När motivationen fallerar totalt.
Vid sidan av spelandet så brukar jag finna avslappning i att programmera egna spel, dock så brukar det sluta med frustration och jag tappar helt motivationen att fortsätta och det är inte mycket till avslappning längre.
Jag har väldiga problem att motivationen försvinner helt när jag får motgångar. Oftast när jag får motgångar och tappar motivationen brukar jag knalla runt lite, ta ett glas vatten och ibland kör jag igenom ett mönster från taekwondon. Den lösningen brukar ta mig igenom de flesta motgångar men i nästan alla fallen så tar det stopp helt vid en speciell punkt och det är när jag har kommit till den punkten då jag ska lägga in textures, GUI (HUD, meny m.m) och modeller. Mina färdigheter inom design räcker helt enkelt inte till och sitter lika besviken varje gång jag har gjort min GUI, den blev inte ens hälften så bra som man hade föreställts sig att den skulle bli. Vid detta laget så blir det nästan på automatik som min fingrar trevar över till [ALT] + [F4] och projektet ligger i en mapp som aldrig kommer att öppnas igen.
Jag har haft detta problemet ett ganska bra tag, många projekt har gått i graven och jag har fått lång tid på mig att tänka på varför det blir som det blir och jag tror att jag har hittat orsaken. Jag har helt enkelt för stora mål som jag helt omöjligt kan göra på egen hand och när jag ser att projektet går 180 grader åt fel håll så blir det lättare att bara avsluta i stället för vrida tillbaka projektet i rätt riktning. Jag har gjort projekten mindre och mindre varje gång jag startar om och jag verkar komma i alla fall en bit längre fram i projekten innan jag ger upp.
Det finns bara två projekt som jag har gjort färdigt. Den ena var gymnasiearbetet och den andra var Ludum Dare tävling tidigare i höst. Med tanke på att jag har programmerat i 4 år så har jag färdigställt väldigt få projekt.
Jag ska idag börja på ännu ett nytt projekt men denna gången har jag satt ett väldigt lågt mål. Jag har plannerat att göra ett spel där man spelar om samma sekvens flera gånger fast från olika perspektiv vilket blir att varje gång man spelar om så gör man något nytt. Grafiken kommer att vara som i Minecraft, blockigt. Jag tror nu att jag förstår varför Notch gjorde det just av block... Så mycket mindre att animera och modellera.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Jag tycker inte det låter så dumt av dig att droppa projekt när du inser att de har blivit för stora. Det skulle kunna snabba upp lärandeprocessen. Gör om, gör rätt istället för att sitta och polera i evigheter.
Själv har jag ibland hämmats av precis motsatt anledning, jag har velat gå vidare till nästa projekt men har tyckt att jag först borde göra färdigt mitt nuvarande. Men det nuvarande har varit så surt jag nästan aldrig jobbade med det.
Jag tycker inte det låter så dumt av dig att droppa projekt när du inser att de har blivit för stora. Det skulle kunna snabba upp lärandeprocessen. Gör om, gör rätt istället för att sitta och polera i evigheter.
Själv har jag ibland hämmats av precis motsatt anledning, jag har velat gå vidare till nästa projekt men har tyckt att jag först borde göra färdigt mitt nuvarande. Men det nuvarande har varit så surt jag nästan aldrig jobbade med det.
Men det blir även svårt att starta nya projekt när man har lämnat ett. Sedan är det också svårt att komma på små projekt. Kommer mest på hur mitt perfekta spel skulle se ut i olika genrer.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Håller på med ett serietidningsprojekt som av sig själv växt sig rätt så stor i helhet.
Började arbete med ett "pilotnummer" som skulle vara en sido story och inte ha så mycket med handlingen att göra, men det växte sig till att bli början av serien och istället för ett pilot nummer har det nu blivit ett 3 nummers "arc".
Varit rädd jätte länge att det aldrig kommer att bli klart men jag finner det ändå kul att arbeta med även om det skulle ta tid (det är ju ändå en hobby grej jag gör hemma) och jag vill det ska bli det bästa jag kan skapa så att chansen finns den kan utgivas för amerikanskmarknad.
Med det sagt så ska man passa sig för att man inte gör saker för stora, men också inte vara rädd för att slutföra det man påbörjat.