Hur ska man bäst promota Youtube videos?

Medlem
Hur ska man bäst promota Youtube videos?

Har en polare som gör bra Youtube videos, mest tutorials för för DCS world. Han har ca 300 subscribers men det har tagit några år. Hur ska man göra för att snabba på det?

Här är en länk till hans kanal om någon är intresserad.

Medlem

Släng upp en länk på det officiella forumet, Reddit och på Steam. Bäst resultat lär han få på det officiella forumet. Sen har ju DCS inte direkt den största fanbasen i spelvärlden. Den officiella DCS kanalen har bara 6000 subscribers. Så 300 låter ändå ganska bra för en kanal som fokuserar på tutorials till ett enda spel och som inte har något kontrakt med sponsorer m.m.

Kanske breda ut innehållet lite och även täcka andra flygsimulatorer?

En intressant kanal hittar alltid sina prenummeranter. Vad många inte är medvetna om att det kräver hårt jobb.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Personligen nöjer jag mig med de prenumeranter som hittar till min kanal på egen hand. Jag har över 100 uppladdade videos (Går det att se en exakt siffra någonstans?) med 1200 prenumeranter, och nu har jag börjat se mina videos länkade på andra hemsidor just för att jag har så mycket att välja bland.

Fler videos = större chans att någon snubblar över en video och klickar vidare in på kanalen = potentiell prenumerant

Sedan har jag dessutom sett till att alla mina videos har likadana tumnaglar, så att man kan identifiera min kanal genom att bara behöva titta på tumnageln. Huruvida detta hjälper något vet jag dock inte. Annars antar jag att det enda man kan göra är att länka till videos och kanal i relevanta sammanhang. Reddit som ovan skribent nämner är t.ex. en bra början. Se dock till att inte vara för påträngande eller frekvent. Jag vet att det lätt kan leda till negativa intryck snarare än neutrala eller positiva sådana.

(Kanalen i fråga för den nyfikne: https://www.youtube.com/user/Magillicious )


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skrivet av Puscifer:

Personligen nöjer jag mig med de prenumeranter som hittar till min kanal på egen hand. Jag har över 100 uppladdade videos (Går det att se en exakt siffra någonstans?) med 1200 prenumeranter, och nu har jag börjat se mina videos länkade på andra hemsidor just för att jag har så mycket att välja bland.

Fler videos = större chans att någon snubblar över en video och klickar vidare in på kanalen = potentiell prenumerant

Sedan har jag dessutom sett till att alla mina videos har likadana tumnaglar, så att man kan identifiera min kanal genom att bara behöva titta på tumnageln. Huruvida detta hjälper något vet jag dock inte. Annars antar jag att det enda man kan göra är att länka till videos och kanal i relevanta sammanhang. Reddit som ovan skribent nämner är t.ex. en bra början. Se dock till att inte vara för påträngande eller frekvent. Jag vet att det lätt kan leda till negativa intryck snarare än neutrala eller positiva sådana.

(Kanalen i fråga för den nyfikne: https://www.youtube.com/user/Magillicious)

"The channel does not exist ..." (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

"The channel does not exist ..." (?)

Det råkade visst komma med en parantes i länken. Åtgärdat!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tack för svaren, det var bra tips! Det där med tumnaglar hade jag inte tänkt på men nu när du säger det så stämmer det faktiskt. Följde LevelCapGaming och det var väldigt lätt att se vilka videos som var hans när man fick förslag på liknande videos.

Medlem

Något jag lärt mig är att "original content" inte ger många nya tittare alls. I början måste man t.ex. satsa på covers eller liknande för att få upp antalet tittare. Det vill säga rikta sig mot content som redan finns, men göra sina egna spinn på det hela.

Min kanal ligger en bit över 1000 subscribers där det mesta jag lagt upp är egen skrivna låtar, men efter en titt i Youtube-analytics ser man att det är covers som får folk att hitta min kanal. "Original"-content ger i princip inga nya subscribers alls, om du inte redan sitter på en fanbase som kan sprida dina videor.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Något jag lärt mig är att "original content" inte ger många nya tittare alls. I början måste man t.ex. satsa på covers eller liknande för att få upp antalet tittare. Det vill säga rikta sig mot content som redan finns, men göra sina egna spinn på det hela.

Min kanal ligger en bit över 1000 subscribers där det mesta jag lagt upp är egen skrivna låtar, men efter en titt i Youtube-analytics ser man att det är covers som får folk att hitta min kanal. "Original"-content ger i princip inga nya subscribers alls, om du inte redan sitter på en fanbase som kan sprida dina videor.

Då är ju frågan hur man ska få sitt egna material att spridas


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Brain:

Något jag lärt mig är att "original content" inte ger många nya tittare alls. I början måste man t.ex. satsa på covers eller liknande för att få upp antalet tittare. Det vill säga rikta sig mot content som redan finns, men göra sina egna spinn på det hela.

Min kanal ligger en bit över 1000 subscribers där det mesta jag lagt upp är egen skrivna låtar, men efter en titt i Youtube-analytics ser man att det är covers som får folk att hitta min kanal. "Original"-content ger i princip inga nya subscribers alls, om du inte redan sitter på en fanbase som kan sprida dina videor.

Då är ju frågan hur man ska få sitt egna material att spridas

Nu när jag har många subscribes hjälper ju de till att sprida mitt material. Men har man 0 subscribers och ingenstans att dela sina skapelser blir det ju väldigt svårt att nå ut, oavsett hur bra "content" man har.

Göra bra grejer är ju A och O, men även The Beatles behövde hjälp för att nå ut.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Morlizer:

Har en polare som gör bra Youtube videos, mest tutorials för för DCS world. Han har ca 300 subscribers men det har tagit några år. Hur ska man göra för att snabba på det?

Här är en länk till hans kanal om någon är intresserad.

Man ska göra det man själv tycker är roligt och intressant och ha "taggar" som stämmer med innehållet. Bra ljud och bild är viktigt men lång ifrån allt!


signatur

MattiAceGaming

1
Skriv svar