Windows 10 vänder sig till konsumenter nästa år

Robot
Windows 10 vänder sig till konsumenter nästa år

Microsoft presenterar nyheterna för vanliga användare i början av 2015, enligt källor.

#microsoft


k3m
Medlem
Windows 10 vänder sig till konsumenter nästa år

Ubuntu med Steam säger jag bara

Medlem

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Medlem
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Du förstår, deras marknadsavdelning behöver nya glänsande saker att hypa. Speciellt eftersom de fullständigt misslyckats med 8/8.1. Att de sedan inte lyssnar på användarna är ju något man inte skall bry sig om.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Redaktör
Skrivet av azynkron:
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Du förstår, deras marknadsavdelning behöver nya glänsande saker att hypa. Speciellt eftersom de fullständigt misslyckats med 8/8.1. Att de sedan inte lyssnar på användarna är ju något man inte skall bry sig om.

Windows 10 är väl ett rätt bra tecken på att de lyssnar på användarna? Och Windows 8 får oförtjänt mycket skit - det är ett ypperligt operativsystem på flera sätt, och många irritationsmoment kan enkelt och gratis skalas bort.


signatur
Medlem
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Jag är super nöjd med win 8.1 funkar mycket bättre än win 7 för min del.

Medlem

Dax att byta, nöjd med Win7 så bytte aldrig till Win8. Håller traditionen vid liv att byta varannan version. Sen kommer väl inte DX12 till Win7 så måste ju byta, typ.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Inaktiv
Skrivet av azynkron:
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Du förstår, deras marknadsavdelning behöver nya glänsande saker att hypa. Speciellt eftersom de fullständigt misslyckats med 8/8.1. Att de sedan inte lyssnar på användarna är ju något man inte skall bry sig om.

Jag tror inte du har en aning om hur mycket de bygger om Windows med 10.0 för framtida enheter. Den här gemensamma plattformen har de arbetat på i många, många år.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Du förstår, deras marknadsavdelning behöver nya glänsande saker att hypa. Speciellt eftersom de fullständigt misslyckats med 8/8.1. Att de sedan inte lyssnar på användarna är ju något man inte skall bry sig om.

Skulle vara kul om du berättar om hur de fullständigt misslyckades med Windows 8.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av fudge:
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Jag är super nöjd med win 8.1 funkar mycket bättre än win 7 för min del.

Jaja Win 8 och 8.1 är där inget fel på. Dock så bidrog det inte med så mycket som jag inte redan hade i windows 7 mer än just stabilitet och prestanda.

Medlem

windows8 boostade prestandan i spel för mig så var ett bra köp 8.1 är typ lite mer städad 8.0

Känn som folk neggar om 8an just för metro interface som i 8.1 går att inaktivera, startmenyn behövs inte längre.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Du förstår, deras marknadsavdelning behöver nya glänsande saker att hypa. Speciellt eftersom de fullständigt misslyckats med 8/8.1. Att de sedan inte lyssnar på användarna är ju något man inte skall bry sig om.

Skulle vara kul om du berättar om hur de fullständigt misslyckades med Windows 8.

UI gjord för touchpad och inte mus/tangentbord?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag sitter förtillfället på win 10 preview och spelar. Funker välldigt bra och jag är positivt överraskad. Lite små saker som jag hoppas på att de fixar men över allt så är jag nöjd.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Jag sitter förtillfället på win 10 preview och spelar. Funker välldigt bra och jag är positivt överraskad. Lite små saker som jag hoppas på att de fixar men över allt så är jag nöjd.

Hur stabil är senaste previewen? Lite sugen är man!

Medlem
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Vill du spela nya spel, utnyttja nya funktioner och få ut de mesta av hårdvaran så måste man någon gång uppdatera OSet. Vill du spela DOTA och LOL kanske det går att leva i din bubbla ett tag till.

Medlem
Skrivet av employed:
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Vill du spela nya spel, utnyttja nya funktioner och få ut de mesta av hårdvaran så måste man någon gång uppdatera OSet. Vill du spela DOTA och LOL kanske det går att leva i din bubbla ett tag till.

Beror på vad man spelar...ofta så fungerar lite äldre spel sämre med nyare operativsystem och ibland kanske inte alls. Jag provade på 8an en stund och märkte att en del av vad jag använde inte fungerar och då tänker man förstås direkt... vad är poängen med att skapa sig fler problem än nödvändigt. Win7 hamnade tillbaka in i datorn kvickt.

Funktion? Ja, vore kul om man t.ex. kunde ändra på bakgrundsfärgen i windows explorer... verkar som allt ska mainstreamas till den grad att det blir mer och mer hopplöst att byta funktioner.

Win10 kanske man skaffar dock, om det nu finns något behov av DX12. Annars så ser jag inte meningen.

Medlem

Om det här ger en bättre fps (frames per secon) som Win 8 ska göra så kommer jag definitivt skaffa detta


signatur
Medlem

Något jag hatar med Windows 8 är att program körs i fullscreen.

Killen på MS som kom med det förslaget borde få en rejäl omgång kompanismörj!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Självklart ska man inte byta om man är nöjd eller inte känner nått behov.

Bara kolla på företag , mitt företag fasade ur dom sista hundra ish burkarna med xp i år:) till windows 7 som bas

Personligen gillar jag o köra det senaste man lär sig bäst med hands on.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Suttit med preview versionen och uppdaterat till nya builds allt eftersom dom kommit ut. Kommer utan tvivel köra vidare på det tills Win 10 släpps skarpt, ser ingen anledning just nu att gå tillbaka till 8.1/7. Det enda problemet jag stör mig lite på är att man får uppdatera drivrutinerna till grafikkortet manuellt. Men annars så känns det precis som Win 8 med startmeny och utan Metro.

