Hatred borttaget från Greenlight

Hatred borttaget från Greenlight

Tjenare!

Jag såg precis att spelet Hatred blivit borttaget ifrån Steam's Greenlight. För er som inte känner till spelet har jag länkat till dess mycket kontroversiella trailer. Vad tycker ni om detta? Tycker ni spelutvecklarna gått för långt med konceptet? Jag skulle gärna vilja höra andras åsikter.

Medlem

Jag ser inte varför exempelvis Grand Theft Auto eller Postal skulle vara OK medan Hatred inte är det. Jag tycker inte att man ska få välja specifikt vilka spel som får säljas och vilka som inte får det. Sätt upp en fast regel istället, och behandla därefter de spelen som bryter mot just den regeln.

Samma sak gäller Target som tar bort GTA V från hyllorna p.g.a. kvinnovåld, samtidigt som bibeln, Fifty Shades of Grey, eller ett gäng olika filmer är OK. Dubbelmoral så det skriker om det.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Mord är mord. Spelar ingen roll i vilken förpackning det kommer i. Vad gör det här så mycket värre än att gå bärsärkagång i GTA egentligen?

Spelet såg inge vidare skoj ut, men jag är sugen på att köpa det på annat håll bara för att de ska kunna släppa en uppföljare som är ännu värre.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Mord är mord. Spelar ingen roll i vilken förpackning det kommer i. Vad gör det här så mycket värre än att gå bärsärkagång i GTA egentligen?

Spelet såg inge vidare skoj ut, men jag är sugen på att köpa det på annat håll bara för att de ska kunna släppa en uppföljare som är ännu värre.

Mord? Det är inte direkt riktiga människor vi pratar om här...

Medlem

Wow, jag måste säga att jag tyckte det såg roligt ut! Lite som ett svartvitt Postal i 3D?

Hur är det här egentligen kontroversiellt? Jag tyckte det såg förhållandevis polerat ut. Att man spelar som en arg rastafarian gör det inte mindre underhållande.

Påminner om den klassiska massakern i polisstationen i T1, för övrigt en grym film för sin tid.

Det här är en sån icke-fråga egentligen. Konst måste få vara ohämmad - helt ohämmad, inklusive om man gör ett spel där man kör över nyfödda barn med en gräsklippare eller något likartat. Sen har också Valve all rätt att reglera innehållet på sin plattform.

Synd, men kanske förståeligt, att Hatred försvann från Greenlight. Inget moralbrott har dock egentligen begåtts, vare sig i spelets design eller i Valves agerande.

Medlem

hatred är tillbaka på steam, tydligen hade gabe inte vetat om detta och rättat till allt, det var väl en moralkärring som tyckte detta var för vidrigt

Jag tycker personligen att spel ska vara en plats där man ska kunna få se och uppleva sådant som är lite kontroversiellt, på ett sätt som ofta inte är möjligt i andra slags media. Jag förstår mig inte på när folk försöker reglera vad som får och inte får visas i spel. Ingen blir ju trots allt tvingad att köpa och/eller spela det. Om spelet av någon anledning vore tänkt att användas som undervisningsmaterial hade jag nog kunnat förstå att folk börjar se rött, men nu är det bara ett spel som ingen måste spela. Man borde inte förhindra folk ifrån att uppleva vissa spel, som i sig inte är skadliga för någon annan.

När det gäller spelet så måste jag erkänna att när jag såg trailern för första gången blev jag lite chockad när huvudpersonen gick ut i ett vanligt grannskap och började skjuta ihjäl oskyldiga. Visst, jag har spelat GTA och liknande spel tidigare, men det här spelet tycker jag hade en väldigt kylig och obehaglig atmosfär som jag inte upplevt särskilt mycket tidigare. Dock tycker jag inte alls att det är något som borde hålla spelet tillbaka. Tvärtom gjorde det att jag blev väldigt intresserad av det, och jag ville direkt veta vad mer spelet hade att erbjuda.. Ett spel är ju trots allt harmlöst, vilket gör att man kan uppleva sådana här saker utan att någon kommer till skada, vilket vissa personer inte verkar förstå.

