Xbox One hänger regionslås på marknadsplatsen *

Inaktiv
Skrivet av Spit:
Skrivet av FZ:

Marknadsplatsen blir härmed låst till den region där maskinen är fysiskt placerad. Microsoft passar även på att låsa systemspråket till regionen, vilket innebär att vi inte längre kan använda engelska i menyer. Även vissa spel, främst barnspel och sociala spel, blir låsta till svenska. Det påtvingade språkbytet innebär också att vi inte längre kan använda röstkommandon för att navigera i konsolen – funktionen finns ännu inte på svenska.

Detta är helt felaktigt! Jag kör UK-region med engelska röstkommandon, där är ingen uppdatering som tvingar på dig ett språkbyte.

Mattias Frost var har du fått detta i från? Det stämmer inte alls!

=/

De blir bara mer och mer efterblivna på den här redaktionen. Inga länkar, inga exempel, ingenting. Det är fakta att alla företag enligt EU-lag fr o m 2015 måste se till att kunder skattar i sitt hemland, så att affären måste låsas har vi vetat i flera månader.

Men den här innehållslösa troll-artikeln är ett skämt.

Inaktiv
Skrivet av martinhjerpe:
Skrivet av the_o:
Skrivet av martinhjerpe:
Skrivet av Puscifer:

Jag förstår inte poängen med Xbox One. Vad har den för säljpunkter egentligen?

För mig är det så här: jag har inte xbone eller ps4 än men jag vill gärna köpa xbone, bara det att microsoft gör allt de kan för att tvinga mig till ps4. Anledningarna till att jag vill ha xbox one just nu är att jag gillar handkontrollen bättre, halo, 1 år exklusivt nästa tomb raider och sen är jag allmänt mer intresserad av alla spel som är exklusiva till xbone. PS4 har säkert många bra exklusiva titlar, men jag är inte det minsta intresserad av någon av dem, kanske little big planet och spel som "The last of us".
Skulle gärna skaffa PS4 om de hade fler spel-serier som jag vill spela och om jag kunde köra den med xbone kontrollen.
Ja, det var det, är fortfarande väldigt osäker på vad jag ska skaffa och microsoft gör det bara svårare och svårare för mig hela tiden.
För tillfället så kan man även hitta XBL guld för bättre pris än PS plus.

De gör det inte svårare nu. denna nyhet stämmer inte. Inte för mig och flera andra iallafall.

Skönt att höra, jag undrar varför denna nyhet har poppat up här och där isåfall, måste väll finnas någon sanning I det, man kan alltså fortfarande ha vilken språk man vill och använda marknadsplatsen samtidigt? Om det inte har kommit någon till uppdatering så ser jag inte riktigt hur det skulle fungera isåfall, med tanke på att det inte finns någon språkinställning(?)
Eller har ni inte fått uppdatering än kanske?

Jag har fått senaste uppdateringen idag och även efter den (ligger en månad före då,jag som många kör förhandsversionen från MS) och som jag skrev innan så funkar både kinect och att köpa från UK fortfarande.
Var mer har nyheten tagits upp än på Fz?

Medlem

RIP Xbox One LOL Microsoft gräver sin grav djupare å djupare XD


signatur

Life is short, Play more!

Inaktiv
Skrivet av SweBerra:

RIP Xbox One LOL Microsoft gräver sin grav djupare å djupare XD

Suck!

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Jag förstår inte poängen med Xbox One. Vad har den för säljpunkter egentligen?

Den är sämst, 12 åringar köper den, vilket tyvärr är en fungerande marknadsplan då antalet 12 åringar exponentiellt ökar


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Wait. Tänker dom inte på att utlänningar som inte kanske hanterar språket helt till 100% kanske har xbox i rad olika länder? Hur mycket skit kan MS göra innan alla skriker till?


