Skaparen av Dayz lämnar Bohemia

Robot
Skaparen av Dayz lämnar Bohemia

Dean Hall tackar för sig och låter Arma-skaparna färdigställa zombiesimulatorn.

#arma-2, #bohemia-interactive


Medlem
Skaparen av Dayz lämnar Bohemia

Blir DayZ någonsin klart?

Medlem

Bra att han insåg att det är lika bra att lämna ett sjunkande skepp!
Hans vision var bra men att använda denna motor dom använder måste kännas riktigt sorgfullt.

Fattas bara att Bohemia sätter stopp för utvecklingen nu

Medlem

Nu är det slut på det roliga.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

" Köp DayZ det är gryyyymt"
" Nej "
" Men kom igen, det är ju early access, vi kan spela nu och sen när det blir klart kommer det vara ännu bättre"
" Okay då "

Och där kommer jag aldrig få valuta för de pengarna. Kommer aldrig mer lyssna på min polare.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Skrivet av MiLeS:

" Köp DayZ det är gryyyymt"
" Nej "
" Men kom igen, det är ju early access, vi kan spela nu och sen när det blir klart kommer det vara ännu bättre"
" Okay då "

Och där kommer jag aldrig få valuta för de pengarna. Kommer aldrig mer lyssna på min polare.

Jag hamnade i exakt samma sits, och jag lyckades vägra. De slutade spela själva en vecka senare.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

eld
Medlem

Gud nä, det har ju inte uppdaterats på minst en vecka, bara att ge upp!

Medlem

Bohemia har aldrig verkat särskilt intresserade av att utveckla DayZ men det drog in så mycket pengar att det var vansinne att inte satsa på det.

Nu när Rocket har brutit sitt löfte att stanna tills utvecklingen är klar tror jag att det är dött lopp för DayZ men å andra sidan har ARMA fått en större marknad tack vare honom.

Jag tycker dock att jag redan har fått valuta för den lilla summa jag betalade för spelet.

Medlem

Risken med early access är att hypen dör ut innan den fullständiga versionen kommer ut. Måste vara frustrerande för utvecklare att sitta och kämpa med ett spel som man känner att intresset kanske har svalnat för och att man inte kommer att få in så mycket mer pengar för sitt arbete än man redan fått genom att sälja pre-alpha versioner.

Medlem

Har nog runt 140 timmar i spelet. Men knappt spelat sista 8+ månader eller så, tycker det blir sämre och sämre för varje patch som släpps... Istället för att fokusera på det som är viktigt slösas deras tid på andra saker.

Då är Breaking Point bra mycket roligare för tillfället. Mer fokus på PVP mindre på överlevnad och där rör det sig frammåt snabbt.

Medlem

Spelar det någon roll? Hans del i projektet är väl klar iaf, inte som att han sitter och kodar eller gör assets.

Medlem
Skrivet av NilsDacke:

Risken med early access är att hypen dör ut innan den fullständiga versionen kommer ut. Måste vara frustrerande för utvecklare att sitta och kämpa med ett spel som man känner att intresset kanske har svalnat för och att man inte kommer att få in så mycket mer pengar för sitt arbete än man redan fått genom att sälja pre-alpha versioner.

Inte nödvändigtvis något negativt. Jag tror själv att spelen blir bättre utan hype, då minskar pressen att släppa något för att lugna publiken. Om bohemia fullföljer spelet och det dyker upp färdigt om något år när jag har glömt bort det så blir jag glatt överraskad.

Geeks Gaming

*Called it*
Sorry men DayZ var aldrig ämnat att lämna early access... Real Virtuality motorn har alltid och kommer alltid va något av de mest buggade som finns. Går helt enkelt inte att göra färdiga spel till de.

Early Access hit och dit. När spelet väl släppts kommer bara kärngruppen spela.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

*Called it*
Sorry men DayZ var aldrig ämnat att lämna early access... Real Virtuality motorn har alltid och kommer alltid va något av de mest buggade som finns. Går helt enkelt inte att göra färdiga spel till de.