Precis som några andra redan påpekat kan man ju dra paralleller till spel som Manhunt. Alltså, liknande spel har funnits väldigt länge. Exempelvis, Motorsågsmassakern på Atari 2600 ifrån 70-talet var ett spel som bara gick ut på att gå runt och mörda folk med en motorsåg.

Medlem
Skrivet av Toffelfabriken:

Jag tycker personligen att spel ska vara en plats där man ska kunna få se och uppleva sådant som är lite kontroversiellt, på ett sätt som ofta inte är möjligt i andra slags media. Jag förstår mig inte på när folk försöker reglera vad som får och inte får visas i spel. Ingen blir ju trots allt tvingad att köpa och/eller spela det. Om spelet av någon anledning vore tänkt att användas som undervisningsmaterial hade jag nog kunnat förstå att folk börjar se rött, men nu är det bara ett spel som ingen måste spela. Man borde inte förhindra folk ifrån att uppleva vissa spel, som i sig inte är skadliga för någon annan.

När det gäller spelet så måste jag erkänna att när jag såg trailern för första gången blev jag lite chockad när huvudpersonen gick ut i ett vanligt grannskap och började skjuta ihjäl oskyldiga. Visst, jag har spelat GTA och liknande spel tidigare, men det här spelet tycker jag hade en väldigt kylig och obehaglig atmosfär som jag inte upplevt särskilt mycket tidigare. Dock tycker jag inte alls att det är något som borde hålla spelet tillbaka. Tvärtom gjorde det att jag blev väldigt intresserad av det, och jag ville direkt veta vad mer spelet hade att erbjuda.. Ett spel är ju trots allt harmlöst, vilket gör att man kan uppleva sådana här saker utan att någon kommer till skada, vilket vissa personer inte verkar förstå.

Precis som några andra redan påpekat kan man ju dra paralleller till spel som Manhunt. Alltså, liknande spel har funnits väldigt länge. Exempelvis, Motorsågsmassakern på Atari 2600 ifrån 70-talet var ett spel som bara gick ut på att gå runt och mörda folk med en motorsåg.

Man kan se hatred som en lite förnyad version av första postal spelet där det gick ut på att döda oskyldiga med, tycker faktiskt att det är löjligt att folk tog så illa vid sig av detta spel. Läste runt igår tror jag och då satt folk och kastade ut floskler om att spelet skulle få folk att börja mörda i verkliga livet.. det är så komiskt att folk ännu tror spel påverkar människor så att dom går och blir mordiska maskiner.

Medlem

Visst var vissa scener lite osmakliga, t.ex. skjuta en kvinna i huvudet på nära håll... men samtidigt, hade det varit en man han gjorde så med så hade man inte ens reagerat.
På sätt och vis såg detta ut som ett spel man skulle vilja testa, men samtidigt inte. Ungefär som A Serbian Film, världens mest sjuka film som mest var som ett train crash man inte kunde titta bort från även om man ville.

Men i grunden är ju inte detta spelet värre än Postal 2. Så ingen anledning att förbjuda det. Debatt om huruvida detta är lämpligt eller inte dock kan vara något som kan vara värt att ta.

Medlem
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Bojkott:

Mord är mord. Spelar ingen roll i vilken förpackning det kommer i. Vad gör det här så mycket värre än att gå bärsärkagång i GTA egentligen?

Spelet såg inge vidare skoj ut, men jag är sugen på att köpa det på annat håll bara för att de ska kunna släppa en uppföljare som är ännu värre.

Mord? Det är inte direkt riktiga människor vi pratar om här...

