Dragon Age : Inquisition och att slåss med kameran & interfacet.

Testpilot
Dragon Age : Inquisition och att slåss med kameran & interfacet.

Älskar Dragon Age hittills förutom det taktiska interfacet som nu är värre än någonsin.

Spenderade en timme med att slåss mot en drake igår och den mesta tiden där bestod i att brottas med det väldigt bråkiga taktiska interfacet.

Kameran gick inte att tilta så man tittade uppåt och styrningen är icke intuitiv så lösningen var att gå tillbaka från taktisk vy till "normal" . Titta uppåt är rätt bra då en drake flyger runt ovanför och bombar dig.

Fattar 0 av hela iden att du skall kunna taktiskt sikta på vissa kroppsdelar , med tab kan jag byta del och i taktiska läget ser jag även vilka av mina karaktärer som siktar på tex vänster framben.

Men? hälsan går ju ner för alla delar lika mycket hur mycket jag än siktar på vänster framben , den enda skillnaden jag såg var att benet började blöda men draken haltade inte och gav inga andra tecken på att det skulle göra nåt att satsa på ett ben ?

Slutade med att jag tog kål på fulingen oavsett del jag satsade på.

Extra feature var att mina AI kompisar behövde väldigt mycket tillsyn innan de spelade vettigt , många ggr tappade de fokus på den delen av draken som jag bestämt de skulle skada.

Kort sagt: Finns det nån som kan förklara en bättre metod att spela taktiskt ? jag kände att just detta var som att få ner en bläckfisk i en syltburk.

Medlem

Vet precis vad du menar! Jag blir galen. Mina kompanjoner lyder mig inte. Känns som de har någon form av egen vilja och kör sitt eget race. Jag kör med handkontrollen nu (xbox 360-dosan) och den känns betydligt mer smidig än pc-kontrollerna, imo.

Att sikta på kroppsdelar känns helt random. Ena träffen kan jag få in en crit på 3000 och andra kanske 500. Sen attackerar en del fiender helt random och skadan är totalt obalanserad.

Andra gånger spawnar en björn eller dylikt precis bredvid mig och så börjar mina kompanjoner skjuta på björnen istället..


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Vet inte hur dom tänkte med att man kan targeta olika delar av drakarna, det är ju som du säger ingen skillnad, den tar ju jämn skada ändå.

Personligen har jag inte tålamodet att köra taktisk så det stör mig inte så jättemycket, däremot har jag lite andra issues. -rerollade en pilbågsrogue efter 30!! timmar för att melee karaktär känns "bökiga" att spela som. (massa viftande i luften med min warrior)

Edit: - och hästjäveln, vaaarför är den hårdkodad till ´ det e ju bökigt som fan.

Edit 2: Såg nu att man kan binda om hästknappen, var det så för 2 dar sedan också och jag missade det, eller har det kommit nån hotfix?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Vet inte hur dom tänkte med att man kan targeta olika delar av drakarna, det är ju som du säger ingen skillnad, den tar ju jämn skada ändå.

Personligen har jag inte tålamodet att köra taktisk så det stör mig inte så jättemycket, däremot har jag lite andra issues. -rerollade en pilbågsrogue efter 30!! timmar för att melee karaktär känns "bökiga" att spela som. (massa viftande i luften med min warrior)

Edit: - och hästjäveln, vaaarför är den hårdkodad till ´ det e ju bökigt som fan.

Håller med. Hästen känns ofärdig och med xbox-kontrollen är den ett rent skämt. Det är sjukt bökigt når man ska galoppera.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot
Skrivet av magma:

Vet precis vad du menar! Jag blir galen. Mina kompanjoner lyder mig inte. Känns som de har någon form av egen vilja och kör sitt eget race. Jag kör med handkontrollen nu (xbox 360-dosan) och den känns betydligt mer smidig än pc-kontrollerna, imo.

Att sikta på kroppsdelar känns helt random. Ena träffen kan jag få in en crit på 3000 och andra kanske 500. Sen attackerar en del fiender helt random och skadan är totalt obalanserad.

Andra gånger spawnar en björn eller dylikt precis bredvid mig och så börjar mina kompanjoner skjuta på björnen istället..

Finns lite inställningar för AI och just detta med att de byter fokus har lite att göra med att man kan ställa att de skall "protect controlled character" dvs så fort nån fiende attackerar den gubben du för tillfället har kontroll över så byter de mål och attackerar den fienden.
Men de verkar tappa fokus trots man bara har 1 mål (1 drake) .

Sen finns det ju även möjligheten att ställa in vilka spells de skall ha som favoriter och kasta oftare än andra. Men mer noggrant än så verkar inte det gå att ställa.

Medlem

det jag hatar mest är att alla mages och ranged chars som man har medans de i ai mode så vill de in och krama fiender, menar vad i helvete liksom ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Förstår vad ni menar. Själv använder jag väldigt sällan den taktiska vyn. Enda gången jag gör det är då jag faktiskt slåss mot drakar med mitt 2h Warr/shield warr/Ranged Rogue/Mage team. Drakarna drar till sig karaktärerna vid jämna mellanrum å skadar dem varje varje gång de dras emot sagd drake tills de kommer innanför cirkeln. Det är då som jag använder den taktiska vyn för att flytta bort mina karaktärer som inte ska stå på front linjen.

Hästen använder jag ALDRIG. Ser ingen anledning till det. Man kan inte använda sökfunktionen (V) när du sitter på en häst och går då miste om en massa resurser som du kan använda dig av. Den känns även både bökig och inte alldeles för snabb i jämnförelse.

Och sedan missar du ju konversationerna mellan karaktärerna med som kan vara rätt så roliga/intressanta.

Har just nu spenderat 45 timmar på spelet och jag kan då säga att jag inte ångrar mitt köp alls. Har faktiskt riktigt roligt att utforska denna värld.

Medlem

När det gäller drakar så är det ju så (åtminstone vad jag har hört) att om man anfaller bakbenen så att de blöder så kan inte draken göra en viss spark-attack, har hört något om att draken kan ramla om man anfaller frambenen också, men jag vettefan, känns som att drakstriderna mest blir att kötta på och ha många tåliga tanks med sig (och andra närstridsfolk, känns som att trollkarlar och annat dör typ direkt/slösar alla ens potions pga. drakens alla distansattacker). Har haft lättast att spöa drakar med tre tanks och en tvåhandskrigare, haha.

1
Skriv svar