Se första bilden från grafikmotorn Dawn Engine

Robot
Testpilot
Se första bilden från grafikmotorn Dawn Engine

Det är ju inte Dawn engine utan Glacier 2 som redan sagts. Skall man påstå att man tillverkat en spelmotor då ska man gjort den från grunden.

Men kanske är så att de kallar sina utvecklingsverktyg i Glacier 2 för Dawn Engine ?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det är ju inte Dawn engine utan Glacier 2 som redan sagts. Skall man påstå att man tillverkat en spelmotor då ska man gjort den från grunden.

Men kanske är så att de kallar sina utvecklingsverktyg i Glacier 2 för Dawn Engine ?

Det är ju inte samma då det är "en kraftigt modifierad version"

Medlem
Skrivet av Rakoon:
Skrivet av Harakiri:

Det är ju inte Dawn engine utan Glacier 2 som redan sagts. Skall man påstå att man tillverkat en spelmotor då ska man gjort den från grunden.

Men kanske är så att de kallar sina utvecklingsverktyg i Glacier 2 för Dawn Engine ?

Det är ju inte samma då det är "en kraftigt modifierad version"

Det är ju som att säga att CoD inte körs på ID tech 3

k3m
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det är ju inte Dawn engine utan Glacier 2 som redan sagts. Skall man påstå att man tillverkat en spelmotor då ska man gjort den från grunden.

Men kanske är så att de kallar sina utvecklingsverktyg i Glacier 2 för Dawn Engine ?

Har de sagt tillverkat? Sedan så är det inte så svart och vitt som du får det att låta. Är något kraftigt modifierat, så kan det vara tal om en ny produkt.

Medlem

Att promota en spelmotor med en stillbild är ungefär som att promota en fotomodell iklädd burka.

Testpilot
Skrivet av Rakoon:

Det är ju inte samma då det är "en kraftigt modifierad version"

Kraftigt modifierad eller inte , grunden är densamma. Lite som olika distros av Linux, fortfarande linux i grunden om än kraftigt modifierad.

Skrivet av k3m:

Har de sagt tillverkat? Sedan så är det inte så svart och vitt som du får det att låta. Är något kraftigt modifierat, så kan det vara tal om en ny produkt.

Nej de har sagt en "ny spelmotor" , ny för mig innebär att man bygger från grunden och inte på en annan spelmotor.

Skrivet av telison:

Att promota en spelmotor med en stillbild är ungefär som att promota en fotomodell iklädd burka.

Precis. Det säger inte så mycket.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

k3m
Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Rakoon:

Det är ju inte samma då det är "en kraftigt modifierad version"

Kraftigt modifierad eller inte , grunden är densamma. Lite som olika distros av Linux, fortfarande linux i grunden om än kraftigt modifierad.

Skrivet av k3m:

Har de sagt tillverkat? Sedan så är det inte så svart och vitt som du får det att låta. Är något kraftigt modifierat, så kan det vara tal om en ny produkt.

Nej de har sagt en "ny spelmotor" , ny för mig innebär att man bygger från grunden och inte på en annan spelmotor.

Linux är ett dåligt exempel. För att de olika distributionerna använder samma kärna. De flesta distarna ser väldigt olika ut, ja. Men med gemensam kärna så är de knappast kraftigt modifierade. Och många Linux distar kan man göra om till en annan distribution.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det är ju inte Dawn engine utan Glacier 2 som redan sagts. Skall man påstå att man tillverkat en spelmotor då ska man gjort den från grunden.
Kraftigt modifierad eller inte , grunden är densamma. Lite som olika distros av Linux, fortfarande linux i grunden om än kraftigt modifierad.

Valve har inte tillverkat sina Source motorer, utan snarare John Carmack med det resonemanget.
Portal 2, Titanfall och DOTA 2 med mera använder alltså Quake engine..

Skämt åsido, jag förstår faktiskt vad du menar, och du har en poäng.. men efter en viss mängd av moddande så måste man fortfarande benämna det som en "ny" motor, då det nästa inte finns något kvar från ursprungliga koden.

Testpilot
Skrivet av k3m:

Linux är ett dåligt exempel. För att de olika distributionerna använder samma kärna. De flesta distarna ser väldigt olika ut, ja. Men med gemensam kärna så är de knappast kraftigt modifierade. Och många Linux distar kan man göra om till en annan distribution.

Jo men det är ju det jag menar , kärnan i detta fall är ju Glacier 2 motorn.

Skrivet av Sviskon:

Valve har inte tillverkat sina Source motorer, utan snarare John Carmack med det resonemanget.
Portal 2, Titanfall och DOTA 2 med mera använder alltså Quake engine..

Skämt åsido, jag förstår faktiskt vad du menar, och du har en poäng.. men efter en viss mängd av moddande så måste man fortfarande benämna det som en "ny" motor, då det nästa inte finns något kvar från ursprungliga koden.

Då den ursprungliga koden inte finns kvar så är det ju en ny motor anser jag.
Man kan ju även plocka valda delar och koda det med ny kod och utöka med helt egna delar och jag kan förstå om man även kallar det en ny motor.
Men som jag förstår av topic har de ju bara byggt saker ovanpå Glaicer 2 motorn och sen kallar det "ny" motor vilket jag tycker är vilseledande.

Medlem

Hmm, vad är det jag får upp för bilder när jag bläddrar vidare till nästa bild? Förstår inte riktigt var jag hamnar... Fick upp en tweet med mordhot mot Gabe Newell?

Medlem

ugh undrar om gold-filtret är obligatoriskt i motorn eftersom ja inte fattar varför man skulle vilja promota något med en så gräslig effekt :S

Sen är ja lite nyfiken på om den här motorn kommer användas även till Tomb Raider och Hitman eller om det bara är för Deus Ex, för känns som båda dom spelen skulle behöva en ordentligt uppdaterad motor för sina nästkommande spel!

Medlem

Härligt också att de visar upp den via en stillbild, men inte använder DSR/kantutjämning eller aniostropisk filtrering (kolla skylten till höger)!

Seriöst, officiella screenshots tagna utan kantutjämning är bortom korkat.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Härligt också att de visar upp den via en stillbild, men inte använder DSR/kantutjämning eller aniostropisk filtrering (kolla skylten till höger)!

Seriöst, officiella screenshots tagna utan kantutjämning är bortom korkat.

Umm nog fan är det AA i bilden, eventuella artefakter är nog snarare jpeg formatets/Fz:as bilddatabas fel eftersom den e söndermanglad som fan med jpegblur.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av starboy83:

Hmm, vad är det jag får upp för bilder när jag bläddrar vidare till nästa bild? Förstår inte riktigt var jag hamnar... Fick upp en tweet med mordhot mot Gabe Newell?

Så internett fungerar, visste inte alla om detta? Tror bilden därefter var på technohitler.

Hursomhelst, vill du förstora din pe...

Medlem
Skrivet av telison:

Att promota en spelmotor med en stillbild är ungefär som att promota en fotomodell iklädd burka.

Sssopot on.

1
Skriv svar