Se Skavlans intervju med Pewdiepie

Robot
Se Skavlans intervju med Pewdiepie

Youtube-stjärnan pratade om livet och kärleken i kvällens program.


Medlem
Se Skavlans intervju med Pewdiepie

Det gick mycket bättre att lyssna på honom när han inte var i sin Pewdiepie-roll.
Vad jag har förstått är inkomsten ett känsligt ämne för professionella youtubare, då deras kanaler oftast ägs av större nätverk, som i sin tur betalar ut högst varierande royalties åt sina "anställda". De flesta börjar skruva på sig när deras lön kommer på tal, har jag märkt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kul att se


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Är det verkligen så jävla kontroversiellt att en man med 30 000 000 kunder tjänar mycket pengar?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pjotor:

Det gick mycket bättre att lyssna på honom när han inte var i sin Pewdiepie-roll.
Vad jag har förstått är inkomsten ett känsligt ämne för professionella youtubare, då deras kanaler oftast ägs av större nätverk, som i sin tur betalar ut högst varierande royalties åt sina "anställda". De flesta börjar skruva på sig när deras lön kommer på tal, har jag märkt.

Jag vet inte av många som diskuterar deras lön överhuvudtaget och jag antog det är ganska vanligt. På dig låter det som att alla pratar om det fritt som ingenting.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra att han har blivit poppis och att han underhåller miljoner människor (bokstavligt talat), själv är hans uppladdningar inte min grej. Jag kan respektera hans framgångar ändå

Medlem

Är väl helt normalt att inte prata om vad man tjänar. Är väl dock inte svårt att hitta, bara att besöka skatteverket :).

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Pjotor:

Det gick mycket bättre att lyssna på honom när han inte var i sin Pewdiepie-roll.
Vad jag har förstått är inkomsten ett känsligt ämne för professionella youtubare, då deras kanaler oftast ägs av större nätverk, som i sin tur betalar ut högst varierande royalties åt sina "anställda". De flesta börjar skruva på sig när deras lön kommer på tal, har jag märkt.

Jag vet inte av många som diskuterar deras lön överhuvudtaget och jag antog det är ganska vanligt. På dig låter det som att alla pratar om det fritt som ingenting.

Oj, jag menade inte så. Snarare att det är ganska vanligt att de får den frågan i intervjuer, på reddit-AMAs och så vidare. Givetvis är ens inkomster en privat angelägenhet, men jag har läst någonstans att flera YouTube-nätverk uppmuntrar sina stjärnor att vara så tysta om sina inkomster som möjligt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Skatte Sverige skulle väl jaga och döda honom om dom fick reda på vad han tjänar =P

Medlem

Jag står inte ut med hans youtube-videos, men man får helt enkelt gratulera till ett koncept som verkar funka

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Pjotor:

Det gick mycket bättre att lyssna på honom när han inte var i sin Pewdiepie-roll.
Vad jag har förstått är inkomsten ett känsligt ämne för professionella youtubare, då deras kanaler oftast ägs av större nätverk, som i sin tur betalar ut högst varierande royalties åt sina "anställda". De flesta börjar skruva på sig när deras lön kommer på tal, har jag märkt.

Jag vet inte av många som diskuterar deras lön överhuvudtaget och jag antog det är ganska vanligt. På dig låter det som att alla pratar om det fritt som ingenting.

Oj, jag menade inte så. Snarare att det är ganska vanligt att de får den frågan i intervjuer, på reddit-AMAs och så vidare. Givetvis är ens inkomster en privat angelägenhet, men jag har läst någonstans att flera YouTube-nätverk uppmuntrar sina stjärnor att vara så tysta om sina inkomster som möjligt.

Samma sak inom företagsanställda. Anställdas största hävstång vid förhandlingar är att få en överblick av vad kollegor tjänar och ifrågasätta varför vissa får mer betalt än andra. Något arbetsgivare absolut inte vill. På mitt företag är det näst intill förbjudet att berätta vad man tjänar till kolleger.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Skatte Sverige skulle väl jaga och döda honom om dom fick reda på vad han tjänar =P

Ja, för visst vore det hemskt om lite av hans pengar gick till det svenska folkets fibernät, tandläkarvård, polis, sjukvård, skola och bilvägar?

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av vuze2143:

Skatte Sverige skulle väl jaga och döda honom om dom fick reda på vad han tjänar =P

Ja, för visst vore det hemskt om lite av hans pengar gick till det svenska folkets fibernät, tandläkarvård, polis, sjukvård, skola och bilvägar?

jajamen En rimlig summa absolut! Men att festa på hans pengar som blodiglar, absolut inte!!

