PC-fans rasande över Biowares Inquisition-tystnad

Robot
PC-fans rasande över Biowares Inquisition-tystnad

Två veckors tystnad om problem är för mycket, enligt communityt.


Medlem
PC-fans rasande över Biowares Inquisition-tystnad

Jag kan inte säga jag har haft några problem med Inquisition.

Medlem

Vilken tur att jag spelar på Xbox One då

Har hittills haft en i princip felfri upplevelse, och då har jag ändå spelat 250h+
Positivt överraskad också över hur snyggt det faktiskt är på Xboxen.

För mig är det goty utan problem. I simply love it!

Medlem

Ända jag avskyr är att ens party teleporteras till en om man går mer en ~50 meter ifrån dem. Det är helt värdelöst när man tar sig tid att positionera sin archer och mage, och sedan smyger in med sin rouge, bara för att archern och magen sedan teleporteras till rougen, och alla fiender börjar rusha dem....
fruktansvärt frustrerande...

Medlem

Huh, enda som störde mig en del var 30fps låsningen i mellansekvenserna. Blev en väldigt ojämn upplevelse men annars funkade spelet superb för mig.

Medlem

Det är smågrejer. Hoppar man precis innan dialoger så förblir man i luften som en svävande "karatekid trana typ". Ser mkt märkligt ut. Sen är det någon krasch här och där... Gäller att spara med jämna mellanrum. Sist men inte minst... taktik läget är värdelöst.

Frilansare
Skrivet av vaskee:

Det är smågrejer. Hoppar man precis innan dialoger så förblir man i luften som en svävande "karatekid trana typ". Ser mkt märkligt ut. Sen är det någon krasch här och där... Gäller att spara med jämna mellanrum. Sist men inte minst... taktik läget är värdelöst.

Ett filmklipp på det skulle göra vår dag.

Frilansare

Hur upplever ni mus/tangentbord-kontrollen?

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Vilken tur att jag spelar på Xbox One då

Har hittills haft en i princip felfri upplevelse, och då har jag ändå spelat 250h+
Positivt överraskad också över hur snyggt det faktiskt är på Xboxen.

För mig är det goty utan problem. I simply love it!

Det har gått 13 dagar sen spelet släpptes? 250 timmar skulle betyda 19,2 timmar om dan.

Medlem

Angående kontrollerna var det lite man fick vänja sig vid men efter lite fix med keybindings var det inga problem. Tyckte det blev ganska smidigt, antar att det är en smaksak.. vet inte riktigt vad folk klagar på.

Medlem
Skrivet av vaskee:

Sist men inte minst... taktik läget är värdelöst.

spelar med taktik läget typ 95% av alla strider ^^ Tycker inte det är så dåligt när man vant sig vid det, det ända jag saknar är att kunna köa kommandon, då det blir väldigt mkt "micromanagement" just nu.

Medlem

Tycker spelet funkar bra så länge man inte ska köra taktisk kamera. Vill kunna zooma ut mer och i en annan vinkel. Nu är det mer att man zoomar ut och byter man vinkel zoomar den in.

Annars älskar jag stämningen och dialogerna. Mycket bättre än både 1an och 2an.

Fixar de småsakerna kommer det vara 9/10 för mig

PaZ
Medlem

Tekniska problem har jag inte haft några alls, flyter som en dröm på mitt 4 år gamla system med halvdassigt grafikkort, HDD och 6gb ram. Däremot förstår jag inte hur de tänkt att man ska använda kontrollerna. Man ska gå med wasd, och sen när man är nära en fiende så ska man klicka på den med musen och hålla in för att slå. men medan du slår kan du inte röra dig, så om du missbedömt avståndet vevar du i luften i en sekund. Gå närmre, upprepa. Endast specialattacker gör att du automatiskt går fram till fienden och anfaller. Så det är ett måste att spela med takisk kamera i alla strider som innehåller mer än 1-2 fiender i taget. Jag kan ha missuppfattat hur det är tänkt att funka, för så här kan de ju inte tänkt att det ska vara.

(not: jag spelar dual wield rogue)

Medlem
Skrivet av PaZ:

Tekniska problem har jag inte haft några alls, flyter som en dröm på mitt 4 år gamla system med halvdassigt grafikkort, HDD och 6gb ram. Däremot förstår jag inte hur de tänkt att man ska använda kontrollerna. Man ska gå med wasd, och sen när man är nära en fiende så ska man klicka på den med musen och hålla in för att slå. men medan du slår kan du inte röra dig, så om du missbedömt avståndet vevar du i luften i en sekund. Gå närmre, upprepa. Endast specialattacker gör att du automatiskt går fram till fienden och anfaller. Så det är ett måste att spela med takisk kamera i alla strider som innehåller mer än 1-2 fiender i taget. Jag kan ha missuppfattat hur det är tänkt att funka, för så här kan de ju inte tänkt att det ska vara.

(not: jag spelar dual wield rogue)

Vill du att din karaktär automatiskt ska gå fram till fienden vid vanliga attacker också?

