Ex-minister: Assassin's Creed: Unity en travesti

Robot
Ex-minister: Assassin's Creed: Unity en travesti

Fransk politiker upprörs över Assassin's Creed: Unitys bild av den franska revolutionen.

#assassins-creed-unity, #ubisoft


Medlem
Ex-minister: Assassin's Creed: Unity en travesti

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Medlem

Alltid någon som blir upprörd.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

HA! Jag studera historia och jag kan säga, att den här snubben är så fylld av skit. Har han aldrig hört tals om Regin of terror under Robespierre? Där flera tusen blev av med huvudet på grund av sina politiska åsikter eller på grund av sin börd?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Mja, om man använder namngivna historiska händelser och personer är det ju lite enkelt att komma undan med "det är bara fantasi".

Däremot är det ju inte okomplicerat att historiskt säga vilka som var onda eller goda i franska revulotionen, eller i vilken politisk händelse som helst. Folk på vänsterkanten har givetvis en annan uppfattning än folk på högerkanten.

Att kalla Robespierre för en "befriare" är nog inte okontroversiellt nånstans. Visst han var en ledande figur i avsättandet av monarkin och den medfödda makten. Men det han gjorde sen efter maktskiften kan nog ingen se som hjältedåd...

Medlem
Skrivet av telison:
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Mja, om man använder namngivna historiska händelser och personer är det ju lite enkelt att komma undan med "det är bara fantasi".

Däremot är det ju inte okomplicerat att historiskt säga vilka som var onda eller goda i franska revulotionen, eller i vilken politisk händelse som helst. Folk på vänsterkanten har givetvis en annan uppfattning än folk på högerkanten.

Att kalla Robespierre för en "befriare" är nog inte okontroversiellt nånstans. Visst han var en ledande figur i avsättandet av monarkin och den medfödda makten. Men det han gjorde sen efter maktskiften kan nog ingen se som hjältedåd...

Det är fiktion, att något bygger på verkliga händelser eller baseras på verkliga händelser gör det inte direkt historiskt korrekt. Tror ju inte riktigt att Leonardo Da Vinci arbetade med att göra vapen åt lönnmördare, men jag kan ju ha fel :>.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Utöver Assassin-storyn och hur den implementeras försöker dom väl i så stora drag som möjligt vara historiskt korrekta när det gäller såväl platser, händelser och personer med ganska ordentlig research att bygga på.

Robespierre var ju absolut ingen trevlig människa åtminstone inte sedan han blev en del av förtrycket under revolutionen.

Förmodligen är nog politikern som gnäller kring AC:U som dom flesta politiker, totalt ignoranta i allt dom pratar om.

Medlem

Han måste ha missat att detta är fiction och inte en dokumentär.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av telison:
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Mja, om man använder namngivna historiska händelser och personer är det ju lite enkelt att komma undan med "det är bara fantasi".

Däremot är det ju inte okomplicerat att historiskt säga vilka som var onda eller goda i franska revulotionen, eller i vilken politisk händelse som helst. Folk på vänsterkanten har givetvis en annan uppfattning än folk på högerkanten.

Att kalla Robespierre för en "befriare" är nog inte okontroversiellt nånstans. Visst han var en ledande figur i avsättandet av monarkin och den medfödda makten. Men det han gjorde sen efter maktskiften kan nog ingen se som hjältedåd...

Det är fiktion, att något bygger på verkliga händelser eller baseras på verkliga händelser gör det inte direkt historiskt korrekt. Tror ju inte riktigt att Leonardo Da Vinci arbetade med att göra vapen åt lönnmördare, men jag kan ju ha fel :>.

Fast tar man bort vapen åt lönnmördare så var han ju faktiskt en duktig uppfinnare, och en visionär utöver konstnär!

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av telison:
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Mja, om man använder namngivna historiska händelser och personer är det ju lite enkelt att komma undan med "det är bara fantasi".

Däremot är det ju inte okomplicerat att historiskt säga vilka som var onda eller goda i franska revulotionen, eller i vilken politisk händelse som helst. Folk på vänsterkanten har givetvis en annan uppfattning än folk på högerkanten.

Att kalla Robespierre för en "befriare" är nog inte okontroversiellt nånstans. Visst han var en ledande figur i avsättandet av monarkin och den medfödda makten. Men det han gjorde sen efter maktskiften kan nog ingen se som hjältedåd...

Det är fiktion, att något bygger på verkliga händelser eller baseras på verkliga händelser gör det inte direkt historiskt korrekt. Tror ju inte riktigt att Leonardo Da Vinci arbetade med att göra vapen åt lönnmördare, men jag kan ju ha fel :>.

Fiktion är inte det samma som intetsägande. Om ett fiktivt verk skulle framställa tillexempel Pol Pot och röda khmererna som godhjärtade samhällsbyggare skulle det vara smaklöst och historierevisionistiskt oavsett om berättelsen var påhittad eller inte. (all historierevisionism är ju, per definition fiktion.)

sen kan jag tycka att vår käre franske exminister målar ut robespierre på ett felaktigt sätt.

