Fans förbannade på skrotat offline-läge i Elite: Dangerous

Medlem

Jag kanske ska påpeka att jag tycker det är svinigt gjort att ta bort offlinedelen, men det påverkar inte faktumet att när man backar ett projekt på Kickstarter så ska man vara medveten om att man bara har rätt att få pengarna tillbaka om utvecklaren medvetet ljugit eller fört folk bakom ljuset.

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Har man råd att hosta upp 50.000 för ett spel så har man nog även råd att lösa någon form av internetuppkoppling var man än befinner sig i universum..

Gnäll..

Pengar fungerar inte som magi.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Tycker folk är lite väl upprörda (ärligt talat vet jag inte om det är många som ragear eller om det bara är en högljudd microminoritet).

Har man varit det minsta insatt av utvecklandet vet man att det skulle vara någon slags psuedo-offline-läge, där saker som skedde på servern påverkade singleplayerspelandet och vice versa. Det är vad de har lovat och det är vad de har levererat. Sen om vissa misstolkade det som att man inte behövde uppkoppling så är det synd för dem helt enkelt.

Sen är det ju inte uteslutet att offline-läget kommer att tweakas till (eller efter) release.

Själv tycker jag att det är lite kasst att solo och online-världen är densamma. Det finns ingen anledning att ta till online-värälden om man inte vill pirata folk. Om man till exempel vill tjäna pengar in-game så är det mer effektivt att vara en trader i solo-läget, och sen när man har tjänat ihop ett fett skepp kan man byta till onlineläget med det. Balansen blir helt off när man inte räknar med spelarpirater i ekvationen. Som solo trader kan kan byta sköldar mot extra cargospace och tjäna pengar snabbare på så sätt. Dessutom är det en slags statussymbol att ha kommit långt i online-världen med alla hänsynslösa människor, som försvinner när vem som helst kan grinda offline. Det är lite som att man skulle loota gear offline/ensam i DayZ och hoppa in på en online-server med dem.

En annan sak som är kass är att den inte behöver synca med servern lite då och då, utan så fort du tappar connection så kickas du ut ur solo-läget och får inte spela. Samt att det faktiskt kan bli rubberbanding-lagg i 1-2 minuter i början när man börjar spela. Varför detta sker vet jag inte. Den lär ju inte synca ens position mot servern, såvida det inte är någon anticheat-greja, vilket även det skulle vara resultat av att man inte vill att folk ska fuska sig till saker i offlinevärlden och ta dem till onlinevärlden. Så mycket skulle bli bättre av att man bara separerade offline och online-världen. Låt offlinevärlden vara oupptäckt eller låt den bara ta emot upptäckter och prisändringar från onlinevärlden utan att skicka något själv. Ja, folks upplevelser skulle kanske bli osyncade, men det är en slags skönhet i att ha ett eget, unikt universum att utforska själv.

Medlem

Jag blir också tveksam till detta. Det tar ju bort möjligheterna till moddar som skulle kunna göra spelet mycket roligare. Om du t.ex. vill börja spelet stenrik eller liknande.

Tänk Skyrim, där man kan anpassa äventyret efter hur man själv vill utan att behöva ta hänsyn till andra spelare.

Jag är generellt emot all jäkla påtvingad multiplayer nu för tiden, jag vill spela med andra i World of Tanks, i alla andra spel vill jag vara helt själv.

Det är uppenbart att detta enbart är ett beslut som kommer från att de vill försöka förhindra piratkopiering (kommer inte att gå, lär komma en crack inom ett par dagar) och säkert börja sälja in mikrotransaktioner och liknande.

Medlem

Suck att folk orkar.... #stormiettvattenglas

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Har man råd att hosta upp 50.000 för ett spel så har man nog även råd att lösa någon form av internetuppkoppling var man än befinner sig i universum..

Gnäll..

Håller med, men företag (framförallt spelföretag eftersom dom verkar drivas av puckade mentala tonåringar) bör lära sig att löften sviker man inte.

Medlem

Det går fortfarande att spela spelet SOLO men inte Offline.

