Steam drabbat av virus

Robot
Steam drabbat av virus

Elak kod snor saker från dig och smittar dina vänner - har du drabbats?

#nyhetstips


Medlem
Steam drabbat av virus

Är inte detta "samma virus" man får via email ibland.

Medlem

Någon ryss la till mig som vän igår. Givetvis tryckte jag inte på länken.
Ville att jag skulle trycka på en dropbox länk där han hade en bild på mig när jag spelade. Har dock inte spelat online på ett bra tag.

Medlem

Hahahaha vem fan trycker på länkar ifrån okända människor?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Rydell1986:

Hahahaha vem fan trycker på länkar ifrån okända människor?

Problemet är att när du väl är smittad kan viruset skicka meddelanden med dig som avsändare.


signatur
Medlem

Jag förstår problematiken med det, men ifrån första början så har ju något varit inne och tryckt på en länk ifrån en okänd avsändare. trodde man var smartare än så.

Medlem

Påminner om gamla virus folk hade på MSN messenger.

ELF
Medlem

Hm, hur fejkas länken?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Råkade själv ut för detta för två veckor sedan. Är ingen samlare av skins men hade nog 100eur värt i mitt CSGO inventory. Varav allt försvann.

Givetvis var jag medveten men blev uppspelt då någon erbjöd sig att byta en sak av mycket värde motben av mina med mindre. Han skickade en länk med vad han skrev var en skärmdump av prylen jag skulle få (csgo kniv) och jag klickade såklart, sen några timmar efteråt var allt borta. Han fick tag på mig genom csgolounge där jag brukar byta saker och själv lägga upp skärmdumpar på en del av dem.

Surt indeed!


signatur

Gud vad jag ställer mycket frågor^^
P4 2.4 GHz, 512 mb ram, ATI Radeon 9650Pro

Medlem
Skrivet av ELF:

Hm, hur fejkas länken?

Kan säkert göras i steam, att länken ser ut som en sak, men länkar till ngt annat., men annars kan det vara att sidan som länkas är hackad och smittar, eller redirectrar till en sida som smittar. Finns många sätt att infektera datorer.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Medlem
Skrivet av ELF:

Hm, hur fejkas länken?

Ingen fejk på länken, den heter prntscr och inte prnt-scr.
Det verkar lätt för folk att missa små detaljer i adresserna, speciellt om det skickas från en vän.

Det var lättare med msn/skype/icq länkarna då texten ofta var på engelska och 99% av fallen helt uppenbart skum sida.

"Lol check this, funny rofl".. och sedan en länk som inte ens min morsa skulle gå på

Medlem

Jag blev addad utav någon som ville att jag skulle adda hans vän. Fick en länk som var snarlik steams egna förutom att dom hade bytt plats på två bokstäver. Lätta att missa om man är oförsiktig.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Jag har inga vänner varken i verkliga livet eller i den virtuella världen, så jag blev lite misstänksam .................

Medlem
Skrivet av Eight08:

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Hur vet du?;)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Eight08:

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Haha ^^
Norton, the best virus antivirus evva

Medlem
Skrivet av Eight08:

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Det finns väl inte ens. De har väl slutat med AntiVirus (programmet)? Det heter något annat nu


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Fick det där medelandet av en snubbe, men ja, hehe, klickade ju så klart inte. Men det var dock från en person jag haft på min lista aslänge och snackar i perioder väldigt mycket med.

Sedan efter ett par dagar så skrev han att jag absolut inte skulle klicka på något han skickar för att han trodde hans konto hade blivit hijackat.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Rydell1986:

Hahahaha vem fan trycker på länkar ifrån okända människor?

Problemet är att när du väl är smittad kan viruset skicka meddelanden med dig som avsändare.

Det dom borde tänka på är nog att ingen av mina spel vänner skulle skriva typ "OMG look at this picture i got of you!". Om dom skulle skrivit något annat typ "This dog is so stupid!". Så skulle det vara betydligt större chans att jag eller några av mina vänner skulle råka trycka på den.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Eight08:

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Det finns väl inte ens. De har väl slutat med AntiVirus (programmet)? Det heter något annat nu

ELF
Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av ELF:

Hm, hur fejkas länken?

