Medlem
Hur mycket ram?

Upptäckte nyligen att ett av mina ram minnen har pajat. Får tillbaka på garantin så jag funderar på om man kanske skulle beställa ett par till när man ändå är på gång.

Jag får ju ett nytt minne så sammanlagt har jag då 8GB. Det händer av och till att jag kör rätt så tunga spel men annars blir det oftast spel som Mount and blade warband, Red orchestra 2, Skyrim(Med massa mods, ENB t.ex.). Är det onödigt eller räcker det?

Vet inte om det är till någon hjälp men hur som helst:
1TB hårddisk
Asus 580GTX
Windows 8.1
Intel Core i5 3.3, 3.3GHz
Asus P8Z68-v PRO/GEN moderkort.
8GB RAM

Medlem

Jag skulle säga att du klarar dig bra med 8GB i RAM när du bara spelar. Ska du dock börja med bild-/video-redigering då kan det vara aktuellt att skaffa mer


signatur

a.k.a fritiofsson, Jiffy

Medlem

Beror helt på hur mycket du gör samtidigt sitter du och spelar dom spel du nämner enbart så räcker det om du inte har massa grejer igång i bakgrunden samtidigt.

men du kan ju börja där och sen kolla hur mycket minne som verkligen går åt och köpa mer om så krävs kostar ingenting idag minnen dvs om du inte ska köra värsting värsting

Sen är det alltid bra o ha lite overhead dvs mer än vad som krävs i min mening


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Okej, men då känns det inte så aktuellt för mig att skaffa mera minne. bild-/videoredigering håller jag nästan aldrig på med och sen brukar jag inte multi-taska så mycket. Men är det billigt så kanske man köper ett till då

Tack för svaren!

Medlem

Skaffa inte mer utan skaffa snabbare RAM!!! Många tittar endast på hur mycke GB ett RAM har och inte snabbheten m.m.

Medlem
Skrivet av Holmann:

Skaffa inte mer utan skaffa snabbare RAM!!! Många tittar endast på hur mycke GB ett RAM har och inte snabbheten m.m.

Vad ska man titta efter för att ta reda på det?

Lånar lite sött tråden och undrar om 2 gig ram räcker i en htpc som skall visa hd material, surfa och typ spela walking dead på?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det går bra det

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Lånar lite sött tråden och undrar om 2 gig ram räcker i en htpc som skall visa hd material, surfa och typ spela walking dead på?

Jag hade köpt minst 4gb om jag var du, iaf om du ska köra windows på de. Räkna med att bara windows tar 1-1.5gb ram.
Hjälpte nyligen en släkting med en bärbar dator med windows 7 och 2gb ram, hon undrade varför det var så segt att lyssna på spotify och surfa samtidigt... öppnade aktivitetshanteraren och kunde konstatera direkt att bara windows+antivirus+spotify+firefox fyllde hennes ramminne.
Sen har jag ingen riktig koll på hur mycket en nyinstallerad, välskött installation av Windows kräver.

Kan även nämna som exempel att min burk just nu drar 3.7gb ram och det enda jag har igång är firefox med 5 flikar och 2 textdokument + lite bakgrundssaker t.ex. antivirus och dropbox. Brukar ha igång datorn konstant 1-2 veckor i sträck i taget så det gör säkert att lite mer ram går åt till saker som ligger och idisslar i bakgrunden.

Men med tanke på hur billigt ram är, lägg ett par hundra till på att köpa 4gb ram i stället iaf

OK tack ska ni ha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Testpilot
Skrivet av Holmann:

Skaffa inte mer utan skaffa snabbare RAM!!! Många tittar endast på hur mycke GB ett RAM har och inte snabbheten m.m.

Det var längesen jag ens såg tester där man klockade och benchmarkade minnen , gör det verkligen ens nån skillnad numera ?

Medlem

Vet inte hur trovärdiga dessa är men extra fart gör inte jättemycket, tror mer att dd4 kommer pusha mer

http://www.nordichardware.se/RAMMinne-Recensioner/svenska-min...


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

[quote=DrDoom]

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Kan även nämna som exempel att min burk just nu drar 3.7gb ram och det enda jag har igång är firefox med 5 flikar och 2 textdokument + lite bakgrundssaker t.ex. antivirus och dropbox. Brukar ha igång datorn konstant 1-2 veckor i sträck i taget så det gör säkert att lite mer ram går åt till saker som ligger och idisslar i bakgrunden.

Det måste vara något fel på din dator. Jag användaer Window 7 och just nu har kör jag:

Chrome (ca. 20 flikar öppna)
OpenOffice (3 dokument öppna)
Media Player Classic
BlueStacks (Android-emulator)
Eraser
TrueCrypt
Explorer++ (fem flikar öppna)
AutoDesk 360
+antivirus och alla de vanliga småprocesserna

och just nu används 67% av mitt RAM (4GB) alltså 2,68GB.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Det måste vara något fel på din dator. Jag användaer Window 7 och just nu har kör jag:

Chrome (ca. 20 flikar öppna)
OpenOffice (3 dokument öppna)
Media Player Classic
BlueStacks (Android-emulator)
Eraser
TrueCrypt
Explorer++ (fem flikar öppna)
AutoDesk 360
+antivirus och alla de vanliga småprocesserna

och just nu används 67% av mitt RAM (4GB) alltså 2,68GB.

Firefox är en memoryhog när man haft igång det i några dagar och öppnat/stängt flikar/fönster fram och tillbaka utan att avsluta det helst. Antar den inte är så bra på att frigöra minnet igen efteråt, t.ex. igår drog firefox 1GB RAM med 5 flikar öppna. Så ja, jag vet att det är "fel" på min dator, beroende på hur jag använder den Men att det går ett par extra gig ram kvittar för min del eftersom jag har så det räcker just pga jag älskar ha sjuttioelva saker igång och inte behöva tänka på det.
Har inte ominstallerat sen w8 kom ut heller så det påverkar ju med allt bloat som tillkommit genom åren.

Men poängen var ändå att med 2gb ram tror jag man blir väldigt begränsad och lätt hamnar i lägen där hårddisken får tugga och sega till saker, vilket inte är så kul om man ska ha en htpc som ska vara underhållningscentrum för att se på film m.m.

Man vet ju själv hur förbannad man blir när film hackar, segar eller laggar av nån anledning,

Är det inte lite så att Windows använder mer minne om det finns också?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Bara att maxa moderkortets minneskapacitet, Då behöver du aldrig oroa dig.

Jag är en onödig typ "man vet ju aldrig när man kan behöva massa minne"

Spelar Cs:Go som knappt kräver något samt surfar lite nyheter och fz och har 16gb 1866mhz.
Men jag är ju som jag är

Medlem
Skrivet av Holmann:

Skaffa inte mer utan skaffa snabbare RAM!!! Många tittar endast på hur mycke GB ett RAM har och inte snabbheten m.m.

snabbare minne är inte så viktigt, du kan ha super snabbt minne 4gb eller slöare men 8gb vilket är bättre tror du ?

1
Skriv svar