De har inte sagt något om att vara offline hela tiden heller vad jag sett.

Tråkigt att det ska bli så här men ungefär vad jag förväntat mig.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Kleptoman:

Klart han ska få ändra som han vill om det är för spelets bästa. Folk överdriver..

Folk kanske överdriver, men har man lovat att släppa en sak som kanske flera just gav pengar för så ska man ju inte helt plötsligt ändra sig och (nepp nu jävlar får ni inget offline läge, nu ska jag dricka öl och skratta tills jag somnar).
Det är intressant att ni skyddar vad folket gör här men hade det varit något större företag som lovat en sak och sedan pissat i folks ansikten så hade det tagit hus i helvetet.

Men för i helvete, fatta vad Kickstarter är! När du ger pengar till ett projekt på Kickstarter så är det INTE detsamma som att köpa en produkt. Du har INGA garantier för att projektet lyckas uppfylla alla sina mål, och om det inte gör det trots att projektets ägare försökt så har du INGEN rätt att få pengarna tillbaka.

Det står klart och tydligt i Kickstarters regler. Så länge företaget skriver att saker kan ändras under projektets gång så behöver de inte ge tillbaka en enda spänn. Om folk skänker tiotusentals kronor men är så jävla korkade att de inte ens läser reglerna så får de skylla sig själva.

Med ditt sätt att se på saken så ska varenda backer få pengarna tillbaka om projektet blir försenat, till exempel, för då har ju företaget inte hållit vad de lovat. När ska Chris Roberts ge tillbaka de 52 miljoner han fått till Star Citizen?

Värst vad ledsen vi blev då, jag sa en åsikt endast för jag tycker själv att dom som blir besvikna ska ha rätten att få igen pengarna, för hade han sagt att det skulle bli offline läge och kanske många just betalde för den delen och dom ändrar om det så bör folket ha rätten till sina pengar.

Alla vill inte spela online, bara för det är 2014 så betyder det inte per automatik att alla är såna som vill spela med andra.

Medlem

Kunder kan möjligtvist anses vara gnälliga ibland.
Men Investerare har faktiskt all rätt I världen att klaga om dom känner att deras investering missbrukats.

Tror knappast det skulle gå så bra för EA om dom bara sket fullständigt i deras investerare.

Tyvärr är det ett stort negativt med Kickstarter, att det finns ytterst lite skydd för investerarna och det är svårt att hålla Kickstartarna ansvariga.

Redaktör

Hörni, håll igen på idiotförklaringar och benknäckarhot så jag slipper nöta sönder "radera inlägg"-knappen. Tack.


signatur
Medlem
Skrivet av massej:

Det jag tycker är mest synd är ju inte att det kräver en internetuppkoppling. Det är det mindre problemet.

Problemet med ett ikke-offlineläge är ju mer i framtiden. modcommunityn blir begränsad. Beroendet av centrala servrar, överbelastning av dessa -> ospelbart, det innebär ju också att spelet kommer att dö. Det finns ingen som kan spela det om 30 år som med original-elite pga nerlagda servrar. Det tror jag för många, inklusive mig själv, är en större förlust än det verkar i nuläget.

Precis, när spelets servrar läggs ner då är det finito.
Känner inte till ett MMO som går att spela offline efter servrarna försvunnit.

Så kortsiktigt kan det väl vara schysst att spela med andra online som medför att det känns levande, men sen försvinner det så småningom.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av zliddret:

Värst vad ledsen vi blev då, jag sa en åsikt endast för jag tycker själv att dom som blir besvikna ska ha rätten att få igen pengarna, för hade han sagt att det skulle bli offline läge och kanske många just betalde för den delen och dom ändrar om det så bör folket ha rätten till sina pengar.

Alla vill inte spela online, bara för det är 2014 så betyder det inte per automatik att alla är såna som vill spela med andra.

Tro mig, jag vet! Jag avskyr multiplayer, och Elite: Dangerous är det enda multiplayerspel jag spelar, och 97% av tiden spelar jag i Solo mode. När spelet väl släpps den 16 december så ska jag försöka spela lite i Open Play, eftersom jag då kommer att ha hunnit tjäna ihop pengar till ett bra skepp + försäkring, men är det för många griefers så fortsätter jag i Solo Mode.

Jag försöker bara förklara hur Kickstarters regler ser ut. De som har köpt in sig i Betan eller Alphan i Frontiers webbutik har större chans att få pengarna tillbaka.

Här förklarar Frontier vad som ligger bakom beslutet och hur man ska göra om man vill ha pengarna tillbaka: https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=59481

- - -

Jag har själv förlorat pengar på spel. Jag köpte in mig i Archeage-betan. Allt funkade bra tills spelet släpptes, då kunde jag inte ens logga in i launchern, jag kunde alltså inte spela spelet ALLS. Spelet var vid det laget borttaget från Steam, så där kunde jag inte få någon refund (dessutom hade jag ju spelat under betan, så då får man ändå inga pengar tillbaka), och Trion vägrade ge mig en refund eftersom jag köpt spelet på Steam.

Jag betalade alltså över 400 spänn för ett spel som jag fick spela i två veckor, och jag får inte en krona tillbaka. Men jag har accepterat att det är så det är, och lärt mig av den erfarenheten. Fyrahundra spänn var dessutom väldigt mycket pengar då jag var arbetslös, men det var bara att bita i det sura äpplet.

Medlem

Jag förstår till fullo de som blir besvikna på att offline-läget nu officiellt blir slopat. Många av dem är fans av de första Elite spelen. Tyvärr så kan man inte jämföra galaxen i de spelen med den galax som Frontier åtågit sig att skapa i Elite:Dangerous. Jag hade själv gillat att spela Elite offline, single player, så som jag spelade de föregående spelen. Däremot så har jag svårt att förstå att man kallar det för förräderi och vill ha pengarna tillbaka. Även om det inte var uttalat så har det rätt länge varit ganska så klart att offline läget skulle utgå. Iallafall om man spelat alphan och betan. Det kommer fortfarande att bli ett sjukt bra spel som jag personligen kommer att spela mycket länge. Troligen oftast i single player mode.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Det är uppenbart att detta enbart är ett beslut som kommer från att de vill försöka förhindra piratkopiering (kommer inte att gå, lär komma en crack inom ett par dagar) och säkert börja sälja in mikrotransaktioner och liknande.

Hur har du tänkt dig att det ska fungera, när stora delar av spelet ligger på deras servrar? Offline-klienten genererar inga uppdrag, uppdaterar inga priser, hanterar inte köp och sälj, hanterar inte de olika faktionerna osv., osv.

Det skulle vara en helt statisk galax, där priser eller utbud på varor aldrig ändras. I princip skulle det vara ungefär som Farmville, fast med snyggare grafik.

Mikrotransaktioner i form av skins har funnit sedan Alphan.

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Har man råd att hosta upp 50.000 för ett spel så har man nog även råd att lösa någon form av internetuppkoppling var man än befinner sig i universum..

Gnäll..

Har nog inte med pengarna o göra, han supporta spelet ibörjan för den info som fanns då. När de sedan ändrar spelet så det inte längre är vad det skulle vara så mja inte konstigt att folk blir sura

Medlem

vissa spel gör sig bäst i onlineläge helt enkelt


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Tompa:

Hörni, håll igen på idiotförklaringar och benknäckarhot så jag slipper nöta sönder "radera inlägg"-knappen. Tack.

haha!

Medlem

Tycker inte man kan "kräva tillbaka" pengarna man donerat under kickstarten, det rör sig som sagt om en donation som är relativt förutsättningslös och utvecklaren måste kunna ändra sig under utvecklingens gång. Med detta sagt så riskerar förändringen (lite beroende på hur den tar sig uttryck i spelet sen) definitivt att påverka hur intresserad jag är av spelet. Vill inte ha andra människor eller online-funktioner i mitt spelande och jag gillar liknelsen som Hullken gjorde med Skyrim innan. Därmed inte sagt att jag ångrar jag att jag var med och betalde på Kickstartern:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Phew! Va sååå nära att köpa detta igårkväll efter att ha sett lite beta 3 youtube-klipp... Trots att det laggade och trots att det verkade vara ett spel som kräver väldigt mycket grinding för att komma nånvart.

