Arnroths krönika – det kaxiga svenska spelundret

Robot
Arnroths krönika – det kaxiga svenska spelundret

Svenska spelutvecklare bryr sig om mer än att göra egna spel. De sponsrar okända utvecklare och undersöker möjligheten till genusmärkning. Världen kollar förundrat på.


Medlem
Arnroths krönika – det kaxiga svenska spelundret

Eller så behöver spelvärlden frihet att själva välja vilka typer av spel/karaktärer mm de vill utveckla. Att kunna skapa ett spel helt efter eget tycke utan att behöva oroa sig för påhopp utifrån.

Tycker man inte om ett spel så avstår man köp. Låt plånboken tala.

Att "märka" spel efter hur karaktärernas dna ser ut; är det inte lite likt tänket som fanns i Europa på 30 talet? Historien upprepar sig alltid...

Du ger genusmärkningen låga odds, du tror alltså att den kommer finnas i framtiden?

Skrivet av Gamer-Tompa:

Eller så behöver spelvärlden frihet att själva välja vilka typer av spel/karaktärer mm de vill utveckla. Att kunna skapa ett spel helt efter eget tycke utan att behöva oroa sig för påhopp utifrån.

Att "märka" spel efter hur karaktärernas dna ser ut; är det inte lite likt tänket som fanns i Europa på 30 talet? Historien upprepar sig alltid...

Du ger genusmärkningen låga odds, du tror alltså att den kommer finnas i framtiden?

Ah, så går det när man inte är van att betta pengar Omformulerar och ber nån behörig ändra. NEJ. Jag tror INTE att det kommer att finnas eller funka. Tack på påpekandet

Skribent
Skrivet av Gamer-Tompa:

Du ger genusmärkningen låga odds, du tror alltså att den kommer finnas i framtiden?

Tack igen för påpekandet, Thomas formulerade om och nu är ändringen utförd i själva texten. Så det inte blir några missförstånd.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Ett nytt Battlefield har alltid varit branchens sämst hållna hemlighet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Ett nytt Battlefield har alltid varit branchens sämst hållna hemlighet.

Sant. Skulle varit branschens just nu sämst hållna hemlighet eller nåt

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ett nytt Battlefield har alltid varit branchens sämst hållna hemlighet.

Glömde du inte Call Of Duty nu? Men nu kanske du fokuserar på den svenska spelbranschen?

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Eller så behöver spelvärlden frihet att själva välja vilka typer av spel/karaktärer mm de vill utveckla. Att kunna skapa ett spel helt efter eget tycke utan att behöva oroa sig för påhopp utifrån.

Tycker man inte om ett spel så avstår man köp. Låt plånboken tala.

Märkningen är ju inte ett förbud utan mer för att kunna orientera sig, och då känns det kanske framför allt som ett sätt för föräldrar att få reda på mer om de ska köpa åt sina barn.

Om ett spel är sexistiskt så tror jag inte en märkning kommer öka eller minska mängden påhopp, och de konstnärliga friheten skulle ju fortfarande vara kvar där. Det skulle (om det nu funkade väl) bara bli ett sätt att orientera sig.

Medlem

Har ett svagt minne av Stugan, om det var SPCS som gav ut det eller hur det var.

Minns också vad jag tyckte var spelvärldens första försök till genus-skifte - Kings Quest 4 tror ajg det var som hade en princessa som huvudfigur.

Detta med genusköret - tror det bara är vuxna feminister som ens tänker på dessa saker, men försöker göra gällande att barnen tänker så mycket på det. Det är vuxna som lär barnen allt - inklusive om de känner sig som offer eller inte.

Men det hade inte gjort något att kunna välja t.ex Nicole Drake istället för Nathan Drake och spela Uncharted. Det kan väl kännas kuligare kanske för en tjej att spela. Det ju bruden förståss som hela tiden dyker upp och blåser honom gång på gång - Nathan kan ju få vara den figuren istället då. Borde vara lätt att fixa utvecklarmässigt.

Medlem

Jag undrar varför tal om genusmärkning och liknande drabbar just spelbranchen och inte andra medier. Varför inte i film och böcker? Förmodligen för att kritiker har större respekt för dessa två äldre format, folk accepterar att inte all film och alla böcker är skapade till något högre syfte än endast underhållning.

Sen tycker jag att det är smått paradoxalt att vilja märka produkter som inte stämmer överens med ens ideal och sedan säga att man gör så för att man är tolerant och vill ha mångfald


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Evilof:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Eller så behöver spelvärlden frihet att själva välja vilka typer av spel/karaktärer mm de vill utveckla. Att kunna skapa ett spel helt efter eget tycke utan att behöva oroa sig för påhopp utifrån.