Förstår inte riktigt vad du snackar om. Vet du? Dean Hall har ju alltid sagt att han kommer lämna Bohemia innan årets slut, innan spelet är färdigt, det har ju alltid varit väl känt. Spelet är i goda händer och de har 1.5 års utvecklingstid kvar innan spelet är färdigt. Spelmotorn uppgraderas ständigt och alla indikationer pekar på att alla bitar kommer falla på plats.

"Called it", javisst...

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:
Skrivet av Jinxswe:

*Called it*
Sorry men DayZ var aldrig ämnat att lämna early access... Real Virtuality motorn har alltid och kommer alltid va något av de mest buggade som finns. Går helt enkelt inte att göra färdiga spel till de.

Förstår inte riktigt vad du snackar om. Vet du? Dean Hall har ju alltid sagt att han kommer lämna Bohemia innan årets slut, innan spelet är färdigt, det har ju alltid varit väl känt. Spelet är i goda händer och de har 1.5 års utvecklingstid kvar innan spelet är färdigt. Spelmotorn uppgraderas ständigt och alla indikationer pekar på att alla bitar kommer falla på plats.

"Called it", javisst...

Kan tillägga att spelet flyter på rätt bra just nu också.

Medlem

Oväntat att kommentarerna fylls av gnäll när det gäller DayZ. Jag gillar att de som alltid är först med att skriva är de som inte spelar längre. Sen är jag enormt fascinerad av all insider-information om försäljning och produktionen som ni sitter på.


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Medlem
Skrivet av Wattem:

Förstår ju att en del är sura för det tagit så långt tid, MEN det står klart och tydligt på steam. "WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME "

Sen så måste jag ändå säja att jag har haft sjukt kul i både DayzSA och i modden. Sen går det inte riktigt att jämföra dom två, för medans modden har det mesta klart så är det inte den vägen som som SA vill gå. Utan dom man märker att de vill göra en riktig zombieapokalyps simulator kolla bara hur mycket andra saker dom lagt till som INTE modden har.

Helt annat system för hunger/törst osv
Väder och vind ( ta skydd när det regnar te.x )
Sjukdomar av alla de slag
Lagt till mycket fler sätt att skada sig på bryta armar, ben tar längre tid att läka.
har byggt om större delen av arma motorn så de mer fysiska delarna fungerar som att slänga saker, ragdoll effekt.
Gjort om ALLA vapen, ljud, hur de ser ut, ladd animationer, tillbehör till vapnen, sikten, lampor.
Ett närstrids system som funkar hyfsat.
Nytt inventory system och massor olika klädes plagg som också ger olika saker, värme, skydd mot kulor.
Öppnat upp nästan alla byggnader som finns även lagt till nya och en del nya städer.
Ett bättre system för att hitta saker, måste leta igenom rummen mera kolla under sängar te.x

Saker är ju precis det, dom vill inte släppa bilarna som redan finns eller vapen som redan är i original arma, utan göra allting helt nytt mer flera detaljer till allting.

Köpte mitt exemplar precis när det släptes och kan lätt säja att de har gjort stora framsteg även om det är långt kvar.

Det jag skulle vilja att dom fokuserade på i nuläget är:

1. Zombierna de kan fortfarande gå genom väggar och är alldeles för buggiga, liksom det ska ju vara en kamp att möta en, och kännas tillfredsställande att lyckas ha ihjäl dom men som det är nu så är det verkligen inte det.

2. Fordon behövs verkligen , och skönt att det börjar komma in i spelet nu.

3. basbyggnation kunna ha nån kista eller liknande att lägga saker i , bygga för fönster, och låsa dörrar, så att man faktiskt kan spela på en server en längre tid utan att bara springa runt med massa saker på sig tills man dör.

