Digitala PS4- och XB1-spel är dyrare

Medlem
Skrivet av chrillemeter:
Skrivet av Rille89:

Inte för mig. Billigare för mig att köpa xbone spel digitalt än skiva. Men då bor jag i "usa" tror jag de var ;P

Ändrade du bara regionen på xone då?

Jepp. Har ägt xbone innan det fanns sverige så därför jag inte valde det =P Vilket resulterade i billigare spel så (:

Medlem

Jag köpte BF3 premium för ett tag sen, på "skiva".
Fodralet innehåll dock bara en kod, i övrigt ett tomt dvd fodral.

Imorgon åker jag in och köper WoD, skriver in koden och ställer det i bokhyllan. Ev skiva kommer inte röras, precis som alla expansioner sen vanilla.

Det är fånigt, steam etc är grymt, men det är bara vettigt att handla på reorna eller via cd-keys etc.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Varför krävs det alltid "undersökningar" för att komma fram till saker man klurar ut själv på 5 min...?

Medlem

ja, det här var ingen nyhet. Köp istället spel från t.ex. spelbutiken eller annan retailer med bra priser.

Fördelen med att köpa ett fysiskt spel är: något snyggt att ha i bokhyllan, mindre nedladdning/plats på hårddisken, oftast billigare, andrahandsvärde utan att behöva sälja kontot, kan ev. spela spelet om 10 eller 15 år, kan enkelt byta spel med mina vänner, lätt att ta med sig utan "inloggningar" vid spelträffar och bidrar till fler arbetstillfällen. Listan med positiva aspekter kan göras lång och därför så köper jag oftast mina spel i fysisk form.

Till PC köper jag oftast mina spel digitalt eller där det är billigast då det inte finns något andrahandsvärde i spelen förutom själva kontot och de flesta PC spel känns redan digitala. För att visa hur skumma priser de har kan vi t.ex. ta expansionen till diablo 3 som jag hade tänkt att köpa till PC.

Priset för standard expansionen kostar i svenska kronor med frakt: 218 -240 kr och den digitala versionen på blizzards battle.net kostar 39.99 Euro (368,69 SEK). Det skiljer alltså ca 100-180 kr mellan dem och det är de fysiska upplagorna som är billigast. Det här bara bevisar på att något borde ändras. Frakt, butik, personal, tillverkning m.m. borde inte vara billigare än att bara köpa det digitalt!


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Inaktiv

1. det har aldrig varit så billigt att vara gamer som nu. Tänk vilka otroliga bibliotek med fantastiska spel som finns från nuvarande generation och bakåt till spottstyvrar. Dessutom fungerar i princip alla konsoler från 15 år bakåt + utan bekymmer med dagens anslutningar på tv apparater.

2. Konkurrensen på spel i butik är inte längre bara inom landet utan många (som jag b la.) köper spel även från utlandet. Detta innebär att utöver konkurrensen butiker mellan butiker i Sverige så får även svenska butiker konkurrens från andra länder med lägre moms-sats som gör utländska spel billigare utöver ev. konkurrens på deras marknad. Oftast sker dock prissänkningar i Svenska butiker pga. att de kanske överskattat sin försäljning och behöver tömma lagerhyllor.

3. Digitala spel är smidigare- personligen tycker jag att det är smidigare att ha spelen på min One/360 och närsomhelst kunna ladda ner dem igen via live. Skivbyten är av ondo, och skivor slits faktiskt. Har man en större spelsamling (som en annan) så är man glad att slippa byta skiva och leta upp en annan. Fördel också när man har flera enheter av en konsol på olika platser i sitt hem, att man kan spela spelen på 2 konsoler samtidigt om man kör utan skiva.
Digitala spel har dessutom inte mycket konkurrens förutom från butiker och koder som säljs (något som förmodligen kommer att öka markant de närmsta åren när spelbutikskedjorna börjar gå över till att sälja nedladdningskoder istället för skivor).
OBS! Tänk på att nedladdningstjänst förutsätter att man tror att företaget finns kvar om 10 år- om ex. Sony skulle gå i graven pga sina finansiella bekymmer finns det risk att deras nedladdningar försvinner. Rekommendation - köp SONY spel på skiva då en framtida serverpark med nedladdningsmöjligheter ev. inte kommer finnas.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så vi i Europa ska tvingas betala runt 100kr mer medan de bortskämda kapitalisterna i USA får sina spel billigare eller till samma pris?

Dags att EU fuckar upp både Sony och Microsoft!

Det är inte riktigt så enkelt. Ta en sväng till Polen så kommer du nog få en shock när du ser priserna på ps4/xone spel. En ny ps4-konsol går på en 3100-3300 där!

Redaktör
Skrivet av The Gamer:

Priset för standard expansionen kostar i svenska kronor med frakt: 218 -240 kr och den digitala versionen på blizzards battle.net kostar 39.99 Euro (368,69 SEK). Det skiljer alltså ca 100-180 kr mellan dem och det är de fysiska upplagorna som är billigast. Det här bara bevisar på att något borde ändras. Frakt, butik, personal, tillverkning m.m. borde inte vara billigare än att bara köpa det digitalt!

Folk är beredda att betala så mycket Blizzard tar, annars hade priset sjunkit direkt. Kringkostnaderna du nämner behöver man bara ta hänsyn till för att nå lägsta vinstmål, men Blizzard gör ju spel av andra skäl än att sälja dem till lägsta möjliga pris. Det är bara köparnas önskemål.


signatur
Medlem

Köper inte så många spel men den extra hundralappen är lugnt värt för att slippa byta skiva!!

Dock tycker jag att digitalt borde va billigare men men...

Medlem

Köper oftast spelen till PS4:an digitalt från amerikanska PSN. Oftast blir det ca 200 kr billigare, vilket jag tycker är värt även om det är lite bökigare.

Medlem
Skrivet av IronCouncil:

Köper oftast spelen till PS4:an digitalt från amerikanska PSN. Oftast blir det ca 200 kr billigare, vilket jag tycker är värt även om det är lite bökigare.

Jupp, lätt värt. Jag rekommenderar alla att göra så. Det är en win win. Du får spelen billigare och samtidigt betalar fullt pris

Medlem

Jepp jag gör samma sak. Betalade 447 spänn för nya Dragon Age igår på US PSN Store. Köper allt där numera till ps4.

Medlem

Varför folk betalar det högre priset är för mig en gåta.

Och så länge folk fortsätter betala lär vi väl inte se någon förändring på priserna.

Medlem

Kommer alltid finnas folk med mer pengar än förstånd.

Inaktiv
Skrivet av IronCouncil:

Köper oftast spelen till PS4:an digitalt från amerikanska PSN. Oftast blir det ca 200 kr billigare, vilket jag tycker är värt även om det är lite bökigare.

Slå en titt i Sonys EULA och se om du tror du har potential att bli bannad

Medlem
Skrivet av Aethyr:

Personligen har jag inga problem med att de digitala spelen kostar lika mycket digitalt som fysiskt när spelen släpps (jag har enbart koll på xbox dom senaste åren, både 360 och nu One, där priset har legat kring samma som butik).

Fast nu är det ju dyrare digitalt än i butik så det du inte har några problem med existerar ju inte.

Medlem

Finns ju många teorier:

1) Tillverkarna vill inte konkurrera ut den fysiska försäljningskanalen. Ett billigare pris online skulle antagligen få såpass många att gå över till digital download att fysiska affärer får det svårare, men totalt sett så säljs det då mindre.

2) Fysiska affärer hjälper att driva marknadsföring/försäljning

3) Värde. Ta t ex senaste wow-expen som folk tar som exempel. Uppenbarligen så finner många ett såpass stort värde i att kunna köpa den innan, och ha den klar precis till release. Nu slängde dom även in en preorder bonus man fick direkt (en char upp till lvl 90 insta) om man köpte digitalt via battle.net.

Det man inte heller får glömma är att en fysisk kopia går att låna ut / sälja. Detta gör att digitalt för närvarande i min mening är ännu sämre än att bara ha ett högre pris. Jag har t ex en kollega på jobbet som jag lånar PS4:a spel med.
Eftersom jag köper från England, wowhd och blocket, så skulle jag säga att jag i snitt har betalat 450:- per ps4 spel. Har spelat 10 st ps4-spel i sen release. 6 har jag köpt, 4 lånat av polaren.
Sålt alla utom 1 vidare på blocket för i snitt typ 250:-.

450*6 - 250*5 = 1450:- vilket alltså betyder att jag i snitt betalt runt 150:- per spelat ps4 spel. Dock blir det ju en del arbete runtomkring jämfört med att bara köpa allt digitalt.

Inaktiv
Skrivet av whoo:

Finns ju många teorier:

1) Tillverkarna vill inte konkurrera ut den fysiska försäljningskanalen. Ett billigare pris online skulle antagligen få såpass många att gå över till digital download att fysiska affärer får det svårare, men totalt sett så säljs det då mindre.

2) Fysiska affärer hjälper att driva marknadsföring/försäljning

3) Värde. Ta t ex senaste wow-expen som folk tar som exempel. Uppenbarligen så finner många ett såpass stort värde i att kunna köpa den innan, och ha den klar precis till release. Nu slängde dom även in en preorder bonus man fick direkt (en char upp till lvl 90 insta) om man köpte digitalt via battle.net.

Det man inte heller får glömma är att en fysisk kopia går att låna ut / sälja. Detta gör att digitalt för närvarande i min mening är ännu sämre än att bara ha ett högre pris. Jag har t ex en kollega på jobbet som jag lånar PS4:a spel med.
Eftersom jag köper från England, wowhd och blocket, så skulle jag säga att jag i snitt har betalat 450:- per ps4 spel. Har spelat 10 st ps4-spel i sen release. 6 har jag köpt, 4 lånat av polaren.
Sålt alla utom 1 vidare på blocket för i snitt typ 250:-.

450*6 - 250*5 = 1450:- vilket alltså betyder att jag i snitt betalt runt 150:- per spelat ps4 spel. Dock blir det ju en del arbete runtomkring jämfört med att bara köpa allt digitalt.

En skillnad mellan digitalt och fysiskt som du missar lite är att digitalt (iallafall på 360 och One) går att köra på 2 boxar samtidigt, dvs du har 2 spel. Om du använder din "home" box för din kompis och sen kör med ditt account på din box så har ni 2 spel till priset av ett. Dessutom spelbart samtidigt.
Nu är detta kanske inte lika brukbart på PS4 som har färre bra multiplayer spel, men annars är det ju en fördel när man vill spela ihop.
Kanske inte världens bästa lösning, men det gör ju spelen "billigare" initialt

Inaktiv

Digitala spel är inte dyrare än retail spel för om man tänker effter så kostar all vanliga versioner 699 och andra versioner runt 1000 kr för att inte talla om att man får lite extra grejer med den 1000 kr version och Digitala är däremot något biligare än retail det är bara kolla på också rabbat som man får när man har xbox guld eller psn plus jag skulle hellre köpa vissa spel som Digitala version än retail effter som att man behöver inte tänka på att slösa en 60 kr för att dom ska laga det heller

Medlem

Bara för att informera, OM det skulle vara så att Microsoft/Sony bestämmer sig för att sluta tillåta köp från "fel" region, så kan ni förlora hela erat digitala bibliotek... Nu tror jag inte att dom kommer göra det, eftersom folk måste ju kunna flytta mellan länder, men jag känner att det kan vara bra att tänka på.

Och om staten "får reda på" att vi köper "skattefritt" så finns det risk för att det också kan införas en digital tullskatt. (Jag hoppas att jag inte gett dom idéen nu bara!

12
Skriv svar