Fans förbannade på skrotat offline-läge i Elite: Dangerous

Robot
Fans förbannade på skrotat offline-läge i Elite: Dangerous

Den största bidragsgivaren kräver pengarna tillbaka.

#elite-dangerous, #frontier-development


Medlem
Fans förbannade på skrotat offline-läge i Elite: Dangerous

Har man råd att hosta upp 50.000 för ett spel så har man nog även råd att lösa någon form av internetuppkoppling var man än befinner sig i universum..

Gnäll..

Medlem

Klart han ska få ändra som han vill om det är för spelets bästa. Folk överdriver..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag har lirat Betan ett par månader och kör nästan uteslutande Solo, men jag förstår varför man måste ha uppkoppling för att kunna spela det, allt är liksom kopplat till varandra, även om man kör solo, sen är det ju lite tråkigt för de som bor i skogen med dieselaggregat och ingen internetuppkoppling, vilket verkar vara fallet hos många...

Jag kommer i alla fall njuta till fullo när spelet släpps, nyköpt x52 Pro joystick och TrackIR 5

MEG
Medlem

Alltid tråkigt när inte företag håller vad de lovar, jag har lärt mina barn att inte lova något de inte vet att de kan hålla, ganska enkelt kan jag tycka.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Har man råd att hosta upp 50.000 för ett spel så har man nog även råd att lösa någon form av internetuppkoppling var man än befinner sig i universum..

Gnäll..

Handlar absolut inte om vad man har råd med eller inte, vill nog ha friheten att kunna välja. Dessutom om jag får tala för mig själv så har jag väldigt dåligt nät i stugan t ex..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Gnällspik. "lova och lova". Dem kan inte ens lova att spelet ska släppas... Dem kan lägga ner projectet nu om dem vill.

Medlem

Det jag tycker är mest synd är ju inte att det kräver en internetuppkoppling. Det är det mindre problemet.

Problemet med ett ikke-offlineläge är ju mer i framtiden. modcommunityn blir begränsad. Beroendet av centrala servrar, överbelastning av dessa -> ospelbart, det innebär ju också att spelet kommer att dö. Det finns ingen som kan spela det om 30 år som med original-elite pga nerlagda servrar. Det tror jag för många, inklusive mig själv, är en större förlust än det verkar i nuläget.

Medlem

"you can do all this online with your friends, or other "Elite" pilots like yourself, or even alone."

Fast de skrev aldrig att Solo-delen var offline? Om man nu ska vara riktigt petig.

Edit: Missade: "Yes, though you will lose the richness of multiplayer."

Medlem

"and it does mean the single player has to connect to the server from time to time"

Kan lika gärna innebära att du måste synka spelet online då och då, inte vara konstant uppkopplad. Så behöver inte alls vara så farligt för de med dålign internet iaf, om det bara är en synk som sker då och då och inte krävs konstant uppkoppling när man spelar.

k3m
Medlem

Inget köp för min del då! Sedan kommer detta leda till minskade kickstarterspel. Då bl.a jag tappat all förtroende för Kickstarterspel nu.

Inaktiv

Klart han ska få sina pengar tillbaka när produkten inte utlovar det som han betalt för, oavsett vad det är.

Personligen har jag inget intresse för spelet utan väntar på Star Citizen(s?) istället.

Inaktiv

ett gäng mass jävla idioter som är såna kommer inte att få pengar tillbacka alls

Inaktiv

Sitter man inte på en bra stationär dator när man lirar Elite ? Vem har inte en internetuppkoppling då ?

Medlem

Finns väl inget skrivet dokument som säger det ska fungera offline?

Sen kan den killen tycka vad han vill men faktum är det är donerade pengar och utvecklare kan ju och har rätt att ändra sig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Finns för många frågetecken i nuläget för att jag ska kunna avgöra om jag är missnöjd eller inte. Men det kommer vara avgöranande för mitt fortsatta stöd för det här spelet när jag väl börjar spela det.

Dock förstår jag till fullo de som är missnöjda med det här och baserat på vad jag läst så verkar Frontier ha gått ifrån vad de lovade i sin Kickstarter vilket gör att de som vill ska kunna få tillbaks sina pengar.

Medlem

Rätt säker på detta spel kommer floppa. Finns alldeles för lite content och inget party system. Pass.

Medlem

hmm ,tyvärr så finns dom inte längre kvar på kickstarter hade velat läsa vad dom lovat där.

Sen vet jag kickstarter ändra många av sina regler efter elite var färdig fundat på kickstarter så är tveksam till att dom som donerat kan få pengarna tillbaka.

