Varför är E-sport turneringar uppdelade?

Medlem
Varför är E-sport turneringar uppdelade?

Var ett tag sen jag skrev här så tänkte det var dags då jag har gått runt och tänkt på en sak.

Jag satt och kollade på DreamLeague Season 2 (dota 2) för någon dag sen och kom att tänka på att det är bara manliga spelare med i lagen. Då kanske du tänker för dig själv ''Ja men vad spelar det för roll?''. Det spelar ju inte så stor roll egentligen. Men det hade ju varit roligare tycker jag att se blandade lag med både kvinnor och män. Tänker lite att här kan man ju inte skylla på att det är olika fysik mellan en man och en kvinna som dom använder som argument till varför det är uppdelat i t.ex. Ishockey och Fotboll.

Kollar man i t.ex. CS:GO scenen där har vi från Svergie t.ex. NiP på den manliga sidan och Bad Monkey Gaming på den kvinnliga både har väldigt duktiga CS spelare och jag ser inte riktigt varför dom inte får spela i samma turneringar. Då jag läste för någon vecka sedan att Bad Monkey Gaming kommit trea i en kvinnlig CS:GO turnering så fick jag tanken att varför spelar inte kvinnliga och manliga lag i samma turneringar?. Jag ser ingen anledning till att ha en viss turnering för kvinnliga lag och en viss för manliga lag då E-sport handlar just om att vara bra på ett dator/tv spel. Tror även man kan få ihop större prissummor om man gör en turnering där alla lag får delta. Det kan mycket väl vara så att vilket lag som helst får signa upp till vissa stora turneringar redan bara att det är dom manliga lagen som går vidare till det som visas på Twitch och därför jag inte lagt märke till att kvinnliga lag möter manliga. Tror t.ex ESL one och Dreamhack har open qualifiers brackets där vem som helst kan signa upp ett lag och kämpa om en plats i Round robin matcherna som visas på Twitch.

Vill gärna höra era åsikter. Tycker ni att Kvinnliga,manliga och blandade lag ska få spela i samma turneringar eller ska det vara uppdelat?

#blogg

Medlem
Varför är E-sport turneringar uppdelade?

Det är väldigt sned fördelning i spelarbasen mellan könen. Om det inte finns separata turneringar så skulle tjejerna i princip aldrig vinna något alls. Vilket inte är speciellt inbjudande för varken andra tjejer som vill börja eller sponsorer. De flesta turneringar tillåter tjejlag men de lyckas inte kvala in och någon direktseed är inte att tänka på. Därför måste separata turneringar finnas till.


signatur

Burn in the light.

Moderator | Testpilot
Skrivet av redruM:

Det är väldigt sned fördelning i spelarbasen mellan könen. Om det inte finns separata turneringar så skulle tjejerna i princip aldrig vinna något alls. Vilket inte är speciellt inbjudande för varken andra tjejer som vill börja eller sponsorer. De flesta turneringar tillåter tjejlag men de lyckas inte kvala in och någon direktseed är inte att tänka på. Därför måste separata turneringar finnas till.

Gäller inte allt nästan vanlig sport också? Allt är väl uppdelat då med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Det finns två olika turneringar en bara för kvinnor och en för öppen för alla. Tuvär så finns det inga lag med kvinnor som lyckas kvala in. I DotA så känner jag till två lag som har/haft kvinnor. Det första är team infuse som har en kvinna för tillfället och sedan har vi Sayuri som slutade efter hon stal $2200 från community sedan blev hon manager för LGD.int ingen aning vad hon håller på med nu.

Sedan finns det gott om kvinnor om man kollar på manager.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av redruM:

Det är väldigt sned fördelning i spelarbasen mellan könen. Om det inte finns separata turneringar så skulle tjejerna i princip aldrig vinna något alls. Vilket inte är speciellt inbjudande för varken andra tjejer som vill börja eller sponsorer. De flesta turneringar tillåter tjejlag men de lyckas inte kvala in och någon direktseed är inte att tänka på. Därför måste separata turneringar finnas till.

Varför skulle inte tjejerna vinna något? På vilket sätt kan dom vara så mycket sämre än dom manliga lagen? Jag kan inte förstå hur du tänker med att dom manliga lagen (som jag uppfattar det) skulle ''utklassa'' dom kvinnliga lagen.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Det finns två olika turneringar en bara för kvinnor och en för öppen för alla. Tuvär så finns det inga lag med kvinnor som lyckas kvala in. I DotA så känner jag till två lag som har/haft kvinnor. Det första är team infuse som har en kvinna för tillfället och sedan har vi Sayuri som slutade efter hon stal $2200 från community sedan blev hon manager för LGD.int ingen aning vad hon håller på med nu.

Sedan finns det gott om kvinnor om man kollar på manager.

Har inte heller sett så många lag med kvinnor i DotA. Men jag hoppas på att man kommer se mer av det i framtiden.´
Fast sen när man tänker på vilken sjuk sexism det är i E-sport t.ex. allt hat Sheever får ta. Tycker själv att hon är en bra caster och har koll på DotA det är ju inte så att dom manliga castersna har sjukt mycket mer kollän henne.

Medlem
Skrivet av Welo:
Skrivet av redruM:

Det är väldigt sned fördelning i spelarbasen mellan könen. Om det inte finns separata turneringar så skulle tjejerna i princip aldrig vinna något alls. Vilket inte är speciellt inbjudande för varken andra tjejer som vill börja eller sponsorer. De flesta turneringar tillåter tjejlag men de lyckas inte kvala in och någon direktseed är inte att tänka på. Därför måste separata turneringar finnas till.

Varför skulle inte tjejerna vinna något? På vilket sätt kan dom vara så mycket sämre än dom manliga lagen? Jag kan inte förstå hur du tänker med att dom manliga lagen (som jag uppfattar det) skulle ''utklassa'' dom kvinnliga lagen.

Eftersom den manliga spelarbasen är enormt mycket större så blir det naturligt att den sidan producerar fler bra spelare än den kvinnliga motsvarigheten.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av Welo:
Skrivet av redruM:

Det är väldigt sned fördelning i spelarbasen mellan könen. Om det inte finns separata turneringar så skulle tjejerna i princip aldrig vinna något alls. Vilket inte är speciellt inbjudande för varken andra tjejer som vill börja eller sponsorer. De flesta turneringar tillåter tjejlag men de lyckas inte kvala in och någon direktseed är inte att tänka på. Därför måste separata turneringar finnas till.

Varför skulle inte tjejerna vinna något? På vilket sätt kan dom vara så mycket sämre än dom manliga lagen? Jag kan inte förstå hur du tänker med att dom manliga lagen (som jag uppfattar det) skulle ''utklassa'' dom kvinnliga lagen.

Eftersom den manliga spelarbasen är enormt mycket större så blir det naturligt att den sidan producerar fler bra spelare än den kvinnliga motsvarigheten.

Ja nu när du förklarar hur du tänker så kan jag förstå dig. Men tycker ändå att det borde öppnas upp mer för dom kvinnliga lagen och att det växer fram fler lag.

1
Skriv svar