Kvällssnacks

Medlem
Kvällssnacks

Vem har sagt att man inte kan äta gott medan man studerar? Jag och tjejen har som vana att alltid gå förbi fiskdisken när vi veckohandlar, och oftast hittar vi något som är på väg att gå över bäst före-datumet och bjuds ut till 30% rabatt. Idag blev det gravsaltad lax av den finare sorten, som jag gjorde röra av.

[ia=1004347; medium]

Man behöver:

150 gram fisk
2 dl crème fraîche
1 lök (röd lök, gul lök eller gräslök, spelar ingen roll)
Salt
Vitpeppar
Dill
Lite citronsaft

Finhacka alla fasta beståndsdelar och rör ihop hela rasket i en skål. Salta och peppra enligt smak. Kläm över lite citronsaft. Lägg i kylskåpet cirka en timme för att det ska få bra konsistens.

[ia=1004348; medium]

Blanda en grogg och spela WoW medan du väntar. Servera på surskorpor, Leksands fäbodknäcke eller ett salladsblad om du är en såndär LCHF:are.

Smaklig spis!

#blogg


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Kvällssnacks

Vilket finlir!

Skägg.
10 Chambers

Ska nog lyxa till det med en skål flingor och mjölk under kvällspasset.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Oh, ser du också har en crock pot - några bra recept att bjussa på?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Oh, ser du också har en crock pot - några bra recept att bjussa på?

Jag har inte hunnit göra så mycket mer än pulled pork med bönor i den, men jag har tänkt göra äppelmos i den nån dag!

När du gör pulled pork går det bra med i princip vilket kött som helst, jag brukar köra med ett kilo grisnacke (är det bara i Finland vi inte säger fläskkarré?). Sen blandar jag salt, svartpeppar, paprikapulver, grillkrydda och lite chili i en påse, lägger till köttbiten och skakar tills allt är jämnt fördelat. Sen får det torrmarineras i påsen över natten.

När köttet ska tillagas hackar jag först en stor gul lök och lägger på botten av crockpottan (främst för att inte köttet ska råka brännas i bottnen), lägger i köttet, strör över lite hackad vitlök och häller grillsås över alltihop (Sweet Baby Ray's Hickory & Brown Sugar är kung!).

Sen får det kokas i cirka 6 timmar på låg värme innan man häller över en burk vita bönor i tomatsås. Låt koka ytterligare en timme.

Ta upp köttet och dra sönder det med ett par gafflar. Häll tillbaks i grytan och låt det koka en timme till, så det drar åt sig så mycket vätska som möjligt.

Det där blir alltid en succé när vi har tortillakväll.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jkla mästerkock man är då


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar