Ändra politiken?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Ändra politiken?

Läste Peter Erikssons krönika Minoritetsstyre är odemokratiskt och jag håller med om en hel del.

Jag tycker att odemokratiskt att man ska få styra ett land om man är i minoritet. Jag att det är mer odemokratiskt att politiker försök ändra lagar så att det ska bli lättare styra i minoritet vilket betyder att man kan få igenom sin politik lättare utan att bry sig om de andra politiken och vad resten av Sverige tycker.

Eriksson tycker att man ska ändra lagarna så att politikerna måste samarbeta så att de får en majoritet, dock är jag emot att vi block som står emot varandra av anledningen nu när de går till val tillsammans så har de nästan samma politik inom blocket och några små skillnader mellan dem. Jag hade personligen sett att alla partier gick till val för sig själva och då får vi se vilken politik och frågor som är viktiga för svenska folket. Efter valet så kan de gå ihop och samarbeta för få majoriteten som behövs.

Det finns problem i det sättet också men kan nog inte bli mycket mer problem än vad det är nu.
Borde vi ändra hur politiken fungerar och hur bör vi förändra den?

Sedan vill jag också uppmana politikerna att köpa sig ett spel eller något istället för att använda vår välfärd som lekstuga.

#blogg


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Ändra politiken?

Problemet jag ser med att göra upp samarbeten efter valet är att väljarna inte vet vilka punkter partierna kommer kompromissa med för att få majoritet, då föredrar jag de olika profiler t.ex. allianspartierna representerar. Ett enat valmanifest från de partier som redan på förhand valt att samarbeta, det ger mer transparens än valkampanjer för varje parti.

Att man sedan går så långt för att odemokratiskt frysa ut Sverigedemokraterna som att försöka lagstifta om minoritetsstyre är en annan femma, från det perspektivet så är ett "alla för sig"-val ett betydligt bättre alternativ.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Problemet jag ser med att göra upp samarbeten efter valet är att väljarna inte vet vilka punkter partierna kommer kompromissa med för att få majoritet, då föredrar jag de olika profiler t.ex. allianspartierna representerar. Ett enat valmanifest från de partier som redan på förhand valt att samarbeta, det ger mer transparens än valkampanjer för varje parti.

Att man sedan går så långt för att odemokratiskt frysa ut Sverigedemokraterna som att försöka lagstifta om minoritetsstyre är en annan femma, från det perspektivet så är ett "alla för sig"-val ett betydligt bättre alternativ.

Odemokratiskt? Alla är ju med på det


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av kebbe:

Problemet jag ser med att göra upp samarbeten efter valet är att väljarna inte vet vilka punkter partierna kommer kompromissa med för att få majoritet, då föredrar jag de olika profiler t.ex. allianspartierna representerar. Ett enat valmanifest från de partier som redan på förhand valt att samarbeta, det ger mer transparens än valkampanjer för varje parti.

Att man sedan går så långt för att odemokratiskt frysa ut Sverigedemokraterna som att försöka lagstifta om minoritetsstyre är en annan femma, från det perspektivet så är ett "alla för sig"-val ett betydligt bättre alternativ.

Odemokratiskt? Alla är ju med på det

En ny lagstiftning om minoritetsstyre urholkar demokratin.

Om det är ett problem att väljare inte redan innan vet vad partierna kommer prioritera är ett alternativ att införa en marknadsundersökning där partierna rangordnar sina "punkter"/hjärtefrågor och då kan man ju anta att de med lägst rang kan komma att prioriteras bort.

Sedan högerblocket fick idén med Alliansen har svensk politik gått snett för det fungerar inte att i praktiken ha ett stort ickeflexibelt block som utesluter alla andra typer av samarbeten.

1
Skriv svar