Problem med Far Cry 4:s FOV? Då är du pirat

Medlem
Skrivet av dbengtsson:

Är detta verkligen ett problem för folk? Att inte kunna styra FOV? Känns som en relik från Quake.

Det är en bra relik som alltid borde finnas med i FPS med någon sorts action.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Finns det någon sådan där gömd inställning som gör att siktet/sensen inte slöas ned något så förbannad när man siktar "ironsight" (alltså genom vapnens sikte så det ser ut som om man äter bössan)?

Så irriterande när man exempelvis ska sikta i hektiska situationer/byta target snabbt alternativt åker bil.

EDIT: Eller tipsa om en vanlig inställning som jag helt enkelt måste ha missat


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem

Inga smarta människor de här som rapporterar ett fel eller nått saknas när personer laddat ner en pirat version av spelet.. hur tappad få man bli..


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Medlem

Är Ubisoft omedvetna om inställningsmöjligheterna till deras egna spel...?

Slider eller ingen slider så kan FOV ändras genom att ändra fovscaling i .ini filen från 1.0 till exempelvis 1.3 - Även i en piratad version av spelet utan vare sig patch 1 eller 2 fungerade detta och funderar fortfarande med patch 1.3 (trots att slidern lustigt nog finns i spelet ändå, även om de hävdar att det inte finns).

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är Ubisoft omedvetna om inställningsmöjligheterna till deras egna spel...?

Slider eller ingen slider så kan FOV ändras genom att ändra fovscaling i .ini filen från 1.0 till exempelvis 1.3 - Även i en piratad version av spelet utan vare sig patch 1 eller 2 fungerade detta och funderar fortfarande med patch 1.3 (trots att slidern lustigt nog finns i spelet ändå, även om de hävdar att det inte finns).

Handlar nog mer om att det är ett väldigt billigt sett att se hur mycket piraterna yttrar sig kring bristande funktioner. Om du tror att dom tror att dom permanent blockat funktionen är du bara lite naiv.

Medlem

Jävla kul! Fanns det inte något liknande i första Batmanspelet när man inte kunde använda sin cape för att sväva? Folk gick in på forum för att klaga bara för att få veta att det bara var i piratkopian.

Medlem

En klassisk bluff som får skurkarna att avslöja sig själva. Rätt åt dem.

Medlem
Skrivet av Evilof:

En klassiker som fungerar väldigt väl som antipiratknep tror jag.
Minns som ung när jag skulle spela en piratad version av Deus Ex och dom helt enkelt plockat bort båten som tar en bort från ön efter första uppdraget.

Operation Flashpoints skydd var också ganska smart. Det blev svårare och svårare att sikta. Till slut kunde man inte träffa en lada...

Gillar sånt. Man kan ju inte precis bli arg på det. Det är ju inte de som gjort fel.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Gjorde de så att spelet flyter på dåligt, letterbox i 16:10, och musproblem för enbart pirater också?

Inaktiv
Skrivet av dbengtsson:

Är detta verkligen ett problem för folk? Att inte kunna styra FOV? Känns som en relik från Quake.

Om du vill ha ett synfält på 40-50 (som är standardsynfältet i Far Cry 4 (känns det som)) på en dator och få känslan av att du är 6-8 meter längre fram än vad du egentligen är, så ja... varsågod och spela så om du själv vill det, men jag blånekar att spela så! Jag vill se vart jag är i spelet och därmed ha bättre kontroll på mina handlingar!

För övrigt så tyckte jag att Far Cry 4 är alldeles för ofärdigt. Spelet är dåligt optimerat, AIn går rakt i animationerna, men hela kroppen pekar åt höger eller vänster, medan de går/flyger rakt. AIn fastnar även i diverse saker, så som buskar och marken, men animationen är i full gång. Kontrollerna är anpassade för en handkontroll.

Ne. Jag väntar hellre. Jag vill inte köpa ett spel som har nästan samma problem i starten, som vad GTA IV hade. Då väntar jag hellre tills priset för spelet är nedsatt till 50-75%.

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Medlem
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Det där är ett uselt argumet! De är inte skyldiga att ge dig en demo. Om det inte finns och du inte vill chansa så köp det inte.

Man kan väl inte sno något bara för att du inte får testa det gratis.

Jag saknar demos, men jag förstår varför de är så få numera.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Skrivet av Propy:
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Det där är ett uselt argumet! De är inte skyldiga att ge dig en demo. Om det inte finns och du inte vill chansa så köp det inte.

