Så bra funkar Dragon Age: Inquisition på datorer

Robot
Så bra funkar Dragon Age: Inquisition på datorer

Totalbiscuit guidar dig igenom de pc-specifika inställningarna.

#dragon-age-inquisitions


Medlem
Så bra funkar Dragon Age: Inquisition på datorer

Enligt en graf i en tysk tidning så skall man kunna köra spelet i 1920x1080 på en blandning av Ultra och High med en FX8350 och ett HD6950, så länge man stänger av AA, antar jag. Hoppas verkligen det stämmer, jag har inte råd att uppgradera innan jul.

Medlem

Synd bara att man får läsa om en del stora nackdelar med PC versionen:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

Konstigt att få, om ens någon recensent inte tagit upp detta mer. Kanske spelade konsoll-versionerna? Eller inte spelat föregångarna?!

Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Har kört det på PC nu i några dagar (VPN köpte det) och det funkar kalas, kör på ultra utan några svårigheter direkt. Laggar lite precis när man bytt karta/plats, men den verkar ladda in hela kartan så det är nog därför (dom är riktigt stora!).

Kör på 7970 Gigabyte OC, i5 haswell och 16gb ram så inget värsting värsting sådär.

Rekommenderar dock att installera på SSD disk då laddningstiderna (om än väldigt få till antalet beroende på hur ofta du byter plats) är ganska långa ändå. De som spelat BF4 borde känna igen sig.

I övrig så är jag jävligt nöjd med spelet! Riktigt kul, mycket att göra, och mainstoryn är grym!

Det ända jag har att klaga på är att de dummat ned de strategiska valen man kan sätta på varje karaktär. Förr (i origins) så kunde man ju ställa in hur mycket som helst, När dom ska använda pots, vilka pots, vilka tragets dom ska föredra, vilka spells, när de ska använda spells osv, allt sånt är typ borta förutom några få grundläggande inställningar typ. (om jag inte missat något?)

Medlem
Skrivet av Love Dajnamajt Arvidsson:

Har kört det på PC nu i några dagar (VPN köpte det) och det funkar kalas, kör på ultra utan några svårigheter direkt. Laggar lite precis när man bytt karta/plats, men den verkar ladda in hela kartan så det är nog därför (dom är riktigt stora!).

Kör på 7970 Gigabyte OC, i5 haswell och 16gb ram så inget värsting värsting sådär.

Rekommenderar dock att installera på SSD disk då laddningstiderna (om än väldigt få till antalet beroende på hur ofta du byter plats) är ganska långa ändå. De som spelat BF4 borde känna igen sig.

I övrig så är jag jävligt nöjd med spelet! Riktigt kul, mycket att göra, och mainstoryn är grym!

Har du något att säga om det som Castor.T nämner ovan? Egna synpunkter på det?
Jag är ganska sugen på spelet men... är det klumpigt utformat kan det lika gärna vara.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Synd bara att man får läsa om en del stora nackdelar med PC versionen:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

Konstigt att få, om ens någon recensent inte tagit upp detta mer. Kanske spelade konsoll-versionerna? Eller inte spelat föregångarna?!

Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall.

Har du spelat det själv? Kan absolut hålla med om att den taktiska vyn inte funkar så bra som den borde, som du sa, den är för inzoomad. Kan tänka mig att detta fixas i en patch eller med en mod (om möjligt). Dock kan jag inte tänka mig alls att spela detta med en gamepad. Combat-ui:t är mycket bra anpassat för pc, och med så många knappar hade jag verkligen inte velat spela på en konsol eller med gamepad till pc. (8 st för abilities, 3 st för potions, 4 st för grupp-commands plus för inventory/journal/map/options osv.)

Gränssnittet funkar hyggligt. Lite bökigt att de delat upp weapons och armor till olika delar i inventory, men det har ingen med pc eller konsol att göra tror jag, utan helt enkelt ett designmässigt val de gjort. Samma sak med standard attacken, det är så de gjort spelet, har inget med konsol eller inte att göra. Det är mer aktiv combat, vilket enligt mig funkar bra i DA: I trots att jag är en stor fan av DA: O och de gamla Bioware klassikerna.

Ge spelet en chans, då jag läser ditt inlägg som att du inte spelat det själv utan enbart baserat ditt omdöme på andras åsikter.

Medlem

Och angående grafiken så hjälpte det mig att stänga av MSAA. Tjänade 7-8 fps per option (off, 2x eller 4x). Med det avstängt (och som TotalBiscuit nämner så gör själva effekten inte någon märkbar skillnad alls) så kunde jag maxa ut texture och annat vilket gjorde större skillnad. Ligger på high/ultra med 60fps och njuter.

Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Love Dajnamajt Arvidsson:

Har kört det på PC nu i några dagar (VPN köpte det) och det funkar kalas, kör på ultra utan några svårigheter direkt. Laggar lite precis när man bytt karta/plats, men den verkar ladda in hela kartan så det är nog därför (dom är riktigt stora!).

Kör på 7970 Gigabyte OC, i5 haswell och 16gb ram så inget värsting värsting sådär.

Rekommenderar dock att installera på SSD disk då laddningstiderna (om än väldigt få till antalet beroende på hur ofta du byter plats) är ganska långa ändå. De som spelat BF4 borde känna igen sig.

I övrig så är jag jävligt nöjd med spelet! Riktigt kul, mycket att göra, och mainstoryn är grym!

Har du något att säga om det som Castor.T nämner ovan? Egna synpunkter på det?
Jag är ganska sugen på spelet men... är det klumpigt utformat kan det lika gärna vara.

Tycker UI't känns lite konsol anpassat ja. Dock har jag inte svårigheter med det direkt, inte alls lika klumpigt som t.ex. Darksiders 2 var om du spelat det.
Det funkar hyffsat, hade kunnat vara bättre, men då jag kör med kontroll till PC'n då det är skönt att kunna sitta ordentlige tillbakalutad med fötterna på skrivbordet ^^, så gör det mig inte något.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

.

Håller med om att tangentbord och mus funkar ganska dåligt med vinklar och dylikt. Märks speciellt i början när man ska trycka på en sak som är ovanför ens synvinkel.

Dock så behöver man INTE hålla inne R för att anfalla.
Man kan hålla inne LMB eller spamma på den så anfaller man som vanligt.

UI är väl inte den bästa men bara spelat drygt 2 timmar så man vänjer sig väl.

Medlem
Skrivet av Love Dajnamajt Arvidsson:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Love Dajnamajt Arvidsson:

text

Har du något att säga om det som Castor.T nämner ovan? Egna synpunkter på det?
Jag är ganska sugen på spelet men... är det klumpigt utformat kan det lika gärna vara.

Tycker UI't känns lite konsol anpassat ja. Dock har jag inte svårigheter med det direkt, inte alls lika klumpigt som t.ex. Darksiders 2 var om du spelat det.
Det funkar hyffsat, hade kunnat vara bättre, men då jag kör med kontroll till PC'n då det är skönt att kunna sitta ordentlige tillbakalutad med fötterna på skrivbordet ^^, så gör det mig inte något.

Jag har inte lirat Darksiders 2, men de i tråden som testat nya DA, inklusive du, verkar vara nöjda.
Tack för svar.

Medlem

Blir att vänta med köp tills de fixat mus + tangentbord för helvete!!

Kanske är patchat lagom till Julafton!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Är det märkligt att utvecklare gör ett UI som är anpassat för kontroller när den övervägande majoriteten av spelarna använder just detta?
Jag tycker inte det.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

vad jag har hört så ska det räcka med 2gig grafikminne för att spelet ska flyta på bra på någorlunda acceptabla inställningar.
men rekommenderas gör 3gig eller högre för att kunna maxa.

Medlem

Så om man sitter på en PC med ett Geforce 670 och hygglig rigg i övrigt samt även ett PS4 så bör man nästan skaffa detta till sistnämnda?

Medlem
Skrivet av Remus:

Blir att vänta med köp tills de fixat mus + tangentbord för helvete!!

Kanske är patchat lagom till Julafton!

Leker lite devils advocate här, men vad är det de ska fixa menar du?

Ase
Medlem
Skrivet av StrongBad:

Är det märkligt att utvecklare gör ett UI som är anpassat för kontroller när den övervägande majoriteten av spelarna använder just detta?
Jag tycker inte det.

Du kanske skulle ta reda på lite fakta först innan du säger nåt är fler pc spelare än konsoller speciellt på ett spel som detta
var det 15% som konsollerna stog för i spelförsäljning telfoner 30% & resten pc
I butik säljer fjollkonsoller dock mest.
Fantastiskt spel synd bara att dom begränsat det med konsollanpassning så grovt annars skulle det lätt kunna vara det bästa spelet genom tiderna.

Medlem

Jag tycker tyvärr inte den där grafiken var snygg alls...
Kanske Youtube som förvränger lite, men för ett AAA-spel 2014?
Känns som att man snålat rejält på texturerna, är väl tack vare "next gen"-konsolerna...


signatur

It's Nice To Be Important, But It's More Important To Be Nice

Medlem

Jag vet inte vad jag ska tycka. Antingen har gamers blivit helt otroligt kräsna när det gäller vad som funkar och inte funkar längre, och om det är några saker som är "lite oanpassade" eller det är framedrops någon gång då och då så duger tydligen inte spelen längre. All story, allt gameplay, allt det fantastiska med spelet är i och med det helt glömt och duger inte till någonting. Jag har spelat runt 6-7h DA:I nu, med keyboard och mus ska sägas, och herregud, det är ju mer än spelbart. Det funkar faktiskt bra. Vad kräver folk? Om navigeringen i ett skillträd, eller andra mindre problem, gör att du inte ens vill röra spelet med en pinne är det nog vi gamers som blivit otroligt kritiska och oförstående snarare än något annat.

Jag kan hålla med om att den strategiska vyn är för inzoomad och som jag även nämnde ovan så är gränssnittet när man ska equippa sina karaktärer lite bökigt, men överlag är det här ett fantastiskt spel som är fullkomligt spelbart och otroligt njutbart att spela på pc MED keyboard och mus. Eller så har jag fått en annan kopia än de som klagar.

Medlem

Du kan ju inte döma ett spel på ett YouTube klipp, hur tänkte du där egentligen? : p

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mox+:

Jag vet inte vad jag ska tycka. Antingen har gamers blivit helt otroligt kräsna när det gäller vad som funkar och inte funkar längre, och om det är några saker som är "lite oanpassade" eller det är framedrops någon gång då och då så duger tydligen inte spelen längre. All story, allt gameplay, allt det fantastiska med spelet är i och med det helt glömt och duger inte till någonting. Jag har spelat runt 6-7h DA:I nu, med keyboard och mus ska sägas, och herregud, det är ju mer än spelbart. Det funkar faktiskt bra. Vad kräver folk? Om navigeringen i ett skillträd, eller andra mindre problem, gör att du inte ens vill röra spelet med en pinne är det nog vi gamers som blivit otroligt kritiska och oförstående snarare än något annat.

Folk som är missnöjda hörs alltid mycket högre än de som är nöjda. Inga konstigheter, egentligen.

Medlem
Skrivet av Love Dajnamajt Arvidsson:

Har kört det på PC nu i några dagar (VPN köpte det) och det funkar kalas, kör på ultra utan några svårigheter direkt. Laggar lite precis när man bytt karta/plats, men den verkar ladda in hela kartan så det är nog därför (dom är riktigt stora!).

Kör på 7970 Gigabyte OC, i5 haswell och 16gb ram så inget värsting värsting sådär.

Rekommenderar dock att installera på SSD disk då laddningstiderna (om än väldigt få till antalet beroende på hur ofta du byter plats) är ganska långa ändå. De som spelat BF4 borde känna igen sig.

I övrig så är jag jävligt nöjd med spelet! Riktigt kul, mycket att göra, och mainstoryn är grym!

Det ända jag har att klaga på är att de dummat ned de strategiska valen man kan sätta på varje karaktär. Förr (i origins) så kunde man ju ställa in hur mycket som helst, När dom ska använda pots, vilka pots, vilka tragets dom ska föredra, vilka spells, när de ska använda spells osv, allt sånt är typ borta förutom några få grundläggande inställningar typ. (om jag inte missat något?)

Kan bara hålla med dig. Tråkigt men så här kommer det att se ut. Att Bioware var så PC vänliga är bara bullshit. Vi har alla blivit betatestare.

Medlem

köpte spelet idag efter jobbet, spelat ca 4 timmar, högsta grafik allt maxat, inte haft minsta lilla problem med något, inte ui, inte kameran eller något annat med spelet, förutom små buggar ingen orkar tänka på, än så länge älskar jag spelet, riktigt bra, men som dom skriver i flesta revievs...storyn är väldigt vek, märcker man riktigt tidigt, men roligt!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Ase:
Skrivet av StrongBad:

Är det märkligt att utvecklare gör ett UI som är anpassat för kontroller när den övervägande majoriteten av spelarna använder just detta?
Jag tycker inte det.

