Ny SSD hårddisk, behöver lite hjälp!

Medlem
Ny SSD hårddisk, behöver lite hjälp!

Jag har nu börjat ledsna på att "välja" mellan spel hela tiden, alla spel med alla patchar blir ju bara större och större.

Jag har en Samsung SSD 840 Basic 240GB just nu,
har tittat på denna lite:
http://www.inet.se/produkt/4304722/samsung-ssd-pro-850-series...

Är det en värd uppgradering eller är det att kasta pengar i sjön?
Tydligen så min SSD har inte stöd för RAID heller, vilket tydligen skall vara bra och ha.

(Jag har en vanlig hårddisk på 500GB, men vill inte ha spel där för jag märker direkt långa laddningstider)

EDIT: Sjävaste SSDn är nu köpt, behöver bara liiite mer hjälp, ser posten längre ner

Medlem

Varför "uppgradera" släng in en till disk bara... Det e ju inte så att du måste ha alla spel på samma disk.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag håller med Zymac. Köp en till 240-256GB och spara lite pengar. Då har du två diskar med totalt utrymme runt 500GB. Den disken du har är ju inte direkt dålig.

Medlem

Ah jofan det har ni rätt i... Tittade i burken nu och jag har ett till uttag för SATA...

Då kanske jag skall köpa denna:
http://www.inet.se/produkt/4304720/samsung-ssd-pro-850-series...

Plus en
http://www.inet.se/produkt/8906190/serial-ata-6gb-s-0-5m

Det borde funka då?

Medlem

Behöver du verkligen en PRO? Border räcke med EVO?

http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series...

Behöver du fler sata platser för disk kan du kanske köpa ett kontrollerkort, eller om du har gott om pengar en NAS för extern lagring. Annars kan du ju eventuellt koppla bort DVD/Bluray läsare om du nu har en sådan som du inte använder, så får du en till plats för disk...

Medlem

Vet inte! Vet inte skillnaden på PRO och EVO, upplys gärna.

Jag hade en plats för SATA så det behövs inte

Medlem
Skrivet av totte1015:

Vet inte! Vet inte skillnaden på PRO och EVO, upplys gärna.

Jag hade en plats för SATA så det behövs inte

Den stora skillnaden är att Pro har en annan minnestyp än Evo. MLC och TLC kanske är förkortningar som du sett någon gång när du läser om SSD. Även controllern är av annan modell på Pro-disken.

Tidigare har diskar med MLC haft en fördel när det gäller accesstider och läs/skrivprestanda. Idag är de skillnaderna minimala. Du kan mäta fram dem och kommer troligtvis se en större skillnad i vissa fall (t.ex vid random läs/skrivningar borde Pro vara snabbare). Men jag är oerhört tveksam till om du faktiskt märker någon skillnad vid normal användning.

Även livslängden är teoretiskt längre på MLC-minnen men även där har TLC blivit så bra att du troligtvis hinner köpa flera nya diskar innan minnena ger upp (om du inte raderar och skriver om filer konstant, då hade jag köpt Pro-disken.)

Åh, andra sidan. Prisskillnaden är minimal. Varför inte köpa den bättre när den faktiskt inte kostar speciellt mycket mer?
EVO 250GB - 1390kr - http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series...
Pro 256GB - 1599kr - http://www.inet.se/produkt/4304721/samsung-ssd-pro-850-series...

En prisskillnad på 200 spänn, alltså ingenting i sammanhanget.

Medlem

Ah, fan det är juletider och allt och ingen annan köper julklappar till mig så det får jag fixa själv, därmed så tror jag bannemig att jag tänker köpa PRO bara för att

Men jag tänkte på detta med kablage till disken, behöver jag 6.0GB hastighet med tanke på att det står på SSDn?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Ah, fan det är juletider och allt och ingen annan köper julklappar till mig så det får jag fixa själv, därmed så tror jag bannemig att jag tänker köpa PRO bara för att

Men jag tänkte på detta med kablage till disken, behöver jag 6.0GB hastighet med tanke på att det står på SSDn?

