Nintendo tar patent på Gameboy-emulering

Robot
Nintendo tar patent på Gameboy-emulering
Inaktiv
Nintendo tar patent på Gameboy-emulering

Finns nog en hel del trevliga titlar att köra på en mobil faktiskt.

Medlem

Personligen så tror jag mer det handlar om att hindra alla som skapat emulerings-program för mobiler/datorer... men Nintendo kan överraska en ibland.

Medlem

En officiell app att spela Pokémon Crystal på hade inte varit helt fel, men känner jag Nintendo rätt skulle det kosta lika mycket som det gjorde 2001.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Patent på GB-emulering? Jaha, så de ska stämma alla som gör en gameboy-emulator sedan då? Låter ju tryggt...

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Patent på GB-emulering? Jaha, så de ska stämma alla som gör en gameboy-emulator sedan då? Låter ju tryggt...

Emulatorn kommer inte bli olaglig, däremot alla roms som inte är egengjorda är och kommer förbli olagligt att ladda upp, ladda ner och använda.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av mrpijey:

Patent på GB-emulering? Jaha, så de ska stämma alla som gör en gameboy-emulator sedan då? Låter ju tryggt...

Emulatorn kommer inte bli olaglig, däremot alla roms som inte är egengjorda är och kommer förbli olagligt att ladda upp, ladda ner och använda.

Det är väl ändå redan olagligt att ladda ner och sprida roms på nintendolicensierade spel?

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av mrpijey:

Patent på GB-emulering? Jaha, så de ska stämma alla som gör en gameboy-emulator sedan då? Låter ju tryggt...

Emulatorn kommer inte bli olaglig, däremot alla roms som inte är egengjorda är och kommer förbli olagligt att ladda upp, ladda ner och använda.

Det är väl ändå redan olagligt att ladda ner och sprida roms på nintendolicensierade spel?

Mjo, han skrev ju "är och kommer förbli".

Medlem

Jag har inte spelat pokemon på min gamla n900.

Mem det funka jävligt bra! Go for it Nintendo!

Medlem

Om kontrollerna och portningen är bra på mobil/platta så kan jag definitivt tänka mig att betala. En 3ds känns som en lyxvara.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Emulering på mobil är ganska värdelöst om man nu inte har tredjeparts hårdvara i form av en kontroll, hade hellre sett ett pokemon utvecklat för mobil med plattformens alla möjligheter och begränsingar i åtanke.

Medlem

Jag skulle nog föredra gameboy spelen till 3DS som har riktiga fysiska knappar. Jag har aldrig riktigt gillat spel med knappar (virtuella knappar) på mobilen för att mina fingrar täcker för stor del av skärmen.
Det är enbart min åsikt enligt mina erfarenheter med liknande spel.

Medlem

Jag tänker aldrig lägga pengar på att köpa 3DS och liknande handhållna konsoler, de är förbannat dyra och spelen är äckligt överprisade. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att spela spelen på min mobil om de fungerar på ett hyfsat bra sätt och de inte kostar skjortan. Löser man båda dessa delar kan Nintendo få tillbaka mängder av kunder som man tappat genom åren, mig inkluderat.

Men fortsätter man med sin absurda prissättning och tar 2-300 kr för ett 10 år+ gammalt spel, lär man nog fortsätta sin kräftgång utanför Japan, precis som många andra Japanska spelföretag som inte hängt med. Ett gameboyspel kostade lika mycket i början av 90-talet som ett AAA+ spel gör till PC idag. där och då förlorade de mig som kund för all framtid. 400 kr för ett svartvitt spel som höll usel standard (och att köpa spel var lite som att köpa grisen i säcken på den tiden. Inget internet, inga eller få tidskrifter som var balanserade när det kom till recensioner gjorde att man fick chansa och chansade man fel... Då satt man där med ett trist skitspel som man sparat ihop till under många månaders tid) undrar vad det blir i dagens penningvärde?

Nintendo som på den tiden hade i princip monopol på marknaden tillsammans med Bergsala och deras arroganta och giriga sätt att bemöta sina kunder fick ett långfinger av mig och många andra som istället hittade datorspelens underbara värld. Droppen var när Nintendo och deras förlängda arm i Sverige Bergsala ville förhindra butiker (vilket om man fick som man ville, skulle inneburit att man inte kunde sälja sina begagnade spel eller plattformar, utan att Nintendo fick provision en gång till) från att sälja begagnade spel. Tänk på alla stackars ungar som la 799 spänn på ett buggigt skitspel till SNES, som man dessutom höjt till skyarna i sin egen tidning som skickades hem till alla kunder. De skulle med andra ord inte ens kunna sälja spelet vidare utan att Nintendo ville ha pengar en gång till.