Du kanske skulle ta reda på lite fakta först innan du säger nåt är fler pc spelare än konsoller speciellt på ett spel som detta
var det 15% som konsollerna stog för i spelförsäljning telfoner 30% & resten pc
I butik säljer fjollkonsoller dock mest.
Fantastiskt spel synd bara att dom begränsat det med konsollanpassning så grovt annars skulle det lätt kunna vara det bästa spelet genom tiderna.

Ursäkta men jag förstår verkligen inte vad du skriver. Finns det fler PC-spelare i världen än konsollspelare? Var är källhänvisningen till detta?
Sen säger du att 15% av spelarna på det här spelet är konsoller och 30% på telefoner. Det här spelet har inte släppts till telefoner, och var får du siffrorna ifrån att Dragon Age Inquisition har 15% konsollspelare?
Du som verkar så upprörd över att andra människor inte vet "fakta", var får du din fakta ifrån egentligen?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Jag är så jävla nöjd med mitt köp!

Efter 2ans besvikelse var jag inte ens hypad för detta spel.
Jag hade inga planer på att köpa det. Witcher serien hade kommit mig närmare hjärtat.
Tydligen ska detta vara svårcrackat så köpte det ändå för 340kr. För testa ville jag väl.

Jag har suttit fast framför spelet sen tisdags.
Så glad att jag gav spelet en chans.

Det enda som jag stört mig under spelets gång på 10timmar+ är lootingen. Att man inte springer fram automatiskt eller att någon annan gör det. Man måste springa manuellt fram till alla loothögar.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag hade tänkt spela det med en gamepad oavsett så kanske inte är något som kommer störa mig. Synd att det är så pass illa med mus och tangentbord. :\

Medlem

UI:t är verkligen inte det bästa men samtidigt är det iaf spelbart; inte som Dark souls eller något annat horribelt minne till PC. Det som är mest störande är kamerahanterandet (eller bristen på, i utzoom) under tactical cam.

Det är dock ett väldigt underhållande spel. Man lär sig att spela runt bristerna efter en stund, men i början känns det verkligen bakvänt. hursomhelst får de bakläxa på pc-interfacet, vilket de kanske tar till sig i en patch...

Testpilot

Bara striderna är bättre än 2an så kommer jag vara nöjd.
Att fiender spawnade ur tomma intet i vågor rakt ner bland mina gubbar pajade allt utom storyn. Slutade med att jag ställde ner till easy för att slippa bry mig.

Medlem

Förutom att det krashar med Nvidia
http://answers.ea.com/t5/Dragon-Age-Inquisition/DirectX-funct...

Typ var 20e minut, att min kvinnliga spelkaraktär har mans-animationer i mellansekvenserna och att fonten är hemsk att läsa på skärmen... VARFÖR SKRIVER DE ALLT MED VERSALER HELA TIDEN, DET ÄR INTE SOM ATT JAG SITTER TRE METER FRÅN EN TV, JAG ÄR PÅ PC, JAG ÄR 40-50 cm från skärmen....

Är det rätt ok.

Medlem

Någon annan som stör sig i den grad på den vanliga "manliga" rösten att de överväger att starta om med en kvinnlig karaktär?

Måste säga att det är den sämsta röstskådespelar insatsen jag hört i en AAA titel på länge. Låter helt stört när man frågar en person en fråga och sedan ger ett "aggressivt" svar. Låter som röstskådespelaren "försöker"(och då menar jag försöker) spela en annan karaktär.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Någon annan som stör sig i den grad på den vanliga "manliga" rösten att de överväger att starta om med en kvinnlig karaktär?

Måste säga att det är den sämsta röstskådespelar insatsen jag hört i en AAA titel på länge. Låter helt stört när man frågar en person en fråga och sedan ger ett "aggressivt" svar. Låter som röstskådespelaren "försöker"(och då menar jag försöker) spela en annan karaktär.

Började med en Manlig-magiker å spelar nu en kvinnlig krigare (när inte spelet krashar på mig).

Tycker också den kvinnliga rösten var bättre. Dessutom blir det komiskt få manliga karaktärer i början.

12
Skriv svar