Så bra funkar Dragon Age: Inquisition på datorer

Medlem

Min tanke var att köpa spelet och spela tillsammans med min sambo. Med hjälp av en smart adapter kan jag ju köra vissa av PC:spelen med en xbox kontroll som är grymt mycket skönare.

Men min fråga är, fungerar denna med Inquisition och om så är fallet, fungerar det med multiplayer? Kan man spela 2 st på samma när det gäller PC spel eller är spelet i sig single-player och multiplayer sker endast online?

Medlem

Kört sju timmar non-stop nu och spelet har fungerat bra, det enda som jag stört mig på var 30 fps cutscenes. Men ska finnas en fix här:
http://www.crashwiki.com/fix-dragon-age-inquisition-crashes-e...

Får se om den fungerar imon.

Medlem
Skrivet av Mox+:
Skrivet av Castor.T:

Synd bara att man får läsa om en del stora nackdelar med PC versionen:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

Konstigt att få, om ens någon recensent inte tagit upp detta mer. Kanske spelade konsoll-versionerna? Eller inte spelat föregångarna?!

Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall.

Har du spelat det själv? Kan absolut hålla med om att den taktiska vyn inte funkar så bra som den borde, som du sa, den är för inzoomad. Kan tänka mig att detta fixas i en patch eller med en mod (om möjligt). Dock kan jag inte tänka mig alls att spela detta med en gamepad. Combat-ui:t är mycket bra anpassat för pc, och med så många knappar hade jag verkligen inte velat spela på en konsol eller med gamepad till pc. (8 st för abilities, 3 st för potions, 4 st för grupp-commands plus för inventory/journal/map/options osv.)

Gränssnittet funkar hyggligt. Lite bökigt att de delat upp weapons och armor till olika delar i inventory, men det har ingen med pc eller konsol att göra tror jag, utan helt enkelt ett designmässigt val de gjort. Samma sak med standard attacken, det är så de gjort spelet, har inget med konsol eller inte att göra. Det är mer aktiv combat, vilket enligt mig funkar bra i DA: I trots att jag är en stor fan av DA: O och de gamla Bioware klassikerna.

Ge spelet en chans, då jag läser ditt inlägg som att du inte spelat det själv utan enbart baserat ditt omdöme på andras åsikter.

Nej jag har mycket riktigt inte spelat det.
Känns inte heller som att jag vill stödja en utvecklare som inte lyssnar till PC-spelare.
Om jag nu skulle införskaffa det så är långt bort i tiden, samt billigt.

Skrivet av Avedagreat:
Skrivet av Castor.T:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

.

Håller med om att tangentbord och mus funkar ganska dåligt med vinklar och dylikt. Märks speciellt i början när man ska trycka på en sak som är ovanför ens synvinkel.

Dock så behöver man INTE hålla inne R för att anfalla.
Man kan hålla inne LMB eller spamma på den så anfaller man som vanligt.

UI är väl inte den bästa men bara spelat drygt 2 timmar så man vänjer sig väl.

Okej, men det räcker alltså inte med att man klickar en gång på fienden som jag förstått det.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kaealy:

Någon annan som stör sig i den grad på den vanliga "manliga" rösten att de överväger att starta om med en kvinnlig karaktär?

Måste säga att det är den sämsta röstskådespelar insatsen jag hört i en AAA titel på länge. Låter helt stört när man frågar en person en fråga och sedan ger ett "aggressivt" svar. Låter som röstskådespelaren "försöker"(och då menar jag försöker) spela en annan karaktär.

Vet inte vilken du menar är den "vanliga" (finns väl två olika som jag fattade när man valde i karaktärsskaparen?), men har inte noterat det med den röst min snubbe har i alla fall.

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Förutom att det krashar med Nvidia
http://answers.ea.com/t5/Dragon-Age-Inquisition/DirectX-funct...

Typ var 20e minut, att min kvinnliga spelkaraktär har mans-animationer i mellansekvenserna och att fonten är hemsk att läsa på skärmen... VARFÖR SKRIVER DE ALLT MED VERSALER HELA TIDEN, DET ÄR INTE SOM ATT JAG SITTER TRE METER FRÅN EN TV, JAG ÄR PÅ PC, JAG ÄR 40-50 cm från skärmen....