Det kändes som jag äntligen hittat ett MMO-spel jag kunde haka på trots ovanstående tillkortakommanden eftersom jag alltid skulle ha haft chansen att köra offline om servern skulle va nere eller om det skulle lagga...


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Skrivet av Maciej79:

Jag förstår till fullo de som blir besvikna på att offline-läget nu officiellt blir slopat. Många av dem är fans av de första Elite spelen. Tyvärr så kan man inte jämföra galaxen i de spelen med den galax som Frontier åtågit sig att skapa i Elite:Dangerous. Jag hade själv gillat att spela Elite offline, single player, så som jag spelade de föregående spelen. Däremot så har jag svårt att förstå att man kallar det för förräderi och vill ha pengarna tillbaka. Även om det inte var uttalat så har det rätt länge varit ganska så klart att offline läget skulle utgå. Iallafall om man spelat alphan och betan. Det kommer fortfarande att bli ett sjukt bra spel som jag personligen kommer att spela mycket länge. Troligen oftast i single player mode.

Hej, vet du om det fortfarande går att spela online helt utan några andra riktiga spelare i galaxen? (dvs online för transaktioner & uppdrag, men utan andra spelare i galaxen). Det kanske skulle göra att jag köper spelet.... Fast iof, det kanske inte hjälper mot lagg ändå..?

Tack!


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Inaktiv

Jag var aldrig speciellt intresserad av Elite Dangerous men ja - slopat offline-läge hade definitit inneburit att mina köpplaner hade ändrats.

Frånsett den rent principiella frågan så undrar jag lite vilka det är som aldrig någonsin är med om att de inte lyckas komma ut på nätet. Jag har stadsnät via AllTele och det händer ett par gånger om året att det krånglar i ett par timmar. Och ja, det har hänt att det krockat med mina spelplaner.

Medlem

Shit va många Emos det finns nuförtiden..
Det va bättre förr..

Gör lumpen istället för att gnälla om ett jävla spel, era små sittkissare, så ni får lite hår på röven..

Medlem

FD har på flera sätt vid flera tillfällen i pver ett år lovat offline, inte minst på forumet och i intervjuer, men även officiella hemaidan har beskrivit spelet i sin affär att innehålla offline.

Elite är och har alltid varit ett solospel, ED är det första som inteoducerar multiplayer, men även det är magert då de ofta uttalat sig att de vill behålla det ursprungliga konceptet.

De flesta backarna/betatestarna/forummedlemmarna är 40+ (med en stor del 60+) varav nästan alla spelat ett eller flera av de tidigare spelen.

Offline är/var viktigt för många inte pga bristande uppkoppling utan av önskan att kunna spela på resande fot. Men glöm inte heller att många har inte samma stabila internet som vi i sverige, dagslånga avbrott är vanligt för många.

Och kanske det som förargar folk mest.
När nyhetsbrevet kom i fredags (som dessutom berättar att spelet kommer ha mindre innehåll än planerat vid release, och övrigt bara högvis med pr-trams), drygt en månad innan release och efter ett års löften, så annonserar de att offline skrotats. Och skälet de angav i officiella nyhetsbrevet visade sig sedan vara skitsnack, när michael brooks förklarade sanningen på forumet.

Så, ovan kanske förklarar varför det rört upp en sån storm på forumet.
Själv bryr jag mig inte om offline (finns nycket annat som gör mig orolig med releasen så snart) men har all förståelse för att folk är upprörda pga ovan.
FD har väldigt bra skäl till att slopa offline, men deras sätt att hantera detta är under all kritik.

Jag håller låda tills torsdag, då vi får se beta 3.9 i några dagar innan de släpper pre-release. Då ska spelet va funktionskomplett för release och då kan jag börja få en uppfattning om detta håller eller ej.
Den sista månaden har jag vart lite tveksam till en hel del designval.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vad är problemet? Har inte de flesta tillgång till en internetuppkoppling idag?

