Vilket spel har bäst soundtrack från början till slut?

Medlem
Vilket spel har bäst soundtrack från början till slut?

Jag sitter och lyssnar igenom kompletta soundtracks från spel som landar på totalt 1-2 timmar per spel. Detta fick mig att fundera över vilket spel som har bäst spelmusik från början till slut.

Just nu lyssnar jag på Banjo-Kazooie, och måste erkänna att det i nuläget är en stark favorit för min del. Hur mycket nostalgin påverkar detta kan jag inte svara på, men jag vet att jag sitter och tokdiggar varje minut.

Vad säger ni? Vilket är det bästa kompletta soundtracket?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Definitivt Wipeout 2097 med låtar av Chemical Brothers, Underworld, Prodigy mm.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Tony Hawks Pro Skater 2
Grim Fandango
Mafia
Sonic 2
Mass Effect-serien
Thomas Was Alone
Bastion

Några av mina favoritsoundtracks, gamla som nya

Medlem

Super Metroid.

Medlem

Spontant svar: Deus Ex.

Det finns andra spel med enstaka melodier som är bättre, men som helhet är Deus Ex riktigt bra. Ger du mig lite betänketid så kommer jag säkert på 1000 andra också. Jag har lite svårt att rangordna.

Just spelmusik handlar ju också om hur musiken passar in i spelet. En del spelmusik låter inget vidare när man lyssnar på den, men kan på ett briljant sätt användas i spelet för att förstärka intryck eller händelser.

Medlem

Journey

Spyro The Dragon

GTA: Vice City

Alla GTA har iofs grymma soundtrack men Vice City var ju det första med riktigt licensierad musik.

Medlem

Deus Ex 1
System Shock 2
Thief 1 och 2
Megaman 3
Zelda III
Castlevania IV
Starfox (första)

Medlem

Jag håller med Bennii, spelmusik är oftast bäst när den förstärker upplevelsen. Ibland kan musiken bara passa ett ögonblick helt perfekt, eller så kan den användas för att skapa rätt stämning.

På rak arm så säger jag:

Metroid Prime
Persona 4
Ghost Trick

De lyckades verkligen med att matcha musiken med situationen, enligt mig.

Medlem

World of Warcraft. Kan fortfarande få gåshud i vissa zoner.
Fallout 3. Skön tidsenlig musik som passar in bra.
Bioshock-serien. Bra musik rakt igenom.

Samt en låt från Skyrim som är helt fantastisk, The Streets of Whiterun.

Medlem

Att ingen nämnt Kingdom hearts eller Final Fantasy än

Medlem

^
Final Fantasy 7-10, Super Mario Galaxy, Alundra, Marvel Vs Capcom 2, Zelda: Windwaker och med mera.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Super Metroid.

Jag håller helt klart med om Super Metroid! Musiken passar så perfekt in till stämningen i spelet. Man känner verkligen att man är helt själv på Zebes


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem

MegaMan 2
Uncharted 2
Metal Gear solid 3

Medlem

Elder scrolls spelen har fantastiska tracks även Halo serien. Ett soundtrack som jag tycker är riktigt bra är från Super Nintendos Top Gear: https://www.youtube.com/watch?v=xpUZYWX2BoY
Den musiken kunde få en att köra runder i timmar

Medlem

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Zelda - Ocarina of time!

UTAN O TVEKA!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Punchout


signatur

Burn in the light.

ZF
Medlem
Medlem

Commandos 2 och Unreal :).

Medlem

Finns ju såklart mängder med bra soundtracks, men jag gillar verkligen bloodmoneys soundtrack lite extra.

Medlem

shadow of the colossus
silent hill 2
god of war serien


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Hired Guns till Amiga och The Elder Scrolls III: Morrowind till PC.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Psychonauts, utan tvekan. Låter inte som mycket för världen utanför spelet, men det sätter stämningen precis rätt.

http://open.spotify.com/album/2F32Xg7gK6iGyqU17Ifijm

/ LordDaimos

Youtube-proffs

Utan tvekan Quake 2,

Half-Life 2 är grädde för öronen med.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Bra inlägg från de flesta ovan. Såg ingen nämna följande spel så jag tillägger:

* Red Dead Redemption (bra soundtrack överlag med grymt inslag av Jose Gonzalez)

Medlem

Licensierad musik: Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Hands down. Ingen konkurrens. Rockstar är visserligen alltid bra på att licensiera musik som verkligen passar spelen de gör, men inte ens deras spel rår på Troikas gamla mästerverk. Jag har aldrig hört utomstående låtar komplettera ett spels atmosfär så bra som musiken i VTMB gör.

Originalmusik: Icewind Dale, Elder Scrolls, Halo, och - en rätt ny favorit - Dear Esther. Sistnämnda är det bästa soundtracket jag hört på väldigt, väldigt länge. Det är enda gången jag nästan inte velat tipsa folk om det, för att jag inte vill "spoila" deras första kontakt med det. Bastion har också ett ruskigt bra soundtrack. Det träffar verkligen hårt i vissa scener.

Inaktiv

Halo alla gånger!

Inaktiv

Final Fantasy 7.

Höll på att glömma Starcraft Brood War.

Medlem

Skämt åsido, Halo 3, Final Fantasy X och Ocarina of Time är svårslagna. På PC skulle jag nog säga Baldur's Gate 2 eller Neverwinter Nights.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Jag tycker faktiskt World of Warcraft har grymma soundtracks.
Dom lyckas fånga känslor och mystiken i miljön perfekt

Vet inte hur det är nuförtiden, det var ett tag sen jag spelade så jag tar en gammal.

12
Skriv svar