Nu jämför jag bara mord i olika spel och inte mord i spel med riktigt mord. Om man plockar bort ett spel där man mördar så borde man plocka bort alla spel. Spel som Manhunt, Postal och GTA får vara kvar, men inte Hatred.

Medlem
Skrivet av zliddret:

det är så komiskt att folk ännu tror spel påverkar människor så att dom går och blir mordiska maskiner.

Nja, komiskt vet jag inte om jag skulle säga att det är eftersom det finns de som blir påverkade av sånt och går och mördar folk, DOCK är de som gör sånt sjuka i huvudet redan och hade troligtvis flippat förr eller senare ändå. T.ex. var det ju nån i Sverige för kanske 10 år sen sköt sin chef med pilbåge eftersom han blivit inspirerad av Rambo.

Blev han mordisk av att se Rambo? Nej.
Gjorde han det pga att han såg Rambo? Nja. Där har vi ett problem. Hade han aldrig sett nån våldsfilm alls så kanske han aldrig hade blivit inspirerad till att göra det. Men återigen så fanns det en underliggande psykisk störning som triggades av att se filmen.

Så helt riskfritt är det inte att göra våldssamma spel och filmer, det finns en liten promille folk som kan och kommer flippa pga såna saker och begå hemska mord. Men samtidigt finns det en promille som flippar av att läsa Bibeln, av att drömma och av att se heliga inbrända märken i sin frukostmacka.
Så jag är inte för att censurera eller förbjuda våldsam underhållning. Mest bara ville påpeka att det är lite förenklad att hävda att det inte påverkar folk. 99.9% klarar av att hantera se sådant, men inte alla. Men vi kan inte anpassa samhället efter en liten promille dårar.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Visst var vissa scener lite osmakliga, t.ex. skjuta en kvinna i huvudet på nära håll... men samtidigt, hade det varit en man han gjorde så med så hade man inte ens reagerat.
På sätt och vis såg detta ut som ett spel man skulle vilja testa, men samtidigt inte. Ungefär som A Serbian Film, världens mest sjuka film som mest var som ett train crash man inte kunde titta bort från även om man ville.

Men i grunden är ju inte detta spelet värre än Postal 2. Så ingen anledning att förbjuda det. Debatt om huruvida detta är lämpligt eller inte dock kan vara något som kan vara värt att ta.

Har du sett trailern ens? Det är en man som blir skjuten på nära håll...
Och varför reagerar mer på en kvinna som blir skjuten?
Det är pixlar vi pratar om. Spelar ingen roll om det är en bebis man spränger i bitar eller en man som man blåser bort huvudet på. Det är fortfarande pixlar.
Att ens reagera på pixlar visar att man bör söka hjälp då man inte kan skilja på fantasi och verklighet.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Bojkott:

Mord är mord. Spelar ingen roll i vilken förpackning det kommer i. Vad gör det här så mycket värre än att gå bärsärkagång i GTA egentligen?

Spelet såg inge vidare skoj ut, men jag är sugen på att köpa det på annat håll bara för att de ska kunna släppa en uppföljare som är ännu värre.

Mord? Det är inte direkt riktiga människor vi pratar om här...

Nu jämför jag bara mord i olika spel och inte mord i spel med riktigt mord. Om man plockar bort ett spel där man mördar så borde man plocka bort alla spel. Spel som Manhunt, Postal och GTA får vara kvar, men inte Hatred.

Mord är fel ord då mord endast innefattar människor. Du kan omöjligt mörda något som inte existerar.

Förstår vad du menar men tycker fortfarande ord som mord inte skall användas när det handlar om detta.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Har du sett trailern ens? Det är en man som blir skjuten på nära håll...
Och varför reagerar mer på en kvinna som blir skjuten?
Det är pixlar vi pratar om. Spelar ingen roll om det är en bebis man spränger i bitar eller en man som man blåser bort huvudet på. Det är fortfarande pixlar.
Att ens reagera på pixlar visar att man bör söka hjälp då man inte kan skilja på fantasi och verklighet.