Och enl kickstarter detta är dom nya reglerna så finns det en osäkerhet som kan göra att den som skapat projektet kan behöva ändra sig. Men mycket av detta är tolkningsfrågor och kan vara väldigt svårt ur laglig synpunkt att få igenom ifall man ser projektet som misslyckat

What is a creator obligated to do once their project is funded?

When a project is successfully funded, the creator is responsible for completing the project and fulfilling each reward. Their fundamental obligation to backers is to finish all the work that was promised. Once a creator has done so, they’ve fulfilled their obligation to their backers. At the same time, backers must understand that Kickstarter is not a store. When you back a project, you’re helping to create something new — not ordering something that already exists. There’s a chance something could happen that prevents the creator from being able to finish the project as promised. If a creator is absolutely unable to complete the project and fulfill rewards, they must make every reasonable effort to find another way of bringing the project to a satisfying conclusion for their backers. For more information, see Section 4 of our Terms of Use.

For projects that launched before October 19, 2014, please see our previous Terms of Use.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av DrDoom:

"and it does mean the single player has to connect to the server from time to time"

Kan lika gärna innebära att du måste synka spelet online då och då, inte vara konstant uppkopplad. Så behöver inte alls vara så farligt för de med dålign internet iaf, om det bara är en synk som sker då och då och inte krävs konstant uppkoppling när man spelar.

Utvecklarna har sagt att man måste prata med servrarna när man gör något som modereras av dem, t.ex. ta et t nytt uppdrag, handla varor, prata med någon online, skjuta på någon annan spelare (utan servern vet du inte var de är och inte heller om de har en bounty).

Medlem

Vad är det med alla hat-kommentarer? Klart man har rätt att bli upprörd. Oavsett om det är 5kr eller 5milj kr. Det är förtroendet som slängs ut.

Medlem

Ser inga hat kommentarer , alla har rätt o ha en åsikt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av DrDoom:

"and it does mean the single player has to connect to the server from time to time"

Kan lika gärna innebära att du måste synka spelet online då och då, inte vara konstant uppkopplad. Så behöver inte alls vara så farligt för de med dålign internet iaf, om det bara är en synk som sker då och då och inte krävs konstant uppkoppling när man spelar.

Utvecklarna har sagt att man måste prata med servrarna när man gör något som modereras av dem, t.ex. ta et t nytt uppdrag, handla varor, prata med någon online, skjuta på någon annan spelare (utan servern vet du inte var de är och inte heller om de har en bounty).

OK, då är det inte lika roligt längre för de som inte vill spela online.
Tycker de kunde haft ett sololäge där du inte alls kan interagera med andra spelare, men att ändringar i galaxen skulle ändå synkas regelbundet till ditt spel; t.ex. hur stora delar av galaxen som har utforskats, ifall något ställe är helt slut på ore efter många har minat där, priser sjunker om för många sålt samma saker till samma ställe osv osv. Hade ju räckt med en synk med några timmars mellanrum eller dagligen för att få något sådant att funka, då hade man kunnat spela offline men ändå fått känna av att världen (rymden?) förändras.

Medlem

Skönt att man inte betalde till det alltså. Tack och adjö.

Edit: Läste på litet till och det var ingen dålig skitstorm som de har dragit över sig. Men man kan ju tycka att de kunde ha gått ut med informationen litet tidigare än en månad innan release. Kanske innan de valde att trycka ut en beta som kostade 1000:- att delta i.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Notumforce:

hmm ,tyvärr så finns dom inte längre kvar på kickstarter hade velat läsa vad dom lovat där.

Sen vet jag kickstarter ändra många av sina regler efter elite var färdig fundat på kickstarter så är tveksam till att dom som donerat kan få pengarna tillbaka.

Och enl kickstarter detta är dom nya reglerna så finns det en osäkerhet som kan göra att den som skapat projektet kan behöva ändra sig. Men mycket av detta är tolkningsfrågor och kan vara väldigt svårt ur laglig synpunkt att få igenom ifall man ser projektet som misslyckat

What is a creator obligated to do once their project is funded?

When a project is successfully funded, the creator is responsible for completing the project and fulfilling each reward. Their fundamental obligation to backers is to finish all the work that was promised. Once a creator has done so, they’ve fulfilled their obligation to their backers. At the same time, backers must understand that Kickstarter is not a store. When you back a project, you’re helping to create something new — not ordering something that already exists. There’s a chance something could happen that prevents the creator from being able to finish the project as promised. If a creator is absolutely unable to complete the project and fulfill rewards, they must make every reasonable effort to find another way of bringing the project to a satisfying conclusion for their backers. For more information, see Section 4 of our Terms of Use.

For projects that launched before October 19, 2014, please see our previous Terms of Use.

