Foo Fighters - Something from Nothing

Medlem
Foo Fighters - Something from Nothing

Foo Fighters släppte sitt åttonde studioalbum tidigare i år, kallat Sonic Highways. Foo Fighters har jag och många fler lyssnat mycket på sedan 90-talet, och det är ett sådant band som är okapabelt till att göra dåliga låtar. Detta gäller även för det senaste alstret. Grejen med Foo Fighters är att de inte bara gör grymt bra rock, utan även lyckas göra på pappret komplexa låtar väldigt lättsmälta och lättlyssnade, även för folk som kanske inte normalt sett uppskattar polyrytmik och liknande utsvängningar. Sen att texterna är lätta att relatera till är även en del i ekvationen. En annan sak som jag upptäckte förra året var att efter en intervju med Dave Grohl (kom ej ihåg vilken tyvärr), så nämner han att han, eftersom att han är trummis i grunden, nästan uteslutande tänker rytmiskt när han komponerar låtar på gitarr. De tjockare strängarna blir bastoner och de tunnare strängarna används mer som cymbaler ur ett rytmiskt perspektiv. Tänker man på detta när man lyssnar om låtarna växer en ny dimension av deras musik fram, vilket är lite fascinerande.

Sonic Highways börjar riktigt starkt med tre första spåren "Something from Nothing", "The Feast and the Famine" och "Congregation". Efter det dalar det lite, för mig i alla fall. Låtarna 4-8 är långt ifrån dåliga, men också en bit bort från det jag själv vill höra från bandet. Det blir väldigt svårt för dem att toppa mästerverket Echoes, Silence, Patience & Grace (2007) naturligtvis, men ändock har man väldigt stora förhoppningar såklart. Med det sagt är Sonic Highways ett stabilt album, precis som de övriga från Seattlebandet, dock utan det lilla extra från tidigare bravader.

Benevolence rekommenderar: "Something from Nothing" och "The Feast and the Famine"

#blogg

Medlem
Foo Fighters - Something from Nothing

Tyckte albumet var grymt! The Feast and the Famine var en klar favorit för mig.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Tyckte albumet var grymt! The Feast and the Famine var en klar favorit för mig.

Det växer på en, precis som ett bra album skall. Har lite svårt för de senare låtarna som sagt, men det är ett bra album helt klart!

Medlem

Ja precis, man lär lyssna på låtarna att antal gånger och kanske komma tillbaka till dem någon dag senare. Tyckte annars att "What did I do/God as my witness" var den jag gillade minst av låtarna.

Tittar du på deras dokumentär som också heter Sonic Highways? Den kan jag verkligen rekommendera. Man upptäcker en massa bra musik.

Medlem

Tycker minst om "I Am A River" just nu, men det kan komma att ändra sig snart.

Har inte sett hela än, men den är skön. Kan även rekommendera Grohls näst senaste projekt "Sound City", som handlar om studion Sound City och musik i allmänhet. Mycket bra!

Medlem

"I am a river" tycker jag är bra men jag tror den påminner om en viss låt? Eller är det bara något jag har fått för mig Men för övrigt så påminner nästan alla låtar om någon gammal FF-låt eller från någon annan musiker men som jag har förstått så gjorde de det med mening. Ett jävla tjafs på Youtube angående deras låtar

Trodde bara att Sound City var ett album? Det ska jag definitivt kolla på.

Medlem

Ja, tycker att den påminner väldigt mycket om "Learn to Fly" i vissa partier. YouTube tjaffsar bara tycker jag.

Det är det också! De spelade in låtar samtidigt som dokumentären gjordes.

Medlem

Kolla in Sonic Highways. Det är tv serien dom gjorde när dom spelade in låtarna, Sound City gjordes separat och det var så han kom på iden att göra tv serien.

Medlem

Yes, von_lidl skrev det också. Har inte sett hela än, men det ligger på priolistan.

1
Skriv svar