Sony stäms för att Killzone: Shadow Fall inte körs i 1080p
Det är inte native 1080p, vilket de sa att det var innan spelet släpptes. Nu vet jag inte vad det är för nisse som driver bloggen, men man utgår ju från att informationen stämmer.
Spelet levererar en ny, icke uppskalad 1080p-bild för varje frame. Den skapas inte på traditionellt vis men det är en 1080p-bild som för det mesta är nästan exakt likadan som "riktig" 1080p.
Ska man börja nämna denna förklaring varje gång man nämner upplösningen?
Temporal reprojection is a technique that tracks the position of pixels over time and predicts where they will be in future. These “history pixels” are combined with freshly rendered pixels to form a higher-resolution new frame. This is what KILLZONE SHADOW FALL uses in multiplayer.
So, in a bit more detail, this is what we need for this technique:
We keep track of three images of “history pixels” sized 960x1080
The current frame
The past frame
And the past-past frame
For each pixel we store its color and its motion vector – i.e. the direction of the pixel on-screen
We also store a full 1080p, “previous frame” which we use to improve anti-aliasing
Then we have to reconstruct every odd pixel in the frame:
We track every pixel back to the previous frame and two frames ago, by using its motion vectors
By looking at how this pixel moved in the past, we determine its “predictability”
Most pixels are very predictable, so we use reconstruction from a past frame to serve as the odd pixel
If the pixel is not very predictable, we pick the best value from neighbors in the current frame
On occasion the prediction fails and locally pixels become blurry, or thin vertical lines appear. However, most of the time the prediction works well and the image is identical to a normal 1080p image. We then increase sub-pixel anti-aliasing using our 1080p “previous frame” and motion vectors, further improving the image quality.
Det är väl ganska vanligt att spel renderar vissa effekter i lägre upplösning än övriga spelet. Ska dessa spel också stämmas för att det inte är "riktig" 1080p (eller vad som nu utlovas)?
Sony defense force hard at work. Som vanligt.
1080p? e de inte lite old? 4k som gäller nu va.
4k? Det är ju vad romarna körde! nu gäller 8k!
Indeed sir!
Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz
Visst man ska få det som marknadsförs men ändå... Orka, känner jag. En sak om det inte var 1080p i varken SP eller MP men nu är det ju iallafall halvsant att det var 1080p.
Han ska ju ha en eloge för att han gör rätt, trots svårigheterna. Skitföretag ska skit ha, inget annat.
Sony har väl aldrig sagt att MP delen skulle vara i 1080P.
Öhhm. Om detta är sant så får vi väl isåfall medge att alla spel på One också är 1080P , kanske även på 360/PS3 om din tv stödjer uppskalning.
De har ljugit sig fram två generationer minst sony, med sina trailers som alltid är ingame, sen kommer spelen och ser ut som en treåring ritat dem.
Om ingen stämmer så fortsätter de sin falska marknadsföring...