Samsung brukar skicka med kablage för det mesta.

Det finns ingen skillnad mellan en SATA-kabel och en annan i hastighet. Det är ett säljknep som används på ett lite fult sätt.

Alla satakablar klarar 6gbps. De som kallas SATA3-kablar eller 6gbps-kablar är ofta lite lyxigare (i brist på bättre ord). Lite skärmning i kabeln, bland annat. Men skärmningen gör också kabeln styvare så den kan ibland vara svår att dra på ett bra sätt i chassit. Jag föredrar de lite mjukare, billigare kablarna och vid tester har man inte ens kunnat mäta fram några skillnader mellan SATA-kablar och (så kallade) SATA3-kablar.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Ah, fan det är juletider och allt och ingen annan köper julklappar till mig så det får jag fixa själv, därmed så tror jag bannemig att jag tänker köpa PRO bara för att

Men jag tänkte på detta med kablage till disken, behöver jag 6.0GB hastighet med tanke på att det står på SSDn?

Sålänge det är Sata3 portar på moderkortet så är det lugnt, ta vilken satakabel som helst


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Ah fasiken, ni skulle ha berättat detta en timme tidigare

Har nu köpt SSDn...

Men misstänker att jag har dun goofat lite...

Jag kopplade in SSDn, startade datorn som vanligt, Windows installerade drivrutiner i bästa förmåga den kan.
Dock så nådde inte min PSU kabel från mina två SSDn+DVD läsaren så fick offra DVD läsaren...
Så startade jag upp Samsung Magician och aktiverade RAID på SSDn direkt för trodde det räcker...
Men nu efter omstart så verkar inte Windows hitta enheten överhuvudtaget...
Hur skall jag fixa detta?

Något med diskhantering och partitionera om jag nu gissar rätt? Dock vetta fan hur man gör det, då jag aldrig har gjort det förut

Medlem
Skrivet av totte1015:

Ah fasiken, ni skulle ha berättat detta en timme tidigare

Har nu köpt SSDn...

Men misstänker att jag har dun goofat lite...

Jag kopplade in SSDn, startade datorn som vanligt, Windows installerade drivrutiner i bästa förmåga den kan.
Dock så nådde inte min PSU kabel från mina två SSDn+DVD läsaren så fick offra DVD läsaren...
Så startade jag upp Samsung Magician och aktiverade RAID på SSDn direkt för trodde det räcker...
Men nu efter omstart så verkar inte Windows hitta enheten överhuvudtaget...
Hur skall jag fixa detta?

Något med diskhantering och partitionera om jag nu gissar rätt? Dock vetta fan hur man gör det, då jag aldrig har gjort det förut

så utrymmet på disken har inte blivit fördubblat? raid gör ju 2 diskar till 1, så man ser bara 1


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av totte1015:

Ah fasiken, ni skulle ha berättat detta en timme tidigare

Har nu köpt SSDn...

Men misstänker att jag har dun goofat lite...

Jag kopplade in SSDn, startade datorn som vanligt, Windows installerade drivrutiner i bästa förmåga den kan.
Dock så nådde inte min PSU kabel från mina två SSDn+DVD läsaren så fick offra DVD läsaren...
Så startade jag upp Samsung Magician och aktiverade RAID på SSDn direkt för trodde det räcker...
Men nu efter omstart så verkar inte Windows hitta enheten överhuvudtaget...
Hur skall jag fixa detta?

Något med diskhantering och partitionera om jag nu gissar rätt? Dock vetta fan hur man gör det, då jag aldrig har gjort det förut

Om disken är helt ny och du inte installerar windows på den så måste du in i Diskhanteraren och allokera utrymmet och skapa en partition på disken.

Kontrollpanelen -> System & Säkerhet -> Administrationsverktyg -> Datorhantering
Klicka på Diskhantering i menyträdet till vänster.
Där borde disken finnas med som icke allokerat utrymme. Högerklicka på det oallokerade utrymmet och välj "ny enkel volym". Följ guiden så ska det funka sen.

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av totte1015:

Ah fasiken, ni skulle ha berättat detta en timme tidigare

Har nu köpt SSDn...

Men misstänker att jag har dun goofat lite...

Jag kopplade in SSDn, startade datorn som vanligt, Windows installerade drivrutiner i bästa förmåga den kan.
Dock så nådde inte min PSU kabel från mina två SSDn+DVD läsaren så fick offra DVD läsaren...
Så startade jag upp Samsung Magician och aktiverade RAID på SSDn direkt för trodde det räcker...
Men nu efter omstart så verkar inte Windows hitta enheten överhuvudtaget...
Hur skall jag fixa detta?

Något med diskhantering och partitionera om jag nu gissar rätt? Dock vetta fan hur man gör det, då jag aldrig har gjort det förut

så utrymmet på disken har inte blivit fördubblat? raid gör ju 2 diskar till 1, så man ser bara 1

Nope, men jag har inte aktiverat RAID i BIOS, bara på just den disken jag köpte, det varnade i samsung magician att man kan bara göra det på en disk...
Och jag har hört att man måste formatera datorn för att få RAID att funka på disken där man har WIndows på?

Skrivet av Bennii:
Skrivet av totte1015:

Ah fasiken, ni skulle ha berättat detta en timme tidigare

Har nu köpt SSDn...

Men misstänker att jag har dun goofat lite...

Jag kopplade in SSDn, startade datorn som vanligt, Windows installerade drivrutiner i bästa förmåga den kan.
Dock så nådde inte min PSU kabel från mina två SSDn+DVD läsaren så fick offra DVD läsaren...
Så startade jag upp Samsung Magician och aktiverade RAID på SSDn direkt för trodde det räcker...
Men nu efter omstart så verkar inte Windows hitta enheten överhuvudtaget...
Hur skall jag fixa detta?

Något med diskhantering och partitionera om jag nu gissar rätt? Dock vetta fan hur man gör det, då jag aldrig har gjort det förut

Om disken är helt ny och du inte installerar windows på den så måste du in i Diskhanteraren och allokera utrymmet och skapa en partition på disken.

Kontrollpanelen -> System & Säkerhet -> Administrationsverktyg -> Datorhantering
Klicka på Diskhantering i menyträdet till vänster.
Där borde disken finnas med som icke allokerat utrymme. Högerklicka på det oallokerade utrymmet och välj "ny enkel volym". Följ guiden så ska det funka sen.

Gött, nu fick jag fram den disken.
Frågan är nu... Kan man lägga över windows på den utan att behöva formatera datorn? Tvekar starkt på att det går men kan ju alltid hoppas

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av totte1015:

Ah fasiken, ni skulle ha berättat detta en timme tidigare

Har nu köpt SSDn...

Men misstänker att jag har dun goofat lite...

Jag kopplade in SSDn, startade datorn som vanligt, Windows installerade drivrutiner i bästa förmåga den kan.
Dock så nådde inte min PSU kabel från mina två SSDn+DVD läsaren så fick offra DVD läsaren...
Så startade jag upp Samsung Magician och aktiverade RAID på SSDn direkt för trodde det räcker...
Men nu efter omstart så verkar inte Windows hitta enheten överhuvudtaget...
Hur skall jag fixa detta?

Något med diskhantering och partitionera om jag nu gissar rätt? Dock vetta fan hur man gör det, då jag aldrig har gjort det förut

Om disken är helt ny och du inte installerar windows på den så måste du in i Diskhanteraren och allokera utrymmet och skapa en partition på disken.

