Hackerattack mot EA sänkte Telias nät

Robot
Hackerattack mot EA sänkte Telias nät

Grupp som stödjer IS, bombhotat flygplan och ddos:at Valve, Blizzard och andra tar på sig skulden.

#telia, #ea, #blizzard, #valve, #sony, #microsoft


Medlem
Hackerattack mot EA sänkte Telias nät

stödjer IS ? ja redan där visar det ju att hjärnan måste glömts bort vid födseln

Redaktör
Skrivet av zliddret:

stödjer IS ? ja redan där visar det ju att hjärnan måste glömts bort vid födseln

Eller att man mest är ute efter uppmärksamhet. Samma princip som min snart 3-åriga son använder: han gör sånt han vet att han inte får göra, för han vet att han får min uppmärksamhet.


signatur
Inaktiv
Skrivet av zliddret:

stödjer IS ? ja redan där visar det ju att hjärnan måste glömts bort vid födseln

IS förtjänar inte ens att nämnas på denna sida. HEmska barbarer och riktiga terrorister.

Skribent

Jäkligt läskigt att sura nättroll kan sänka telias nät.


signatur

I am the black wizards.

Jot
Medlem

"Det bästa sättet att skydda sig är att använda en molnbaserad tjänst som kan filtrerar bort skräpet innan datan kommer till företaget. "

Wat? Nät som nät.


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Inaktiv

Förklarade varför internet har strulat sen i tisdagskväll. men som tur använde man google-dns sålänge. Men nu funkar Telias DNSer bra igen.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Förklarade varför internet har strulat sen i tisdagskväll. men som tur använde man google-dns sålänge. Men nu funkar Telias DNSer bra igen.

Tror jag kört googles DNS i flera år pga nått som spel jag inte kommer ihåg rullade bättre. Är det nån fördel att köra Telias? Hastighet latency ?

Inaktiv
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Förklarade varför internet har strulat sen i tisdagskväll. men som tur använde man google-dns sålänge. Men nu funkar Telias DNSer bra igen.

Tror jag kört googles DNS i flera år pga nått som spel jag inte kommer ihåg rullade bättre. Är det nån fördel att köra Telias? Hastighet latency ?

Det får någon kunnig svara på i detta fall!


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av Jot:

"Det bästa sättet att skydda sig är att använda en molnbaserad tjänst som kan filtrerar bort skräpet innan datan kommer till företaget. "

Wat? Nät som nät.

Exakt.
Det där handlar bara om VAR i kedjan det filtreras bort.

NuZ
Testpilot
Skrivet av GRiZZLYFiRE:
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Förklarade varför internet har strulat sen i tisdagskväll. men som tur använde man google-dns sålänge. Men nu funkar Telias DNSer bra igen.

Tror jag kört googles DNS i flera år pga nått som spel jag inte kommer ihåg rullade bättre. Är det nån fördel att köra Telias? Hastighet latency ?

Det får någon kunnig svara på i detta fall!

Jag kör på 8.8.8.8 jag med och gjort länge. Funkar bra och snabbt så kör på ba


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av sith:
Skrivet av Jot:

"Det bästa sättet att skydda sig är att använda en molnbaserad tjänst som kan filtrerar bort skräpet innan datan kommer till företaget. "

Wat? Nät som nät.

Exakt.
Det där handlar bara om VAR i kedjan det filtreras bort.

fast om trafiken filtreras bort innan den når telia kommer de att slippa besvären eftersom den inte når deras hårdvara.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av zliddret:

stödjer IS ? ja redan där visar det ju att hjärnan måste glömts bort vid födseln

Eller att man mest är ute efter uppmärksamhet. Samma princip som min snart 3-åriga son använder: han gör sånt han vet att han inte får göra, för han vet att han får min uppmärksamhet.

Det gör det nästan bara ännu läskigare. 3-åringars bus kan vara irriterande - tänk då hur det varit om de kunde bombhota flygplan och sänka internetleverantörer.

kan någon ge mig en uppdate varför valve och blizzard blir atackerade? dom är väl dom företagen som typ har mest god will och bra fan base ever?


signatur

New life, New hope

Inaktiv
Skrivet av kalle.lindestrom:

kan någon ge mig en uppdate varför valve och blizzard blir atackerade? dom är väl dom företagen som typ har mest god will och bra fan base ever?

Det bryr sig inte hackers om, dom leker val snurra flaskan och hackar det som flaskan stannat pa.

Medlem

Wow, much butthurt. Hoppas nån spårar dem och att telia skickar alla sina advokater på dem. glhf

Is
Medlem

Telia fungerade riktigt skit i går till jag bytte dns till googles
Då fungerade det prima efteråt

Tycker överlag att telias dns fungerar dåligt

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

kan någon ge mig en uppdate varför valve och blizzard blir atackerade? dom är väl dom företagen som typ har mest god will och bra fan base ever?

Många spelar på Steam och Bnet = Många blir drabbade = Mycket uppmärksamhet till deras aktion. Troligtvis är det så enkelt. Men om du frågar någon av de som ligger bakom så förklarar de säkert med något ideologiskt skitsnack som de tycker låter häftigare.

Bastards!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Comkilla:

glhf

Good Luck Hacker Friendz?

Testpilot

Vi har Telia och märkte inte så mycket då jag sedan länge kört andra DNS.

Men Telias IPTV tjänst säckade ihop och på den kan man inte byta några inställningar , så ville man kolla på vanlig tv utan att streama så var man rätt körd.

Alla hushåll i vår förening är alla låsta till Telias IPTV lösning då Telia byggt fibernätet och begär 9 år av troget abb innan det blir valfritt. (om man nu inte vill köra ADSL/VDSL)

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av sith:
Skrivet av Jot:

"Det bästa sättet att skydda sig är att använda en molnbaserad tjänst som kan filtrerar bort skräpet innan datan kommer till företaget. "

Wat? Nät som nät.

Exakt.
Det där handlar bara om VAR i kedjan det filtreras bort.

fast om trafiken filtreras bort innan den når telia kommer de att slippa besvären eftersom den inte når deras hårdvara.

Hmm.... När jag nu läser vad jag skrev inser jag att jag hade fel eftersom jag satte punkt där och inte skrev mer.

Man köper sig alltså bandbredd i form av en fet lastballe med trafikfilter. Ut, till ens server, kommer nu mer tvättad tradik där den mesta DoS-trafiken filtrerats bort.

Och företaget får inte onormalt hög last som följd, utan kan operera normalt.

Tack för påpekandet!
Grrrrrrrrr

kan man typ säga...some men just wanna se the world burn?


signatur

New life, New hope

Medlem

Man måste göra det olagligt att vara kapad så man kan åtala dem som sitter och blir nyttjade i botnät.

Att jaga ikapp dem som står bakom fanstyget är snudd på omöjligt så att komma åt det kan bara göras genom att göra ens oansvarighet olaglig.

Att vara oansvarig som drabbar kan inte vara okej.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jäkligt läskigt att sura nättroll kan sänka telias nät.

Ja fast störa en DNS server är ju inte sådär superdupersvårt om man är många och telia har väl inte överdrivet med extra kapacitet.

Skrivet av Kane:

Man måste göra det olagligt att vara kapad så man kan åtala dem som sitter och blir nyttjade i botnät.

Att jaga ikapp dem som står bakom fanstyget är snudd på omöjligt så att komma åt det kan bara göras genom att göra ens oansvarighet olaglig.

Att vara oansvarig som drabbar kan inte vara okej.

Ja om någon stjäl din bil och kör olagligt så är det helt klart ditt fel.

Medlem

http://www.finestsquad.com

Kul lista. Men man blir spyfärdig när man kollar på bilderna. Små snorungar, ett kokt stryk borde dom ha och inget godis på ett par år.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Kan inte sluta skratta!

Medlem
Skrivet av Kogster:

Ja om någon stjäl din bil och kör olagligt så är det helt klart ditt fel.

Ska du raljera bör du i alla fall använda nåt likvärdigt. Att lämna din bil igång obevakad varje dag utanför en bank och någon en dag nyttjar den för att råna banken så JA, då är du medskyldig. Din dumhet drabbar andra.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Kogster:

Ja om någon stjäl din bil och kör olagligt så är det helt klart ditt fel.

Ska du raljera bör du i alla fall använda nåt likvärdigt. Att lämna din bil igång obevakad varje dag utanför en bank och någon en dag nyttjar den för att råna banken så JA, då är du medskyldig. Din dumhet drabbar andra.

Men snälla nån, menar du allvar? Jämförde du just en stulen bil med en hackad dator?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tur man har haft FZ som startsida i cirka 18 år
Finns inte nyheten här har det aldrig hänt

Tyckte nog att det varit segt till oanvändbart i flera dagar nu, FZ reder ut alla frågetecken och levererar där Felia brister. Enkelt SMS?

12
Skriv svar