Valve uppdaterar riktlinjerna för early access

Robot
Medlem
Valve uppdaterar riktlinjerna för early access

på tiden minsann!


signatur

//monster

Medlem

Kan komplettera med riktlinjerna för konsumenterna:
- Köp inte early access.

Medlem

Jag är så trött på all early access. Gött att det äntligen dras lite linjer och ställs krav!

Medlem

Jag är fortfarande tveksam till konceptet. Det har fått mig att upptäcka bra spel som Don't Starve som var ett utmärkt spelredan i EA. Sen köpte jag Prison Architect för det var massiv rabatt, det var ett misstag. Spelet är kul men för långt från färdigt för att jag personligen ska kunna spela det en längre tid. Tycker att reor på EA spel inte borde tillåtas eftersom många passar på när det är billigt fast konceptet är till för de som vill vara med i utvecklingsprocessen. Kudos till Elite som haft hutlösa priser i början för att folk som jag inte ska plocka upp det.

Nu har jag slutat köpa EA för att jag vill uppleva ett spel så som det är tänkt att vara. Kommer nog missa fantastiska spel men tålamod är en dygd.

Medlem

Det här är på tiden.
Någon jag även skrivit till Valve och poängterat är att när de lägger upp ett early access spel så bör de även sätta upp information om planerat releasedatum. Jag har köpt ett och annat early access i tron om att det snart ska vara färdigt, bara för att något år senare inse att det fortfarande är långt kvar innan det kommer bli helt släppt.

Även jag har slutat köpa early access då jag hellre väntar så jag kan se att produkten håller vad den lovat.

Medlem

The Stomping Land har hittills levererat vad utvecklarna lovat. Det blev bara problem med kommunikationen. Utvecklarna övergav UDK-versionen för att satsa på UE4 utan att säga något till köparna, vilket uppfattades som att projektet var helt övergivet och att man stuckit med pengarna. Men nu utvecklar man UDK och UE4-versionerna sida vid sida för att ge köparna något att spela tills det att UE4-versionen släpps.

Dock kan jag hålla med om att det har varit förvånansvärt lätt att blåsa folk på pengar genom Early Access. Jag hoppas att detta ger alla en bättre trygghet när det investeras i EA. Jag har aldrig känt att jag blivit blåst då jag väljer EA med omsorg. The Forest, Kerbal Space Program, Assetto Corsa och Planet Explorers för att nämna några som jag varit väldigt nöjd med. The Stomping Land har det heller inte varit något fel på för att vara EA, men som sagt, brist på kommunikation höll på att ta död på hela projektet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan komplettera med riktlinjerna för konsumenterna:
- Köp inte early access.

Amen brotha, amen.

Fast jag är lik förbannat skyldig jag med. T ex Starbound.

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av kebbe:

Kan komplettera med riktlinjerna för konsumenterna:
- Köp inte early access.

Amen brotha, amen.

Fast jag är lik förbannat skyldig jag med. T ex Starbound.

Starbound var/är iofs väldigt bra

Medlem

Finns det någon regel som säger hur länge spel får vara upp på Early Access innan det måste vara färdigutvecklat? Det vill säga uppfyllt de ursprungliga målen de annonserat ska finnas i titeln? Tycker flera titlar verkar ha funnits i 2-3 år och fortfarande inte lämnat Access p.g.a. att de lägger till något som inte annonserats tidigare.

1.5år men som längst 2 års tid borde vara en regel iaf, annars ska alla pengar tillbaka och de får helt enkelt söka jobb på McDonalds.

Nu kan jag inte spontant komma på några andra titlar förutom Project Zomboid som varit under utveckling sedan 2011. Dock bara på Steam Early Acces sedan november 2013 (tekniskt sett) då det innan dess såldes via Desura (köpte alphan därifrån). Men ett spel borde inte få vara kvar på Access bara för att de lägger in funktioner som de tidigare inte annonserat och därmed drar ut på utvecklingstiden.

Medlem

tja, early acess är ju just det, Det handlar ju om att ge pengar till utveckling inte se det som ett demo.

och ett spel som jag förstår det kan släppas på early access allt från när det är i koncept build till att när det är i beta build.

Så svårt o kräva nån sluttid utöver det uvecklarna själva ev säger.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Det finns en och annan utvecklar som är seriös, men det mesta är bara skräp tyvärr.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kanske lite off topic här:

Double Fine har dragit allt vad crowdfunding inom spelbranshen genom smutsen, dom borde ta mig fan skämmas, Tim Schafers äckliga attityd kring det hela hjälper inte direkt.