Man kan väl inte sno något bara för att du inte får testa det gratis.

Jag saknar demos, men jag förstår varför de är så få numera.

Jag förstår ditt tänk, men varken Steam eller Uplay (rätta mig om jag har fel angående Uplay) har någon ångerrätt på de spel man köper. Om jag köper till exempel Far Cry 4 och jag tycker inte om det, så får jag inte lämna tillbaka det. Jag tar alltså en risk med att köpa spelet. Jag har köpt spel utan att testa dem först, som jag har varit väldigt, väldigt missnöjd med. Jag vill inte vara med om det igen. Speciellt inte nu när jag har en kass ekonomi och när spelet kostar över 450 SEK.

Medlem
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Får man fråga om dessa "tester" ibland innebär att du spelar igenom hela spelet?

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Får man fråga om dessa "tester" ibland innebär att du spelar igenom hela spelet?

Nej. Om jag älskar det, så spelar jag aldrig ut det. Då väntar jag hellre för maximal njutning.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Sanazin:

Är Ubisoft omedvetna om inställningsmöjligheterna till deras egna spel...?

Slider eller ingen slider så kan FOV ändras genom att ändra fovscaling i .ini filen från 1.0 till exempelvis 1.3 - Även i en piratad version av spelet utan vare sig patch 1 eller 2 fungerade detta och funderar fortfarande med patch 1.3 (trots att slidern lustigt nog finns i spelet ändå, även om de hävdar att det inte finns).

Handlar nog mer om att det är ett väldigt billigt sett att se hur mycket piraterna yttrar sig kring bristande funktioner. Om du tror att dom tror att dom permanent blockat funktionen är du bara lite naiv.

Fast, det komiska är att det just inte är ett billigt sätt då det bevisligen finns en FOV-Slider även i en piratad version av spelet, eller förstod du inte det sista jag skrev...?

Den här Ubisoft-killen borde ha skrivit "You have not installed the latest patch" och inte "You've pirated." - Det är bara dumt i mina ögon då det senaste patch'n finns tillgängligt för "piraterna" men det är inte säkert att alla som inte har det senaste patch'n endast är de som piratat spelet.
Nu finns risken att de som köpt spelet legitimt råkar illa ut bara för att de råkat glömma att uppdatera spelet, kan inte vara kul att höra någon sådant då från en Ubisoft representant.
Tro mig, inga pirater lider av detta utan de skrattar sig hela vägen till Calcutta (va...?).

Medlem
Skrivet av nhagyavi:
Skrivet av Margy:
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Får man fråga om dessa "tester" ibland innebär att du spelar igenom hela spelet?

Nej. Om jag älskar det, så spelar jag aldrig ut det. Då väntar jag hellre för maximal njutning.

Det är väl bara att kolla på en stream när nån spelar så får du en uppfattning om vad det är för spel.

Inaktiv
Skrivet av gudorian:
Skrivet av nhagyavi:
Skrivet av Margy:
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Får man fråga om dessa "tester" ibland innebär att du spelar igenom hela spelet?

Nej. Om jag älskar det, så spelar jag aldrig ut det. Då väntar jag hellre för maximal njutning.

Det är väl bara att kolla på en stream när nån spelar så får du en uppfattning om vad det är för spel.

Ne. Jag vill spela spelet och avgöra själv, även om till exempel TotalBiscuit berättar väldigt, väldigt detaljerat om typ allt om spelet.

Skrivet av Tompa:
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Hipshot:

Fov-kontrollen - en slider från 65-70 eller?

bild

Ok, jämförelsen hade varit bättre om nedre bilden inte hade varit, enligt HUDen, 8 meter längre bak

Enligt trigonometri är det mer än 8 meter eftersom The Wolves' Den inte ligger rakt bakom spelaren utan snett åt höger

Han borde ha stått kvar på samma plats - jag rörde inga knappar alls utöver Esc, piltangenterna och Enter. Märkligt. Får testa igen.

Är det inte bara grejen som någon nämnde i denna tråd att FOV ökar både vertikalt och horisontellt och därmed blir man bakåt flyttad när man ställer om fov!?