4. optimeringen till spelet måste bli bättre, jag har en väldigt bra dator men har i te.x de större städerna bara runt 20 fps.

och fattar verkligen inte varför dom mitt i alltid ska porta spelet till Playstation 4 känns enligt mig bara dumt när det är så mycket kvar.

quotar mig själv från ett tidigare inlägg

Medlem
Skrivet av Glaran:

Oväntat att kommentarerna fylls av gnäll när det gäller DayZ. Jag gillar att de som alltid är först med att skriva är de som inte spelar längre. Sen är jag enormt fascinerad av all insider-information om försäljning och produktionen som ni sitter på.

Tycker det verkar mer som folk "gnäller" på att Dean "kommeralltidminnassomdendärsnubbensomintekundeslutförasittarbete"Hall. Visst att Bohemia har projektet hos sig nu men att inte avsluta sitt arbete för att det var jobbigt kommer att följa han. Buhu, det tar tid. Det gör det i alla yrken. Får man chansen och göra nåt stort tar man fan den. Lite Phil Fish varning på Hall imo.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Glaran:

Oväntat att kommentarerna fylls av gnäll när det gäller DayZ. Jag gillar att de som alltid är först med att skriva är de som inte spelar längre. Sen är jag enormt fascinerad av all insider-information om försäljning och produktionen som ni sitter på.

Tycker det verkar mer som folk "gnäller" på att Dean "kommeralltidminnassomdendärsnubbensomintekundeslutförasittarbete"Hall. Visst att Bohemia har projektet hos sig nu men att inte avsluta sitt arbete för att det var jobbigt kommer att följa han. Buhu, det tar tid. Det gör det i alla yrken. Får man chansen och göra nåt stort tar man fan den. Lite Phil Fish varning på Hall imo.

Som folk sagt tidigare så har han vart öppen med att han kommer att lämna och varför. Han är mer av en ledare, visionär än en kodare. Så han sa att han skulle lämna vid beta/årsskiftet för att då anser han att han är mer i vägen än gör nytta.
Dean klagade även själv på arma motorn och sa att hans ultimata överlevnads spel inte går att göra på den. Så det är väll det spelet han ska iväg och göra nu.

Hela Dayz SA utvekling går att följa väldigt bra på reddit då utveklarna ofta är där och förklarar allt som händer bakom kulisserna.

Medlem

kommer aldrig bli klart, lär komma ett kickstarter projekt med "utvecklarna från dayz" skapar ett helt "nytt" survival ..... spel, early access 35 euro ! Köp nu!!! obs alpha, fuck you ni som klagar -.-"

Medlem
Skrivet av Wattem:
Skrivet av Wattem:

Förstår ju att en del är sura för det tagit så långt tid, MEN det står klart och tydligt på steam. "WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME "

Sen så måste jag ändå säja att jag har haft sjukt kul i både DayzSA och i modden. Sen går det inte riktigt att jämföra dom två, för medans modden har det mesta klart så är det inte den vägen som som SA vill gå. Utan dom man märker att de vill göra en riktig zombieapokalyps simulator kolla bara hur mycket andra saker dom lagt till som INTE modden har.

Helt annat system för hunger/törst osv
Väder och vind ( ta skydd när det regnar te.x )
Sjukdomar av alla de slag
Lagt till mycket fler sätt att skada sig på bryta armar, ben tar längre tid att läka.
har byggt om större delen av arma motorn så de mer fysiska delarna fungerar som att slänga saker, ragdoll effekt.
Gjort om ALLA vapen, ljud, hur de ser ut, ladd animationer, tillbehör till vapnen, sikten, lampor.
Ett närstrids system som funkar hyfsat.
Nytt inventory system och massor olika klädes plagg som också ger olika saker, värme, skydd mot kulor.
Öppnat upp nästan alla byggnader som finns även lagt till nya och en del nya städer.
Ett bättre system för att hitta saker, måste leta igenom rummen mera kolla under sängar te.x

Saker är ju precis det, dom vill inte släppa bilarna som redan finns eller vapen som redan är i original arma, utan göra allting helt nytt mer flera detaljer till allting.

Köpte mitt exemplar precis när det släptes och kan lätt säja att de har gjort stora framsteg även om det är långt kvar.