Riktlinjer är ett välkommet tillskott för greenlight, hade också gärna sett att en uppenbart misskött ekonomi hade fått riktiga konsekvenser på kickstarter.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Kanske lite off topic här:

Double Fine har dragit allt vad crowdfunding inom spelbranshen genom smutsen, dom borde ta mig fan skämmas, Tim Schafers äckliga attityd kring det hela hjälper inte direkt.

Riktlinjer är ett välkommet tillskott för greenlight, hade också gärna sett att en uppenbart misskött ekonomi hade fått riktiga konsekvenser på kickstarter.

Tycker det fulaste hittils har varit Mighty No. 9. Själva Kickstartern var det inga problem med. Men att de når fyrdubbla sitt mål och sedan har mage att be folk om mer pengar för att utveckla ett jävla DLC så flyger jag i taket. Ni fick för fan nästan 4 miljoner dollar och ni påstår att ni behöver mer för att utveckla ett DLC med en extra bana + en boss.

Nej, det hade inte varit så farligt om dem precis nått sitt mål eller gått lite över. Men det där är bara tjurskit i mina ögon.

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av kebbe:

Kan komplettera med riktlinjerna för konsumenterna:
- Köp inte early access.

Amen brotha, amen.

Fast jag är lik förbannat skyldig jag med. T ex Starbound.

Samma här. DayZ och Kerbal Space Program är för underhållande för att missa. Assetto Corsa hade jag däremot kunnat vänta med, i efterhand.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan komplettera med riktlinjerna för konsumenterna:
- Köp inte early access.

Köpte ArmA3 på Early Access och har inte ångrat mig en sekund.

Jag har ett gäng early access som jag hoppas att någon gång i framtiden ska bli bra som t.ex. DayZ, War for the Overworld m.m.

Medlem
Skrivet av Arizato:
Skrivet av Rurounin:

Kanske lite off topic här:

Double Fine har dragit allt vad crowdfunding inom spelbranshen genom smutsen, dom borde ta mig fan skämmas, Tim Schafers äckliga attityd kring det hela hjälper inte direkt.

Riktlinjer är ett välkommet tillskott för greenlight, hade också gärna sett att en uppenbart misskött ekonomi hade fått riktiga konsekvenser på kickstarter.

Tycker det fulaste hittils har varit Mighty No. 9. Själva Kickstartern var det inga problem med. Men att de når fyrdubbla sitt mål och sedan har mage att be folk om mer pengar för att utveckla ett jävla DLC så flyger jag i taket. Ni fick för fan nästan 4 miljoner dollar och ni påstår att ni behöver mer för att utveckla ett DLC med en extra bana + en boss.

Nej, det hade inte varit så farligt om dem precis nått sitt mål eller gått lite över. Men det där är bara tjurskit i mina ögon.

Jag kan säga det här, jag har backat 5 spel än så länge, varav ett jag inte räknar med att det någonsin blir klart, med det sagt så är det överlägset största misstaget var just Mighty no.9, just på grund av det du sa.

För övrigt är jag skeptisk till alla kickstarters från San Francisco Bay området, det är så förbannat dyrt att bo där så även om dom får sjukt mycket pengar kommer dom gå åt fort då lönerna är upptrissade för att dom ska ha råd att bo där.

Undantaget är Wayforward bland dom jag stött, inte för att dom inte betalar sina anställda men för att deras projekt ligger dom nära hjärtat och även om pengarna skulle ta slut så tror jag dom kommer plocka pengar från företaget för att slutföra arbetet och göra så ordentligt.

Stöttade för övrigt Next Car Game som inte nådde upp till sitt satt mål och Hyper Light Drifter också.

Medlem

Endast tjockskalliga personer lägger pengar på Early Access


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Endast tjockskalliga personer lägger pengar på Early Access

Där har du fel. Det finns många seriösa utvecklare med bra spel som började säljas i tidigt stadie dvs Early Access t ex. Arma3, Kerbal Space Program och DayZ där det faktiskt redan är ett bra spel som blir bättre med tiden och det är roligt som fan (= entusiast av något, inte synonymen för Djävulen) att hänga med under utvecklingen.

Medlem

Är mycket nöjd med Bug Bears "Next Car Game: Wreck Fest".
Och ganska nöjd med "Carmageddon: Reincarnation".
"Assetto Corsa" har varit lite svajig, men uppdateras ofta.
"Postal 2" tja, den är ju som den är.
Dessa spel puttrar på lite då och då med uppdateringar och fix-patcher.

Nu funderar jag på ett förhandsköp av "Project Cars", till pc.


signatur

autograph

Medlem

Det är ju inte svart eller vitt. En early access kan vara sjukt spelbar eller helt ospelbar.
Om man skall lägga pengar på en EA så räcker det att du har lite kött på benen innan du kastar dina pengar på skärmen.
Köp inget som du inte gjort research på innan.

1
Skriv svar