Xbox one eller Ps4?

Medlem
Xbox one eller Ps4?

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare". Har läst ett par recensioner men alla har varit EXTREMT vinklade. Den ena säger Ps4 > Xbox utan någon grund. Och den andra säger xbox > ps4 utan grund. Vissa säger att ps4 är mer riktad för gamern medan xbox är bra lite overall. Så min fråga; Har ni några erfarenheter med någon av dem? Bra eller dåliga, häv åsikter över mig! Kanske kan det hjälpa mig närmare mitt val.

*Om detta ligger i fel tråd så får admin gärna flytta den.*


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Medlem

Testa kontrollerna till respektive om du kan. Jag har väldigt svårt för PS4-kontrollen. Sen så diggar jag Xbox exklusiva spel oändligt mycket mer, så det kan vara värt att tänka på.

Medlem

Vill du lira med polarna finns det knappast något val om de alla har ps4.
Om det inte spelar någon roll, kolla exklusiva titlar och som åvan nämer, testa vilken kontroll som passar dig bäst. För när du väl bestämt dig så är det den kontrollen som du får dras med

Medlem

Det 73mpl4R skrev är dagens sanning. Visst varierar spelutbudet en del, men en stor andel av alla spel kommer till båda konsolerna eller har någon motsvarighet på konkurrentens konsol . Kontrollen är nog det viktigaste när man köper en konsol. Trivs du inte med handkontrollen så spelar det inte så stor roll hur många bra spel du har.

Sen kan ju naturligtvis dina vänner påverka en del. Om alla du känner spelar på PS4 så kan det bli väldigt ensamt om du har en Xbone.

Medlem
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Vad är bättre? Bättre hårdvara ja, men "bättre" för många handlar om mer än hårdvaran.

Inaktiv
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Xbox One är en bättre maskin i mina ögon. Vi gillar olika

Medlem

xbox är snäppet mer likt pc skulle jag säga. ps är så långt ifrån pc man kommer


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Xbox One är en bättre maskin i mina ögon. Vi gillar olika

Han pratar om ren prestanda. I spel som släpps tills båda maskinerna så brukar PS4 ha en liten fördel.

Skrivet av monsterbenke:

xbox är snäppet mer likt pc skulle jag säga. ps är så långt ifrån ps man kommer

Håller inte med. Tycker ps är så nära ps som man kan komma.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Xbox One är en bättre maskin i mina ögon. Vi gillar olika

Han pratar om ren prestanda. I spel som släpps tills båda maskinerna så brukar PS4 ha en liten fördel.

Skrivet av monsterbenke:

xbox är snäppet mer likt pc skulle jag säga. ps är så långt ifrån ps man kommer

Håller inte med. Tycker ps är så nära ps som man kan komma.

okej barnet besserwisser och ordpolis. lycka till med det, alla älskar såna
typisk stil för nördar utan vänner och liv, som inte har något att förlora då dom ja, har inget.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Xbox One är en bättre maskin i mina ögon. Vi gillar olika

Han pratar om ren prestanda. I spel som släpps tills båda maskinerna så brukar PS4 ha en liten fördel.

Skrivet av monsterbenke:

xbox är snäppet mer likt pc skulle jag säga. ps är så långt ifrån ps man kommer

Håller inte med. Tycker ps är så nära ps som man kan komma.

okej barnet besserwisser och ordpolis. lycka till med det, alla älskar såna
typisk stil för nördar utan vänner och liv, som inte har något att förlora då dom ja, har inget.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

japp för man måste vara besserwisser Eller badass. man kan inte bara vara vettig lr normal. så måste det vara


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

japp för man måste vara besserwisser Eller badass. man kan inte bara vara vettig lr normal. så måste det vara

Jo, för det var ju det han antydde.......


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Xbox One är en bättre maskin i mina ögon. Vi gillar olika

Han pratar om ren prestanda. I spel som släpps tills båda maskinerna så brukar PS4 ha en liten fördel.

Skrivet av monsterbenke:

xbox är snäppet mer likt pc skulle jag säga. ps är så långt ifrån ps man kommer

Håller inte med. Tycker ps är så nära ps som man kan komma.

Fast prestanda är ju som sagt inte allt. Inte väljer jag en konsol pga av prestanda. Finns många aspekter som ska stämma. Har mina vänner denna konsol? Vilka exklusiva spel släpps? Live funktionerna, kontrollen osv.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av monsterbenke:

japp för man måste vara besserwisser Eller badass. man kan inte bara vara vettig lr normal. så måste det vara

Jo, för det var ju det han antydde.......

japp det var det, inte första gången han kör den grejen. han spenderar hela kvällarna (alla kvällar) här och oftast med att rätta folk. det är inget jag antyder utan vad jag vet.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Xbox One är en bättre maskin i mina ögon. Vi gillar olika

Han pratar om ren prestanda. I spel som släpps tills båda maskinerna så brukar PS4 ha en liten fördel.

Skrivet av monsterbenke:

xbox är snäppet mer likt pc skulle jag säga. ps är så långt ifrån ps man kommer

Håller inte med. Tycker ps är så nära ps som man kan komma.

Fast prestanda är ju som sagt inte allt. Inte väljer jag en konsol pga av prestanda. Finns många aspekter som ska stämma. Har mina vänner denna konsol? Vilka exklusiva spel släpps? Live funktionerna, kontrollen osv.

Nej du har helt rätt att prestanda inte är allt. Men det är det enda man kan mäta i "hårda siffror" och för rätt många här på FZ är prestanda just allt.
Annars skulle det inte finnas så många som vid varje jämförelse mellan konsol och PC börjar prata om hur mycket bättre PC är oavsett om dom sitter på en brödrost eller monsterdator.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tycker du ska fundera på om du kommer spela ensam eller med kompisar och i så fall vilka och hur. Hemma i soffan eller över nätet eller både och?

Om du nu planerar att spela med kompisar online så är det ju bra att ha samma maskin som de har. annars blir det svårt att spela ihop. Tänker du bara lira lokalt på samma skärm eller helt ensam så kvittar det.

Tipset om att känna på kontrollerna är bra. Många gillar inte den eller den andra. Personligen gillar jag inte Xbox-kontrollen då den känns stor och klumpig och att styrspakarna inte sitter symmetriskt. Medans andra avskyr PS-kontrollen för att den är liten osv.

Det kan vara värt att kika på vilka titlar som är exklusiva också, som nämnts ovan. Till exempel köpte jag en PS3 enbart för att MAG var exklusivt för just den. Ångrade mig inte en sekund då jag älskade spelet. Kanske finns det en sådan titel där ute för dig med?

Om inget av dessa tre saker påverkar vad du vill köpa. Om du ska lira ensam, inte är intresserad av något exklusivt spel eller inte har något preferens när det gäller kontroller och tillbehör. Då har PS4 lite mer krut i prestandan om det känns superviktigt. Men det är på den nivån att de saker jag nämnt ovan fortfarande är viktigare tycker jag själv. Så om nu inga av dessa saker väger tungt för dig så kvittar det vilken konsol du köper.

Youtube-proffs

Hade Xbox360 i många år. Hade flertal stycken till och med, för de var så bra. Self destruction efter 1 år så jag fick betala en helt sprillans ny.

För denna generation så valde jag PS4 för jag kände att den skulle ge lite bättre prestanda, samt att en bild i bild som också är i bild medans jag spelar och kollar på Hockey och Per Moberg när han lagar mat samtidigt, var inget för mig. Även om konceptet är trevligt så har Xbox lanserat denna mer som ett stort mediacenter än spelmaskin. Är den totala känslan såklart.

Hur den presterar kan jag inte säga så mycket, dom vänner som har Xbox One spelar knappt, och de andra har PS4. Mina rediga gaming-vänner köper PS4, medans mina andra vänner köper Xbox One. Det är min högst personliga åsikt och det är sanningen i min värld. Oavsett vad någon annan säger.

Sedan vet jag inte riktigt vilka exklusive spel som kommer till Xbox One förutom Forza 5. Gears of Wars möjligen bland annat. Får googla på det, men än så länge så har PS4 gett mig mer innehåll och kärlek än vad Xbox någonsin kunde på sin tid.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Vad är bättre? Bättre hårdvara ja, men "bättre" för många handlar om mer än hårdvaran.

Sluta nu. XBONE är sämre på allt som har med spel att göra, men man kan ha tillräckligt roligt med den ändå såklart.

Skrivet av monsterbenke:

okej barnet besserwisser och ordpolis. lycka till med det, alla älskar såna
typisk stil för nördar utan vänner och liv, som inte har något att förlora då dom ja, har inget.

För du håller ju en bättre nivå ser jag. Jämfört med någon som bara ville vara lite rolig.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Jocce:

Tjena! Jag har suttit länge och funderat på att köpa ett Xbox one, men är också lite inne på att köpa Ps4. De flesta av mina polare kör Ps4 för att det "är lite coolare".

Coolare vet jag inte. Det är en konsol liksom. Vad som däremot är sanning är att PS4an är en bättre maskin. Inte ens den värsta sortens fanbois kan argumentera med hårda siffror.

Vad är bättre? Bättre hårdvara ja, men "bättre" för många handlar om mer än hårdvaran.

Sluta nu. XBONE är sämre på allt som har med spel att göra, men man kan ha tillräckligt roligt med den ändå såklart.

Lugn i stormen! Är det något jag har missat, är det någon väsentlig skillnad (förutom prestanda) mot hur du spelar på en PS4 jämför med en Xbox One, och hur är Xbox One sämre på det?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Paddington:

Sluta nu. XBONE är sämre på allt som har med spel att göra, men man kan ha tillräckligt roligt med den ändå såklart.