Medlem
Skrivet av Guran:

Suttit med preview versionen och uppdaterat till nya builds allt eftersom dom kommit ut. Kommer utan tvivel köra vidare på det tills Win 10 släpps skarpt, ser ingen anledning just nu att gå tillbaka till 8.1/7. Det enda problemet jag stör mig lite på är att man får uppdatera drivrutinerna till grafikkortet manuellt. Men annars så känns det precis som Win 8 med startmeny och utan Metro.

Uppdatera drivrutinerna gör jag manuellt som det är nu ändå

Medlem

Förresten, hur är det att köra in windows 10 över 8.1, rensas program files osv eller hur funkar det? Fast iofs skadar det väl inte att ta en backup iallafall.

Det blir nog ett köp om de håller samma billiga pris som när W8 kom.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Blackwolfe:

Förresten, hur är det att köra in windows 10 över 8.1, rensas program files osv eller hur funkar det? Fast iofs skadar det väl inte att ta en backup iallafall.

Du kan uppdatera och behålla allting, men tänk på att detta är ett alfa-bygge. Det är ju inte Win10 vi laddar ner utan ett av alla byggen som finns som kommer bli en del av Win10. När OS:et sammansätts till färdig produkt kommer du bli tvungen att göra en nyinstallering (alltså, du kommer inte att kunna uppdatera från alfan till Win10 och behålla nånting).

Du kan ju självklart göra en image och uppdatera till alfan, sen återgå till den innan du installerar det färdiga Win10 nästa år.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Guran:

Suttit med preview versionen och uppdaterat till nya builds allt eftersom dom kommit ut. Kommer utan tvivel köra vidare på det tills Win 10 släpps skarpt, ser ingen anledning just nu att gå tillbaka till 8.1/7. Det enda problemet jag stör mig lite på är att man får uppdatera drivrutinerna till grafikkortet manuellt. Men annars så känns det precis som Win 8 med startmeny och utan Metro.

Uppdatera drivrutinerna gör jag manuellt som det är nu ändå

Hehe jo. Var otydlig, skulle ha skrivit att Nvidias GeForce Experience inte hittar nya drivrutiner av nån anledning även om det kommit ut nya. Så man får hålla koll själv. Skitgrej men försökte komma på något negativt. Jo mail appen kan sega ur lite ibland också. Men inte stött på några dealbreakers än.

Medlem

Hoppade de över 9?


signatur

Miner, don´t shoot!

Medlem

Något jag alltid stört mig på är hur otroligt dålig battertid bärbara datorer med Windows har. Jämför man med Macbooks är det en markant skillnad. Har även sett exempel där man installerat Windows på Macbooks och genast förkortas batteritiden med 50%.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av joffjoff:

Jag sitter förtillfället på win 10 preview och spelar. Funker välldigt bra och jag är positivt överraskad. Lite små saker som jag hoppas på att de fixar men över allt så är jag nöjd.

Hur stabil är senaste previewen? Lite sugen är man!

Jag har inte haft några problem. Inga filer har försvunnit och inga bluescreens. Vissa få spel verkar dock protostera lite men tar bara någon minut att fixa.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Inaktiv
Skrivet av Amilo:

Något jag alltid stört mig på är hur otroligt dålig battertid bärbara datorer med Windows har. Jämför man med Macbooks är det en markant skillnad. Har även sett exempel där man installerat Windows på Macbooks och genast förkortas batteritiden med 50%.

När du kör boot camp och Windows så har du massa drivrutiner emellan och sen gör inte Apple en massa hårdvaruspecifika drivrutiner för Windows heller. Apple optimerar inte sina datorer för Windows helt enkelt, där har du det korta svaret.

Det går helt enkelt inte att göra en sån jämförelse. Testa att köra Hackintosh på en PC så ska du se att det kan medföra varierande resultat som kan sluta i dålig batteritid.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av massej:

Jag känner mig tråkig, men jag har varit rätt nöjd med Windows sen 7:an. Vad mer behövs? Stabilitet och prestanda är ju självklara, men nya funktioner? Jag vill bara spela i fred!

Du förstår, deras marknadsavdelning behöver nya glänsande saker att hypa. Speciellt eftersom de fullständigt misslyckats med 8/8.1. Att de sedan inte lyssnar på användarna är ju något man inte skall bry sig om.

Windows 10 är väl ett rätt bra tecken på att de lyssnar på användarna? Och Windows 8 får oförtjänt mycket skit - det är ett ypperligt operativsystem på flera sätt, och många irritationsmoment kan enkelt och gratis skalas bort.

Oförtjänt mycket skit? Nej, det tycker jag inte. De släppte ett operativsystem med ett så värdelöst UI att de knappt gick att använda. Man behövde använda tredjepartsprogram för att få ett något så när fungerande UI. Hur kan man släppa ett OS där man har ett standard UI som är anpassat för en minoritet av användarna och majoriteten får lida för det. Det hade varit skillnad om de hade skrivbords UI aktivt och att man fick själv aktivera Metro om man nu ville ha det. Så jag tycker nog att Microsoft klarat sig undan för lätt faktiskt, de skulle fått backa redan tidigare enligt mig.

Men inget ont som inte har nåt gott med sig, det var fler som provade andra operativsystem pga deras blunder.

12
Skriv svar