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem
Medlem

Missvisande/felaktig artikel.
Det finns inga hinder att välja US, UK eller annat land och därefter annat språk (t.ex. engelska). Jag kör fortfarande US och engelska och har inga planer på att byta. Spel etc kan man köpa med gift cards, VPN/proxy eller helt enkelt hålla sig till fysiska kopior.
Men visst, de borde absolut tillåta folk att välja språk oberoende region.

(medlem i preview-programmet så kör absolut senaste versionen, just nu tror jag dock att alla har samma)

Inaktiv
Skrivet av Cthugha:

Missvisande/felaktig artikel.
Det finns inga hinder att välja US, UK eller annat land och därefter annat språk (t.ex. engelska). Jag kör fortfarande US och engelska och har inga planer på att byta. Spel etc kan man köpa med gift cards, VPN/proxy eller helt enkelt hålla sig till fysiska kopior.
Men visst, de borde absolut tillåta folk att välja språk oberoende region.

(medlem i preview-programmet så kör absolut senaste versionen, just nu tror jag dock att alla har samma)

Någon med vett och slutledningsförmåga. Hallucinerar jag? De behöver definitivt separera region och språk, jag trodde att de skulle ha det färdigt innan lagändringen 2015, men det verkar bli ett litet gupp innan det är färdigt.

Artikeln är vedervärdig.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Artikeln är vedervärdig.

Men helt korrekt eller hur?

Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/19636-xbox-one-forsvarar-spr...

sweclockers artikel förklarar lite mer utförligt.
Du kan fortfarande ha US eller UK som region och ha allt på engelska, så länge du inte vill köpa saker från marketplace.
Språket på systemet och marketplace hänger ihop, och nu när de har regionslåst marketplace så går det inte använda svenska betalkort utan att byta till svensk marketplace och då tvingas ändra språket med.

Det är så jag uppfattade det sweclockers skrev iaf, FZ kunde ju ha varit lite mer tydliga med att det går att ha kvar engelska som språk men oavsett så är det dumt av MS att krångla till det så. Enkelt att lösa genom att ha separat inställning för systemspråk och marketplace, så får hoppas MS fixar det snabbt.

Inaktiv
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Rockartisten:

Artikeln är vedervärdig.

Men helt korrekt eller hur?

Nej, jag kör engelska just nu och Kinecten funkar utmärkt. Om jag ska handla digitalt kan jag byta region och byta tillbaka igen, eller handla via mobilen/datorn i svensk butik. Man kan fortfarande ladda sitt amerikanska sub-konto med pengar och handla i amerikansk butik. Det finns vissa lagar MS måste följa, och det måste Sony också.

Gör inte Sony samma sak innan årsskiftet så kommer de åka på feta böter för skattebrott.

Artikeln är vinklad som in i helvete.

PS

Allt som behövs är separat region/språk-inställning, det är det som är klagomålet.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Cthugha:

Missvisande/felaktig artikel.
Det finns inga hinder att välja US, UK eller annat land och därefter annat språk (t.ex. engelska). Jag kör fortfarande US och engelska och har inga planer på att byta. Spel etc kan man köpa med gift cards, VPN/proxy eller helt enkelt hålla sig till fysiska kopior.
Men visst, de borde absolut tillåta folk att välja språk oberoende region.

(medlem i preview-programmet så kör absolut senaste versionen, just nu tror jag dock att alla har samma)

Någon med vett och slutledningsförmåga. Hallucinerar jag? De behöver definitivt separera region och språk, jag trodde att de skulle ha det färdigt innan lagändringen 2015, men det verkar bli ett litet gupp innan det är färdigt.

Artikeln är vedervärdig.

Lugna ner dig nu. Alla dina kommentarer på den här artikeln pekar ju mot att du är på väg att få nån psykos eller nåt.

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Cthugha:

Missvisande/felaktig artikel.
Det finns inga hinder att välja US, UK eller annat land och därefter annat språk (t.ex. engelska). Jag kör fortfarande US och engelska och har inga planer på att byta. Spel etc kan man köpa med gift cards, VPN/proxy eller helt enkelt hålla sig till fysiska kopior.
Men visst, de borde absolut tillåta folk att välja språk oberoende region.