Och det är väl bra med en paus emellanåt... om och ifall nu internetuppkopplingen lägger ned ett tag.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Vad är problemet? Har inte de flesta tillgång till en internetuppkoppling idag?

Och det är väl bra med en paus emellanåt... om och ifall nu internetuppkopplingen lägger ned ett tag.

Om den lägger ned den kväll du hittat tid att spela.

Men oavsett vad eller varför, så är det många som vill spela offline, och blev lovade detta av fdev, hela tiden fram tills en månad innan release.

Ett brutet löfte förtjänar kritik, jag begriper inte varför folk har problem med just det?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Även om jag förstår att många är upprörda så är många upprörda av fel orsaker.

Man har enbart skrotat offline, inte Solo play. Uppkopplingen krävs för saker som prisuppdateringar för handelsvaror mm. och behöver varken någon bandbredd att tala om eller en stabil uppkoppling.

Spelets framtid är säkrad i form av serverbackups som om jag förstår Braben rätt kommer att tillfalla allmänheten om Frontiers server mot förmodan skulle upphöra existera.

De som absolut inte kan spela solo pga. att ingen möjlighet till någon form av uppkoppling oavsett hur långsam den är existerar tror jag är väldigt få.

Medlem
Medlem

Ja har läst många av Davids svar och jag håller inte med. Vad han påstår är SP är inget annat än MP med möjligheten att slippa interagera med andra spelare. Det spelar ingen roll om jag ser de jag spelar med eller inte, det ändrar inte det faktum att saker i spelet kommer påverkas av vad andra spelare gör.

Och de som skriver om DRM på det forumet verkar inte ha en susning om vad de pratar om (även om det finns de som försöker få dessa personer att förstå hur fel de har).

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Ja har läst många av Davids svar och jag håller inte med. Vad han påstår är SP är inget annat än MP med möjligheten att slippa interagera med andra spelare. Det spelar ingen roll om jag ser de jag spelar med eller inte, det ändrar inte det faktum att saker i spelet kommer påverkas av vad andra spelare gör.

Samtidigt är AI'n funktion att simulera andra människor, varför spelar det roll om en spelare eller AI gör skillnaden på marknadspriserna (Som är det argument som har använts mest).
Alla som spelar Elite vill ha inlevelse och realistiska element, då tycker jag att det är motsägelsefullt att kräva att universumet i spelet består av idioter som inte kan fungera eller påverka världen som riktiga människor.
Att spela i en statisk värld har aldrig varit syftet i Elite utan en begränsning som inte längre behöver finnas.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av PcGamer:

Ja har läst många av Davids svar och jag håller inte med. Vad han påstår är SP är inget annat än MP med möjligheten att slippa interagera med andra spelare. Det spelar ingen roll om jag ser de jag spelar med eller inte, det ändrar inte det faktum att saker i spelet kommer påverkas av vad andra spelare gör.

Samtidigt är AI'n funktion att simulera andra människor, varför spelar det roll om en spelare eller AI gör skillnaden på marknadspriserna (Som är det argument som har använts mest).
Alla som spelar Elite vill ha inlevelse och realistiska element, då tycker jag att det är motsägelsefullt att kräva att universumet i spelet består av idioter som inte kan fungera eller påverka världen som riktiga människor.
Att spela i en statisk värld har aldrig varit syftet i Elite utan en begränsning som inte längre behöver finnas.

En AI kommer inte tävla mot dig på samma sätt som en människa gör, en AI är skapad så att det finns en balans i spelet. Så en AI kommer inte påverka det egna spelandet på samma sätt som en människa gör. Jag ser mer och mer spelare som börjar gå över till att spela SP spel av just denna anledning och jag har sett en del kommentarer om hur Eve inte är ett spel som rekommenderas till de som börjar spela det idag tack vare att man i stort sett är chanslös. Nu finns visserligen ett s.k SP läge i Elite: Dangerous men det är helt baserat på vad alla andra gör i spelet, således är det inte "single player" för hade det varit det hade man inte påverkats av andra som spelade sitt spel.

123
Skriv svar