Det jag skulle vilja att dom fokuserade på i nuläget är:

1. Zombierna de kan fortfarande gå genom väggar och är alldeles för buggiga, liksom det ska ju vara en kamp att möta en, och kännas tillfredsställande att lyckas ha ihjäl dom men som det är nu så är det verkligen inte det.

2. Fordon behövs verkligen , och skönt att det börjar komma in i spelet nu.

3. basbyggnation kunna ha nån kista eller liknande att lägga saker i , bygga för fönster, och låsa dörrar, så att man faktiskt kan spela på en server en längre tid utan att bara springa runt med massa saker på sig tills man dör.

4. optimeringen till spelet måste bli bättre, jag har en väldigt bra dator men har i te.x de större städerna bara runt 20 fps.

och fattar verkligen inte varför dom mitt i alltid ska porta spelet till Playstation 4 känns enligt mig bara dumt när det är så mycket kvar.

quotar mig själv från ett tidigare inlägg

kan inte använda den ursäkten i två år till... kolla på dead linger! kommer nytt skit och ständig förbättring hela tiden, och dom är typ 1/10 av dayz teamet. Där kan vi tala om ursäkt som early access, knappast nämnvärt om dayz längre.... Att Dean också går ut och pekar fingret till dom som kritiserar spelet är ännu värre, Lovar att alla som försvarar detta spel skulle kasta skit som f'n om det var EA som var utvecklarna =P

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Wattem:
Skrivet av Wattem:

Förstår ju att en del är sura för det tagit så långt tid, MEN det står klart och tydligt på steam. "WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME "

Sen så måste jag ändå säja att jag har haft sjukt kul i både DayzSA och i modden. Sen går det inte riktigt att jämföra dom två, för medans modden har det mesta klart så är det inte den vägen som som SA vill gå. Utan dom man märker att de vill göra en riktig zombieapokalyps simulator kolla bara hur mycket andra saker dom lagt till som INTE modden har.

Helt annat system för hunger/törst osv
Väder och vind ( ta skydd när det regnar te.x )
Sjukdomar av alla de slag
Lagt till mycket fler sätt att skada sig på bryta armar, ben tar längre tid att läka.
har byggt om större delen av arma motorn så de mer fysiska delarna fungerar som att slänga saker, ragdoll effekt.
Gjort om ALLA vapen, ljud, hur de ser ut, ladd animationer, tillbehör till vapnen, sikten, lampor.
Ett närstrids system som funkar hyfsat.
Nytt inventory system och massor olika klädes plagg som också ger olika saker, värme, skydd mot kulor.
Öppnat upp nästan alla byggnader som finns även lagt till nya och en del nya städer.
Ett bättre system för att hitta saker, måste leta igenom rummen mera kolla under sängar te.x

Saker är ju precis det, dom vill inte släppa bilarna som redan finns eller vapen som redan är i original arma, utan göra allting helt nytt mer flera detaljer till allting.

Köpte mitt exemplar precis när det släptes och kan lätt säja att de har gjort stora framsteg även om det är långt kvar.

Det jag skulle vilja att dom fokuserade på i nuläget är:

1. Zombierna de kan fortfarande gå genom väggar och är alldeles för buggiga, liksom det ska ju vara en kamp att möta en, och kännas tillfredsställande att lyckas ha ihjäl dom men som det är nu så är det verkligen inte det.

2. Fordon behövs verkligen , och skönt att det börjar komma in i spelet nu.

3. basbyggnation kunna ha nån kista eller liknande att lägga saker i , bygga för fönster, och låsa dörrar, så att man faktiskt kan spela på en server en längre tid utan att bara springa runt med massa saker på sig tills man dör.

