GTA V – de första recensionerna är ute

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av NeoWeo:

Som med varje GTA spel så brukar jag klara ungefär hälften innan jag tröttnar.
Sno ett fordon, kör till målet, döda, kör tillbaka. Det här gör du på varje uppdrag

This. Eftersom jag gillar spel med stark story och välskrivna karaktärer har jag försökt med gta, 3, 4 och 5 på rekommendation av recensioner. Tyvärr verkar spelmedia hamnat i någon sorts masspsykos vad gäller gta-spelen där slarvigt tillyxade sexistiska och rasistiska stereotyper blir "djupa personligheter", tramsiga premisser blir "djupt och meningsfullt berättande" och där enformigt gameplay där det bara går att ta sig vidare på ett sätt blir "total frihet". Antagligen beror det på att gta var "det förbjudna spelet" en gång för länge sedan och att man om man dissar det tror att man dissar hela spelmediet.

Watch out everybody! We've got a Femicist over here!
Antar att du har svårt att se humor?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av boota:
Skrivet av NeoWeo:

Som med varje GTA spel så brukar jag klara ungefär hälften innan jag tröttnar.
Sno ett fordon, kör till målet, döda, kör tillbaka. Det här gör du på varje uppdrag

This. Eftersom jag gillar spel med stark story och välskrivna karaktärer har jag försökt med gta, 3, 4 och 5 på rekommendation av recensioner. Tyvärr verkar spelmedia hamnat i någon sorts masspsykos vad gäller gta-spelen där slarvigt tillyxade sexistiska och rasistiska stereotyper blir "djupa personligheter", tramsiga premisser blir "djupt och meningsfullt berättande" och där enformigt gameplay där det bara går att ta sig vidare på ett sätt blir "total frihet". Antagligen beror det på att gta var "det förbjudna spelet" en gång för länge sedan och att man om man dissar det tror att man dissar hela spelmediet.

Watch out everybody! We've got a Femicist over here!
Antar att du har svårt att se humor?

Ja, jag har jättesvårt att se humor. åh nej. jag är en fara för alla spelare över hela jorden #gamergate jag måste mördas.

Medlem
Skrivet av Exxo:

9 eller 4.5 kan jag tänka mig att det skulle kunna förtjäna... men MAX betyder att spelet är "fulländat". Och det finns inte ett enda spel som förtjänar MAX betyg.

Varför skulle inte ett spel (eller vad som helst) kunna få högsta betyg? Betygen motsvarar ju inte någon slags absolut procentskala där 100% aldrig kan överskridas.

Det högsta betyget betyder bara att spelet (enligt recensenten) tillhör en grupp med de allra bästa spelen. Varför skulle någon utforma en betygsskala där det högsta värdet inte kan användas?

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Pholiage:

5/5?

9 eller 4.5 kan jag tänka mig att det skulle kunna förtjäna... men MAX betyder att spelet är "fulländat". Och det finns inte ett enda spel som förtjänar MAX betyg.

Half-life!

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Exxo:

9 eller 4.5 kan jag tänka mig att det skulle kunna förtjäna... men MAX betyder att spelet är "fulländat". Och det finns inte ett enda spel som förtjänar MAX betyg.

Varför skulle inte ett spel (eller vad som helst) kunna få högsta betyg? Betygen motsvarar ju inte någon slags absolut procentskala där 100% aldrig kan överskridas.

Det högsta betyget betyder bara att spelet (enligt recensenten) tillhör en grupp med de allra bästa spelen. Varför skulle någon utforma en betygsskala där det högsta värdet inte kan användas?

Word!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Apministern:

Haha, Kotakus betyg ^^

Jag har börjat uppskatta den sidan mer och mer...MEN frukta inte FZ. Jag kommer inte överge er.

Skrivet av Luciphear:

Kotaku: Yes. Det är så ett betyg ska se ut!

Skrivet av DrDoom:

Håller med ovanstående kommentarer:
Kotakus YES/NO är ett skitbra system. Skit i att sätta exakta siffror för att försöka definiera hur bra spelet är, och istället bara ställa sig frågan: "Är det här spelet kul och värt att spela?" Svar: Ja/Nej/Kanske och sen en utförlig recension och en lista med bra och dåliga saker.

Finns inget spel som alla skulle säga är 93% eller 78% eller whatever. Men t.ex. Halflife 2 kan i stort sett alla säga är bra nog för att rekommenderas till alla, även fast jag själv aldrig fastnade för det.

Yes/No - intressant men trubbigt. Vilket väljer man för alla de där halvintressanta spelen (och de är många)? Tänker även att 1-5-skalan ändå är någorlunda nära Yes/No: 4-5 är ju Yes, 1-2 är No och 3 är... tja, alla de där halvintressanta spelen.

Helt enkelt ett "NJA"

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Exxo:

9 eller 4.5 kan jag tänka mig att det skulle kunna förtjäna... men MAX betyder att spelet är "fulländat". Och det finns inte ett enda spel som förtjänar MAX betyg.

Varför skulle inte ett spel (eller vad som helst) kunna få högsta betyg? Betygen motsvarar ju inte någon slags absolut procentskala där 100% aldrig kan överskridas.

Det högsta betyget betyder bara att spelet (enligt recensenten) tillhör en grupp med de allra bästa spelen. Varför skulle någon utforma en betygsskala där det högsta värdet inte kan användas?

Tycker isåfall inte att man ska använda sig av en betygsskala överhuvudtaget utan istället bara sätta ett omdöme och skriva vad som upplevs negativt/positivt med spelet ifråga.

12
Skriv svar