Ingen fejk på länken, den heter prntscr och inte prnt-scr.
Det verkar lätt för folk att missa små detaljer i adresserna, speciellt om det skickas från en vän.

Det var lättare med msn/skype/icq länkarna då texten ofta var på engelska och 99% av fallen helt uppenbart skum sida.

"Lol check this, funny rofl".. och sedan en länk som inte ens min morsa skulle gå på

Men den länkar ju direkt till en .png bild.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Om någon har råkat ut för det här bör man maila steam asap, känner folk som lyckats få tillbaka sina grejer på så vis.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av Eight08:

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Och alla som vet nåt om Antivirus program, vet att dom flesta (välgjorda) virus, slår ut Antivirus programmen först, före den börjar göra annan skada.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Inaktiv
Skrivet av ELF:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av ELF:

Hm, hur fejkas länken?

Ingen fejk på länken, den heter prntscr och inte prnt-scr.
Det verkar lätt för folk att missa små detaljer i adresserna, speciellt om det skickas från en vän.

Det var lättare med msn/skype/icq länkarna då texten ofta var på engelska och 99% av fallen helt uppenbart skum sida.

"Lol check this, funny rofl".. och sedan en länk som inte ens min morsa skulle gå på

Men den länkar ju direkt till en .png bild.

ganska lätt att byta ut .exe till .png osv och innehålla skadlig kod.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av ELF:

Hm, hur fejkas länken?

Ingen fejk på länken, den heter prntscr och inte prnt-scr.
Det verkar lätt för folk att missa små detaljer i adresserna, speciellt om det skickas från en vän.

Det var lättare med msn/skype/icq länkarna då texten ofta var på engelska och 99% av fallen helt uppenbart skum sida.

"Lol check this, funny rofl".. och sedan en länk som inte ens min morsa skulle gå på

Men den länkar ju direkt till en .png bild.

Man kan fula sig även med png filer, eller som Grizzly sa byta ut filändelsen, eftersom det är en felaktig sida till att börja med så kan det också bara vara en fil med namn.png men med dold filtyp.
Tror dock inte att det går att maskera ett ord men ha en länk till en sida likt "Klicka här" länkar här på fz som går till specifika sidor, annars hade det varit ett alternativ det med.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Eight08:

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Det finns väl inte ens. De har väl slutat med AntiVirus (programmet)? Det heter något annat nu

http://cf.geekdo-images.com/images/pic1673216.jpg

Fantastiskt hur svårt det är att få fram skämt till vissa personer utan att behöva använda smileys.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Eight08:

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Det finns väl inte ens. De har väl slutat med AntiVirus (programmet)? Det heter något annat nu

fuuuuul bild

Fantastiskt hur svårt det är att få fram skämt till vissa personer utan att behöva använda smileys.

Tycker mitt "Tack Norton!" borde räckt

ELF
Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av ELF:

Hm, hur fejkas länken?

Ingen fejk på länken, den heter prntscr och inte prnt-scr.
Det verkar lätt för folk att missa små detaljer i adresserna, speciellt om det skickas från en vän.

Det var lättare med msn/skype/icq länkarna då texten ofta var på engelska och 99% av fallen helt uppenbart skum sida.

"Lol check this, funny rofl".. och sedan en länk som inte ens min morsa skulle gå på

Men den länkar ju direkt till en .png bild.

ganska lätt att byta ut .exe till .png osv och innehålla skadlig kod.

Ah, att jag inte tänkte på det


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Jag är skyddad då jag använder Norton™ AntiVirus 2014. Tack Norton!

Norton... THE HORROR!!! :S Har avinstallerat många olika versioner av Nortons antivirus och bytt till ett annat hos vänner och bekanta. De har upplevt datorn som seg. Problem solved!
Nu var det visserligen ett tag sedan sist, så kanske Norton har lärt sig något i de senaste versionerna!?

....

Ahaaaaaaa... Ironiiiiiiii. Gick mig helt förbi!


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

dmn
Medlem

Virus? Jo, för det är det ju...

12
Skriv svar