Ja, jag har sett trailern, vid 1:14 trycker han in pistolen i munnen på en kvinna och skjuter henne.
POÄNGEN med mitt inlägg var just att det är dumt att man reagerar mer bara för att det är en kvinna, det ska ju vara lika hemskt om det är en man. Men den verkade ha seglat långt över huvudet på dig.

Reagera på pixlar? Antar att du aldrig får några känslor alls när du spelar då, eftersom det är bara pixlar? Du blir aldrig rädd, glad, ledsen, arg etc beroende på vad som händer i ett spel? Och om du itne blir det, varför spelar du då?

Klart man reagerar på något sätt när man ser våld som skildras realistiskt. Hade det varit en film med "riktiga" människor så hade jag reagerat likadant.

Medlem

Alltså jag vet inte, jag klassar mig som att ha väldigt hög toleransnivå med saker och ting och detta är fortfarande fiktiva saker vi pratar om i den digitala världen.

Men samtidigt varje gång jag ser trailern till detta spel så mår jag lite illa och känner mig illa till mods. Kan vara råheten som gör det men vet egentligen inte. Otroligt svårt att svara på, anser inte att man skall plocka och välja vilka spel som får släppas och inte.

Detta är dock en personlig åsikt jag har men kan ha att göra med spelet i våran samtid, att detta faktiskt är närmare vardagen än man tror. Psykiskt labila personer som begår brott mot andra människor, skolskjutningar, gisslantaganden, vansinnesdåd i allmänhet. Men samtidigt så finns det flertalet spel med dessa inslag och tror att det har med just inramning av detta spel som gör att jag mår lite illa av det. Det är inte direkt färgglatt som GTA: V.

Medlem
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Bojkott:

Mord är mord. Spelar ingen roll i vilken förpackning det kommer i. Vad gör det här så mycket värre än att gå bärsärkagång i GTA egentligen?

Spelet såg inge vidare skoj ut, men jag är sugen på att köpa det på annat håll bara för att de ska kunna släppa en uppföljare som är ännu värre.

Mord? Det är inte direkt riktiga människor vi pratar om här...

Nu jämför jag bara mord i olika spel och inte mord i spel med riktigt mord. Om man plockar bort ett spel där man mördar så borde man plocka bort alla spel. Spel som Manhunt, Postal och GTA får vara kvar, men inte Hatred.

Mord är fel ord då mord endast innefattar människor. Du kan omöjligt mörda något som inte existerar.

Förstår vad du menar men tycker fortfarande ord som mord inte skall användas när det handlar om detta.

Vad ska man säga då? Göra slut på kod?

Man brukar ju säga saker som "döda honom" eller "skjut honom", och då är det väl ett typ av mord, ett virtuellt mord om man så vill uttrycka det?

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av zliddret:

det är så komiskt att folk ännu tror spel påverkar människor så att dom går och blir mordiska maskiner.

Nja, komiskt vet jag inte om jag skulle säga att det är eftersom det finns de som blir påverkade av sånt och går och mördar folk, DOCK är de som gör sånt sjuka i huvudet redan och hade troligtvis flippat förr eller senare ändå. T.ex. var det ju nån i Sverige för kanske 10 år sen sköt sin chef med pilbåge eftersom han blivit inspirerad av Rambo.

Blev han mordisk av att se Rambo? Nej.
Gjorde han det pga att han såg Rambo? Nja. Där har vi ett problem. Hade han aldrig sett nån våldsfilm alls så kanske han aldrig hade blivit inspirerad till att göra det. Men återigen så fanns det en underliggande psykisk störning som triggades av att se filmen.

Så helt riskfritt är det inte att göra våldssamma spel och filmer, det finns en liten promille folk som kan och kommer flippa pga såna saker och begå hemska mord. Men samtidigt finns det en promille som flippar av att läsa Bibeln, av att drömma och av att se heliga inbrända märken i sin frukostmacka.
Så jag är inte för att censurera eller förbjuda våldsam underhållning. Mest bara ville påpeka att det är lite förenklad att hävda att det inte påverkar folk. 99.9% klarar av att hantera se sådant, men inte alla. Men vi kan inte anpassa samhället efter en liten promille dårar.

Bara för att han blev triggad av filmen så kan man inte klandra filmer, spel eller musik. Han hade förmodligen kunna fått för sig samma idé även om han inte hade sett filmen, jag förstår vad du menar så ta mig inte fel.
Självklart ska man inte censurera alls bara för att några inte är friska i skallen och kan kopiera från spel eller filmer. dom skulle inte ens ha sett sånt här från första början och där sitter det mycket i andras ansvar med som med 8 åringen som tog ihjäl sin kompis efter han hade spelat manhunt för han trodde han skulle kunna göra samma sak i verkliga livet utan att något hände, (han försökte kväva han med han plastpåse runt huvudet, sedan sparka han i skallen efteråt) och mamman försökte få rockstar stämda för att spelet ens fanns.
Dock förlorade hon i rätten för dom ifrågasatte varför mamman ens var så korkad att köpa ett 18+ spel till en grabb som knappt fått pubis ännu och samt att det var hennes eget ansvar att köpa lämpliga spel för hans ålder och inte rockstars ansvar.

Nu vet jag ju inte om den här svensken du snackade om hade någon som brukade hålla koll på honom pga en störning (tänkte även vissa som jobbar har folk som kollar till dom), och skulle det vara fallet så är det deras ansvar att se till att han inte ser vissa saker som han kan bli påverkad av.

säger igen, ta mig inte fel för jag håller med dig i det du skrev.

Medlem

Tror inte för ett ögonblick att Steam skulle bekymra sig om innehållet i ett spel så länge de kan tjäna pengar på det.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Tror inte för ett ögonblick att Steam skulle bekymra sig om innehållet i ett spel så länge de kan tjäna pengar på det.

det var faktiskt så att några där tyckte det inte var något man skulle sälja på steam så det togs bort för stunden sedan togs det tillbaka när vissa andra som inte visste något om detta fick nys om vad som hänt.

Medlem

Usch, det där spelet såg inget vidare trevligt ut. Men det är löjligt att ta bort det när man inte tar bort andra spel som är i samma klass.

Medlem

Alltså, visst, det finns exempel med ungar som gör dumma jävla saker efter att ha sett filmer men det mesta är ju helt klart harmlöst och den största majoriteten är ju inte menat att skada någon över huvudtaget. Slå igång Spindelmannen på disney channel eller nåt, efter 15 minuter så kommer säkert en 8 åring ta efter och leka spindelmannen eller nån av skurkarna eller de andra. Senast jag tittade efter så var det omogna småungar som kollat/spelat saker som dom absolut inte ska ha tillgång till. Det är helt och hållet föräldrarna som misslyckats i sitt ansvar. När saker gått fel i de flesta fall efter film/spel så har det antagligen inte ens varit med mening, och dom fall det varit med uppsåt att skada så har det varit en instabil person. Hur många har inte hört om ungar hoppar från saker med paraply? (Madicken, någon?) I såna fall borde ju just Astrid Lindgrens bok tas bort då den lurar ungar att potentiellt begå självmord.

Och nu när jag fått ur mig det där så vill jag bara påstå att om man inte känner nåt när man spelar spel så finns det ingen poäng att spela. Jag blir rädd när jag spelar Alien vs Predator. Jag blir rädd när jag spelar Alien Isolation. Jag gillar inte idén att döda vad som framställs som oskyldiga personer men det är för att jag drar paralleller till verkligheten och finner att jag är fullständigt äcklad av tanken att man skulle göra det på riktigt. Sen så skulle jag inte ha ett problem att spela själva spelet, skillnad på verklighet och spel. Innebär inte att jag inte får känna nåt. Känner du inget kan det vara andra problem.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vad ska man säga då? Göra slut på kod?