Medlem

Det vart ett maffigt skägg! Till och med PewDiePie kan se vuxen ut! Skäggets krafter är då stora!

Måste säga att jag blev förvånad över hur "mogen" han faktiskt verkade, trodde att han skulle vara mycket mer barnslig än han faktiskt var.

dmn
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är väl helt normalt att inte prata om vad man tjänar.

Njä, det är bara jantesvenne att inte göra det.

Medlem
Skrivet av Draug:

Är det verkligen så jävla kontroversiellt att en man med 30 000 000 kunder tjänar mycket pengar?

Tittarna är inte kunden, dom är produkten. Annonsörerna är kunden.

Medlem

Tyckte inte han såg så nervös/svajig över att prata om sin lön. Tyckte han verka lugn genom allting

Inaktiv
Skrivet av Pjotor:

Det gick mycket bättre att lyssna på honom när han inte var i sin Pewdiepie-roll.
Vad jag har förstått är inkomsten ett känsligt ämne för professionella youtubare, då deras kanaler oftast ägs av större nätverk, som i sin tur betalar ut högst varierande royalties åt sina "anställda". De flesta börjar skruva på sig när deras lön kommer på tal, har jag märkt.

Hur mycket tjänar du då? Det är hans privata sak hur mycket han tjänar och skattar. Klart att det är ett känsligt ämne.

Hur mycket skatt har inte han betalat till Sverige, hur mycket har han inte hjälp till åt välgörenhet?

Medlem

Jag tjänar en massa flis.
Och det är jag djävligt glad för.
För då kan jag göra en massa grejjer och köpa en hel del roliga grejjer.

Win win

Medlem

Bara jag som tyckte att han var som en skolpojke?

Medlem

Vill ni ha mer så var han en av P1s sommarpratare i år

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/412763?programid=2071

Medlem
Skrivet av storm72:

Vill ni ha mer så var han en av P1s sommarpratare i år

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/412763?programid=2071

VIll ha mer? räcker det inte för folk att folja han typ dagligen på youtube...?

Medlem

Jag unnar honom inte de pengarna förrän jag slår igenom

Medlem
Skrivet av neohasse:

Bara jag som tyckte att han var som en skolpojke?

Lite det som är hans grej?

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av DAoG:

Är väl helt normalt att inte prata om vad man tjänar.

Njä, det är bara jantesvenne att inte göra det.

Dvs helt normalt och dom flesta gör det helt enkelt inte.
Dessutom tror jag att ju mer man tjänar ju mindre lust har man att berätta det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av vuze2143:

Skatte Sverige skulle väl jaga och döda honom om dom fick reda på vad han tjänar =P

Ja, för visst vore det hemskt om lite av hans pengar gick till det svenska folkets fibernät, tandläkarvård, polis, sjukvård, skola och bilvägar?

Och med tanke på att hans företag, Pewdie Productions AB, är reggat i Sverige så skattar han redan i Sverige. Förra året betalade han, enligt bokslutet, cirka 5 miljoner i bolagsskatt.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det gick mycket bättre att lyssna på honom när han inte var i sin Pewdiepie-roll.
Vad jag har förstått är inkomsten ett känsligt ämne för professionella youtubare, då deras kanaler oftast ägs av större nätverk, som i sin tur betalar ut högst varierande royalties åt sina "anställda". De flesta börjar skruva på sig när deras lön kommer på tal, har jag märkt.

PewDiePie är för nuvarande med Maker Studios' Polaris, deras top-tier division. Jag var med en lägre division för ett tag sen och var där erbjuden hela 60% av intäckterna från min kanal. Det är efter Google tar ungefär hälften. Polaris sägs ha kontrakt på 70-90%, PewDiePie lär kunna säga exakt vad han vill och de får acceptera det så han lär få 90% minst.

Sägs dock att han ska skapa ett eget MCN (Multi Channel Network) snart, när hans kontrakt med Polaris går ut.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Inaktiv
Skrivet av neohasse:

Bara jag som tyckte att han var som en skolpojke?

Det är TV. Klart att han har en annan roll på Youtube och TV. Tror att han är lite annorlunda när kamerorna är avstängda precis som alla andra kändisar.

Medlem
Skrivet av Raid25:

Bra att han har blivit poppis och att han underhåller miljoner människor (bokstavligt talat), själv är hans uppladdningar inte min grej. Jag kan respektera hans framgångar ändå

Jag kan då inte säga att jag respekterar hans framgångar men han är smart som har kommit på ett enkelt sätt att tjäna sjuka summor med pengar.

12
Skriv svar