En teori iallafall...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

phi
Medlem
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Det är ju väldigt ärligt av dig att göra så men tyvärr så tillhör du en så gott som obefintlig minoritet i det här fallet. Jag körde själv på det argumentet när jag var student men med handen på hjärtat så köpte jag endast de spelen som jag var tvungen att köpa för att kunna spela online, vilket var två spel; Quake 3 och Dark Age of Camelot. Resten piratkopierade jag.

Inaktiv

Liknande händer för oftast i samband med storspel som släpps till PC. Idioterna klagar på forumen över ett problem som endast drabbar dem som piraterar(nytt ord tror jag) spelet på ett väldigt aggressivt sätt.

Medlem

60euro för dlc till Far Cry 3?? Vem är det som är piraterna här?

Medlem
Skrivet av nhagyavi:
Skrivet av Propy:
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Det där är ett uselt argumet! De är inte skyldiga att ge dig en demo. Om det inte finns och du inte vill chansa så köp det inte.

Man kan väl inte sno något bara för att du inte får testa det gratis.

Jag saknar demos, men jag förstår varför de är så få numera.

Jag förstår ditt tänk, men varken Steam eller Uplay (rätta mig om jag har fel angående Uplay) har någon ångerrätt på de spel man köper. Om jag köper till exempel Far Cry 4 och jag tycker inte om det, så får jag inte lämna tillbaka det. Jag tar alltså en risk med att köpa spelet. Jag har köpt spel utan att testa dem först, som jag har varit väldigt, väldigt missnöjd med. Jag vill inte vara med om det igen. Speciellt inte nu när jag har en kass ekonomi och när spelet kostar över 450 SEK.

Har för mig att någon sån tjänst erbjuder "öppet köp". Tror det är gog.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Skrivet av Propy:
Skrivet av nhagyavi:
Skrivet av Propy:
Skrivet av nhagyavi:

Och ja. Jag är medveten om att nedladdning av spel är olagligt, men spelutvecklarna (i det här fallet, Ubisoft) får skylla sig själva, då de inte släpper någon demo-version som förr i tiden. Då får de ta sina egna konsekvenser över att folk faktiskt laddar hem spelen för att se hur de är. Funkar spelen bra och man är nöjd? Suveränt! Då köper man spelet. I alla fall jag.

Det där är ett uselt argumet! De är inte skyldiga att ge dig en demo. Om det inte finns och du inte vill chansa så köp det inte.

Man kan väl inte sno något bara för att du inte får testa det gratis.

Jag saknar demos, men jag förstår varför de är så få numera.

Jag förstår ditt tänk, men varken Steam eller Uplay (rätta mig om jag har fel angående Uplay) har någon ångerrätt på de spel man köper. Om jag köper till exempel Far Cry 4 och jag tycker inte om det, så får jag inte lämna tillbaka det. Jag tar alltså en risk med att köpa spelet. Jag har köpt spel utan att testa dem först, som jag har varit väldigt, väldigt missnöjd med. Jag vill inte vara med om det igen. Speciellt inte nu när jag har en kass ekonomi och när spelet kostar över 450 SEK.

Har för mig att någon sån tjänst erbjuder "öppet köp". Tror det är gog.

Ja. GOG har ångerrätt. Likaså Origin. Origin är ungefär 10 SEK billigare (549 SEK för spelet) än vad Steam är (cirka 557 SEK för spelet). GOG har dock endast Far Cry 1 och 2.

Nu när jag Googlade för att uppdatera mig lite, så verkar det som att även Steam tillåter ångerrätt under 30 dagar. Jag har dock inte läst deras policy, men detta låter ju mycket lovande! Nästan som att jag är sugen på att köpa ett spel för kanske 10-20 SEK därifrån och sen testa få tillbaka pengarna.

Inaktiv
Skrivet av dbengtsson:

Är detta verkligen ett problem för folk? Att inte kunna styra FOV? Känns som en relik från Quake.

Det är uppenbart att du inte förstår vikten av FOV och det kanske du borde vara glad för. Många personer blir illamående och/eller får ont i huvudet om FOVen är låg i spel när dom sitter vid datorn.

Låg FOV märks av mindre i spel på konsol då man ofta då sitter längre från skärmen vilket gör att det passar in bättre då men sitter man nära skärmen bör FOVen vara högre.

Medlem

Efter att själv ha provat både originalversion och piratversion så kan jag inte påstå att det är någon som helst skillnad mellan dem?

Medlem
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av dbengtsson:

Är detta verkligen ett problem för folk? Att inte kunna styra FOV? Känns som en relik från Quake.