(medlem i preview-programmet så kör absolut senaste versionen, just nu tror jag dock att alla har samma)

Någon med vett och slutledningsförmåga. Hallucinerar jag? De behöver definitivt separera region och språk, jag trodde att de skulle ha det färdigt innan lagändringen 2015, men det verkar bli ett litet gupp innan det är färdigt.

Artikeln är vedervärdig.

Lugna ner dig nu. Alla dina kommentarer på den här artikeln pekar ju mot att du är på väg att få nån psykos eller nåt.

Å nej, inte du.

Medlem

Ja, alltså, ingenting med språkval har ändrats, det har alltid varit som det är nu. Enda skillnaden är att svenska betalkort inte fungerar på US-marketplace längre.

FZ artikel får det att låta som om man nu blir tvingad till att ha sverige som region, så är inte fallet. Man kan själv välja vilken region man vill ha sitt Xbox One inställt på, precis som man alltid kunnat. Vill man ha engelska menyer, med engelska röstkommando, välj bara en engelsktalande region, t.ex UK eller US.

Man kan enkelt byta och hoppa mellan regioner, krävs bara en omstart av konsolen. Precis som det alltid fungerat. Vill man köpa spelen på svenska marketplace, men sen ändra till UK/US för att ha röstkommando och allt på engelska? Inga problem, bara att byta region.

Det är det som är fel i FZ's artikel, den får det att låta som om man måste ha sin konsol inställd på svensk region, DET BEHÖVER MAN INTE!

Medlem
Skrivet av Spit:

Ja, alltså, ingenting med språkval har ändrats, det har alltid varit som det är nu. Enda skillnaden är att svenska betalkort inte fungerar på US-marketplace längre.

FZ artikel får det att låta som om man nu blir tvingad till att ha sverige som region, så är inte fallet. Man kan själv välja vilken region man vill ha sitt Xbox One inställt på, precis som man alltid kunnat. Vill man ha engelska menyer, med engelska röstkommando, välj bara en engelsktalande region, t.ex UK eller US.

Man kan enkelt byta och hoppa mellan regioner, krävs bara en omstart av konsolen. Precis som det alltid fungerat. Vill man köpa spelen på svenska marketplace, men sen ändra till UK/US för att ha röstkommando och allt på engelska? Inga problem, bara att byta region.

Det är det som är fel i FZ's artikel, den får det att låta som om man måste ha sin konsol inställd på svensk region, DET BEHÖVER MAN INTE!

Alla av er har fel.

Jag är också beta-medlem och kör senaste uppdateringen.

Och jag handlade nyss Dragon Age-pre order med mitt SVENSKA kort, som jag alltid gjort..

Det ni däremot måste göra, som man alltid behövt gjort, är att ta en (korrekt) adress i t.ex England (om man vill handla från UK) och lägga till. Men svenska kort fungerar fortfarande.. Jag provar även min Kanadensiska inloggning, samma där.. Mitt svenska kort fungerar (Köpte ett billigt DLC, inte ett spel till, hehe).

Så ja, Mattias Frost.. Ta och ändra artikeln vettja, den gör ju en massa onödig skada och får både dig och FZ att framstå som amatörer.

Skål

Medlem
Skrivet av Vintersorg:
Skrivet av Spit:

Ja, alltså, ingenting med språkval har ändrats, det har alltid varit som det är nu. Enda skillnaden är att svenska betalkort inte fungerar på US-marketplace längre.

FZ artikel får det att låta som om man nu blir tvingad till att ha sverige som region, så är inte fallet. Man kan själv välja vilken region man vill ha sitt Xbox One inställt på, precis som man alltid kunnat. Vill man ha engelska menyer, med engelska röstkommando, välj bara en engelsktalande region, t.ex UK eller US.

Man kan enkelt byta och hoppa mellan regioner, krävs bara en omstart av konsolen. Precis som det alltid fungerat. Vill man köpa spelen på svenska marketplace, men sen ändra till UK/US för att ha röstkommando och allt på engelska? Inga problem, bara att byta region.

Det är det som är fel i FZ's artikel, den får det att låta som om man måste ha sin konsol inställd på svensk region, DET BEHÖVER MAN INTE!

Alla av er har fel.

Jag är också beta-medlem och kör senaste uppdateringen.

Och jag handlade nyss Dragon Age-pre order med mitt SVENSKA kort, som jag alltid gjort..

Det ni däremot måste göra, som man alltid behövt gjort, är att ta en (korrekt) adress i t.ex England (om man vill handla från UK) och lägga till. Men svenska kort fungerar fortfarande.. Jag provar även min Kanadensiska inloggning, samma där.. Mitt svenska kort fungerar (Köpte ett billigt DLC, inte ett spel till, hehe).

Så ja, Mattias Frost.. Ta och ändra artikeln vettja, den gör ju en massa onödig skada och får både dig och FZ att framstå som amatörer.

Skål

Jag handlade själv PES häromdagen från UK marketplace med mitt svenska VISA-kort, däremot fungerar det inte att handla från US-marketplace längre, där har dom "spärrat".

KoP
Medlem
Skrivet av kebbe:

Xbox One har väl ingen knapp för inspelningsfunktionen på sin handkontroll? Hur aktiveras denna framöver?

Brukar använda inspelningsknappen i smartglass appen på luren när den är synkad till Xbonen. Smidigare kan det inte bli.

KoP
Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Puscifer:

Jag förstår inte poängen med Xbox One. Vad har den för säljpunkter egentligen?

Den är sämst, 12 åringar köper den, vilket tyvärr är en fungerande marknadsplan då antalet 12 åringar exponentiellt ökar

Det är väl snarare tvärtom? 12- åringar är ju som sagt var dom lättpåverkade som slaviskt följer trender och låter sig luras av illasinnade rykten att MS och dess Xbone är Hin Håle själv och därför istället väljer att investera i en PS4'a?

Vi som vet vad vi vill ha när det kommer till funktioner och användarvänlighet (ja sorry.. Sony kommer alltid vara kassa på denna punkt) och spel i dagsläget väljer såklart en Xbone. PS4'an får det bli senare när det börjar droppa lite intressanta spel typ UC4.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Kleptoman:

Xone har för tillfället bättre spel än ps4 vilket är en(den enda?) anledningen till att köpa en just nu över ps4an.

Detta är ju dock en åsikt och inte fakta

Nej? Den har objektivt bättre spel.

"Bättre spel" är ALLTID subjektivt.

Jag anser att PS4 har alldeles för få vettiga spel, men jag har noll koll på hur det ser ut för XBONE.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Jag förstår inte poängen med Xbox One. Vad har den för säljpunkter egentligen?

Halo, handkontrollen och en jävligt bra onlinefunktion, men betydlig smidigare kommandon för att invita till party/spela ect.

Äger dock bara en PS4, men har innan ägt xbox 360 och även spelat på xbone. Kommer även skaffa de till halo5

Microsoft är idioter, men de vet vi alla sedan länge så det är inget nytt!


signatur
Medlem

Tycker väl inte direkt illa om just xbone men att folk skriver att Playstation 4 absolut inte har några spel är ju ute och cyklar. Infamous är ett riktigt underbart spel plus deras expansioner. Sen så har vi remaken på The last of us som också är ett av världens bästa spel om man ser till hur många som verkligen gillar det och vad recensenterna tycker. (bortsett från aftonbladet)
Sen så finns det fler härliga indie-spel. Kommer även att komma fler spel som kommer att vara grymma. Varför jag inte har köpt en xbone än är just för att dem hade de där lustiga reglerna i början. Jag tycker som så att rent ut sagt pissar man på sina konsumenter så ska man inte stödja ett sådant företag, inte i min värld iallafall. Visst det är slopat nu men känner inte för att lita på ett sådant företag, nej tack!
Skulle sony gjort likadant så skulle jag absolut ha valt xbone istället för ps4. Men japanare har, vad jag tycker, alltid varit mer öppna med sina konsoller. Kommer ihåg Xbox 360 tiden där nästan alla spel var regionslåsta, värdelöst!, medans ps3 inte var det. Ps4 är för mig den här generationes bästa konsoll.