4. optimeringen till spelet måste bli bättre, jag har en väldigt bra dator men har i te.x de större städerna bara runt 20 fps.

och fattar verkligen inte varför dom mitt i alltid ska porta spelet till Playstation 4 känns enligt mig bara dumt när det är så mycket kvar.

quotar mig själv från ett tidigare inlägg

kan inte använda den ursäkten i två år till... kolla på dead linger! kommer nytt skit och ständig förbättring hela tiden, och dom är typ 1/10 av dayz teamet. Där kan vi tala om ursäkt som early access, knappast nämnvärt om dayz längre.... Att Dean också går ut och pekar fingret till dom som kritiserar spelet är ännu värre, Lovar att alla som försvarar detta spel skulle kasta skit som f'n om det var EA som var utvecklarna =P

Om det skulle vara så som det är nu i två år till så är det ju en annan femma, men rätt säker på att det inte kommer vara så. Nu när dom nästan är klara med hela grunden till spelet och fordon, bas delarna börjat läggas till så är jag ganska hoppfull till att de kommer lyckas. Har lagt 70 timmar på SA så dom 170 Kr jag la på spelet är iallafall för min del väl värda.

Medlem
Skrivet av MiLeS:

" Köp DayZ det är gryyyymt"
" Nej "
" Men kom igen, det är ju early access, vi kan spela nu och sen när det blir klart kommer det vara ännu bättre"
" Okay då "

Och där kommer jag aldrig få valuta för de pengarna. Kommer aldrig mer lyssna på min polare.

Dean Hall sade ju t.o.m. rakt ut att han inte rekommenderade folk att köpa spelet i Early Access såvida man inte hade som för avsikt att leta buggar och problem.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Har nog runt 140 timmar i spelet. Men knappt spelat sista 8+ månader eller så, tycker det blir sämre och sämre för varje patch som släpps... Istället för att fokusera på det som är viktigt slösas deras tid på andra saker.

Då är Breaking Point bra mycket roligare för tillfället. Mer fokus på PVP mindre på överlevnad och där rör det sig frammåt snabbt.

Fast PVP är ju det tråkiga med Dayz, exakt alla
försöker döda en så fort de ser en. Svintråkigt.

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av MiLeS:

" Köp DayZ det är gryyyymt"
" Nej "
" Men kom igen, det är ju early access, vi kan spela nu och sen när det blir klart kommer det vara ännu bättre"
" Okay då "

Och där kommer jag aldrig få valuta för de pengarna. Kommer aldrig mer lyssna på min polare.

Jag hamnade i exakt samma sits, och jag lyckades vägra. De slutade spela själva en vecka senare.

Det är därför man ALDRIG ska försöka "spela med polarna". Det är lönlöst.

Medlem

Dean "kan inte slutföra någonting" Hall kommer aldrig att kunna driva en framgångsrik spelstudio.

- Måste bli klar till jul (2012)... ooooh titta en bergstopp!

Medlem

Det är intressant att personer som Dean Hall och Markus Persson höjs upp till skyarna efter att ha lyckats skapa en fluga en gång. Personligen tror jag inte att någon av de två kommer skapa något spel igen som ens blir någorlunda framgångsrikt.

eld
Medlem
Skrivet av henkka:

Dean "kan inte slutföra någonting" Hall kommer aldrig att kunna driva en framgångsrik spelstudio.

- Måste bli klar till jul (2012)... ooooh titta en bergstopp!

Klassiska dilemmat med den otröstliga konsumenten, alla spelutvecklare ses som helt värdelösa av minst en person.

DayZ är en succe som fortfarande är högt upp på listan av spelade spel på steam. Även fortfarande i utveckling och har en planlagd release.

Dean Hall kan göra spel och kommer klara sig bra, folk kommer även fortsätta hata honom med passion, andra kommer spela hans spel.

Fast varför välja vara trevlig när man kan arsla runt sig på internet.

Medlem

Jag tycker att det är bra att dean hall lämnar projektet.
Han är oförtjänt av sin "guru" status, känns som han mer var ute efter att göra någon jävla "camper simulator" där man ska joxa runt i skogen och fiska.

Breaking point är en mer sann efterföljare av dayz modden, mycket roligare spel än så länge.

Blir väl mer intressant när produkten är färdig.

12
Skriv svar