Det är uppenbart att du inte förstår vikten av FOV och det kanske du borde vara glad för. Många personer blir illamående och/eller får ont i huvudet om FOVen är låg i spel när dom sitter vid datorn.

Låg FOV märks av mindre i spel på konsol då man ofta då sitter längre från skärmen vilket gör att det passar in bättre då men sitter man nära skärmen bör FOVen vara högre.

Ja ligger den på 40 som någon nämnt kan jag förstå att det blir ett problem. Det är ju dock det som utvecklaren ämnat att spelet ska spelas i. Själv körde jag qw i 120 för en herrans massa år sen men det är inget jag reflekterat över sen dess. Tycker även bredare betraktningsvinkel borde generera mer åksjuka än en lägre dock med tanke på hur mycket snabbare allt upplevs och perspektivet blir helt skevt.

Sen kan jag väl erkänna att jag sällan spelar fps på datorn längre. Senaste jag minns är Bioshock Infinite förra julen.

Inaktiv
Skrivet av dbengtsson:
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av dbengtsson:

Är detta verkligen ett problem för folk? Att inte kunna styra FOV? Känns som en relik från Quake.

Det är uppenbart att du inte förstår vikten av FOV och det kanske du borde vara glad för. Många personer blir illamående och/eller får ont i huvudet om FOVen är låg i spel när dom sitter vid datorn.

Låg FOV märks av mindre i spel på konsol då man ofta då sitter längre från skärmen vilket gör att det passar in bättre då men sitter man nära skärmen bör FOVen vara högre.

Ja ligger den på 40 som någon nämnt kan jag förstå att det blir ett problem. Det är ju dock det som utvecklaren ämnat att spelet ska spelas i. Själv körde jag qw i 120 för en herrans massa år sen men det är inget jag reflekterat över sen dess. Tycker även bredare betraktningsvinkel borde generera mer åksjuka än en lägre dock med tanke på hur mycket snabbare allt upplevs och perspektivet blir helt skevt.

Sen kan jag väl erkänna att jag sällan spelar fps på datorn längre. Senaste jag minns är Bioshock Infinite förra julen.

Jag tror inte det har med åksjuka att göra utan hur hjärnan läser av bilden. Med en optimal fov ska det vara som att kolla ut genom ett fönster så att säga. Här har du en bild som ganska bra förklarar vad jag menar

Inaktiv
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av dbengtsson:
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av dbengtsson:

Är detta verkligen ett problem för folk? Att inte kunna styra FOV? Känns som en relik från Quake.

Det är uppenbart att du inte förstår vikten av FOV och det kanske du borde vara glad för. Många personer blir illamående och/eller får ont i huvudet om FOVen är låg i spel när dom sitter vid datorn.

Låg FOV märks av mindre i spel på konsol då man ofta då sitter längre från skärmen vilket gör att det passar in bättre då men sitter man nära skärmen bör FOVen vara högre.

Ja ligger den på 40 som någon nämnt kan jag förstå att det blir ett problem. Det är ju dock det som utvecklaren ämnat att spelet ska spelas i. Själv körde jag qw i 120 för en herrans massa år sen men det är inget jag reflekterat över sen dess. Tycker även bredare betraktningsvinkel borde generera mer åksjuka än en lägre dock med tanke på hur mycket snabbare allt upplevs och perspektivet blir helt skevt.

Sen kan jag väl erkänna att jag sällan spelar fps på datorn längre. Senaste jag minns är Bioshock Infinite förra julen.

Jag tror inte det har med åksjuka att göra utan hur hjärnan läser av bilden. Med en optimal fov ska det vara som att kolla ut genom ett fönster så att säga. Här har du en bild som ganska bra förklarar vad jag menar http://pp.userapi.com/c6104/v6104909/1054/GaLWGku5SHs.jpg

Okej den där var inte exakt det vi prata om men det är samma princip att vissa personers hjärnor är känsligare än andras och reagerar på att prionproteinerna blir förvrängda.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

60euro för dlc till Far Cry 3?? Vem är det som är piraterna här?

Tips: köp och spela det du gillar och lägg inte energi på saker som stör dig. Nej jag anser inte att FarCry4 är ett dlc.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Pholiage:

60euro för dlc till Far Cry 3?? Vem är det som är piraterna här?

Tips: ..... lägg inte energi på saker som stör dig....

lolwut?

123
Skriv svar