Musik-Kalender [v.2.0] - #1

Medlem
Musik-Kalender [v.2.0] - #1

Men and gentleladies, Musik-Kalendern är tillbaka i nya version 2.0!

Kort recap: runt jultid 2012 så gjorde jag min egna lilla julkalender här på bloggen där jag varje dag pratade lite kort om soundtracket till ett spel eller en spelserie, med en sammanfattning om varför jag gillade det och några favoritlåtar. Är du nyfiken så kan du gå tillbaka här och läsa igenom alla tidigare "luckor" .

Vad som kommer skilja denna gång från den förra är ett mindre striktare format, detta för att jag ska kunna få mer kreativ frihet och det ska bli roligare för er att läsa igenom.

Så enjoy, I guess! Vill hemsk gärna se kommentarer om ni själv har någon favorit som jag missat eller om ni har något förslag på framtida spel att ta upp, har bara klurat ut ungefär vad jag ska fylla hälften av dagarna med än så länge.

Men nog snackat dags för dagens lucka som är:

Cave Story

Ah, Cave Story, en sådan tidlös klassiker som jag just o pass har spelat. Jag körde igenom detta för några år sedan och gjorde misstaget att ta slutet då man flyger iväg med draken, ni som har kört det vet vad jag menar. Någon dag måste jag ge mig på det en gång till, men tills dess har jag detta fantastiska soundtrack att njuta av, storfavoriten måste vara huvudtemat och särskilt brentalfloss version "with lyrics" . Grr, kan inte höra låten utan att även höra Brents text, damn you and your writing skills!

Soundtracket är någon form av chiptune-aktig musik som jag själv tycker påminner om något man skulle kunna ha hört på Turbografx-16. Soundtracket var även gjort av samma enstaka person som gjort allt annat kring spelet, Daisuke Amaya. Ganska otroligt hur en ensam person kan ha skapat detta helt på egen hand, redan för 10 år sedan, långt innan det fanns gott om verktyg för att skapa och koda grejer hemma vid sin egen dator. My hat goes off to you, herr Amaya.

Favoritlåt:

Favoriten var det tidigare nämnda titelspåret, "Cave Story". Låten summerar som perfekt ungefär vad spelet kommer vara innan du ens har startat det, lite mystiskt, lite gulligt och äventyrligt som bara den!

Missa inte heller Brentalfloss cover med hans egna text, en av mina favoriter av honom.

Andra favoriter:

Om allt går som planerat så kommer jag försöka posta ett nytt inlägg varje morgon fram till julafton, all kritik och förslag uppskattas!

#blogg

Musik-Kalender [v.2.0] - #1

Jag hade något att säga...men jag glömde vad, så jag går igen.

Och du trodde jag var borta för alltid.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Jag hade något att säga...men jag glömde vad, så jag går igen.

Och du trodde jag var borta för alltid.

Måste faktiskt säga att det är kul att se att du fortfarande lever!

udnerbar låt...tack för att du upplyser mig så väl:D


signatur

New life, New hope

Medlem

The curse of monkey island!

1
Skriv svar