Spel köpta via live

Medlem
Spel köpta via live

Hallå!

Är fundersam på att köpa ett spel via live men har då läst att om jag får för mig att sälja boxen så kan ingen spela spelet eftersom det är bundet till mig personligen.

Hur fungerar det?

Medlem

Det är bundet till din profil.
Säljer du boxen så behöver din profil vara kvar på den för att köparen skall kunna nyttja spelet ( men vem säöljer utan att raka HDn ?)

Medlem

Så man måste alltid va inloggad med den profil som man köpte spelet med?

Man kan ta bort ens kontokortsinfo från ens profil?

Raka HDn?

Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Så man måste alltid va inloggad med den profil som man köpte spelet med?

Man kan ta bort ens kontokortsinfo från ens profil?

Raka HDn?

Med raka HDn menar han att ta bort allt från disken.

Du kan med andra ord inte sälja dina Live-spel då det är bundet till dig personligen likt Steam eller Uplay.
Därför disk alltid är bättre när det gäller konsol för då kan du sälja vidare spelen när du spelat klart.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Så man måste alltid va inloggad med den profil som man köpte spelet med?

Man kan ta bort ens kontokortsinfo från ens profil?

Raka HDn?

Har för mig att det går att spela spel på boxen även om du inte är inloggad med profil, kunde iaf göra det på 360'n om jag inte minns fel, eller åtminstone ha original profilen kvar på boxen.
Däremot så måste du vara inloggad med din profil om du vill ladda ner spelet igen.

Medlem

WInzi: Låter ju i så fall bra. Har fått lite blandande svar angående om man kan spela spel som andra köpt via live.

Medlem
Skrivet av jonapaloma:

WInzi: Låter ju i så fall bra. Har fått lite blandande svar angående om man kan spela spel som andra köpt via live.

Jag vet iaf att jag körde GoW 1 hos en polare innan jag själv ens hade en egen 360, fixade bara ett konto, som jag nu använde på min egen 360. Har achievements från spelet utan att ha det själv. (tills jag köpte tvåan och fick den första på köpet)

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av jonapaloma:

WInzi: Låter ju i så fall bra. Har fått lite blandande svar angående om man kan spela spel som andra köpt via live.

Jag vet iaf att jag körde GoW 1 hos en polare innan jag själv ens hade en egen 360, fixade bara ett konto, som jag nu använde på min egen 360. Har achievements från spelet utan att ha det själv. (tills jag köpte tvåan och fick den första på köpet)

Ja men du hade inte kunnat spela GoW1 på din 360 om du inte hade skivan som du fick med i 2ans köp.
Achievments kan du fixa till ditt konto hos vem som helst som har speelt om du loggar in med ditt konto. Om du skulle köpt ett spel på ditt konto hos din kompis så kan han bara lira det om det finns på HDn och ditt konto är kvar på hans HD.

Medlem

så du skaffa ett konto, köpte GoW med det kontot hos en kompis och nu funkar det på din xbox med det kontot du skapade, stämmer det?

Då låter det som att spelet är kopplat till kontot, inte själva boxen.

Medlem
Skrivet av AndyZedd:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av jonapaloma:

WInzi: Låter ju i så fall bra. Har fått lite blandande svar angående om man kan spela spel som andra köpt via live.

Jag vet iaf att jag körde GoW 1 hos en polare innan jag själv ens hade en egen 360, fixade bara ett konto, som jag nu använde på min egen 360. Har achievements från spelet utan att ha det själv. (tills jag köpte tvåan och fick den första på köpet)

Ja men du hade inte kunnat spela GoW1 på din 360 om du inte hade skivan som du fick med i 2ans köp.
Achievments kan du fixa till ditt konto hos vem som helst som har speelt om du loggar in med ditt konto. Om du skulle köpt ett spel på ditt konto hos din kompis så kan han bara lira det om det finns på HDn och ditt konto är kvar på hans HD.

Lösningen är väl då att köpa spelet med ett konto enbart för ett speciellt spel och sedan låta det vara kvar om boxen blir såld?

Medlem
Skrivet av jonapaloma:
Skrivet av AndyZedd:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av jonapaloma:

WInzi: Låter ju i så fall bra. Har fått lite blandande svar angående om man kan spela spel som andra köpt via live.

Jag vet iaf att jag körde GoW 1 hos en polare innan jag själv ens hade en egen 360, fixade bara ett konto, som jag nu använde på min egen 360. Har achievements från spelet utan att ha det själv. (tills jag köpte tvåan och fick den första på köpet)

Ja men du hade inte kunnat spela GoW1 på din 360 om du inte hade skivan som du fick med i 2ans köp.
Achievments kan du fixa till ditt konto hos vem som helst som har speelt om du loggar in med ditt konto. Om du skulle köpt ett spel på ditt konto hos din kompis så kan han bara lira det om det finns på HDn och ditt konto är kvar på hans HD.

Lösningen är väl då att köpa spelet med ett konto enbart för ett speciellt spel och sedan låta det vara kvar om boxen blir såld?

Om du vill ja, men skulle jag sälja till en okänd så skulle inte jag låta mitt kontoinformation finnas kvar. ( med länkat kreditkort o.d , finns ju dock livepoints ).
Frågan är ju varför man säljer något utan att radera det man inte längre ska ha,( tar ju inte lång tid att göra ) men det är ju upp till var och en.

Medlem

Man kan väl ta bort all information om sig själv från profiler man har?

Nä det är väl om man ska ta betalt för att de får med ett spel köpt via live. Men nån sa det var omoraliskt hehe

Medlem
Skrivet av AndyZedd:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av jonapaloma:

WInzi: Låter ju i så fall bra. Har fått lite blandande svar angående om man kan spela spel som andra köpt via live.

Jag vet iaf att jag körde GoW 1 hos en polare innan jag själv ens hade en egen 360, fixade bara ett konto, som jag nu använde på min egen 360. Har achievements från spelet utan att ha det själv. (tills jag köpte tvåan och fick den första på köpet)

Ja men du hade inte kunnat spela GoW1 på din 360 om du inte hade skivan som du fick med i 2ans köp.
Achievments kan du fixa till ditt konto hos vem som helst som har speelt om du loggar in med ditt konto. Om du skulle köpt ett spel på ditt konto hos din kompis så kan han bara lira det om det finns på HDn och ditt konto är kvar på hans HD.

Precis, men det jag menade var att även om det inte är originalköparens konto som är inloggat på boxen så kan du fortfarande spela spelen som ligger på boxen, däremot om du raderar allt på hd'n så kan du inte ladda ner ett redan köpt spel till just den boxen igen om det inte är rätt profil inloggad.
D.v.s. att om spelet är ner laddat från Live och det finns på boxen spelar det ingen roll vem som är inloggad, alla kan spela det.

1
Skriv svar