Digitala PS4- och XB1-spel är dyrare

Robot
Medlem
Digitala PS4- och XB1-spel är dyrare

Spel idag är ju riktigt billiga jämfört med äldre konsoler, speciellt med tanke på inflation och allt annat ekonomiskt trams.
Tror jag betalade 999 :- för Tony Hawk's Pro Skater 2 till Nintendo 64.

Inaktiv

Detta har alltid varit en gåta för mig. På PC där man ändå oftast använder en serial-key köper jag gärna digitalt men tv-spelen kan man ju sälja vidare när man är klar. Varför ska jag köpa t.ex. nya assassins creed till ps4 digitalt för 600:- och gå miste om att sälja det för 300:- när jag är klar med det?

Någon klok kan ju förklara varför det är så här?

Inaktiv
Skrivet av Svanberg:

Spel idag är ju riktigt billiga jämfört med äldre konsoler, speciellt med tanke på inflation och allt annat ekonomiskt trams.
Tror jag betalade 999 :- för Tony Hawk's Pro Skater 2 till Nintendo 64.

Håller helt med, gav 699:- för SNES-spelen på den tiden. Betydligt billigare idag (med inflation). Men att digitala kopior är dyrare än fysiska är lite skevt?

Medlem

En till sak att tänka på är att man kan sälja vidare spelen efter man spelat klart (med skiva). Digitalt går det inte och är därför i längden många gånger dyrare för en hel del konsumenter.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tycker också kostnaden borde gå ner på digitalt.

Kommer dessutom handla uteslutande digitalt nu. Att byta skiva är såååå 2010 och jag pallar ärligt talat inte det längre.

Medlem

Jag tror att det beror på att tillverkarna inte vill konkurera ut den kanal som säljer deras hårdvara helt enkelt.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Så vi i Europa ska tvingas betala runt 100kr mer medan de bortskämda kapitalisterna i USA får sina spel billigare eller till samma pris?

Dags att EU fuckar upp både Sony och Microsoft!

Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag tror att det beror på att tillverkarna inte vill konkurera ut den kanal som säljer deras hårdvara helt enkelt.

troligtvis är det så


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag tror att det beror på att tillverkarna inte vill konkurera ut den kanal som säljer deras hårdvara helt enkelt.

Ja, det är sant. Om det digitala skulle vara billigare skulle en hel del spelbutiker inte köpa in spelen för att det blir inte lönsamt i längden.
Jämför vad pc spel kostade i butik då (~299-399) med digitalt (steam/origin/u-play) nu så har priserna stigit med runt 150-200kr sedan de digitala plattformarna för spel kom in i bilden.

Medlem

Tycker inte detta ska ändras heller!

Medlem

Boxade spela via butik är utsatta för mer konkurrens som jag ser det, de effektiviserar och kapar marginaler för att få sälja.

Min gamla käpphäst att digitalt kommer att sluta med att enbart publisher/utvecklare säljer sina egna spel - tror jag håller.

Helt obegripligt att någon köper digitalt annat än att man är så impulsstyrd att man inte kan vänta 1-2 dagar innan man kan spela efter köp.

Och som sagt - boxat spel kan säljas beggat.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så vi i Europa ska tvingas betala runt 100kr mer medan de bortskämda kapitalisterna i USA får sina spel billigare eller till samma pris?

Dags att EU fuckar upp både Sony och Microsoft!

Folk åker till tyskland för att köpa svenskt öl, billigare än i sverige. Det måste vara bryggeriernas fel.


signatur
Medlem

Händer faktiskt att jag köper spel på skiva, knappar in koden i steam och sen mer eller mindre slänger skivan/boxen. Ett jävla miljösvinn på både skiva/box och frakt. Men är det 20% billigare så är det.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Gen
Medlem

CDON såg nyheten och ville hoppa på tåget med Far Cry 4 till PC

399kr kostar skivan
579kr kostar download

(kolla prisjakt)

Nu vet vi att det finns mycket billigare alternativ än CDON :> Dock tyckte jag detta var relevant.

Inaktiv
Skrivet av bleetzer:

Tycker inte detta ska ändras heller!

Varför? Digitala spel borde ju vara billigare. Man slipper trycka en skiva & fodral samt frakta dessa runt halva klotet.

Medlem

Allt är dyrare i Sverige. Kringgick problemet med ett amerikanskt PSN konto. Då får man spel billigare.

NHL 15 digital svenska 639 SEK tror jag.
NHL 15 digital amerikanska var 59,99 USD = ca 450 SEK

Samma sak på STEAM. Detta är ingenting nytt.

Medlem
Skrivet av JaoL:

Allt är dyrare i Sverige. Kringgick problemet med ett amerikanskt PSN konto. Då får man spel billigare.

NHL 15 digital svenska 639 SEK tror jag.
NHL 15 digital amerikanska var 59,99 USD = ca 450 SEK

Samma sak på STEAM. Detta är ingenting nytt.

ungefär som när jag köpte BF4 Digital Deluxe + Premium, 2 veckor innan release för 512 kr skulle ha kostat 1200 kr. Jag använde mig av vpn via Mexiko

Medlem

Inte för mig. Billigare för mig att köpa xbone spel digitalt än skiva. Men då bor jag i "usa" tror jag de var ;P

Medlem

Butikerna och näthandeln skulle sluta sälja om det var billigare online. Nu har dom extra feta marginaler på onlineköp istället eftersom dom slipper massa mellanhänder och håller priserna uppe för att butikerna ska vara nöjda. Win-win situation. Bara kunden som blir blåst på onlineköp, och det är det ju inte så noga med...

Medlem

Personligen har jag inga problem med att de digitala spelen kostar lika mycket digitalt som fysiskt när spelen släpps (jag har enbart koll på xbox dom senaste åren, både 360 och nu One, där priset har legat kring samma som butik)

Problemet jag har är istället att de (iaf Microsoft) tar alldeles FÖR lång tid på sig att sänka det priset... Jag kan köpa spel fysiskt för mindre än halva priset mot deras digitala tjänst.

Men absolut värst är ju DLC priserna, som ALDRIG sänks, annat än när Microsoft ser att de inte sålts av något, och då sänker priset tillfälligt för att försöka kränga lite.

Ibland har det t.o.m. varit så att jag fått betala MER för DLC:et än vad själva spelet kostat nytt för mig (BioShock 2 - 99kr, Minervas Den - 129kr har jag för mig att det var) DET är inte bara sjukt utan något som seriöst behöver ändras.

Nej vi spelare behöver nog stå på oss och vägra dessa metoder! Jag säger verkligen inte att det är enkelt, men det går...

Jag köpte nyligen mitt absolut första helt "digitala spel" (som att inte alla är det ), Sunset Overdrive, men det var "bara" för att det kostade 50kr mindre än på Webhallen.

Medlem
Skrivet av Pierre:
Skrivet av Bojkott:

Så vi i Europa ska tvingas betala runt 100kr mer medan de bortskämda kapitalisterna i USA får sina spel billigare eller till samma pris?

Dags att EU fuckar upp både Sony och Microsoft!

Folk åker till tyskland för att köpa svenskt öl, billigare än i sverige. Det måste vara bryggeriernas fel.

Systembolaget då? Vi har en skatt på alkohol som gör att det är dyrare i Sverige. Sen kan det vara så att även om vi inte hade skatt på alkohol så kan det har varit dyrare ändå i Sverige, men vad vet jag.

Medlem
Skrivet av Rille89:

Inte för mig. Billigare för mig att köpa xbone spel digitalt än skiva. Men då bor jag i "usa" tror jag de var ;P

Ändrade du bara regionen på xone då?

Medlem

Kollade så sent som igår vad GT6 kostade. 369 kr digitalt och 199 i billigaste webbutiken. Det börjar närma sig halva priset att vänta på posten och få en plastskiva som man behöver stoppa i för att starta spelet...

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Spel idag är ju riktigt billiga jämfört med äldre konsoler, speciellt med tanke på inflation och allt annat ekonomiskt trams.
Tror jag betalade 999 :- för Tony Hawk's Pro Skater 2 till Nintendo 64.

Intressant, sen tror jag du nötte det spelet in i det sista om jag gissar rätt. De intressanta är hur mycket man spenderar per
spelad timme av underhållning. Spelen var dyrare men man spelade dem längre också.

Medlem

Enkel lösning, köp spelen på den amerikanska PSN storen genom att skapa ett amerikanskt konto med amerikansk adress och sedan genom att köpa psn cards på amazon. Sedan är det bara att logga tillbaka in på ditt EU konto och där har du ditt helt nya spel för 59.99$ :).

Medlem
Skrivet av Morlizer:
Skrivet av Svanberg:

Spel idag är ju riktigt billiga jämfört med äldre konsoler, speciellt med tanke på inflation och allt annat ekonomiskt trams.
Tror jag betalade 999 :- för Tony Hawk's Pro Skater 2 till Nintendo 64.

Intressant, sen tror jag du nötte det spelet in i det sista om jag gissar rätt. De intressanta är hur mycket man spenderar per
spelad timme av underhållning. Spelen var dyrare men man spelade dem längre också.

Definitivt. Man hade inte råd att köpa nya spel hela tiden, så man tog sig tid att spela och njuta. Det kan man visserligen göra nu med, men med alla reor och billiga spel så blir det oftast att man köper på sig ett gäng spel som man testar i en timma och sen lägger ifrån sig. Jag har börjat göra så att jag köper ett spel, sen köper jag inget nytt förrän jag har spelat klart det gamla.

Medlem
Skrivet av Pierre:
Skrivet av Bojkott:

Så vi i Europa ska tvingas betala runt 100kr mer medan de bortskämda kapitalisterna i USA får sina spel billigare eller till samma pris?

Dags att EU fuckar upp både Sony och Microsoft!

Folk åker till tyskland för att köpa svenskt öl, billigare än i sverige. Det måste vara bryggeriernas fel.

Ganska dålig jämförelse. Du jämför priser i två olika länder. Nyheten handlar om prisskillnader i samma land. Det är orimligt att Sony och Microsoft tar så pass mycket mer än butikerna här i Europa. Det är på snudd till ocker.

Medlem

Förstår inte alls detta


signatur

Veni Vidi Vice

Medlem

Ps4 i Sverige? Samma pris, tack Copyswede!

12
Skriv svar