Jag läste många kommenterer under deras Kickstarter tid och en fråga som ofta kom upp var möjligheten till att spela offline och det har även varit en fråga som ställts på senare tid. Jag anser att de som backat spelet på Kickstarter nu har all rätt att få tillbaks sina pengar för offline och DRM-fritt verkar ha varit en väldigt stor anledning till att många backade det från början. Men även om vi bortser från alla som backat det på Kickstarter och istället går till de som backat det den senaste tiden så råder det ingen tvekan om att de har all rätt till att få tillbaks sina pengar för spelet har hela tiden "marknadsförts" som ett Elite spel med både SP och MP del, ingenstans har de nämnt att man inte kommer kunna köra spelet ensam utan att bli påverkad av andra. Vad de har sagt är att man kommer behöva "synka" mot deras server om man vill kunna ta del av allting som spelet har att erbjuda.

Som det är nu går det inte att spela spelet helt ensam för allting som andra gör kommer påverka det egna spelandet. Och man kommer inte heller kunna börja om från "scratch" som man kan i samtliga Elite spel som släppts.

Men som sagt, jag vet för lite om spelet för att kunna bedöma det i nuläget och kommer vänta med mitt omdöme av spelet tills jag testat det själv. Frontier verkar inte riktigt förstå hur många det är som backade spelet tack vare offline möjligheten men i synnerhet möjligheten att spela helt ensam, förhoppningsvis lyssnar de nu till kritiken och gör vad de kan för att ge dem denna möjlighet.

Medlem

Kan man gnälla så är det klart man passar på.
Tycker inte det verkar vara någon större förändring av spelet.

EDIT:
De har till och med svarat på varför de gjort på detta vis läs mer på länken här
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=59481

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

sen är det ju lite tråkigt för de som bor i skogen med dieselaggregat och ingen internetuppkoppling, vilket verkar vara fallet hos många...

Vilken tid lever du i? När senast besökte du någon i skogen (om du ens känner någon i skogen)

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Har man råd att hosta upp 50.000 för ett spel så har man nog även råd att lösa någon form av internetuppkoppling var man än befinner sig i universum..

Gnäll..

Gnäll själv. Betalar man 50.000 i förskott för något som i slutändan inte blir vad det utgav sig för att vara har man i mina ögon rätt att bli förbannad o kräva pengarna tillbara, vare sig det är ett datorspel eller en bil, resa, etc.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Klart han ska få ändra som han vill om det är för spelets bästa. Folk överdriver..

Folk kanske överdriver, men har man lovat att släppa en sak som kanske flera just gav pengar för så ska man ju inte helt plötsligt ändra sig och (nepp nu jävlar får ni inget offline läge, nu ska jag dricka öl och skratta tills jag somnar).
Det är intressant att ni skyddar vad folket gör här men hade det varit något större företag som lovat en sak och sedan pissat i folks ansikten så hade det tagit hus i helvetet.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Kleptoman:

Klart han ska få ändra som han vill om det är för spelets bästa. Folk överdriver..

Folk kanske överdriver, men har man lovat att släppa en sak som kanske flera just gav pengar för så ska man ju inte helt plötsligt ändra sig och (nepp nu jävlar får ni inget offline läge, nu ska jag dricka öl och skratta tills jag somnar).
Det är intressant att ni skyddar vad folket gör här men hade det varit något större företag som lovat en sak och sedan pissat i folks ansikten så hade det tagit hus i helvetet.

Men för i helvete, fatta vad Kickstarter är! När du ger pengar till ett projekt på Kickstarter så är det INTE detsamma som att köpa en produkt. Du har INGA garantier för att projektet lyckas uppfylla alla sina mål, och om det inte gör det trots att projektets ägare försökt så har du INGEN rätt att få pengarna tillbaka.

Det står klart och tydligt i Kickstarters regler. Så länge företaget skriver att saker kan ändras under projektets gång så behöver de inte ge tillbaka en enda spänn. Om folk skänker tiotusentals kronor men är så jävla korkade att de inte ens läser reglerna så får de skylla sig själva.

Med ditt sätt att se på saken så ska varenda backer få pengarna tillbaka om projektet blir försenat, till exempel, för då har ju företaget inte hållit vad de lovat. När ska Chris Roberts ge tillbaka de 52 miljoner han fått till Star Citizen?

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av DeFeCT:

sen är det ju lite tråkigt för de som bor i skogen med dieselaggregat och ingen internetuppkoppling, vilket verkar vara fallet hos många...

Vilken tid lever du i? När senast besökte du någon i skogen (om du ens känner någon i skogen)

Men snälla, det var ironiskt menat, alla gnäller på att man måste vara uppkopplad för att spela spel, idag finns internet precis överallt, vad är problemet liksom? Det var det jag menade. Är man ute och reser kan man använda sin telefon som internetanslutning tex. Eller så finns det Wi-Fi på tåg och sådant.

123
Skriv svar