Tycker man inte om ett spel så avstår man köp. Låt plånboken tala.

Märkningen är ju inte ett förbud utan mer för att kunna orientera sig, och då känns det kanske framför allt som ett sätt för föräldrar att få reda på mer om de ska köpa åt sina barn.

Om ett spel är sexistiskt så tror jag inte en märkning kommer öka eller minska mängden påhopp, och de konstnärliga friheten skulle ju fortfarande vara kvar där. Det skulle (om det nu funkade väl) bara bli ett sätt att orientera sig.

Saken är ju att det redan finns märkningar för sådant.

Diskriminering, mot ras, etnicitet, kön, handikapp och sexuell orientering.


signatur

Metal is best served heavy.

ZF
Medlem

gissar att det ändå kommer bli väldigt mycket korvgrillning runt den där stugan.

Skrivet av Evilof:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Eller så behöver spelvärlden frihet att själva välja vilka typer av spel/karaktärer mm de vill utveckla. Att kunna skapa ett spel helt efter eget tycke utan att behöva oroa sig för påhopp utifrån.

Tycker man inte om ett spel så avstår man köp. Låt plånboken tala.

Märkningen är ju inte ett förbud utan mer för att kunna orientera sig, och då känns det kanske framför allt som ett sätt för föräldrar att få reda på mer om de ska köpa åt sina barn.

Om ett spel är sexistiskt så tror jag inte en märkning kommer öka eller minska mängden påhopp, och de konstnärliga friheten skulle ju fortfarande vara kvar där. Det skulle (om det nu funkade väl) bara bli ett sätt att orientera sig.

fast problemet med det är att det blir en påtvingad subjektiv märkning av nånting. det är trots allt en helt annan sak än faktum som tex att "det här spelet innehåller 3 käftsmällar och en religiös symbol"

Skrivet av LariosoDog:

Minns också vad jag tyckte var spelvärldens första försök till genus-skifte - Kings Quest 4 tror ajg det var som hade en princessa som huvudfigur.

Men det hade inte gjort något att kunna välja t.ex Nicole Drake istället för Nathan Drake och spela Uncharted. Det kan väl kännas kuligare kanske för en tjej att spela. Det ju bruden förståss som hela tiden dyker upp och blåser honom gång på gång - Nathan kan ju få vara den figuren istället då. Borde vara lätt att fixa utvecklarmässigt.

"Phantasy Star" var ett par år före isf. sen om nu det i sin tur nu var först vet jag inte.

Nathalie Drake kanske? problemet med att göra det i spel av den typen är att det drastiskt ökar utvecklarkrånglet, och kostnaderna. Tänk bara att i UC spela in varenda rörelse och all dialog två gånger.

ZF
Medlem
Skrivet av Red_warning:

Jag undrar varför tal om genusmärkning och liknande drabbar just spelbranchen och inte andra medier. Varför inte i film och böcker? Förmodligen för att kritiker har större respekt för dessa två äldre format, folk accepterar att inte all film och alla böcker är skapade till något högre syfte än endast underhållning.

Sen tycker jag att det är smått paradoxalt att vilja märka produkter som inte stämmer överens med ens ideal och sedan säga att man gör så för att man är tolerant och vill ha mångfald

anledningen är att det har blivit en maktkoncentration av folk som på nått märkligt vis vill ruta in omfånget för en medieform till vad de minns att den handlade om, enbart. jag tror mycket det är den tidiga Nintendogenerationen som nu sitter och godtycker mest här, även om det snöbollat av allt ryggdunkande och rädsla att påpeka hur ironiskt det ofta blir.

som sagt, hade folk resonerat samma runt andra medier som en del med ganska rejäla drickabackar att stå på så hade de nog mötts av betydligt fler huvudskakningar än det är.

Medlem

Ibland låter det som att det ska vara en självklarhet att man ska kunna välja kön i spel, som om utvecklaren eller författaren är en ond människa som bara skapat sin historia kring en manlig roll.

Sverige, alla ska med!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av dotque:

Ibland låter det som att det ska vara en självklarhet att man ska kunna välja kön i spel, som om utvecklaren eller författaren är en ond människa som bara skapat sin historia kring en manlig roll.

Sverige, alla ska med!

Man behöver nog inte vara en ond spelutvecklare för att det bara finns ett kön att välja på, men en gnutta trångsynt kanske?

Medlem
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av dotque:

Ibland låter det som att det ska vara en självklarhet att man ska kunna välja kön i spel, som om utvecklaren eller författaren är en ond människa som bara skapat sin historia kring en manlig roll.

Sverige, alla ska med!

Man behöver nog inte vara en ond spelutvecklare för att det bara finns ett kön att välja på, men en gnutta trångsynt kanske?

