Knivstöld i Counter-strike polisanmäls

Robot
Medlem
Knivstöld i Counter-strike polisanmäls

Hehe, ungar.

Medlem

Vet inte vad som är mest tragiskt. Att en 14-åring lånar ut saker som är värt 2000kr, eller det faktum att kniven överhuvudtaget är värd 2000kr.

Medlem

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

Medlem

Vänta nu snackar vi en fysisk replica av ett CS vapen eller virtuellt?
Noll koll på CS:Go men om det är virtuellt vapen så vem fasen köper vapen i spel för riktiga pengar?!?!

Medlem

Virtuell gissar jag på. Helt galet..

Medlem

Anmäla kan alla göra. Lycka till få han dömd


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Virtuell gissar jag på. Helt galet..

Aja då kan man ju bara önska lycka till med polisanmälan, tror polisen kommer bry sig lika mycket eller mindre än va de gör om min stulna cykel...

Medlem

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Det som är grejen, jag tycker ju allt sånt där är konstigt och för mig helt obegripligt. För mig så betalar man 1 gång för ett spel och det är när man köper spelet. Föremål och prylar ska man ju få genom att man spelar spelet i fråga.

Medlem
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Han kan ha haft tur o fått det i ett case som man kan köpa nycklar till o öppna för att få skins.

Medlem
Skrivet av KeeperofMee:

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

Om dem dock gjorde en uppgörelse att det var en utlåning så tror jag det går före i Svensk lag.


signatur

Xd

Medlem

Är väl inget konstigt att folk samlar på virtuella saker eller köper det, folk samlar på allt det är väl inte mer konstigt än något annat.

Frimärken, modellplan, spel??, ....

Medlem

Egenmäktigt förfarande kan nog fungera. Jag kan dock tänka mig att polisen inte kommer lägga ner så värst mycket resurser på det..

Civilrättsligt borde han kunna stämma motparten för avtalsbrott. Bevisläget kan dock tänkas vara besvärligt.

Medlem

Han kommer aldrig få tillbaka den, han gjorde ett "trade" med spelaren som stal kniven, och efter det är det kört. Han fick lära sig den hårda vägen.

Och ni som tycker att det är sanslöst att kniven kostade 2000kr, det är en relativt standard kniv det handlar om. Finns dom som är MYCKET dyrare än så.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem
Skrivet av zwete:
Skrivet av KeeperofMee:

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

Om dem dock gjorde en uppgörelse att det var en utlåning så tror jag det går före i Svensk lag.

Är ingen expert på lagar så du kan ha rätt, men i vilket fall som helst så har han troligtsvis inget bevis som skulle stödja hans påståenden(om han inte tagit bild på en chat med denna person/ spelet in ett röst samtal).

Medlem
Skrivet av zauii89:

Är väl inget konstigt att folk samlar på virtuella saker eller köper det, folk samlar på allt det är väl inte mer konstigt än något annat.

Frimärken, modellplan, spel??, ....

Eftersom det inte är något fysiskt så jo... det är det som gör det konstigt.

Medlem

Har för mig att Fragbite skrev en nyhet som handlade om att en hade blivit dömd i svensk domstol för en knivscam i csgo.

Intressant att folk är så konservativa när det gäller virituella tillgångar. En jämförelse som kan göras är ju värdet av pengar. Om ingen sätter något värde till kronan kommer den enbart ha ett värde från pappret den är skapad av. Likadant är det med virituella tillgångar. En kniv i csgo skiljer sig inte från bitcoind på så sätt.

dmn
Medlem

Det är ju Valve som äger pixlarna, man kan inte bli bestulen på nåt man inte äger....så lycka till med den här polisanmälan...

dmn
Medlem
Skrivet av Scahn:

Har för mig att Fragbite skrev en nyhet som handlade om att en hade blivit dömd i svensk domstol för en knivscam i csgo.

Intressant att folk är så konservativa när det gäller virituella tillgångar. En jämförelse som kan göras är ju värdet av pengar. Om ingen sätter något värde till kronan kommer den enbart ha ett värde från pappret den är skapad av. Likadant är det med virituella tillgångar. En kniv i csgo skiljer sig inte från bitcoind på så sätt.

Fast då handlade det väl om att nån blev scammad på pengar, inte på pixlar....

Medlem

Älskar artikeln ni länkar till!
"Fast kniven finns alltså inte på riktigt, utan förekommer som ett redskap i det välkända krigssimulatorspelet Counterstrike"

Och på bilden spelas det definitivt inte Counterstrike

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:

Är väl inget konstigt att folk samlar på virtuella saker eller köper det, folk samlar på allt det är väl inte mer konstigt än något annat.

Frimärken, modellplan, spel??, ....

Eftersom det inte är något fysiskt så jo... det är det som gör det konstigt.

Behöver det vara fysiskt?

Medlem

[sarkasm] Schyst kompis![/sarkasm]

Om detta inte var en person han kände IRL, så får han dock skylla sig själv.

Det är precis som att jag skulle få ett mail från sydkorea:
"Hej, du behöver uppdatera din bankdosa. Ge oss dina bankuppgifter, personnummer, kortkod m.m."
Och sedan anmäla för att jag blev lurad på en så uppenbar scam.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Det hade varit lite mer kul om det hade varit "Knivmord i Counter-Strike polisanmäls"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

I den tidigare domen fast det betydliga bevismaterial som gjorde han dömdes. Bla kontotransaktioner


signatur

The King is Back

Medlem

Ronneby brunn är fint.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:

Är väl inget konstigt att folk samlar på virtuella saker eller köper det, folk samlar på allt det är väl inte mer konstigt än något annat.

Frimärken, modellplan, spel??, ....

Eftersom det inte är något fysiskt så jo... det är det som gör det konstigt.

Subjektivt...

Medlem

Ursäkta konstapeln, någon stal min pixel. Go fetch!

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Scahn:

Har för mig att Fragbite skrev en nyhet som handlade om att en hade blivit dömd i svensk domstol för en knivscam i csgo.

Intressant att folk är så konservativa när det gäller virituella tillgångar. En jämförelse som kan göras är ju värdet av pengar. Om ingen sätter något värde till kronan kommer den enbart ha ett värde från pappret den är skapad av. Likadant är det med virituella tillgångar. En kniv i csgo skiljer sig inte från bitcoind på så sätt.

Fast då handlade det väl om att nån blev scammad på pengar, inte på pixlar....

Det är ju det som är poängen. En av funktioner pengar har är att bevara värde. Precis som kniven i det här fallet. En 500 kronorssedel har bara värdet 500 om vi kommer överens om det och likadant är det med kniven.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Det som är grejen, jag tycker ju allt sånt där är konstigt och för mig helt obegripligt. För mig så betalar man 1 gång för ett spel och det är när man köper spelet. Föremål och prylar ska man ju få genom att man spelar spelet i fråga.

Inte nu längre. Nu släpps spel innan dom är färdiga, med dlc's microtransaktioner etc.
Men folk köper ju skiten så spelföretag kommer ju inte sluta släppa sån här skit. Virtuell kniv för 2000:-
Helt absurt. . .

123
Skriv svar