Medlem

Nu har man spelat ungefär 16 timmar.

Positivt:
+Frostbite-motorn gör sig utmärkt i detta spel. Miljöerna är riktigt snygga.
+Musiken.
+Stort spel med många uppdrag.
+War-table är ett intressant tillägg som ger spelet det där lite extra.
+Många olika miljöer.

Negativt:
-Kraschar 1-3 ggr under en timmes spelande.
-Buggigt! (Har tagit flera screenshots och filmat alla glitcharna). Några av buggarna som jag råkat ut för:
1) Föll genom marken.
2) Svävade upp i luften.
3) Stridsläget vägrade avaktiveras ibland trots att alla monstren var döda (vilket orsakade att jag inte kunde spara eller resa till andra platser i world-map).
-Stridssystemet är hemskt. Älskade origins stridssystem. Varför "reparera" något som redan fungerade i första spelet?
-Det märks att kontrollerna är anpassade för handkontroll (har redan provat spela med xbox360-dosan och det känns redan bättre). Är besviken på bioware då de lovat att pc-versionen inte kommer påverkas av konsolernas kontroller.
-Ain är under all kritik. Många ggr lyder inte mina medhjälpare, fiender spawnar ibland precis bakom ryggen på en.

För närvarande skulle jag ge spelet 3/5 drakar. När bioware fixat allt ovan så kanske 4 eller tom 4.5/5.

Det värsta jag råkade ut för var när draken hade mindre än 1/4 kvar av sin livmätare och vad händer? Spelet fryser och man kastas tillbaka till desktop. Och ja, de senaste drivrutinerna är installerade och kör med följande system:
r9 290, i5 4570s, 16 gb ram och en snabb ssd. Tempsen på gpu ligger på mellan 50-60 grader. Kör ett välventilerat chassi med högkvalitativt nätagg (cooler master v1000). Det är enbart dragon age I som kraschar. Alla andra spel fungerar utmärkt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Kogster:
Skrivet av BillyJoeBob:

Vilken tur att jag spelar på Xbox One då

Har hittills haft en i princip felfri upplevelse, och då har jag ändå spelat 250h+
Positivt överraskad också över hur snyggt det faktiskt är på Xboxen.

För mig är det goty utan problem. I simply love it!

Det har gått 13 dagar sen spelet släpptes? 250 timmar skulle betyda 19,2 timmar om dan.

Har faktiskt inte tänkt på hur mycket det är. Men det står iaf typ 255 när jag sparar spelet. Så jag kanske har missuppfattat vad det står för?
För 19 timmar om dagen har jag verkligen inte spelat haha. Kanske 5 timmar på en vardag och 10 timmar på en helgdag.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hur upplever ni mus/tangentbord-kontrollen?

Personligen har jag inga proble med den förutom i menyerna. Där är den fruktansvärd. Men det beror inte så mycket på kontrollsättet som att hela menysystemet speciellt inventoryt och Skill-träden är helt värdelösa.

Fö. är motorn fruktansvärt o-optimerad och väldigt ojämn i prestandan rent generellt. Jag kan komma in i ett nytt område och allt flyter på fint medans nästa gång jag kommer till samma område så droppar framraten enormt mycket. Dock brukar den återhämta sig relativt snabbt. Men ändå. Generellt håller sig frameraten stabil iaf.

Jag saknar möjligheten att faktiskt få den där taktiska aspekten av taktik-läget. Som det är nu har man ingen som helst möjlighet att göra taktiskta beslut vad gäller positionering i det taktiska läget eftersom du inte ser någonting av slagfältet. Längre utzoomning och möjlighet att köa iaf. förflyttning och övrig order så skulle det förbättra avsevärt.

Medlem

Jag spelar på pc, men har inte haft några av de problemen som lyftes fram i artikeln. Däremot är det fruktansvärt buggigt på andra håll. Värst av allt var när min karaktär helt random bytte röst från brittisk till amerikansk, 25 timmar in i spelet. Men jag har råkat ut för en massa buggar, stora som små, utöver det. Ett huvuduppdrag gick sönder för att jag tog med mig Dorian, till exempel. Det var också kul. :/

Medlem

Kontrollen med t-bord & mus är fantastiskt usel, verkligen en bedrift att få till något så frustrerande dåligt.

Ryckiga 30 fps mellansekvenser med dålig läppsynk.

Ai:n klarar inte av att hitta ut ur en återvändsgränd och den "taktiska" kameran i strid är nästan oanvändbar.

Men förutom det så är spelet riktigt bra.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv
Skrivet av magma:

-Buggigt! (Har tagit flera screenshots och filmat alla glitcharna).

Precis ALLA?


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Har inte haft några problem alls i värken singelplayer eller multiplayer antar jag har tur. tyker dåk att kontrolerna i multiplayer är värdelösa och taktisg läget är helt värdelöst hur kontrolerna är gjorda där.

Medlem

Nu försvarar jag inte Bioware då jag själv är drabbad av buggar. Men den här arga och krävande attityden hittar man inte i forumen hos Bethesda.