Sedan dess har jag varje gång det har kommit nya krisnyheter om skitföretaget Nintendo, myst inombords. Skit skall skit ha!

Sen kom Sony och förändrade konsolmarknaden totalt och sedermera även Microsoft med sin X-box. Tiden har tillslut hunnit ikapp även det en gång så orubbliga Nintendo! Det är bara desperata företag som SquareEnix exempelvis, som tror att mobilmarknaden är ren manna från himlen. För hur många succéer finns det i förhållande till antal spel kan man undra?

Medlem

Låter positivt. Så länge det stannar där. Vet inte om jag vill se Nintendo göra nya titlar till mobil.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Men... Jag har ju redan en emulator för klassiska nintendo-titlar. Det har ju funnits hur länge som helst...?

Inaktiv
Skrivet av jooster:

Men... Jag har ju redan en emulator för klassiska nintendo-titlar. Det har ju funnits hur länge som helst...?

Mjo finns många bra emulatorer till mobiler.
Jag har klarat Ocarina of Time på mobilen.

Medlem

Hur fanders lyckades det patentet gå igenom.
Kan man ta patent på mjukvara som redan existerat 10+ år?

Medlem

Det fanns fungerande Game Boy-emulatorer redan 1995/1996 till t.ex. MS-DOS och AmigaOS. Hårdvaran är dokumenterad utan och innan och upp och ned och det finns inga hemligheter.

Naturligtvis har Nintendo rättigheterna till sin hårdvarudesign, men hur kan de ta patent på _hur man skriver en emulator_ av densamma trots att det finns hundratals exempel på "previous art" av detsamma minst 19 år tillbaka i tiden?

Skrivet av magma:

Om kontrollerna och portningen är bra på mobil/platta så kan jag definitivt tänka mig att betala. En 3ds känns som en lyxvara.

på vilket sätt är inte mobiler och surfplattor det ?

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av mrpijey:

Patent på GB-emulering? Jaha, så de ska stämma alla som gör en gameboy-emulator sedan då? Låter ju tryggt...

Emulatorn kommer inte bli olaglig, däremot alla roms som inte är egengjorda är och kommer förbli olagligt att ladda upp, ladda ner och använda.

Det är väl ändå redan olagligt att ladda ner och sprida roms på nintendolicensierade spel?

Iallafall enligt SVENSK lagstiftning...

Vilket dock inte har någon PRAKTISK betydelse...

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av mrpijey:

Patent på GB-emulering? Jaha, så de ska stämma alla som gör en gameboy-emulator sedan då? Låter ju tryggt...

Emulatorn kommer inte bli olaglig, däremot alla roms som inte är egengjorda är och kommer förbli olagligt att ladda upp, ladda ner och använda.

Det är väl ändå redan olagligt att ladda ner och sprida roms på nintendolicensierade spel?

Iallafall enligt SVENSK lagstiftning...

Vilket dock inte har någon PRAKTISK betydelse...

Vad jag vet är det inte lagligt någonstans att ladda ner eller sprida licensierade saker, vare sig det är spel, bilder, filmer eller musik.. o.s.v.

Sedan om det är så att du har en ytterst liten chans att åka fast för det är en annan. Men om du skulle göra det så kommer det ha kostat mer än det smakat.

Medlem
Skrivet av humancentipede:
Skrivet av magma:

Om kontrollerna och portningen är bra på mobil/platta så kan jag definitivt tänka mig att betala. En 3ds känns som en lyxvara.

på vilket sätt är inte mobiler och surfplattor det ?

På det sätt att både Mobiler och Surfplattor är plattformar som blir allt mer en viktig del av dagens samhälle?

En 3ds är enbart en underhållningsenhet.

emj
Medlem

Samma patent som från 2000, så detta handlar mer om att förlänga (14-20 år) och utöka patenten som redan finns. Eftersom den specifikt riktar in sig på "low capability device" så undrar jag vad meningen är, de stämde väl inte Pandora som hade emulering som mål.

från 2000:
http://www.google.com/patents/US6672963

från 2014
http://appft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HI...

Geeks Gaming

Skulle Nintendo släppa en emulator med klassiska spel till mobil så hade jag lätt köpt de

1
Skriv svar