Är det rätt ok.

Skäms, alla karaktärer har hen-animationer. Skämt åsido så är det faktiskt påtagligt könsneutralt i och med att båda könen tillochmed har samma hårfrisyrer. Att min Jessica (tänk True Blood) springer som en snubbe är helt okej, jag raderade dock min första manliga karaktär direkt eftersom han blev råstjärtig.
Typ Ricky Martin med läppstift och skit-lame muscha.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av kaealy:

Någon annan som stör sig i den grad på den vanliga "manliga" rösten att de överväger att starta om med en kvinnlig karaktär?

Måste säga att det är den sämsta röstskådespelar insatsen jag hört i en AAA titel på länge. Låter helt stört när man frågar en person en fråga och sedan ger ett "aggressivt" svar. Låter som röstskådespelaren "försöker"(och då menar jag försöker) spela en annan karaktär.

Vet inte vilken du menar är den "vanliga" (finns väl två olika som jag fattade när man valde i karaktärsskaparen?), men har inte noterat det med den röst min snubbe har i alla fall.

Med den vanliga menar jag inte den rösten som endast passar till qunari och möjligtvis en försupen dvärg.

Medlem
Skrivet av Castor.T:
Skrivet av Mox+:
Skrivet av Castor.T:

Synd bara att man får läsa om en del stora nackdelar med PC versionen:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

Konstigt att få, om ens någon recensent inte tagit upp detta mer. Kanske spelade konsoll-versionerna? Eller inte spelat föregångarna?!

Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall.

Har du spelat det själv? Kan absolut hålla med om att den taktiska vyn inte funkar så bra som den borde, som du sa, den är för inzoomad. Kan tänka mig att detta fixas i en patch eller med en mod (om möjligt). Dock kan jag inte tänka mig alls att spela detta med en gamepad. Combat-ui:t är mycket bra anpassat för pc, och med så många knappar hade jag verkligen inte velat spela på en konsol eller med gamepad till pc. (8 st för abilities, 3 st för potions, 4 st för grupp-commands plus för inventory/journal/map/options osv.)

Gränssnittet funkar hyggligt. Lite bökigt att de delat upp weapons och armor till olika delar i inventory, men det har ingen med pc eller konsol att göra tror jag, utan helt enkelt ett designmässigt val de gjort. Samma sak med standard attacken, det är så de gjort spelet, har inget med konsol eller inte att göra. Det är mer aktiv combat, vilket enligt mig funkar bra i DA: I trots att jag är en stor fan av DA: O och de gamla Bioware klassikerna.

Ge spelet en chans, då jag läser ditt inlägg som att du inte spelat det själv utan enbart baserat ditt omdöme på andras åsikter.

Nej jag har mycket riktigt inte spelat det.
Känns inte heller som att jag vill stödja en utvecklare som inte lyssnar till PC-spelare.
Om jag nu skulle införskaffa det så är långt bort i tiden, samt billigt.

Jag vet inte hur de inte har lyssnat på PC-spelarna (eller du kanske tycker att de endast ska släppa spelet till PC och helt glömma konsolerna?), men om de klagomålen som du framför är det som får dig att inte vilja spela ett annars helt fantastiskt spel så är det ditt val, som du självklart är fri att göra.

Tycker också det är kul att du kan säga saker som "Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall." utan att faktiskt ha spelat spelet.

Skrivet av kaealy:

Någon annan som stör sig i den grad på den vanliga "manliga" rösten att de överväger att starta om med en kvinnlig karaktär?

Måste säga att det är den sämsta röstskådespelar insatsen jag hört i en AAA titel på länge. Låter helt stört när man frågar en person en fråga och sedan ger ett "aggressivt" svar. Låter som röstskådespelaren "försöker"(och då menar jag försöker) spela en annan karaktär.

Har tänkt på att rösten är lite speciell, men inte på att själva röstskådespeleriet är dåligt. Dock har jag inte valt många aggressiva repliker ännu så kanske missat det!

Medlem
Skrivet av Mox+:
Skrivet av Castor.T:
Skrivet av Mox+:
Skrivet av Castor.T:

Synd bara att man får läsa om en del stora nackdelar med PC versionen:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

Konstigt att få, om ens någon recensent inte tagit upp detta mer. Kanske spelade konsoll-versionerna? Eller inte spelat föregångarna?!

Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall.

Har du spelat det själv? Kan absolut hålla med om att den taktiska vyn inte funkar så bra som den borde, som du sa, den är för inzoomad. Kan tänka mig att detta fixas i en patch eller med en mod (om möjligt). Dock kan jag inte tänka mig alls att spela detta med en gamepad. Combat-ui:t är mycket bra anpassat för pc, och med så många knappar hade jag verkligen inte velat spela på en konsol eller med gamepad till pc. (8 st för abilities, 3 st för potions, 4 st för grupp-commands plus för inventory/journal/map/options osv.)

Gränssnittet funkar hyggligt. Lite bökigt att de delat upp weapons och armor till olika delar i inventory, men det har ingen med pc eller konsol att göra tror jag, utan helt enkelt ett designmässigt val de gjort. Samma sak med standard attacken, det är så de gjort spelet, har inget med konsol eller inte att göra. Det är mer aktiv combat, vilket enligt mig funkar bra i DA: I trots att jag är en stor fan av DA: O och de gamla Bioware klassikerna.

Ge spelet en chans, då jag läser ditt inlägg som att du inte spelat det själv utan enbart baserat ditt omdöme på andras åsikter.

Nej jag har mycket riktigt inte spelat det.
Känns inte heller som att jag vill stödja en utvecklare som inte lyssnar till PC-spelare.
Om jag nu skulle införskaffa det så är långt bort i tiden, samt billigt.

Jag vet inte hur de inte har lyssnat på PC-spelarna (eller du kanske tycker att de endast ska släppa spelet till PC och helt glömma konsolerna?), men om de klagomålen som du framför är det som får dig att inte vilja spela ett annars helt fantastiskt spel så är det ditt val, som du självklart är fri att göra.

Tycker också det är kul att du kan säga saker som "Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall." utan att faktiskt ha spelat spelet.

Om vi säger så här. BioWare påstår följande: "PC is basically our lead platform because we all develop on the PC,". Det märks inte av det man kan se.
Konstigt nog har de utvecklat spel tidigare till PC som inte hade de här "lösningarna" eller utformningen.

Sen att jag uttrycker mig att de finns ett schysst spel under ytan har med att göra med de positiva sakerna som kommit fram. Jag har väl för bövelen rätt till en åsikt även om jag inte har rattat spelet själv.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Sen att jag uttrycker mig att de finns ett schysst spel under ytan har med att göra med de positiva sakerna som kommit fram. Jag har väl för bövelen rätt till en åsikt även om jag inte har rattat spelet själv.

Klippte av citatet, det blev för långt jag är dock fortfarande förvirrad vad du anser är så konsolifierat på versionen till pc? Spelar just nu och kan inte se många spår av det, och verkligen inte tillräckligt många eller viktiga aspekter av spelet för att det ska förtjänas att dömas så hårt. Är bara intresserad av att höra, men om du hellre vill att vi låter det ligga så kan vi göra det.
Vet att det snackades mycket om gränssnittet efter att Bioware släppte de första långa gameplay-klippen i somras, och kan inte skaka av känslan att många vill klaga på det trots att det inte (enligt mig) är ett problem nu vid release. Faktum är att det är ett rätt standard RPG-ui för pc.

Medlem

Laggade fruktansvärt i alla dialoger/videos. Men efter jag kryssa i V-sync så slutade problemen. Hört att dom låser dialogerna på 30 fps så då kanske V-sync hjälper.

Man kan även klipp och klistra ett komando för att låsa upp till 60 fps i dialogerna. Jag gjorde det med men är inte helt hundra på om det gjorde någon skillnad.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Är det märkligt att utvecklare gör ett UI som är anpassat för kontroller när den övervägande majoriteten av spelarna använder just detta?
Jag tycker inte det.

Ja för man måste ju välja ett? tänker du alls nu när du försvara det valet ?

Medlem
Skrivet av Bahoven:

Laggade fruktansvärt i alla dialoger/videos. Men efter jag kryssa i V-sync så slutade problemen. Hört att dom låser dialogerna på 30 fps så då kanske V-sync hjälper.

