat system) - men inte desto mindre beklagligt - men ibland laddar det länge för en kort sekvens och sen laddar det igen när den är slut. Inte så kul.

Så testsystemet spelet testades med hade inte en SSD?

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av Kimpur:

"Jobbiga laddtider"

Vilket system testade ni på?

Det står i recensionen, längst ner på sida 3:

Fotnot: Vi recenserar Windows-versionen av Dragon Age: Inquisition.

Jag menade mer komponenter i PC:n


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Evilof:

Förutom Youtube, finns det något bra ställe där ettan och tvåans story sammanfattas?
Bara kört ettan och det var ju...5 år sedan (?) så man är ju lite rostig i detaljerna.

Dragon Age Keep är att rekommendera. Kan du köra igenom storyn från 1an och 2an. Göra alla val och sedan importera världen till DAI.

Har testat själv, riktigt smart lösning för att lösa importproblem.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av devilrat:

Citerar Joakim Kilman: "Dock är laddtiderna bedrövliga. Ibland tar det flera minuter att ladda in ett område. Det är förståeligt, då de är så stora".

Då undrar jag, gäller detta även med en snabb SSD?
Områdena i Shadow of Mordor är också jättestora, men det går ändå snabbt att ladda in.

Svårt att svara på hur mycket snabbare det eventuellt går med en SSD-hårddisk, eller om konsolversionerna laddar snabbare eller långsammare.

Laddtiderna är långa även för mellanskevenser, om de utspelar sig på en annan plats än där man befinner sig. Så det blir riktigt frustrerande ibland. Det är förståeligt att ett stort område tar en liten stund (även om till exempel Shadow of Mordor inte tar lika lång tid pga ett annat system) - men inte desto mindre beklagligt - men ibland laddar det länge för en kort sekvens och sen laddar det igen när den är slut. Inte så kul.

Vad är det för slags dator du lirar på? Så jag vet om det är systemet som är långsamt eller om det gäller för alla.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

En väldigt bra recension tyckte jag. tummen upp för det!

Däremot har jag en fråga av ren nyfikenhet: när spelet blir fixat på buggar och det kanske även får ner laddtiderna, hade du gett spelet en 5:a då?

Eller finns det några andra minus som trots allt gör att du stannar vid en 4:a?

CFW
Medlem

"Det är ganska långt från de töntiga sexscenerna i till exempel Mass Effect-serien. Det handlar om det känslomässiga snarare än att visa datorgenererad hud."

ÖHHH, VA!?!?! Romanselementen i Mass Effect-serien är ju måttstocken för allt emotionellt djup i samtid och framtida datorspel. Om man spelade Shepard och Liara romansen genom 3 (!) spel så är den betydligt djupare än "töntig".

Fruktansvärt dåligt och förringande skrivet.

Medlem

Kommer nog att vänta med spelet ett tag. Minns DA2. Minns ME3.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av devilrat:

Citerar Joakim Kilman: "Dock är laddtiderna bedrövliga. Ibland tar det flera minuter att ladda in ett område. Det är förståeligt, då de är så stora".

Då undrar jag, gäller detta även med en snabb SSD?
Områdena i Shadow of Mordor är också jättestora, men det går ändå snabbt att ladda in.

Svårt att svara på hur mycket snabbare det eventuellt går med en SSD-hårddisk, eller om konsolversionerna laddar snabbare eller långsammare.

Apropå laddningstider, Bryan Johnson från BioWare QA nämde på Reddit att SSD kan snabba upp tiderna en hel del:

Citat:

These load times can easily be negated by using a solid state drive, or symlinking *.cas formated files onto a USB drive or a SSD (This is a well established BF4 "trick").

källa

Skribent
Skrivet av Greatsaviola:

En väldigt bra recension tyckte jag. tummen upp för det!

Däremot har jag en fråga av ren nyfikenhet: när spelet blir fixat på buggar och det kanske även får ner laddtiderna, hade du gett spelet en 5:a då?

Eller finns det några andra minus som trots allt gör att du stannar vid en 4:a?

Bra fråga. Förutom det tekniska så är det mest det envetna samlandet och de mer tidsödande aspekterna som går mig lite på nerverna. Det mesta kan man hoppa över om man så vill, men om du till exempel vill uppgradera hälsoflaskorna så får du bereda dig på att leta resurser rätt länge för att råka på rätt - eller använda perks för att låsa upp fler örter och metaller i affärerna (och perks tar också tid att skrapa ihop).

Sen tar vissa av de där uppdragen man kan skicka iväg sina rådgivare på löjligt lång tid. 16 timmar är väl det längsta jag kan komma på - och även där är några grejer ganska viktiga om du vill göra alla karaktärsuppdrag. Och det vill du ju. De flesta av de där rådgivaruppdragen är mellan 10-60 minuter, dock.

Det är ett system som lånats in från AssCreed - och jag kan inte riktigt se fördelen med att tvinga en att vänta i 16 timmar i realtid för att få se effekten av ett uppdrag.

Eftersom du måste göra en del sidogrejer för att få poäng även till att låsa upp huvuduppdragen så levlar och samlar man på sig en del automatiskt allt eftersom man upptäcker de stora kartorna, så mest är det mest ett sätt att tvinga ut spelaren att upptäcka världen. Det kunde dock sänkt kraven något för recepten - att springa och plocka en jävla massa örter blir snabbt tradigt. Den som vill uppgradera allt kan se fram emot en sjuk speltid.

Överlag är det dock en värld jag inte har något emot att spendera många långa timmar i, och redan i dagsläget är det en mycket stark fyra - så om buggar och laddtider fixas till så visst. Det är ett oerhört imponerande och ambitiöst spel.

Jag hoppas på en patch i stil med den som första The Witcher fick. Enhanced edition var flera resor bättre än originalsläppet av Witcher - som också led av hemska laddtider.

Skribent
Skrivet av Nemo:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av devilrat:

Citerar Joakim Kilman: "Dock är laddtiderna bedrövliga. Ibland tar det flera minuter att ladda in ett område. Det är förståeligt, då de är så stora".

Då undrar jag, gäller detta även med en snabb SSD?
Områdena i Shadow of Mordor är också jättestora, men det går ändå snabbt att ladda in.

Svårt att svara på hur mycket snabbare det eventuellt går med en SSD-hårddisk, eller om konsolversionerna laddar snabbare eller långsammare.

Apropå laddningstider, Bryan Johnson från BioWare QA nämde på Reddit att SSD kan snabba upp tiderna en hel del:

Citat:

These load times can easily be negated by using a solid state drive, or symlinking *.cas formated files onto a USB drive or a SSD (This is a well established BF4 "trick").

källa

Det låter bra. Jag tyckte dock att det laddade rätt länge även när jag hade spelet på min SSD - som förvisso inte är purfärsk direkt.

Skribent
Skrivet av CFW:

"Det är ganska långt från de töntiga sexscenerna i till exempel Mass Effect-serien. Det handlar om det känslomässiga snarare än att visa datorgenererad hud."

ÖHHH, VA!?!?! Romanselementen i Mass Effect-serien är ju måttstocken för allt emotionellt djup i samtid och framtida datorspel. Om man spelade Shepard och Liara romansen genom 3 (!) spel så är den betydligt djupare än "töntig".

Fruktansvärt dåligt och förringande skrivet.

Det var lite tillspetsat, och The Witcher hade nog varit en bättre jämförelse. Men jag tycker nog att just sexscenerna i Mass Effect - särskilt del två och tre - var rätt fåniga. Själva relationsdelen ges mer tid i DAI. Även efter att man blivit "ihop" så dyker det upp fina små scener då och då på ett sätt som förstärker det hela på ett snyggt vis.

va fan..är inte detta lite väl tidig släppa recension eller fattar inte


signatur

New life, New hope

Skribent
Skrivet av hest:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av devilrat:

Citerar Joakim Kilman: "Dock är laddtiderna bedrövliga. Ibland tar det flera minuter att ladda in ett område. Det är förståeligt, då de är så stora".

Då undrar jag, gäller detta även med en snabb SSD?
Områdena i Shadow of Mordor är också jättestora, men det går ändå snabbt att ladda in.

Svårt att svara på hur mycket snabbare det eventuellt går med en SSD-hårddisk, eller om konsolversionerna laddar snabbare eller långsammare.

Laddtiderna är långa även för mellanskevenser, om de utspelar sig på en annan plats än där man befinner sig. Så det blir riktigt frustrerande ibland. Det är förståeligt att ett stort område tar en liten stund (även om till exempel Shadow of Mordor inte tar lika lång tid pga ett annat system) - men inte desto mindre beklagligt - men ibland laddar det länge för en kort sekvens och sen laddar det igen när den är slut. Inte så kul.

Så testsystemet spelet testades med hade inte en SSD?

Jodå, men jag tyckte inte det var så stor skillnad. Min SSD är ganska gammal och liten, dock.

Skribent

Vad gäller prestanda så uppnår min dator de rekommenderade kraven, annars hade jag bett om konsolversioen. Men ju bättre dator man har desto bättre flyter det, förstås. Det är ju givet. En snabb SSD hjälper säkert en del mot laddtiderna, men jag upplevde dem som störande oavsett hur jag gjorde.

Skribent
Skrivet av kalle.lindestrom:

va fan..är inte detta lite väl tidig släppa recension eller fattar inte

Det brukar vara ett väldigt gott tecken. En del utgivare sätter galna embargon.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Är omgivningarna varierade och vackra så man kan gå omkring och förlora sig i dom? Must-have för mig.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skribent
Skrivet av Paddington:

Är omgivningarna varierade och vackra så man kan gå omkring och förlora sig i dom? Must-have för mig.

Miljöerna är ofta slående vackra och definitivt varierade. Från mossigt gröna skogar, till öknar, snöklädda berg, dimmiga träsk och blåsiga kuster.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av devilrat:

Citerar Joakim Kilman: "Dock är laddtiderna bedrövliga. Ibland tar det flera minuter att ladda in ett område. Det är förståeligt, då de är så stora".

Då undrar jag, gäller detta även med en snabb SSD?
Områdena i Shadow of Mordor är också jättestora, men det går ändå snabbt att ladda in.

Svårt att svara på hur mycket snabbare det eventuellt går med en SSD-hårddisk, eller om konsolversionerna laddar snabbare eller långsammare.

Apropå laddningstider, Bryan Johnson från BioWare QA nämde på Reddit att SSD kan snabba upp tiderna en hel del:

Citat:

These load times can easily be negated by using a solid state drive, or symlinking *.cas formated files onto a USB drive or a SSD (This is a well established BF4 "trick").

källa

Det låter bra. Jag tyckte dock att det laddade rätt länge även när jag hade spelet på min SSD - som förvisso inte är purfärsk direkt.

Ok, bra att veta.

Förresten, tack för bra recension!

Medlem

Ajaj.

Kanske, nej det kommer att bli att man får suga på must 2014 och spela igenom det under nästa vecka.

Många titlar inkl natthimlen slåss om ens uppmärksamhet framöver.

Skriv svar