Då är det "Mycket roliga buggar, men det är ju en del av charmen. Något man får förvänta i ett sådant stort spel. 10/10 Communityn löser resten".

Bara en subjektiv observation från min sida.

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:
Skrivet av magma:

-Buggigt! (Har tagit flera screenshots och filmat alla glitcharna).

Precis ALLA?

Haha, jag har ett gäng här.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Nu försvarar jag inte Bioware då jag själv är drabbad av buggar. Men den här arga och krävande attityden hittar man inte i forumen hos Bethesda.

Då är det "Mycket roliga buggar, men det är ju en del av charmen. Något man får förvänta i ett sådant stort spel. 10/10 Communityn löser resten".

Bara en subjektiv observation från min sida.

Tror att skillnaden beror på lite olika saker. Dels finns det ju moddverktyg till alla Bethesdas spel, så communityt kan faktiskt fixa saker. Så är inte fallet i DA:I. Sedan är roliga buggar en sak, medan jobbiga/förstörande buggar är en annan. Det gäller Bethesda också. Ingen skämtade glatt när Skyrim inte fungerade på PS3.

Jag tycker att DA:I har sin beskärda del med roliga buggar också, men jag förstår folk som är lite sura på Bioware.

Medlem

Jag älskar spelet. Jag har inte haft såhär roligt sedan jag spelade Oblivion för första gången. För mig är det ett starkt 5/5 och överlägset GOTY.

Det roliga är att jag inte ens var hypad inför släppet, inte kollat på videos eller trailers. Jag köpte det mest för brist av annat att spela. Och av ren slump så var spelet nästan helt gjord för min smak.

Är ingen RPG-hardcore spelare. Men för mig har DA:I allt jag kan tänka mig vilja ha i ett spel, hoppas på expansioner i framtiden dock.

Jag har inte haft några problem med kontrollerna, bara att vänja sig lite och hålla in högerklick hela tiden. jag började som archer för att underlätta just strider, men det blev alldeles för segt så specca om till dagger-rouge. Mycket roligare även om man ibland får springa ifatt fiender.

Och jag har inte stött på någon bugg sedan start, spelat 50h+
Det enda är att det har kraschat lite då och då. Men det har nog berott på att jag tabbat.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Överdrivet tycker jag. Visst, det kraschar ibland, mellansekvenserna är låsta till 30 fps, so what, det är mellansekvenser. Kan hålla med om att taktikläget är sådär, men minns ärligt talat inte att det var så mycket bättre i Dragon Age 1. Känns mest som folk måste ha något att gnälla på.

Medlem

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Buggar och problem åsido, tycker ni som köpt det om skill-träden, UI:n och framförallt striderna?

Jag har kört DA origins säkert 150 h därför att den nålar allt så jäkla grymt.

Men när jag gav tvåan en ärlig chans (trots all dess kritik) så gillade jag inte alls hur snabba och otatiska striderna var jämfört med origins, och skill-trädet verkade inte alls lika dynamiskt.

DA:I ser ut som en väldigt finpolerad verision av tvåan men jag vågar inte köpa det utifall man blir besviken och att kolla på videor har inte gett mig allt för mycket information.

Medlem

Det ENDA problemet jag har är faktiskt att det hänger sig i menyn ibland när man startar upp det , annars inga problem alls. Förutom då att jag kan irritera mig på den sjukt fula och ondynamiska UIn de har lyckats koka ihop till PC...

Windows 8.1
780 senaste drivers
2500K @ 4,3GhZ

Testpilot
Skrivet av Joakim Bennet:

Hur upplever ni mus/tangentbord-kontrollen?

Det taktiska interfacet är lite som att brottas med en bläckfisk , det slinker undan och man kan inte zooma som man skulle vilja.

Hela biten att kunna sikta på olika kroppsdelar på större fiender verkar trasigt.

Gubbarnas AI är lika dålig som vanligt men just att taktiska kameran är till och med sämre än 2an gör att man orkar inte bry sig till slut , ställer ner svårigheten och koncentrerar sig på allt annat som är roligt i spelet istället.

Skrivet av LordVaakos:

Buggar och problem åsido, tycker ni som köpt det om skill-träden, UI:n och framförallt striderna?

Jag har kört DA origins säkert 150 h därför att den nålar allt så jäkla grymt.

Men när jag gav tvåan en ärlig chans (trots all dess kritik) så gillade jag inte alls hur snabba och otatiska striderna var jämfört med origins, och skill-trädet verkade inte alls lika dynamiskt.

DA:I ser ut som en väldigt finpolerad verision av tvåan men jag vågar inte köpa det utifall man blir besviken och att kolla på videor har inte gett mig allt för mycket information.

Skill-träden är riktigt bra , betydligt bättre än de äldre spelen då man nu inte har en massa sustained skills att hålla reda på.
Striderna däremot är bättre än 2an men inte alls så överblickbara som 1ans betydligt bättre interface som faktiskt var utformat för mus-tangentbord.

Här märks det att handkontroll är det styrdon de satsat 99% av resurserna på .

123
Skriv svar