Sony stäms för att Killzone: Shadow Fall inte körs i 1080p

Robot
Sony stäms för att Killzone: Shadow Fall inte körs i 1080p

"Falsk marknadsföring!" hävdar en spelare i Kalifornien.

#killzone-shadow-fall, #sony


Medlem
Sony stäms för att Killzone: Shadow Fall inte körs i 1080p

Visst man ska få det som marknadsförs men ändå... Orka, känner jag. En sak om det inte var 1080p i varken SP eller MP men nu är det ju iallafall halvsant att det var 1080p.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Händer i USA, förvånad? Nej...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Händer i USA, förvånad? Nej...

Jag skulle aldrig stämma - men det ligger faktiskt lite i det att man BÖR göra det. Hur ofta har man inte sett ett spel brilljera med sin grafik och sitt gameplay bara för att se det visar sig att det inte alls är så när det väl släpps?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

nån borde ta och stämma bungie för falsk marknads förning för destiny

Medlem

Borde finnas markeringar för exakt upplösning och FPS då som Max/Min FPS på spel.

Medlem

Stämmer han dom för fullpris?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Gaara:

Händer i USA, förvånad? Nej...

Jag skulle aldrig stämma - men det ligger faktiskt lite i det att man BÖR göra det. Hur ofta har man inte sett ett spel brilljera med sin grafik och sitt gameplay bara för att se det visar sig att det inte alls är så när det väl släpps?

Har jag fel när jag säger att alla spel körs i lägre settings i multiplayer än i singleplayer(ja på konsol), är väl inget nytt...?

Inaktiv
Skrivet av Preed:

Visst man ska få det som marknadsförs men ändå... Orka, känner jag. En sak om det inte var 1080p i varken SP eller MP men nu är det ju iallafall halvsant att det var 1080p.

Om du med "halvsant" menar halva upplösningen, så ja, det var halvsant.

Medlem

Även om jag kanske inte känner mig särskilt brydd i just den här frågan så hoppas jag att han vinner, det vore en viktig markering för spelbolag som kanske får dom att tänka efter lite innan dom visar upp "vertical slices" med löften dom inte kan hålla, och när dom inte kan hålla dom så är dom inte ärliga med det heller utan försöker sopa det under mattan.

Sen får man väl absolut ha lite förståelse för ett spel som visas upp ett år innan lansering och att problem kan uppstå under vägen, fast då bottnar det ändå i att spelföretagen måste vara mer transparenta och ärliga mot sina kunder!

Medlem

1080p? e de inte lite old? 4k som gäller nu va.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Även MP är ju 1080p men de använder en annorlunda teknik för att nå dit.

https://www.killzone.com/de_CH/blog/news/2014-03-06_regarding...

Det var ju inte direkt så att det var en hemlighet heller utan de förklarade tekniken för Digital Foundry innan (?) spelet kom ut och publicerade sedan tekniska papper om olika tekniker de använde i spelet. Det var först när Digital Foundry nämnde denna teknik i en artikel om upplösningar på de nya konsolerna långt efter att spelet kom ut som folk blev upprörda över något 95% av dem inte märkt tidigare.

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

1080p? e de inte lite old? 4k som gäller nu va.

4k? Det är ju vad romarna körde! nu gäller 8k!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Sony har väl aldrig sagt att MP delen skulle vara i 1080P.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

MURICAH FUCK YEAH

Medlem

Man är ju nästan bara dum ifall man tror att marknadsföringen visar det faktiska spelet?

Medlem
Skrivet av Margy:

Även MP är ju 1080p men de använder en annorlunda teknik för att nå dit.

https://www.killzone.com/de_CH/blog/news/2014-03-06_regarding...

Det var ju inte direkt så att det var en hemlighet heller utan de förklarade tekniken för Digital Foundry innan (?) spelet kom ut och publicerade sedan tekniska papper om olika tekniker de använde i spelet. Det var först när Digital Foundry nämnde denna teknik i en artikel om upplösningar på de nya konsolerna långt efter att spelet kom ut som folk blev upprörda över något 95% av dem inte märkt tidigare.

Det är inte native 1080p, vilket de sa att det var innan spelet släpptes. Nu vet jag inte vad det är för nisse som driver bloggen, men man utgår ju från att informationen stämmer.

http://blog.eu.playstation.com/2013/11/02/killzone-shadow-fal...

"Then there's the competitive multiplayer mode which, like the game's campaign, runs at native 1080p and 60 fps."

Dock tycker jag att det bara är trams att stämma dem pga detta.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är inte native 1080p, vilket de sa att det var innan spelet släpptes. Nu vet jag inte vad det är för nisse som driver bloggen, men man utgår ju från att informationen stämmer.

Spelet levererar en ny, icke uppskalad 1080p-bild för varje frame. Den skapas inte på traditionellt vis men det är en 1080p-bild som för det mesta är nästan exakt likadan som "riktig" 1080p.

Ska man börja nämna denna förklaring varje gång man nämner upplösningen?

Citat:

Temporal reprojection is a technique that tracks the position of pixels over time and predicts where they will be in future. These “history pixels” are combined with freshly rendered pixels to form a higher-resolution new frame. This is what KILLZONE SHADOW FALL uses in multiplayer.

So, in a bit more detail, this is what we need for this technique:

We keep track of three images of “history pixels” sized 960x1080

The current frame

The past frame

And the past-past frame

For each pixel we store its color and its motion vector – i.e. the direction of the pixel on-screen

We also store a full 1080p, “previous frame” which we use to improve anti-aliasing

Then we have to reconstruct every odd pixel in the frame:

We track every pixel back to the previous frame and two frames ago, by using its motion vectors

By looking at how this pixel moved in the past, we determine its “predictability”

Most pixels are very predictable, so we use reconstruction from a past frame to serve as the odd pixel

If the pixel is not very predictable, we pick the best value from neighbors in the current frame

On occasion the prediction fails and locally pixels become blurry, or thin vertical lines appear. However, most of the time the prediction works well and the image is identical to a normal 1080p image. We then increase sub-pixel anti-aliasing using our 1080p “previous frame” and motion vectors, further improving the image quality.

Det är väl ganska vanligt att spel renderar vissa effekter i lägre upplösning än övriga spelet. Ska dessa spel också stämmas för att det inte är "riktig" 1080p (eller vad som nu utlovas)?

Medlem

Om han nu stämmer dom, borde han inte ha gjort det när spelet släpptes? Inte lite sent för det nu? Jäkla idiot..

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Eisenhart73:

1080p? e de inte lite old? 4k som gäller nu va.

4k? Det är ju vad romarna körde! nu gäller 8k!

6x8k i eyefinity.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Eisenhart73:

1080p? e de inte lite old? 4k som gäller nu va.

4k? Det är ju vad romarna körde! nu gäller 8k!

Pfft, 16k som gäller i mitt hus.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Bojkott:

Det är inte native 1080p, vilket de sa att det var innan spelet släpptes. Nu vet jag inte vad det är för nisse som driver bloggen, men man utgår ju från att informationen stämmer.

Spelet levererar en ny, icke uppskalad 1080p-bild för varje frame. Den skapas inte på traditionellt vis men det är en 1080p-bild som för det mesta är nästan exakt likadan som "riktig" 1080p.

Ska man börja nämna denna förklaring varje gång man nämner upplösningen?

Citat:

Temporal reprojection is a technique that tracks the position of pixels over time and predicts where they will be in future. These “history pixels” are combined with freshly rendered pixels to form a higher-resolution new frame. This is what KILLZONE SHADOW FALL uses in multiplayer.

So, in a bit more detail, this is what we need for this technique:

We keep track of three images of “history pixels” sized 960x1080

The current frame

The past frame

And the past-past frame

For each pixel we store its color and its motion vector – i.e. the direction of the pixel on-screen

We also store a full 1080p, “previous frame” which we use to improve anti-aliasing

Then we have to reconstruct every odd pixel in the frame:

We track every pixel back to the previous frame and two frames ago, by using its motion vectors

By looking at how this pixel moved in the past, we determine its “predictability”

Most pixels are very predictable, so we use reconstruction from a past frame to serve as the odd pixel

If the pixel is not very predictable, we pick the best value from neighbors in the current frame

On occasion the prediction fails and locally pixels become blurry, or thin vertical lines appear. However, most of the time the prediction works well and the image is identical to a normal 1080p image. We then increase sub-pixel anti-aliasing using our 1080p “previous frame” and motion vectors, further improving the image quality.

Det är väl ganska vanligt att spel renderar vissa effekter i lägre upplösning än övriga spelet. Ska dessa spel också stämmas för att det inte är "riktig" 1080p (eller vad som nu utlovas)?

Jag vet mycket väl hur tekniken fingerar. Jag argumenterar inte emot tekniken de använder, utan säger bara att det inte är native som är 1920x1080 och inte 960x1080. Jag personligen har inte märkt av bieffekterna av denna teknik, men de säger ju själva att det inte alltid fungerar som tänkt.

Jag ser gärna att fler spelutvecklare gör så här i stället för att låsa FPS:en till 30 för att köra native 1080p. Jag tar 60 före 30 FPS alla dagar i veckan. Man märker sån enorm skillnad i de spel där man kan låsa FPS:en till 30 om man vill, t.ex. The Last of Us till PS4.

Medlem

Nu vet ja att stämning i USA inte alls är samma som i Sverige men vad räknar han med att få ut av detta?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu vet ja att stämning i USA inte alls är samma som i Sverige men vad räknar han med att få ut av detta?

Förmodligen för att göra ett exempel och i framtiden kräva att spelutvecklare inte ljuger och lurar sina kunder.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Som det är nu kan utvecklare lova vad som helt utan att ställa till svars om de inte levererar, så det är väl bara bra om man prövar detta i rätten.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv
Skrivet av M_R_X5432:

nån borde ta och stämma bungie för falsk marknads förning för destiny

Nån borde stämma Dice för att släppa ofärdiga spel.

Medlem

Borde han inte stämma Guerrilla Games då?

Medlem

Han såg sin chans att bli rik på en korkad skitsak. Så enkelt tror jag det är.
Tvivlar mycket starkt på att han är nån slags folkets kämpe.
Det är ju trots allt i USA. Han kan säkert få några miljoner för detta.

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:

Borde han inte stämma Guerrilla Games då?

Det är inte Guerilla som marknadsför. Enkelt. Sony är kräk. #dealwithit

12
Skriv svar