Lugn i stormen! Är det något jag har missat, är det någon väsentlig skillnad (förutom prestanda) mot hur du spelar på en PS4 jämför med en Xbox One, och hur är Xbox One sämre på det?

Prestanda avser jag alltså. Som sätter gränser för spelupplevelsen på olika sätt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Paddington:

Sluta nu. XBONE är sämre på allt som har med spel att göra, men man kan ha tillräckligt roligt med den ändå såklart.

Lugn i stormen! Är det något jag har missat, är det någon väsentlig skillnad (förutom prestanda) mot hur du spelar på en PS4 jämför med en Xbox One, och hur är Xbox One sämre på det?

Prestanda avser jag alltså. Som sätter gränser för spelupplevelsen på olika sätt.

Yes, det är jag med på. Vi får se hur DX12 påverkar saken!

Medlem
Skrivet av Polish:

Hade Xbox360 i många år. Hade flertal stycken till och med, för de var så bra. Self destruction efter 1 år så jag fick betala en helt sprillans ny.

För denna generation så valde jag PS4 för jag kände att den skulle ge lite bättre prestanda, samt att en bild i bild som också är i bild medans jag spelar och kollar på Hockey och Per Moberg när han lagar mat samtidigt, var inget för mig. Även om konceptet är trevligt så har Xbox lanserat denna mer som ett stort mediacenter än spelmaskin. Är den totala känslan såklart.

Hur den presterar kan jag inte säga så mycket, dom vänner som har Xbox One spelar knappt, och de andra har PS4. Mina rediga gaming-vänner köper PS4, medans mina andra vänner köper Xbox One. Det är min högst personliga åsikt och det är sanningen i min värld. Oavsett vad någon annan säger.

Sedan vet jag inte riktigt vilka exklusive spel som kommer till Xbox One förutom Forza 5. Gears of Wars möjligen bland annat. Får googla på det, men än så länge så har PS4 gett mig mer innehåll och kärlek än vad Xbox någonsin kunde på sin tid.

Kostade ju runt 30% av konsolens köppris att reparera den, fanns ingen anledning att köpa ny. Det sagt tänker jag också skaffa PS4


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Testa kontrollerna till respektive om du kan. Jag har väldigt svårt för PS4-kontrollen. Sen så diggar jag Xbox exklusiva spel oändligt mycket mer, så det kan vara värt att tänka på.

Ovan post summerade min åsikt ganska bra. Jag har alltid föredragit stilen på spel till Xboxen. Den enda väldigt bra exklusiva PS titel jag spelat har varit The Last of Us, som var skadat bra.

Det handlar precis som ovan post om vilken kontroll du gillar bäst, samt vilka exklusiva spel du gillar bäst. Annars är det strunt samma i slutändan.

En stor skillnad är också att Xbox Gold får du gratisspel på varje månad. Så länge du laddar ner dem, så är de dina för alltid, även om du sluta prenumerera på Gold. Playstations tjänst har (hittills) bättre spel, men när du slutar prenumerera så förlorar du även tillgång till gratisspelen.

Same same, but different.


signatur

I drank what?

Medlem

Hade lagt pengarna på en SpelStation 4 i dagsläget.
Verkar finnas mycket barnsjukdomar med Krysslåda Ett samt att MikroMjuk inte riktigt verkar veta vilket ben de skall stå på med sin maskin.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Hade lagt pengarna på en SpelStation 4 i dagsläget.
Verkar finnas mycket barnsjukdomar med Krysslåda Ett samt att MikroMjuk inte riktigt verkar veta vilket ben de skall stå på med sin maskin.

Vilka barnsjukdomar då? Har aldrig haft problem med min iaf, och inte hört talas om att det skulle finnas några?


signatur

I drank what?

Medlem

Jag är nyfiken på ifall patiens skulle se och vara mycket bättre på PS4 gentemot Xbox One.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av SunShine:

Hade lagt pengarna på en SpelStation 4 i dagsläget.
Verkar finnas mycket barnsjukdomar med Krysslåda Ett samt att MikroMjuk inte riktigt verkar veta vilket ben de skall stå på med sin maskin.

Vilka barnsjukdomar då? Har aldrig haft problem med min iaf, och inte hört talas om att det skulle finnas några?

Det jag läst från Krysslåda Ett ägare själva är att den verkar ha svårt att hålla frameraten igång i spel. Detta skall dock ha blivit lite bättre med den nya som släppts utan kinecten med.
Men nu äger jag ingen maskin själv och har kunnat verifiera vad andra skriver, det kanske blivit bättre på den här punkten om man skaffar den utan kinecten.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Menar du att frameraten i spel hoppar upp och ner? Har de släppt två olika Xbox One?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

de har släppt en med kinect, den första som kom då pyttemjuk påstod att kinect var en integrerad del av maskinen och inte gick att separera och nu för ett tag sedan kom det en utan kinect iaf.
Och något sänkt pris.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar