Ännu oklart om Windows 7 får DirectX 12

Robot
Ännu oklart om Windows 7 får DirectX 12

AMD dementerar sin medarbetares uttalande om att det inte blir något DX12 till Windows 7.

#amd


Medlem
Ännu oklart om Windows 7 får DirectX 12

Vad skall man ha Dx12 till?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vet inte ens vad jag har Dx11 till faktiskt...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad skall man ha Dx12 till?

http://www.extremetech.com/gaming/187970-directx-12-reduces-p...

Finns några fördelar. Men, det känns mest som ett komplement till mantle.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Om DX12 blir vad de säger att de ska bli, så är det en stark anledning att byta till sig om man spelar. Tiden får utvisa hur mycket de hinner med innan Windows 10 släpps.

Medlem

Försåtligt att Microsoft vill att man uppgraderar till nyare Windows. Nu när Windows 10 kommer så finns det en god anledning att uppgradera också. Förhoppningsvis göra Microsoft det rätt den här gången och gör likt Apple och säljer uppgraderingar billigt för att få så många som möjligt att uppgradera så man slipper leva kvar med operativsystem från medeltiden som Windows XP som fortfarande efter 14 år är så stort.

Medlem
Skrivet av Taikon:

Förhoppningsvis göra Microsoft det rätt den här gången /.../

Jag tycker att de har gjort rätt sedan Windows 7, alltså både Windows 7 och Windows 8.

Och som tur är för mig kan jag alltid få en ISO via jobbet, så priset är aldrig ett problem, kan alltid ligga på senaste

Medlem

Är förvånad att så många fortfarande använder win7

Medlem

Väntar och ser vad SteamOS får för stöd, annars byter jag inte förrän de sänker priset eller ger ut det gratis. Som det är nu ger Apple ett bättre alternativ gratis till sina användare så ser inget värde i att betala för skräp-Faildows.

Medlem

Om jag får ett bra erbjudande för Windows 10 som jag fick för Windows 8 så byter jag. Annars kvittar det för mig.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Väntar och ser vad SteamOS får för stöd, annars byter jag inte förrän de sänker priset eller ger ut det gratis. Som det är nu ger Apple ett bättre alternativ gratis till sina användare så ser inget värde i att betala för skräp-Faildows.

OpenGL?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Väntar och ser vad SteamOS får för stöd, annars byter jag inte förrän de sänker priset eller ger ut det gratis. Som det är nu ger Apple ett bättre alternativ gratis till sina användare så ser inget värde i att betala för skräp-Faildows.

sitter med och väntar på det och som sagt vet ej ens vad dx 11 ger mig för fördelar mot 9 och 10

Redaktör
Skrivet av posyko:
Skrivet av kebbe:

Väntar och ser vad SteamOS får för stöd, annars byter jag inte förrän de sänker priset eller ger ut det gratis. Som det är nu ger Apple ett bättre alternativ gratis till sina användare så ser inget värde i att betala för skräp-Faildows.

sitter med och väntar på det och som sagt vet ej ens vad dx 11 ger mig för fördelar mot 9 och 10

Meningen är att det ska bli betydligt snabbare eftersom massa "onödig" kod skalats bort, i alla fall enligt Microsoft. Samma tänk som i AMD:s Mantle.


signatur
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad skall man ha Dx12 till?

Exakt. Om det inte finns spel som faktiskt använder DirectX 12, så finns det ingen anledning att uppgradera till ett operativsystem med DX12. Använder fortfarande Windows 7, och är hur nöjd som helst.

Skrivet av magma:

http://www.extremetech.com/gaming/187970-directx-12-reduces-p...

Finns några fördelar. Men, det känns mest som ett komplement till mantle.

"reduces power consumption by 50%" ... Använder stationär dator, så den fördelen är meningslös för mig

Skrivet av Rakoon:

Är förvånad att så många fortfarande använder win7

Förvånad över att folk använder ett operativsystem som är mäkta stabilt, och faktiskt anpassad för stationära datorer? Windows 10 är väl mer lik 7:an så sett, så det återstår att se om/när folk börjar köra den istället.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

DX10 var orsaken till att jag bytte upp mig från XP till Windows 7; jag misstänker att DX12 blir anledningen till att jag skaffar Windows 10.

Microsoft har ju alternerat mellan dåliga och suveräna versioner av Windows sedan början av 90-talet, så 10 borde ju bli kanon. xD

Skrivet av Rakoon:

Är förvånad att så många fortfarande använder win7

Har man inga problem med det, stannar man kvar. När jag bytte till W8 blev gaming så mycket bättre; mer stabilt och OS:et så mycket snabbare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Om inte dx12 kommer till w7 är det som att skjuta sig själv i foten. Med kärnvapen.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av posyko:
Skrivet av kebbe:

Väntar och ser vad SteamOS får för stöd, annars byter jag inte förrän de sänker priset eller ger ut det gratis. Som det är nu ger Apple ett bättre alternativ gratis till sina användare så ser inget värde i att betala för skräp-Faildows.

sitter med och väntar på det och som sagt vet ej ens vad dx 11 ger mig för fördelar mot 9 och 10

Meningen är att det ska bli betydligt snabbare eftersom massa "onödig" kod skalats bort, i alla fall enligt Microsoft. Samma tänk som i AMD:s Mantle.

mer fps då ?? ha ha är helt off på det här

Medlem

Är inte förvånad men själv bytte jag till Linux för ett tag sen. Aldrig känt mig så här nöjd med ett OS tidigare. Linux Mint 17 är det Linux jag fastna för.

Medlem
Skrivet av darkthunder:

"reduces power consumption by 50%" ... Använder stationär dator, så den fördelen är meningslös för mig

Lägre strömförbrukning = lägre temperatur = tystare kort, möjlighet att överklocka mer utan att datorn låter som en dammsugare, längre livslängd på kortet, mindre risk att något går sönder.

Dessutom sparar du ju pengar, och det gillar väl alla?

Medlem

Först: Kan ni sluta sätta reklam precis vid 'logga in' knappen när hitboxen för den dessutom överskuggar inloggningen... Man njuter ju numer av 'blockera inte vår reklam'-texten man annars får lite dåligt samvete av vid datorn.

OnT: Kanske inte ska oroa sig över DX12 innan det är tillräckligt standard för annat än tech demos och hype-snack.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av posyko:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av posyko:
Skrivet av kebbe:

Väntar och ser vad SteamOS får för stöd, annars byter jag inte förrän de sänker priset eller ger ut det gratis. Som det är nu ger Apple ett bättre alternativ gratis till sina användare så ser inget värde i att betala för skräp-Faildows.

sitter med och väntar på det och som sagt vet ej ens vad dx 11 ger mig för fördelar mot 9 och 10

Meningen är att det ska bli betydligt snabbare eftersom massa "onödig" kod skalats bort, i alla fall enligt Microsoft. Samma tänk som i AMD:s Mantle.

mer fps då ?? ha ha är helt off på det här

Googla efter AMD Mantle så förstår du.
Idén med både Mantle och Microsofts DX12 är att genom ett effektivare renderings-API göra mindre kodöversättningar, och frigöra mer processorkraft som spel kan utnyttja. Man vill helt enkelt komma så nära 0 i prestandaförlust mellan mjukvara och hårdvara som möjligt.

Medlem

Om en ny Windowsversion kostade 150 kr eller mindre att köpa skulle jag uppgradera till varje ny version.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av sith:
Skrivet av Taikon:

Förhoppningsvis göra Microsoft det rätt den här gången /.../

Jag tycker att de har gjort rätt sedan Windows 7, alltså både Windows 7 och Windows 8.

Och som tur är för mig kan jag alltid få en ISO via jobbet, så priset är aldrig ett problem, kan alltid ligga på senaste

Priset behöver aldrig vara nått problem då det finns Windows ISO's på nätet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bytet av OS blir ju mer eller mindre automatiskt i takt med att folk byter ut eller uppgraderar sina datorer.

Medlem

självklart kommer jag att kunna byta windows på grund av DX12. kanske inte direkt på släppet. men när merparten av de spel jag vill spela blir "bättre" eller "snyggare" med DX12 kommer jag definitivt att byta operativ på grund av det (om jag inte hunnit göra det redan)

Inaktiv

Windows 7 ska inte få DX12, vi ska lämna gammal teknik och gå framåt.

Medlem

detta är anledning varför OpenGL är så mycket bättre, det tvingar inte folk att byta hela tiden så fort man lanserar en ny version.

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av sith:
Skrivet av Taikon:

Förhoppningsvis göra Microsoft det rätt den här gången /.../

Jag tycker att de har gjort rätt sedan Windows 7, alltså både Windows 7 och Windows 8.

Och som tur är för mig kan jag alltid få en ISO via jobbet, så priset är aldrig ett problem, kan alltid ligga på senaste

Priset behöver aldrig vara nått problem då det finns Windows ISO's på nätet

Inte om du sitter på något djungelabonnemang som Net1 där du har en max gräns för hur mycket du får ladda hem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Ase
Medlem

Frågan e om det kommer dx12 till vista gillade vista hade större problem med xp, win 7 är bara en uppdaterad vista + att dom skalade ner hårdvarukraven ,hade själv inga problem att uppfylla dom, då jag köpte en ny dator i samma veva.
Sen gjorde dom samma sak med win8a bara att nu skulle fjollplattor & telefoner funka också & då blev det som det blev.
Kör win10 preview nu den verkar lovande. Xp va bra på sin tid win7 med & nu verkar det faktiskt som att win10 blir bra också men en får se.
Är dock mer intresserad utav ryktena om ett 128bit system

12
Skriv svar