Redaktör

Nyheten uppdaterad, förhoppningsvis är den tydligare nu. Tack ni som rättade oss! Och ledsen att v slarvade.


signatur
Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Man kan ju gissa att skattemyndigheten ligger på för att få in moms på all online försäljning - vilket bidrar stort till lägre priserna.

Välkommen till övervakningssamhället allihop.

Snarare att M$ vet att de kan ta mer betalt i EU än hemma. Vi får betala för Jänkarnas låga priser. Välkommen till the world of US.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Avstängd
Skrivet av Tompa:

Nyheten uppdaterad, förhoppningsvis är den tydligare nu. Tack ni som rättade oss! Och ledsen att v slarvade.

Om ni tipsar om hur man kan handla från andra marketplace än det egna landets så borde ni också uppmärksamma att det då krävs att man begår kreditkorts bedrägeri samt att det är emot Xbox lives terms of use avtal, samt att ms har rätten att vidta vilka åtgärder som helst om dom märker detta.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Redaktör
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Tompa:

Nyheten uppdaterad, förhoppningsvis är den tydligare nu. Tack ni som rättade oss! Och ledsen att v slarvade.

Om ni tipsar om hur man kan handla från andra marketplace än det egna landets så borde ni också uppmärksamma att det då krävs att man begår kreditkorts bedrägeri samt att det är emot Xbox lives terms of use avtal, samt att ms har rätten att vidta vilka åtgärder som helst om dom märker detta.

Det här har gjorts sedan Xbox One släpptes, så jag har svårt att tro att någon tar särskilt allvarligt på det. Men jag la in en brasklapp i nyheten, tack för tipset.


signatur
Skrivet av KoP:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Puscifer:

Jag förstår inte poängen med Xbox One. Vad har den för säljpunkter egentligen?

Den är sämst, 12 åringar köper den, vilket tyvärr är en fungerande marknadsplan då antalet 12 åringar exponentiellt ökar

Det är väl snarare tvärtom? 12- åringar är ju som sagt var dom lättpåverkade som slaviskt följer trender och låter sig luras av illasinnade rykten att MS och dess Xbone är Hin Håle själv och därför istället väljer att investera i en PS4'a?

Vi som vet vad vi vill ha när det kommer till funktioner och användarvänlighet (ja sorry.. Sony kommer alltid vara kassa på denna punkt) och spel i dagsläget väljer såklart en Xbone. PS4'an får det bli senare när det börjar droppa lite intressanta spel typ UC4.

Är det någon som har siffror på vilken konsol som är populärast hos tonåringar!?

Avstängd
Skrivet av Tompa:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Tompa:

Nyheten uppdaterad, förhoppningsvis är den tydligare nu. Tack ni som rättade oss! Och ledsen att v slarvade.

Om ni tipsar om hur man kan handla från andra marketplace än det egna landets så borde ni också uppmärksamma att det då krävs att man begår kreditkorts bedrägeri samt att det är emot Xbox lives terms of use avtal, samt att ms har rätten att vidta vilka åtgärder som helst om dom märker detta.

Det här har gjorts sedan Xbox One släpptes, så jag har svårt att tro att någon tar särskilt allvarligt på det. Men jag la in en brasklapp i nyheten, tack för tipset.

Det är jag fullt medveten om, dock så skadar det ju inte att informera om det. Med tanke på de ändringar som nyheten handlar om så är det ju inte helt uteslutet att ms börjar kolla närmare på dessa saker


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Faktum är att flera sidor rapporterat detta. vissa fz medlemmar borde ta ett chill pill.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

FZ, nya Aftonbladet...

Skriv svar