Kontrollpanelen -> System & Säkerhet -> Administrationsverktyg -> Datorhantering
Klicka på Diskhantering i menyträdet till vänster.
Där borde disken finnas med som icke allokerat utrymme. Högerklicka på det oallokerade utrymmet och välj "ny enkel volym". Följ guiden så ska det funka sen.

Gött, nu fick jag fram den disken.
Frågan är nu... Kan man lägga över windows på den utan att behöva formatera datorn? Tvekar starkt på att det går men kan ju alltid hoppas

Ja, du kan flytta Windows till den nya disken utan att installera om. Men det räcker inte att flytta filerna direkt i Utforskaren. Du måste klona in din Windowsdisk på den nya disken så att du får med MBR och hela köret.

Jag brukar använda Acronis eller Ghost till det men de programmen kostar pengar. Jag måste tyvärr säga att jag är dåligt påläst på gratisalternativen när det gäller program för kloning. Kolla på Ultimate Boot CD, där finns en hel del freewareprogram för hårddiskkloning. Kanske nåt av dem funkar.

MEN MEN MEN!!
Observera att det alltid är lite riksfyllt att klona en disk. Se till att du har backuper på allt viktigt om du råkar klona fel. Skulle vara snopet om du knappar fel i programmet och klonar in den tomma disken över din Windowsinstallation och flickvännens semesterbilder försvinner ner i den digitala avgrunden.

Medlem

Förresten, på tal om kloning. Jag har för mig att Samsung skickar med något program för det på skivan när man köper deras SSD. Eller minns jag fel?

Medlem

Hmm, får hoppas på att någon annan har ett bra tips på kloningsprogram då, känner inte riktigt för att köpa ett program för en ren engångsförteelse.

Ultimate Boot CD förstår jag nästan inte alls, finns mycket avancerade program där som jag inte riktigt vill ge mig in på, kloning av hårddisk i BIOS? Naaa, jätterädd för bios!

Skrivet av Bennii:

Förresten, på tal om kloning. Jag har för mig att Samsung skickar med något program för det på skivan när man köper deras SSD. Eller minns jag fel?

Det idiotiska för min del är ju att DVD läsaren är urkopplad, eftersom sladden inte räckte till, så stoppa in skivan kan jag inte göra :/
Samsung magician tror jag inte har det, ska kolla

EDIT: Hittade ett program från Samsung "Data migration" som verkar ha den funktionen som jag söker, att migrera Windows till sin nya SSD

Medlem

Nu har jag klonat allt till den andra disken, dock så ligger allt kvar på C: disken och jag är osäker på... Kan jag helt enkelt trycka på delete på hela C: disken nu? Eftersom allt finns på min nya SSD? :s

Eller ska jag byta ut 840s enhetsbeteckning till t.ex F, och sätta enhetsbeteckningen på 850n till C: så man liksom "lurar" systemet nu?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Nu har jag klonat allt till den andra disken, dock så ligger allt kvar på C: disken och jag är osäker på... Kan jag helt enkelt trycka på delete på hela C: disken nu? Eftersom allt finns på min nya SSD? :s

Om du bootat från den nya disken så vet du att kloningen fungerade. Då borde den gamla heta D: i utforskaren (eller något annat, men inte är C: ). Då är det bara att formatera den och installera spelen på den i fortsättningen.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av totte1015:

Nu har jag klonat allt till den andra disken, dock så ligger allt kvar på C: disken och jag är osäker på... Kan jag helt enkelt trycka på delete på hela C: disken nu? Eftersom allt finns på min nya SSD? :s

Om du bootat från den nya disken så vet du att kloningen fungerade. Då borde den gamla heta D: i utforskaren (eller något annat, men inte är C: ). Då är det bara att formatera den och installera spelen på den i fortsättningen.

