Take-Two: "Köp inte GTA V om du blir kränkt"

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Bennii:

Det är inte ett angrepp mot yttrandefriheten. Det är Targets fulla rätt att fatta beslut om vad de ska sälja och inte. Det har inget med yttrandefrihet att göra.

Däremot har han ju rätt i att Target kanske ska läsa på lite bättre nästa gång. Eller ännu hellre - TESTA SPELET innan de tar bort det från hyllorna.

Jag tycker absolut att det är ett angrepp mot yttrandefriheten. Det finns kanske ett mer passande namn dock. Jag menar att det här är ett steg mot selektivt utbud av media, vilket aldrig är bra. Sedan så har vi censur, som heller aldrig är bra. Att regeringar, företag och liknande ska börja bestämma vad vi får läsa, se, spela, uppleva är aldrig någonsin bra. Så är det!

Alla butiker har ett selektivt utbud av media. Och om det här hade varit något skitspel som ingen var intresserad av hade ingen brytt sig. Men när det är Rockstars spel så är det ett påhopp på yttrandefriheten. Det finns massor av konstiga filmer och spel som Target inte säljer och som de kanske inte borde sälja. Vi har turen att leva i Internetåldern när vi inte begränsas av utbudet hos närmsta fysiska varuhus. Men än en gång: Att ha ett selektivt utbud är inte att begränsa yttrandefriheten. Annars påtvingar vi Target att sälja saker de inte anser att de moraliskt kan stå bakom.

Som jag tidigare nämnde så tycker jag Target fattade beslutet på felaktiga grunder och det kommer straffa dem i form av förlorat förtroende. Men det är deras fulla rätt att inte sälja spelet.

många butiker har ett selektivt utbud av varor pga efterfrågan, från konsumenterna. Vilket i det här fallet inte är så. I det här fallet har de plockat bort en vara på de grunderna att ett egentligen fåtal människor velat censurera media. Sist så, du behöver inte upprepa din åsikt. Det blir bara tjatigt och jag hörde din åsikt första gången.

Jag upprepar min åsikt hur många gånger jag vill. Det kallas yttrandefrihet. Om du blir kränkt kan du låta bli att läsa.

Medlem

Jag gick till ICA häromdagen och de vägrade tydligen sälja på den fetishporr jag tycker om. Vilken jävla censur och skymf mot yttrandefriheten!!

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Bennii:

Det är inte ett angrepp mot yttrandefriheten. Det är Targets fulla rätt att fatta beslut om vad de ska sälja och inte. Det har inget med yttrandefrihet att göra.

Däremot har han ju rätt i att Target kanske ska läsa på lite bättre nästa gång. Eller ännu hellre - TESTA SPELET innan de tar bort det från hyllorna.

Han menade givetvis inte att Target angriper yttrandefriheten utan snarare människorna som ligger bakom namninsamlingen och sedermera försöker styra över vilken kultur som människor ska få konsumera.

Fast de människorna får väl säga vad de vill? Kallas yttrandefrihet.


signatur

IDKFA

Medlem

Någon blir alltid kränkt oavsett vad, deal with it säger jag bara.

Medlem

Kanske inte handlar om yttrandefrihet ändå. Men jag håller ändå med Take Two. Man ska inte hindra andra genom att se till att det försvinner från hyllorna. Gillar man det inte så köp det inte.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Bennii:

Det är inte ett angrepp mot yttrandefriheten. Det är Targets fulla rätt att fatta beslut om vad de ska sälja och inte. Det har inget med yttrandefrihet att göra.

Däremot har han ju rätt i att Target kanske ska läsa på lite bättre nästa gång. Eller ännu hellre - TESTA SPELET innan de tar bort det från hyllorna.

Han menade givetvis inte att Target angriper yttrandefriheten utan snarare människorna som ligger bakom namninsamlingen och sedermera försöker styra över vilken kultur som människor ska få konsumera.

Fast de människorna får väl säga vad de vill? Kallas yttrandefrihet.

Nej, när vi kommer in på att försöka styra över vad andra ska ha tillgång till handlar det om förtryck, har inget med yttrandefrihet att göra.
Off topic - om man försöker ändra andras åsikter, beteende, tillgång till saker, med hjälp av våld blir det terrorism.

Jag tror att det är dags för den här:

Med andra ord: Nej, här har det inte kränkts någon yttrandefrihet. STFU och sälj spelen själva, om existerande kanaler inte passar era produkter. Detta är inte ett större brott mot yttrandefriheten än att SCIFI-bokhandeln sorterar bort annat än scifi och fantasy.

Medlem

vilket jävla samhälle man lever i. Folk blir ju för fan kränkt av pepparkaksgubbar nu för tiden

Medlem

Det borde väl gälla alla och allting tycker man? Om man blir kränkt eller inte gillar nåt, ge fan i att köpa det och gå vidare med ditt liv. Men istället så vill vissa människor bestämma över vad andra ska få se på, lyssna på, spela osv osv.

Det är samma frikyrkliga beteende som svenska staten höll på med för drygt 30 år sen när man predikade om att bandet W.A.S.P var satanister och man klippte i filmer som The Chainsaw Massacre.

Riktigt vidrigt.

Inaktiv

Köp inte nått spel om du vill bli kränkt!


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Jag tror att det är dags för den här:

http://imgs.xkcd.com/comics/free_speech.png

Precis så.

Med andra ord: Nej, här har det inte kränkts någon yttrandefrihet. STFU och sälj spelen själva, om existerande kanaler inte passar era produkter. Detta är inte ett större brott mot yttrandefriheten än att SCIFI-bokhandeln sorterar bort annat än scifi och fantasy.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det är Targets fulla rätt att fatta beslut om vad de ska sälja och inte.

Ja, du har rätt. Men för att inte se ut som en clown bör man agera konsekvent.

D v s. inte tillåta A, men tillåta B.

Sådana här aktioner måste föregås av konsekvens, ej av subjektiva uppfattningar som i detta fall.

Medlem
Skrivet av sith:
Skrivet av Bennii:

Det är Targets fulla rätt att fatta beslut om vad de ska sälja och inte.

Ja, du har rätt. Men för att inte se ut som en clown bör man agera konsekvent.

D v s. inte tillåta A, men tillåta B.

Sådana här aktioner måste föregås av konsekvens, ej av subjektiva uppfattningar som i detta fall.

Absolut, och de har fattat beslutet på felaktiga grunder, rentav lögner. Och det kommer definitivt att märkas i förtroendet för företaget. Ekonomi är språket när företag pratar, och Australien har förhoppningsvis ihärdiga gamers som kan visa vad de tycker om beslutet.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Bennii:

Det är inte ett angrepp mot yttrandefriheten. Det är Targets fulla rätt att fatta beslut om vad de ska sälja och inte. Det har inget med yttrandefrihet att göra.

Däremot har han ju rätt i att Target kanske ska läsa på lite bättre nästa gång. Eller ännu hellre - TESTA SPELET innan de tar bort det från hyllorna.

Jag tycker absolut att det är ett angrepp mot yttrandefriheten. Det finns kanske ett mer passande namn dock. Jag menar att det här är ett steg mot selektivt utbud av media, vilket aldrig är bra. Sedan så har vi censur, som heller aldrig är bra. Att regeringar, företag och liknande ska börja bestämma vad vi får läsa, se, spela, uppleva är aldrig någonsin bra. Så är det!

Det är ett större angrepp mot yttrandefriheten att begränsa privata aktörers rätt till att bestämma vad som är rätt för företaget eller inte. Precis som Rockstar har rätten att göra deras spel har återförsäljare rätten att inte vilja sälja produkten. När det är regeringar som sätter begränsningarna kan vi börja prata om yttrandefrihet.

I nuläget finns där ingenting som går att kallas för censur i denna situationen. Det är väldigt snabbt och enkelt ett slagfält av idéer, vilket är precis vad det måste vara för att branschen ska kunna leva. Väljer Target att GTA inte är i linje med deras vision över företaget (oavsett om det är hyckleri eller inte) är det upp till andra att ta deras plats i marknaden.

Inaktiv
Skrivet av sith:
Skrivet av Bennii:

Det är Targets fulla rätt att fatta beslut om vad de ska sälja och inte.

Ja, du har rätt. Men för att inte se ut som en clown bör man agera konsekvent.

D v s. inte tillåta A, men tillåta B.

Sådana här aktioner måste föregås av konsekvens, ej av subjektiva uppfattningar som i detta fall.

Såg just den här videon på tal om det du talar om:

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Oneone:

Sjukt löjligt. Döda är ok men jaja...

döda är ok om det är killar det gäller, när det kommer till att ta ihjäl fruntimmer eller bara slå dom i spel då då bryter helvetet lös

Fast det där stämmer bevisligen inte...

tycker det verkar stämma rätt bra, för många gånger man sett folk reagera endast när det kommer till att man tar ihjäl tjejer i gta eller andra spel, sure alla blir inte förbannade men det finns en hel del som reagerar hur skumt som helst.

Svammel
Det har dödats kvinnor i spel så länge spel funnits
Inte har helvetet brutit lös för det.
Vissa är bara för kännsliga...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kränkt av kränkta "kvinnor" i spel?
Det flög "flugor" runt de "döda" kropparna i Quake 2, som några då blev chockade över.

Det är ju för tusan inte på riktigt!


signatur

autograph

Medlem

Jag blir kränkt av att folk blir kränkta för att ett spel kränkt folk på andra sidan jorden, som i sin tur kränkt dom som tjänar miljarder på det.

Och sen börjar det snackas om yttrandefrihet på det.. Skaffa lite perspektiv. Spela GTA V om du gillar det, gör du det inte, låt bli.

Inaktiv

Man stöter ofta på dåliga administratörer och ägare.. men de blir oftast inte långlivade.. hoppas på bättre tider framöver!


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Jag gick till ICA häromdagen och de vägrade tydligen sälja på den fetishporr jag tycker om. Vilken jävla censur och skymf mot yttrandefriheten!!

Jag gick till Konsum efter du gått till ICA och dom vägrade också sälja den fetishporr jag tycker om. Tydligen så har den svenska staten bestämt att just den fetishporren ska förbjudas på grund av att folk skrev in till ICA att förbjuda olika sorters fetishporr...

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av sith:
Skrivet av Bennii:

Det är Targets fulla rätt att fatta beslut om vad de ska sälja och inte.

Ja, du har rätt. Men för att inte se ut som en clown bör man agera konsekvent.

D v s. inte tillåta A, men tillåta B.

Sådana här aktioner måste föregås av konsekvens, ej av subjektiva uppfattningar som i detta fall.

Såg just den här videon på tal om det du talar om:

https://www.youtube.com/embed/k2iuJwOeRfo

Haha hörde om den men hade inte sett den
Men exakt så ja!

I sådana här frågor är det svart-vitt konsekvent som gäller: Samma regler för alla.

Censur är dock något dåligt, och det bästa vore väl åldersmärkning. Så får man (eller föräldrar) välja vad som är lämpligt.

Inaktiv

Jag spelar Age of Empires 2 rätt så ofta.

Där brukar jag slakta slavar och präster.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Jag spelar Age of Empires 2 rätt så ofta.

Där brukar jag slakta slavar och präster.

Nu blir du bannlyst från internet för din hemska människosyn, värre än kin jong il varit mot folk eller någon annan hemsk diktator!

Medlem

Nu kommer den mest obehagliga sanningen, en sanning som talar emot allt vad moral och etik heter: "Sex & våld säljer!!!".
Jupp, uppenbarligen är det så att vi konsumenter vill uppleva det i media. En butik som lever för att få sålt sina produkter, går således emot vad deras kunder (som betalar de anställdas löner) egentligen vill ha. Tufft läge

12
Skriv svar