Man kan även klipp och klistra ett komando för att låsa upp till 60 fps i dialogerna. Jag gjorde det med men är inte helt hundra på om det gjorde någon skillnad.

Sades i videon att dialogerna är låsta på 30FPS PGA dom jhade problem med syncningen av nå slag.

Det går att låsa upp ja men man kunde få syncproblem kom det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av enm1l:

Min tanke var att köpa spelet och spela tillsammans med min sambo. Med hjälp av en smart adapter kan jag ju köra vissa av PC:spelen med en xbox kontroll som är grymt mycket skönare.

Men min fråga är, fungerar denna med Inquisition och om så är fallet, fungerar det med multiplayer? Kan man spela 2 st på samma när det gäller PC spel eller är spelet i sig single-player och multiplayer sker endast online?

Spelet går att spela med en Xbox-kontroll på PC utan några adaptrar.
Men multiplayer så måste ni köpa 2st spel och ha två datorer för att ansluta till varandra.

Dessutom hare Multiplayer typ ingen story över huvud taget. Så spela singleplayer ihop med din sambo istället.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av enm1l:

Min tanke var att köpa spelet och spela tillsammans med min sambo. Med hjälp av en smart adapter kan jag ju köra vissa av PC:spelen med en xbox kontroll som är grymt mycket skönare.

Men min fråga är, fungerar denna med Inquisition och om så är fallet, fungerar det med multiplayer? Kan man spela 2 st på samma när det gäller PC spel eller är spelet i sig single-player och multiplayer sker endast online?

Spelet går att spela med en Xbox-kontroll på PC utan några adaptrar.
Men multiplayer så måste ni köpa 2st spel och ha två datorer för att ansluta till varandra.

Dessutom hare Multiplayer typ ingen story över huvud taget. Så spela singleplayer ihop med din sambo istället.

Kan man coopa?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Castor.T:
Skrivet av Mox+:
Skrivet av Castor.T:

Synd bara att man får läsa om en del stora nackdelar med PC versionen:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

Konstigt att få, om ens någon recensent inte tagit upp detta mer. Kanske spelade konsoll-versionerna? Eller inte spelat föregångarna?!

Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall.

Har du spelat det själv? Kan absolut hålla med om att den taktiska vyn inte funkar så bra som den borde, som du sa, den är för inzoomad. Kan tänka mig att detta fixas i en patch eller med en mod (om möjligt). Dock kan jag inte tänka mig alls att spela detta med en gamepad. Combat-ui:t är mycket bra anpassat för pc, och med så många knappar hade jag verkligen inte velat spela på en konsol eller med gamepad till pc. (8 st för abilities, 3 st för potions, 4 st för grupp-commands plus för inventory/journal/map/options osv.)

Gränssnittet funkar hyggligt. Lite bökigt att de delat upp weapons och armor till olika delar i inventory, men det har ingen med pc eller konsol att göra tror jag, utan helt enkelt ett designmässigt val de gjort. Samma sak med standard attacken, det är så de gjort spelet, har inget med konsol eller inte att göra. Det är mer aktiv combat, vilket enligt mig funkar bra i DA: I trots att jag är en stor fan av DA: O och de gamla Bioware klassikerna.

Ge spelet en chans, då jag läser ditt inlägg som att du inte spelat det själv utan enbart baserat ditt omdöme på andras åsikter.

Nej jag har mycket riktigt inte spelat det.
Känns inte heller som att jag vill stödja en utvecklare som inte lyssnar till PC-spelare.
Om jag nu skulle införskaffa det så är långt bort i tiden, samt billigt.

Skrivet av Avedagreat:
Skrivet av Castor.T:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

.

Håller med om att tangentbord och mus funkar ganska dåligt med vinklar och dylikt. Märks speciellt i början när man ska trycka på en sak som är ovanför ens synvinkel.

Dock så behöver man INTE hålla inne R för att anfalla.
Man kan hålla inne LMB eller spamma på den så anfaller man som vanligt.

UI är väl inte den bästa men bara spelat drygt 2 timmar så man vänjer sig väl.

Okej, men det räcker alltså inte med att man klickar en gång på fienden som jag förstått det.

Nej som jag sa antigen håller man inne musknappen eller R och då fortsätter dom anfalla automatiskt. Eller så spammar man. Jag håller ju vantligtvis musen över fienden så kanske bara behöver trycka en gång

Medlem
Skrivet av Theade:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av enm1l:

Min tanke var att köpa spelet och spela tillsammans med min sambo. Med hjälp av en smart adapter kan jag ju köra vissa av PC:spelen med en xbox kontroll som är grymt mycket skönare.

Men min fråga är, fungerar denna med Inquisition och om så är fallet, fungerar det med multiplayer? Kan man spela 2 st på samma när det gäller PC spel eller är spelet i sig single-player och multiplayer sker endast online?

Spelet går att spela med en Xbox-kontroll på PC utan några adaptrar.
Men multiplayer så måste ni köpa 2st spel och ha två datorer för att ansluta till varandra.

Dessutom hare Multiplayer typ ingen story över huvud taget. Så spela singleplayer ihop med din sambo istället.

Kan man coopa?

Nej, därav Single-player, men man kan ju flytta kontrollen mellan varandra som alltid

Medlem
Skrivet av Mox+:
Skrivet av Castor.T:

Sen att jag uttrycker mig att de finns ett schysst spel under ytan har med att göra med de positiva sakerna som kommit fram. Jag har väl för bövelen rätt till en åsikt även om jag inte har rattat spelet själv.

Klippte av citatet, det blev för långt jag är dock fortfarande förvirrad vad du anser är så konsolifierat på versionen till pc? Spelar just nu och kan inte se många spår av det, och verkligen inte tillräckligt många eller viktiga aspekter av spelet för att det ska förtjänas att dömas så hårt. Är bara intresserad av att höra, men om du hellre vill att vi låter det ligga så kan vi göra det.
Vet att det snackades mycket om gränssnittet efter att Bioware släppte de första långa gameplay-klippen i somras, och kan inte skaka av känslan att många vill klaga på det trots att det inte (enligt mig) är ett problem nu vid release. Faktum är att det är ett rätt standard RPG-ui för pc.

Mycket av symbolerna och texten är för stor, onödigt stor. Minimap t ex som inte ens visar terrain...

Verkar vara scrolla hit och dit i menyerna, inventory, abilities osv

Skyrim hade också dåligt och fult (att det är fult är väl irrelevant, kommer ej bli åtgärdat ändå) UI, men det går ju åtminstone att modda.

Finns säkert ännu mer att påtala.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Darling, klart man rattar i en 360 kontroll till alla spel det är mer lämpligt än ej på en PC, alltid gött med lite Rumble.

Ibland är shoters så bedrövligt lätta för en gammal quake gubbe att det kan vara värt bara för sport att köra kontroll.

Hut som helst så är det för grafik OMPH man vill spela på PC om det är värt med en kontroll.

Skrivet av Castor.T:

Synd bara att man får läsa om en del stora nackdelar med PC versionen:

-kb+m controls verkar spelet inte vara anpassat för, trots att BioWare står och säger att en version utvecklas för PC. Ändå måste man tydligen spela med en kontroll...är det någon vits att spela på PC då? Du kan inte bara klicka på en fiende och attackera, tydligen måste man hålla i "R".
Walk toggle verkar också borta.

-Inventory and skilltree UI, Är både fult och dåligt anpassat gränssnitt. Dålig navigering osv.

-Tactical overview. Utzoomningen är inte alls som i Orgins. Ser ingenting.

Konstigt att få, om ens någon recensent inte tagit upp detta mer. Kanske spelade konsoll-versionerna? Eller inte spelat föregångarna?!

Under ytan finns ett schysst spel. Men det är inte intressant när gameplayet är trasigt, för mig i alla fall.

Medlem

Spelet funkar bra för mig iaf när jag kör spelet på en ssd. Kör med 2560x1440 i upplösning och 144hz, allt på ultra förutom MSAA som är på 2x.

Kör med:
2 x Asus GTX 780ti 3gb
Corsair Dominator Platinum 16GB DDR 1866mhz
intel core i7 4930k
ASUS SABERTOOTH X79


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

12
Skriv svar