Programmet sa till mig att starta om datorn, det gjorde jag men... 840n är fortfarande C: disken.
Och alla program startas av filerna som är på 840n

Så därför är jag lite fundersam på hur jag skall göra nu

Så här ser det ut just nu:

http://i.imgur.com/YkpMaed.png

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av totte1015:

Nu har jag klonat allt till den andra disken, dock så ligger allt kvar på C: disken och jag är osäker på... Kan jag helt enkelt trycka på delete på hela C: disken nu? Eftersom allt finns på min nya SSD? :s

Om du bootat från den nya disken så vet du att kloningen fungerade. Då borde den gamla heta D: i utforskaren (eller något annat, men inte är C: ). Då är det bara att formatera den och installera spelen på den i fortsättningen.

Programmet sa till mig att starta om datorn, det gjorde jag men... 840n är fortfarande C: disken.
Och alla program startas av filerna som är på 840n

Så därför är jag lite fundersam på hur jag skall göra nu

Så här ser det ut just nu:

http://i.imgur.com/YkpMaed.png

http://i.imgur.com/YkpMaed.png

Kloningen verkar fungerat eftersom datat ligger på båda diskarna. Men troligtvis ligger din gamla disk först i bootordningen så Windows startas från den. Gå in i BIOS och ändra bootordningen så att den nya disken ligger först. Då ska Windows starta från den om allt gått som det ska.

Medlem

Hmm, satte 850 som först HDD boot priority, sedan min HDD, och sedan min 840, efter att ha sparat config och omstart så fick jag bootmgr is missing...

Gick in i bios igen och satte
850
840
HDD

Då fick jag inget felmeddelande, dock så bootade den ändå i 840n :S

Eller fan, kan det vara för att jag inte har gjort partitionen på 850 aktiv??

Medlem
Skrivet av totte1015:

Hmm, satte 850 som först HDD boot priority, sedan min HDD, och sedan min 840, efter att ha sparat config och omstart så fick jag bootmgr is missing...

Gick in i bios igen och satte
850
840
HDD

Då fick jag inget felmeddelande, dock så bootade den ändå i 840n :S

Då fungerade inte kloningen. Jag har aldrig använt Samsung Data migration så jag kan tyvärr inte ge dig några detaljer, sorry.

En tumregel med kloning av OS-diskar är att det ska göras utanför Windows, alltså att du bootar från en CD eller USB-minne och startar kloningsmjukvaran därifrån. Om Data Migration körs i Windowsmiljö så är det troligtvis därför det inte fungerar.

Medlem

Uh... Men vad i helvete då... Hur fan skall man göra sånt här om man inte har en USB sticka på över 200GB?!?!

Gud så lack jag känner mig nu, blir så frustrerad på när det skall vara så svårt allting...

Så hur skall jag gå tillväga då? :S

Medlem
Skrivet av totte1015:

Uh... Men vad i helvete då... Hur fan skall man göra sånt här om man inte har en USB sticka på över 200GB?!?!

Gud så lack jag känner mig nu, blir så frustrerad på när det skall vara så svårt allting...

Så hur skall jag gå tillväga då? :S

Du behöver inte ha ett 200GB USB-minne. Bara ett minne på 1GB och ett bootbart kloningsprogram. Det finns som sagt flera alternativ på Ultimate Boot CD du kan testa. Alla program på UBC är gratisversioner och freeware, inga piratkopior. Om du inte kan göra ett USB-minne bootbart (det är inte svårt, men lite lurigt om man inte gjort det förut) kan du bränna UBC på en CD/DVD-skiva och boota från. Men då gäller det att du har en tom skiva och hur lätt är det att hitta år 2014?

Eller så installerar du om Windows. Beroende på vilket som går fortast.

Medlem

Eller så kan du ju faktiskt behålla Windows på din gamla disk och köra spelen från den nya. Det är inget som säger att du måste köra den nya disken som systemdisk.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av totte1015:

Uh... Men vad i helvete då... Hur fan skall man göra sånt här om man inte har en USB sticka på över 200GB?!?!

Gud så lack jag känner mig nu, blir så frustrerad på när det skall vara så svårt allting...

Så hur skall jag gå tillväga då? :S

Du behöver inte ha ett 200GB USB-minne. Bara ett minne på 1GB och ett bootbart kloningsprogram. Det finns som sagt flera alternativ på Ultimate Boot CD du kan testa. Alla program på UBC är gratisversioner och freeware, inga piratkopior. Om du inte kan göra ett USB-minne bootbart (det är inte svårt, men lite lurigt om man inte gjort det förut) kan du bränna UBC på en CD/DVD-skiva och boota från. Men då gäller det att du har en tom skiva och hur lätt är det att hitta år 2014?

Eller så installerar du om Windows. Beroende på vilket som går fortast.

Jag har inte gjort ett bootbart USB minne, men kan du förklara snabbt hur?
Vilket program från UBC skall jag använda på USBn då?

Och som sagt kan jag inte använda min DVD läsare då jag inte har en kabel som räcker.

Dessutom, om jag nu gör detta med boot USB, ska jag formatera min andra SSD disk igen då?

Skrivet av Bennii:

Eller så kan du ju faktiskt behålla Windows på din gamla disk och köra spelen från den nya. Det är inget som säger att du måste köra den nya disken som systemdisk.

Det.... har du rätt i egentligen. Fast känns som att jag "går miste" om snabbast möjliga hastighet med tanke på att 850 är snabbare än 840

Men... aja, får se hur jag gör

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av totte1015:

Uh... Men vad i helvete då... Hur fan skall man göra sånt här om man inte har en USB sticka på över 200GB?!?!

Gud så lack jag känner mig nu, blir så frustrerad på när det skall vara så svårt allting...

Så hur skall jag gå tillväga då? :S

Du behöver inte ha ett 200GB USB-minne. Bara ett minne på 1GB och ett bootbart kloningsprogram. Det finns som sagt flera alternativ på Ultimate Boot CD du kan testa. Alla program på UBC är gratisversioner och freeware, inga piratkopior. Om du inte kan göra ett USB-minne bootbart (det är inte svårt, men lite lurigt om man inte gjort det förut) kan du bränna UBC på en CD/DVD-skiva och boota från. Men då gäller det att du har en tom skiva och hur lätt är det att hitta år 2014?

Eller så installerar du om Windows. Beroende på vilket som går fortast.

Jag har inte gjort ett bootbart USB minne, men kan du förklara snabbt hur?
Vilket program från UBC skall jag använda på USBn då?

Och som sagt kan jag inte använda min DVD läsare då jag inte har en kabel som räcker.

Dessutom, om jag nu gör detta med boot USB, ska jag formatera min andra SSD disk igen då?

Här har du ett program jag goglade fram åt dig:
https://rufus.akeo.ie/

Rufus. Jag har aldrig använt det, men det verkar safe, inget virus eller skit. Toms Hardware hade en artikel om det och de brukar inte tipsa om ryska virusprogram.

Ladda ner Rufus. Ladda ner Ultimate BootCD.
Kör Rufus-programmet.
Välj USB-minnet i Rufus. Välj i Rufus att skapa en startbar disk med ISO-image. Välj ISOn som tillhör UBC.
Programmet kopierar allt som behövs från ISOn till ditt USB-minne.
Boota från USB-minnet. Du får upp en textmeny där du navigerar med tangentbordet. Välj HDD -> Disk Cloning.
Där under har du alla program för diskkloning. Testa HDClone Free edition. Det sa en kollega på jobbet att han använt några gånger och det ska tydligen vara enkelt.
Starta kloningen, låt programmet jobba klart.
Starta om datorn, in i BIOS, se till att 850-disken ligger först i bootordningen. Borde funka efter det. Annars får du ge mig din adress så kommer jag över och fixar det för en platta öl.

Medlem
Medlem

En snabbfråga innan jag börjar bara!

Går det bra att ha USB stickan som en extern hårddisk jag har? Den ligger på 100Gb, det jag funderar mest på är om det funkar i BIOS och så?

12
Skriv svar