N64-roms till PC

Medlem
N64-roms till PC

Hej!
Det var ett bra tag sen jag var aktiv i forumet här på FZ, men kände nu att jag behövde folks råd härifrån.

Är det okej att prata om emulatorer och roms? Var inga problem för några år sen, när jag var som mest aktiv. Om så fortfarande är fallet har jag lite frågor.

Vart hittar jag säkra och pålitliga roms för N64-titlar. Det är svårt (om inte omöjligt) att få tag i fysiska ex av de flesta, och tänkte därför se om jag kan spela dem på annat sätt.

Kastade ett öga på coolroms.com, men hela deras Nintendo-sektion är borta, och är därför osäker på vart jag ska vända mig. Har läst om olika sidor som ska ha dem, men det känns osäkert att lita på, när alla säger olika.

Så vart skulle ni vända er/har ni vänt er för att återuppleva nostalgin?


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

MFZ
Medlem

omöjligt att få tag på fysiska ex? ebay och tradera svämmar väl över.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Inaktiv

Jag tror man inte får prata om roms då det är samma sak som att prata om att ladda ner spel på Piratebay. Som MFZ sa finns det väl hur mycket fysiska exemplar att köpa på internet som helst?

Medlem

http://retrospelbutiken.se/store/list.php?format=n64

Hittade detta efter ungefär 2 sekunders googling :3

Kanske inte har allt men de verkar ha ett rätt så stort utbud. Sedan finns ju, som MFZ nu så, ebay, tradera och diverse andra sidor (blocket?) som går att söka på.

Roms har, vad jag vet i alla fall, alltid varit och kommer alltid att vara olagliga.

Detta står på Nintendos hemsida (http://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#download_rom):

Citat:

Can I Download a Nintendo ROM from the Internet if I Already Own the Authentic Game?

There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

http://retrospelbutiken.se/store/list.php?format=n64

Hittade detta efter ungefär 2 sekunders googling :3

Kanske inte har allt men de verkar ha ett rätt så stort utbud. Sedan finns ju, som MFZ nu så, ebay, tradera och diverse andra sidor (blocket?) som går att söka på.

Spelet jag söker är Super Smash Bros till N64, och det är slut på Retrospelsbutiken, liksom i liknande butiker såsom Super Motaro. Sidor såsom Tradera och Blocket finns givetvis, men att betala 500 SEK eller mer för ett 16 år gammalt spel känns osäkert.

Det närmsta man kommer till någon form av garanti är tydligen Gamergirl, som har olika priser beroende på hur mycket av originalutgåvan man vill ha:

Super smash bros 799:- kassett
Super smash bros 1199:- kassett och manual
Super smash bros 1599:- kassett,kartong och manual

Känns rätt tungt.
Antar att jag får skippa det istället.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Mr.Waterboy:
Skrivet av Bunisher:

http://retrospelbutiken.se/store/list.php?format=n64

Hittade detta efter ungefär 2 sekunders googling :3

Kanske inte har allt men de verkar ha ett rätt så stort utbud. Sedan finns ju, som MFZ nu så, ebay, tradera och diverse andra sidor (blocket?) som går att söka på.

Spelet jag söker är Super Smash Bros till N64, och det är slut på Retrospelsbutiken, liksom i liknande butiker såsom Super Motaro. Sidor såsom Tradera och Blocket finns givetvis, men att betala 500 SEK eller mer för ett 16 år gammalt spel känns osäkert.

Det närmsta man kommer till någon form av garanti är tydligen Gamergirl, som har olika priser beroende på hur mycket av originalutgåvan man vill ha:

Super smash bros 799:- kassett
Super smash bros 1199:- kassett och manual
Super smash bros 1599:- kassett,kartong och manual

Känns rätt tungt.
Antar att jag får skippa det istället.

Wow, om det är priserna de tar för saker måste jag fan hitta alla dem spelen som är borta för mig nu.
Smash, mario kart 64, mario 64, f-zero och lite annat... tror de blivit miss placerade i flytten. :/

Medlem
Skrivet av Winzi:

[quote=Wow, om det är priserna de tar för saker måste jag fan hitta alla dem spelen som är borta för mig nu.
Smash, mario kart 64, mario 64, f-zero och lite annat... tror de blivit miss placerade i flytten. :/

Super Mario 64 lyckades jag hitta på Super Motaro, innan de lades ned (och startade upp igen). Gick bara på 200 kr, med kasset, manual och kartong. Men Smash, Mario Kart 64 och övriga verkar dock svårare att få tag på till ett rimligt pris.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Inte för att jag använder emulatorer, men jag rekommenderar inte coolroms egna "downloader". Virus n shit yo


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av Winzi:

Wow, om det är priserna de tar för saker måste jag fan hitta alla dem spelen som är borta för mig nu.
Smash, mario kart 64, mario 64, f-zero och lite annat... tror de blivit miss placerade i flytten. :/

Super Mario 64 lyckades jag hitta på Super Motaro, innan de lades ned (och startade upp igen). Gick bara på 200 kr, med kasset, manual och kartong. Men Smash, Mario Kart 64 och övriga verkar dock svårare att få tag på till ett rimligt pris.[/quote]


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Ser inga som helst problem med att sprida eller ladda ner digitala kopior på spel som inte säljs längre och svåra eller orimligt dyra (nåja) att få tag i. Skulle vara intressant att ta del av era argument varför det skulle vara fel. Jag ser det lite som en kulturgärning faktiskt.

Medlem

Upphovsmakarna påverkas inte genom minskad försäljning. Det skadar inte ägarna av den fysiska utgåvan eftersom dess försäljning främst riktar sig till samlare/spelare som ger själva ägandet av kassetten ett stort värde.

Medlem
Skrivet av boneless:

Ser inga som helst problem med att sprida eller ladda ner digitala kopior på spel som inte säljs längre och svåra eller orimligt dyra (nåja) att få tag i. Skulle vara intressant att ta del av era argument varför det skulle vara fel. Jag ser det lite som en kulturgärning faktiskt.

Om du läser det jag skrev ett par poster upp så spelar det ingen roll vad någon säger. Nintendo har direkt sagt emot och förklarat hur det ligger till och att diskutera, länka och i det stora hela prata om illigala kopior i form av Roms är emot forum reglerna.

Citat:

1.4. Inga wareztips eller multiplayerfusk
Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet. Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som t ex bottar eller olika exploits.

http://www.fz.se/sidor/regler

Detta är varför vi inte skall prata om detta.

Medlem
Skrivet av Bunisher:
Skrivet av boneless:

Ser inga som helst problem med att sprida eller ladda ner digitala kopior på spel som inte säljs längre och svåra eller orimligt dyra (nåja) att få tag i. Skulle vara intressant att ta del av era argument varför det skulle vara fel. Jag ser det lite som en kulturgärning faktiskt.

Om du läser det jag skrev ett par poster upp så spelar det ingen roll vad någon säger. Nintendo har direkt sagt emot och förklarat hur det ligger till och att diskutera, länka och i det stora hela prata om illigala kopior i form av Roms är emot forum reglerna.

Citat:

1.4. Inga wareztips eller multiplayerfusk
Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet. Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som t ex bottar eller olika exploits.

http://www.fz.se/sidor/regler

Detta är varför vi inte skall prata om detta.

Då får jag respektera forumets regler.

Har iofs inte gjort något direkt övertramp här vad jag kan se eftersom jag inte tipsat utan endast gett min åsikt på det hela.

Medlem

Det har du absolut inte gjort. Pekar bara ut detta så det inte går åt det hållet. Tråden ändrade riktning rätt snabbt och diskussionen om köpandet av sagda produkter kom i överhand istället för vad övertexten säger. Kan lätt bli förvirring.

1
Skriv svar