Medlem

Vågar sätta pengar på att han inte rört spelet, utan reagerar på andrahandsinformation. Inte för att jag heller har spelat det, men det här känns mest som ett sätt att få uppmärksamhet och lite billiga poäng på hemmafronten genom att försvara revolutionen.

Medlem

Står det inte i början av spelet kort och gott att det är baserat på verkliga händelser och en del av historien skall vara fiktiv och skildrad (skildra= avbilda, framställa, beskriva) på deras egna tolkningar?


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

"Bara fantasi"? Trodde Franska revolutionen var ett faktum

Medlem

Bästa är att från början var Robespierre helt emot dödstraff.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Redaktör

Det centrala här är väl hur verkliga personer porträtteras (vilket Mélenchons upprördhet visar). Det blir alltid någon form av vinkliing eller urval när en människa återges av någon annan, medvetet eller ej. Och Mélenchon tolkar uppenbarligen det hela med poitiskt färgade glasögon på sig.


signatur
Medlem
Skrivet av Notumforce:

Bästa är att från början var Robespierre helt emot dödstraff.

Och i slutändan blev han själv avrättad. Ödets ironi.

Medlem

Vem är god och vem är ond, även Anakin Skywalker trode han var god

Medlem

Bon bon? Baguette! C'est la vie! Pommes frites?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Exakt min tanke. It's a GAAAAAAME!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Det var min första tanke redan när jag läste rubriken. Det står väl t.o.m. i början av spelet att är spelet fiktivt, och baserat på historiska händelser?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Redaktör
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Rakoon:

Assassins creed har väl aldrig riktigt utgett sig för vara historiskt korrekta?

Det är bara fantasi.

Det var min första tanke redan när jag läste rubriken. Det står väl t.o.m. i början av spelet att är spelet fiktivt, och baserat på historiska händelser?

Jo, men han kritiserar ju just hur de historiska händelserna/personerna framställs.


signatur
Medlem

Det är väl mycket man blir upprörd över med Unity. Buggig AI och frame drops bland annat.

Typiskt att en fransman ska vara för patriotisk för att inse att storyn är fiktiv. Jag tror till och med att det stod det i början av spelet.

Medlem

Mmmm Revulotionens Skräckvälde där huvuden flög kors och tvärs, och ett tag efter det fick ju Robespierre storhetsvansinne och skapade en kult och försökte upphöja sig själv till gud.

Revolutionen var ju rena slakten, då adelsmän förföljdes och avrättades enbart för att dom hade "ärvt" titel och förmögenhet.
Dom avrättade också medlemmar av kungafamiljen på falska anklagelser, bland annat påstods att Marie Antionette hade begått äktenskapsbrott och förgripit sig sexuellt på sina barn.

Så jag har svårt att se hur Revolutionen eller Robespierre skulle kunnas porträtteras som något.... positivt.
Sen så banade den ju också väg för Napoleon till makten, som ville ha världsherravälde och eventuellt utropade sig själv till kejsare.

Medlem

Det är iaf reklam för AssCreed Ubisoft-1, gnällig politiker-0.(förutsatt att han inte lämnar in en stämnings ansökan för skit som hände för 200+ år sedan.)

Medlem

Det är lite intressant hur vissa länder kan ha ett sådant starkt band till sitt förflutna. Jag har svårt att föreställa mig hur en svensk politiker skulle gå ut och kritisera ett spel som framställde, jag vet inte, typ Gustav Vasa som en tyrann eller så.

Fast fatta vilket coolt Assassin's Creed-spel det skulle vara.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Bon bon? Baguette! C'est la vie! Pommes frites?

*plopp* La mer!

Medlem

Att säga att det "bara är ett spel" funkar ju inte när det placeras under en historisk epok och använder sig av historiska karaktärer. Använder man sig av faktiska personer, så bör de ju spegla deras riktiga jag (så långt som möjligt).

Det skulle antagligen bli ramaskri om ett Andra världskrigsspel avbildade Hitler som en heroisk hjälte som skyddade sitt folk från de hemska polackerna och fransmännen. Eller Abraham Lincoln som en rabiat galning som våldtog boskap och åt barn.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Notumforce:

Bästa är att från början var Robespierre helt emot dödstraff.

Och i slutändan blev han själv avrättad. Ödets ironi.

Jag vågar mig på en gissning att de flesta som är på väg mot avrättning är emot dödsstraff...

Medlem
Skrivet av Lavrentivs:

Att säga att det "bara är ett spel" funkar ju inte när det placeras under en historisk epok och använder sig av historiska karaktärer. Använder man sig av faktiska personer, så bör de ju spegla deras riktiga jag (så långt som möjligt).

Det skulle antagligen bli ramaskri om ett Andra världskrigsspel avbildade Hitler som en heroisk hjälte som skyddade sitt folk från de hemska polackerna och fransmännen. Eller Abraham Lincoln som en rabiat galning som våldtog boskap och åt barn.

Du kan vända och vrida på historien hur du vill så länge det framgår att det rör sig om fiktion och inte faktisk historia.

Medlem
Skrivet av Lavrentivs:

Abraham Lincoln som en rabiat galning som våldtog boskap och åt barn.

Är inte det sant då?

12
Skriv svar