Fragmentera fiendekoden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Vad ska man säga då? Göra slut på kod?

Fragmentera fiendekoden.

Exakt!

Nej men jag syftar mer med tanke på all moralpanik som har uppstått på senaste tiden pga alla jävla SJW's och feminazis so kan det vara dags att vara klar i vad man gör. Man kan inte mörda något som inte finns tex, om man nu absolut MÅSTE ha ordet "mord" så¨kan "virtuellt mord" vara bra mycket bättre att använda.

Vi har sett hur SJW's och feminazis ändrar och ljuger för att få de till att de har rätt i allt. Så kan vara dags att vi ändrar stilen på hur vi pratar om spelen vi spelar.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Nja, komiskt vet jag inte om jag skulle säga att det är eftersom det finns de som blir påverkade av sånt och går och mördar folk, DOCK är de som gör sånt sjuka i huvudet redan och hade troligtvis flippat förr eller senare ändå. T.ex. var det ju nån i Sverige för kanske 10 år sen sköt sin chef med pilbåge eftersom han blivit inspirerad av Rambo.

Blev han mordisk av att se Rambo? Nej.
Gjorde han det pga att han såg Rambo? Nja. Där har vi ett problem. Hade han aldrig sett nån våldsfilm alls så kanske han aldrig hade blivit inspirerad till att göra det. Men återigen så fanns det en underliggande psykisk störning som triggades av att se filmen.

En sak du kanske inte tänker på är, Vem sa att det var Rambo som påverkade honom? Hans advokat? Psykologen? Eller han själv? Det blir ganska snett om det var han själv eller advokaten som sa det. För då lyssnar vi på några som har egen vinning av att förmedla det budskapet. Om det var psykologen så kanske den hade en egen agenda för att påstå det.

Det finns ett annat exempel, Breivik. Han sa att han hade tränat genom att spela COD. Då tror vi direkt att psykopaten som har mördat massor av människor för några timmar/dagar sedan talar sanning. Man kan lika gärna påstå att det var cheeseburgaren som han åt på McDonalds som utlöste massakern. Det blir ganska skevt tycker iaf jag. Bara för att någon påstår något betyder inte att det är så!

En annan sak är att man kan inte härleda våld till våldsamma böcker, filmer, spel, mm utan våld ligger i människans natur. Våld har funnits med under hela vår existens på jorden. Småbarn som aldrig har upplevt våld i någon form kan utöva makt över de svagare (husdjur, mindre syskon). Då visar de den makten genom våld. Då är det upp till föräldrarna att visa barnet vad som är rätt och fel.

För att återgå till Rambo igen, så påstår jag att han hade utövat våldet mot sin chef oavsett om han hade sett någon film, läst en bok, spelat eller inget av det. Tillvägagångssättet kan ha varit inspirerad av filmen, men inte själva våldshandlingen. Om du kollar upp fakta om målet så kan jag lova dig att relationen till chefen inte var god innan det här hände. De hade säkert bråkat om något, och det var det som utlöste handlingen.

Edit: stavfel

Medlem

Spelet är tillbaka på Greenlight och med en ursäkt.

Citat:

Hi, Jaroslaw.

Yesterday I heard that we were taking Hatred down from Greenlight. Since I wasn't up to speed, I asked around internally to find out why we had done that. It turns out that it wasn't a good decision, and we'll be putting Hatred back up. My apologies to you and your team. Steam is about creating tools for content creators and customers.

Good luck with your game.

Gabe

Medlem

Haha detta såg ju rätt underhållande ut, men det finns ju även utrymme i spelet för en djup moralisk och filosofisk handling. Undrar om tar den möjligheten.

För tankarna till Falling Down, en av mina favoritfilmer.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar