Hackerattack mot EA sänkte Telias nät

Medlem
Skrivet av Kane:

Man måste göra det olagligt att vara kapad så man kan åtala dem som sitter och blir nyttjade i botnät.

Att jaga ikapp dem som står bakom fanstyget är snudd på omöjligt så att komma åt det kan bara göras genom att göra ens oansvarighet olaglig.

Att vara oansvarig som drabbar kan inte vara okej.

Kanske inte olagligt, det kan hända saker man inte kan rå för. men det borde höra till hyfs att inte ha ouppdaterade operativsystem, se till att man surfar säkert och att lära sig det man behöver kunna så att andra inte drabbas av ens framfart. Är man inte beredd att göra det bör man inte vara uppkopplad. Om inte för sin egen, så för andras skull.

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Förklarade varför internet har strulat sen i tisdagskväll. men som tur använde man google-dns sålänge. Men nu funkar Telias DNSer bra igen.

... och nu är de nere igen, iaf för mig. Precis samma felbeteende som igår/förrgår sen ett par timmar tillbaka.

Skrivet av Droopydawg:

Tror jag kört googles DNS i flera år pga nått som spel jag inte kommer ihåg rullade bättre. Är det nån fördel att köra Telias? Hastighet latency ?

Din ISPs ligger betydligt närmare dig, och bör därför vara snabbare i alla lägen förutom när den utsätts för attacker.

Sen har vi det klassiska feltänket många gör med google (eller inte bryr sig helt enkelt). Ingenting Google erbjuder är gratis. Man betalar med sin integritet som valuta, och i det här fallet loggar Google varenda adress du slår upp via deras DNS i syfte att få ytterligare en vinkel av ditt dagliga liv från vilket man kan sälja en direktadresserad reklamprofil.

Missförstå mig rätt, Googles DNSer är en bra, temporär, nödlösning vid strul. Men återgå till din ISPs så fort problemet är löst.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av jonis:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Förklarade varför internet har strulat sen i tisdagskväll. men som tur använde man google-dns sålänge. Men nu funkar Telias DNSer bra igen.

... och nu är de nere igen, iaf för mig. Precis samma felbeteende som igår/förrgår sen ett par timmar tillbaka.

Skrivet av Droopydawg:

Tror jag kört googles DNS i flera år pga nått som spel jag inte kommer ihåg rullade bättre. Är det nån fördel att köra Telias? Hastighet latency ?

Din ISPs ligger betydligt närmare dig, och bör därför vara snabbare i alla lägen förutom när den utsätts för attacker.

Sen har vi det klassiska feltänket många gör med google (eller inte bryr sig helt enkelt). Ingenting Google erbjuder är gratis. Man betalar med sin integritet som valuta, och i det här fallet loggar Google varenda adress du slår upp via deras DNS i syfte att få ytterligare en vinkel av ditt dagliga liv från vilket man kan sälja en direktadresserad reklamprofil.

Missförstå mig rätt, Googles DNSer är en bra, temporär, nödlösning vid strul. Men återgå till din ISPs så fort problemet är löst.

Japp, nu störtdök sverige igen, och fick byta tillbaka g-dns. tappade även all kontakt med fibermodemet för en stund.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Inaktiv

Åtgärdat och bättre skyddade....fnys

Medlem

Strular fortfarande :/
Men vill IS ge sig på planetens mest cyniska grupp (gamers) så lycka till. Haters gonna hate.

Medlem
Citat:

..säger PR-ansvariga Christoffer Ring till FZ.

Supportertjänst för sensuella nattsamtal confirmed?

Redaktör
Skrivet av kebbe:
Citat:

..säger PR-ansvariga Christoffer Ring till FZ.

Supportertjänst för sensuella nattsamtal confirmed?

Hehe.


signatur
12
Skriv svar