Precis det jag menar, men ungefär så det låter i debatten idag. Ingen respekt för det som någon har skapat utan alla anser sig ha en jävla massa rättigheter överallt?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Den som blir kränkt först vinner.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Appropå möjligheten att spela kvinnliga karaktärer så tycker jag att det är konstigt att de fortfarande inte går att spela som kvinnlig karaktär i "militära" fps (Battlefield, CoD etc.).

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

nu kan jag inte hålla det inne längre!!! sverige med alal våa piratere som bara snor snor ocn snor...men oj vi kan visst sälja en SATANS massa spel med och göra dyra spel...ja menar vi är ju bara pirater eller...


signatur

New life, New hope

Inaktiv
Skrivet av Lavrentivs:

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

Nja.
Det är inte många länder som har kvinnor i stridande förband. Ännu färre som har kvinnliga infanterister i stridande förband.
Det är knappast något som skulle vara unikt för spelvärlden.

Men ja, i multiplayer borde man ju kunna välja att spela som kvinna. Varför inte liksom?

Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Lavrentivs:

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

Nja.
Det är inte många länder som har kvinnor i stridande förband. Ännu färre som har kvinnliga infanterister i stridande förband.
Det är knappast något som skulle vara unikt för spelvärlden.

Men ja, i multiplayer borde man ju kunna välja att spela som kvinna. Varför inte liksom?

ne resten kör ju med barn soldater som är ur starka......


signatur

New life, New hope

Medlem

Jag slutar aldrig att bli förundrad utav alla människor som blandar ihop vad som bör finnas och vad som skall finnas. Lika mycket hur lätt det sätts likhetstecken mellan sexuell exponering av kvinnor och diskriminering av kvinnor. Det är inte samma sak, även om det skriks högt att sexuell exponering av kvinnor är samma sak som sexism och sexism är samma sak som diskriminering.

Det är bra att spelmakare får upp ögonen för nya idéer och ett mer jämställt tänk. Men i slutändan borde ändå en studio få göra spelen som den vill utan att dem blir fördömda på grund av detta. Vissa spel passar sig faktiskt som "sexistiska", eller med andra ord "semi-sexuellt innehåll". Exempel är Duke Nukem och Bayonetta. Båda spelen fick för övrigt minus för sexuella anspelningar av Johansson-Sundelius respektive Frost.

Det är en smak sak om man gillar dessa spel eller ej. Men man måste nog inse när man recenserar dem att det är en kärna i upplägget. Man ger liksom inte Farm Simulator minus för att man tycker att bönder är tråkiga eller Shadows of Mordor minus för att det är våldsamt. Så varför ett minus för att Duke Nukem är macho eller Bayonetta minus för att det är sexuellt utmanande?

Samtidigt betyder sexualiseringen i dem knappast att dem måste tilltala en viss grupp av spelare. Det finns flera tjejer som gillar Bayonetta just för att hon är flörtig och sexig. Det är ju faktiskt inte bara män som vill ta rollen av en sexig hjälte. Och i min erfarenhet är kvinnor minst lika snabba på att skapa en attraktiv avatar som män är, om inte snabbare, när det finns möjlighet.

Däremot ser jag gärna fler realistiska kvinnliga hjältinnor. Men det ska passa spelet och passa upplägget. I ett öppet RPG, så som Biowares spel eller Skyrim, är det fullt passande. Där du skapar din egna historia och spelar "dig själv". Däremot ett spel som The Witcher skulle inte passa med en kvinna som huvudkaratär. I The Witcher spelar du Geralt och Geralt har specifika personliga egenskaper i en värld som ska mer påminna om ett medeltida Europa än en helt alternativ verklighet. Visserligen kan du göra vissa val och grena ut historien men du är ändå alltid Geralt. Lika lite skulle du kunna göra Tomb Raider med en man.

Visst behövs det fler hjältinnor. Tro mig, jag efterlyser det. Men ska vi verkligen hålla detta mot varje enskild utvecklare och ska detta vara ett moraliskt måste i alla spel som görs? Nej, absolut inte. Bioware har alltid varit väldigt bra på att vara öppna med både kön och sexualitet i deras spel - det är bra och det är något som både jag och andra uppskattar. Det skulle vara svårt att se ett Bioware-spel utan dessa möjligheter. Betyder detta att andra spel är dåliga för att dem inte gör samma sak? Inte nödvändigtvis. Det ska uppmuntras men man ska inte klandra dem som gör motsatsen, särskilt inte när det finns goda anledningar bakom.

Skadas eller förbättras spelet av valen som utvecklaren tagit? Skulle Bayonetta vara bättre utan sexuella anspelningar? Skulle Duke Nukem vara bättre om det inte var macho? Skulle The Witcher vara bättre med en kvinna i huvudrollen? Skulle Biowares spel vara bättre om det bara fanns en hjälte/hjältinna att välja mellan?

I slutändan bör vi se på spelet som en helhet. Är det ett bra spel? Det finns ju så mycket mer som avgör om spelet är bra. Därefter köper vi dem spel vi själva gillar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Lavrentivs:

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

Nja.
Det är inte många länder som har kvinnor i stridande förband. Ännu färre som har kvinnliga infanterister i stridande förband.
Det är knappast något som skulle vara unikt för spelvärlden.

Men ja, i multiplayer borde man ju kunna välja att spela som kvinna. Varför inte liksom?

ne resten kör ju med barn soldater som är ur starka......

I vilket spel spelar man som en barnsoldat?

Skrivet av Lavrentivs:

Appropå möjligheten att spela kvinnliga karaktärer så tycker jag att det är konstigt att de fortfarande inte går att spela som kvinnlig karaktär i "militära" fps (Battlefield, CoD etc.).

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

Tjejer från en armé i strid existerar till 99:99% ej. Dock har de många andra livsviktiga uppgifter :).

Medlem

Det sorgliga är att genus inte ens är vetenskap, det är bara ett försök att sprida åsikter.

Edit: Här är en väldigt intressant dokumentär som alla i sverige bör titta på: http://vimeo.com/19707588

Skrivet av Lavrentivs:

Appropå möjligheten att spela kvinnliga karaktärer så tycker jag att det är konstigt att de fortfarande inte går att spela som kvinnlig karaktär i "militära" fps (Battlefield, CoD etc.).

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

http://globalmilitaryreview.blogspot.se/2012/09/beautiful-fem... <-
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/ec/b1/6e/ecb16e2ee39b7...

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Lavrentivs:

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

Nja.
Det är inte många länder som har kvinnor i stridande förband. Ännu färre som har kvinnliga infanterister i stridande förband.
Det är knappast något som skulle vara unikt för spelvärlden.

Men ja, i multiplayer borde man ju kunna välja att spela som kvinna. Varför inte liksom?

ne resten kör ju med barn soldater som är ur starka......

I vilket spel spelar man som en barnsoldat?

Skrivet av Lavrentivs:

Appropå möjligheten att spela kvinnliga karaktärer så tycker jag att det är konstigt att de fortfarande inte går att spela som kvinnlig karaktär i "militära" fps (Battlefield, CoD etc.).

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

Tjejer från en armé i strid existerar till 99:99% ej. Dock har de många andra livsviktiga uppgifter :).

Om du menar att stridande förband världen över består till 99.99 % av män så kan det möjligtvis stämma om man räknar alla kombattanter som medlemmar av en armé. Men då ska man också ha i åtanke att det är en minoritet av världens soldater som ser strid oavsett kön. Dessutom består stridande förband av många icke-stridande befattningar. Ta t.ex. en infanteridivision (från Andra världskriget) på 17.000 man, av dem så är det max 12.000 som har stridande befattningar.

Medlem
Skrivet av Lavrentivs:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Lavrentivs:

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

Nja.
Det är inte många länder som har kvinnor i stridande förband. Ännu färre som har kvinnliga infanterister i stridande förband.
Det är knappast något som skulle vara unikt för spelvärlden.

Men ja, i multiplayer borde man ju kunna välja att spela som kvinna. Varför inte liksom?

ne resten kör ju med barn soldater som är ur starka......

I vilket spel spelar man som en barnsoldat?

Skrivet av Lavrentivs:

Appropå möjligheten att spela kvinnliga karaktärer så tycker jag att det är konstigt att de fortfarande inte går att spela som kvinnlig karaktär i "militära" fps (Battlefield, CoD etc.).

Visst, man hör argument om att tjejer är svagare, att det skulle vara orealistiskt etc. etc. men de som drar upp det argumentet missar ju helt att det finns hundratusentals kvinnliga soldater i omvärlden, bara inte i spelvärlden.

Tjejer från en armé i strid existerar till 99:99% ej. Dock har de många andra livsviktiga uppgifter :).

Om du menar att stridande förband världen över består till 99.99 % av män så kan det möjligtvis stämma om man räknar alla kombattanter som medlemmar av en armé. Men då ska man också ha i åtanke att det är en minoritet av världens soldater som ser strid oavsett kön. Dessutom består stridande förband av många icke-stridande befattningar. Ta t.ex. en infanteridivision (från Andra världskriget) på 17.000 man, av dem så är det max 12.000 som har stridande befattningar.

Battlefield: Staff sergeant

Features:
- Making coffeee.
- Answering radiocalls.
- Fetching papers.
- Mandatory drills in basic shooting and first aid.
- Fixing the computer (again).
- Drawing communication lines.
- Charting maps.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar