Knivstöld i Counter-strike polisanmäls

Skrivet av faceslicer:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Det som är grejen, jag tycker ju allt sånt där är konstigt och för mig helt obegripligt. För mig så betalar man 1 gång för ett spel och det är när man köper spelet. Föremål och prylar ska man ju få genom att man spelar spelet i fråga.

Inte nu längre. Nu släpps spel innan dom är färdiga, med dlc's microtransaktioner etc.
Men folk köper ju skiten så spelföretag kommer ju inte sluta släppa sån här skit. Virtuell kniv för 2000:-
Helt absurt. . .

Framtiden är inte "free 2 play", utan "get payed to play". Tanka spel gratis, grinda dig till en kniv, sälj den till någon galning som är beredd att betala 2000:-, köp betalspel för pengarna.
Steam har redan en fungerande marknad för detta. Prylarna uppnår sådana knasiga priser för att valutans värde är uppbackad av steams hela katalog av köpespel, att de har andrahandsvärde på en öppen marknad fylld av spekulation, samt att spelare inte kan plocka ut pengar ur systemet. 2k för ett virtuellt föremål ter sig inte så konstigt i det ljuset. Det finns nog många som sitter på en steam wallet med tiotusentals kronor från prylar man grindat sig till, sedan kan man inte ta ut pengarna i annat än spel och nya virtuella varor. Pengaflödet IN i systemet kommer från betydligt mindre summor, typ folk som är beredda att betala 50:- för en mojäng i Dota.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Blackwolfe:

Virtuell gissar jag på. Helt galet..

Aja då kan man ju bara önska lycka till med polisanmälan, tror polisen kommer bry sig lika mycket eller mindre än va de gör om min stulna cykel...

Nja. Nu är du ute och "cyklar" tycker jag.

Alla händelser som bedöms som brott, behandlas av polis om det finns något spaningsuppslag/bevis i ärendet. Annars läggs det ned. Din cykel är förmodligen stulen utan vittnen eller utpekad gärningsman? Då är det ju självklart att man måste lägga ner ärendet. Polisen kan ju inte tråla av hela grannskap för att leta efter en cykel.

Med det sagt så kollas ofta cyklar på byn, i syfte att hitta din cykel. Bara för att ärendet är nedlagt, så innebär det inte att man slutar att leta efter den.

God jul!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Det som är grejen, jag tycker ju allt sånt där är konstigt och för mig helt obegripligt. För mig så betalar man 1 gång för ett spel och det är när man köper spelet. Föremål och prylar ska man ju få genom att man spelar spelet i fråga.

Inte nu längre. Nu släpps spel innan dom är färdiga, med dlc's microtransaktioner etc.
Men folk köper ju skiten så spelföretag kommer ju inte sluta släppa sån här skit. Virtuell kniv för 2000:-
Helt absurt. . .

Framtiden är inte "free 2 play", utan "get payed to play". Tanka spel gratis, grinda dig till en kniv, sälj den till någon galning som är beredd att betala 2000:-, köp betalspel för pengarna.
Steam har redan en fungerande marknad för detta. Prylarna uppnår sådana knasiga priser för att valutans värde är uppbackad av steams hela katalog av köpespel, att de har andrahandsvärde på en öppen marknad fylld av spekulation, samt att spelare inte kan plocka ut pengar ur systemet. 2k för ett virtuellt föremål ter sig inte så konstigt i det ljuset. Det finns nog många som sitter på en steam wallet med tiotusentals kronor från prylar man grindat sig till, sedan kan man inte ta ut pengarna i annat än spel och nya virtuella varor. Pengaflödet IN i systemet kommer från betydligt mindre summor, typ folk som är beredda att betala 50:- för en mojäng i Dota.

Jävligt bra förklaring måste jag medge, Tycker fortfarande att det är en tråkig utveckling spelbranschen tar. Men de kan nog va för att jag är gammal och bitter också

Medlem
Skrivet av Deathwisher:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Blackwolfe:

Virtuell gissar jag på. Helt galet..

Aja då kan man ju bara önska lycka till med polisanmälan, tror polisen kommer bry sig lika mycket eller mindre än va de gör om min stulna cykel...

Nja. Nu är du ute och "cyklar" tycker jag.

Alla händelser som bedöms som brott, behandlas av polis om det finns något spaningsuppslag/bevis i ärendet. Annars läggs det ned. Din cykel är förmodligen stulen utan vittnen eller utpekad gärningsman? Då är det ju självklart att man måste lägga ner ärendet. Polisen kan ju inte tråla av hela grannskap för att leta efter en cykel.

Med det sagt så kollas ofta cyklar på byn, i syfte att hitta din cykel. Bara för att ärendet är nedlagt, så innebär det inte att man slutar att leta efter den.

God jul!

Tror du på det själv eller?

Min bil blev stulen ur ett garage man måste ha elektronisk nyckel för att komma in i. Det fanns video på bilen de kom i, klar bild på deras ansikten, klockslag, bild på deras nummerplåt...

"ärendet läggs ner i brist på spaningsuppslag."

Vår polis är sjukt värdelös. Att anmäla brott till polisen bevisar bara att du är miljöbov, för du kommer bara generera brev som det står "ärendet läggs ner i brist på spaningsuppslag.".


signatur

I drank what?

Medlem

Tur att ungen spelar Eve-online då hade blekingepolisen haft fullt upp

Medlem
Skrivet av zwete:
Skrivet av KeeperofMee:

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

Om dem dock gjorde en uppgörelse att det var en utlåning så tror jag det går före i Svensk lag.

Inte nödvändigtvis, det är EULA som går först, när du går med på vad som står i EULA:n så ingår du ju praktiskt taget ett kontrakt.
Då tror jag inte att svensk lagstiftning kommer göra mycket.

Medlem

Notera att det inte finns något sätt att "låna ut" en kniv via steam. Han gav bort kniven eller som det så fint kallas "Bytte" bort kniven.

Därför har det inte skett något brott och även om det skulle gå så långt som till domstol så skulle man inte kunna fälla personen eftersom att pojken ifråga har gett bort eller bytt bort kniven och inte lånat ut.

Medlem
Skrivet av Eatenmarcus:
Skrivet av zwete:
Skrivet av KeeperofMee:

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

Om dem dock gjorde en uppgörelse att det var en utlåning så tror jag det går före i Svensk lag.

Inte nödvändigtvis, det är EULA som går först, när du går med på vad som står i EULA:n så ingår du ju praktiskt taget ett kontrakt.
Då tror jag inte att svensk lagstiftning kommer göra mycket.

I många fall är EULA'n olaglig i Sverige och gäller då inte.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Blackwolfe:

Virtuell gissar jag på. Helt galet..

Aja då kan man ju bara önska lycka till med polisanmälan, tror polisen kommer bry sig lika mycket eller mindre än va de gör om min stulna cykel...

Nope, senast så polisanmälde en kille i sverige en annan för att han blev lurad på 2000 kr när han skulle sälja till en grabb.
Fan fick skadestånd på jag minns inte summan, för att han vart med om bedrägeri.
Polisen bryr sig, jag själv ser det som patetiskt.

Medlem

Har aldrig fattat grejen med alla kids som är så besatta av att ha knivar som ser lite annorlunda ut i CS. Skulle jag få barn så skulle dom aldrig få spendera pengar på onödigt krims krams.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Har aldrig fattat grejen med alla kids som är så besatta av att ha knivar som ser lite annorlunda ut i CS. Skulle jag få barn så skulle dom aldrig få spendera pengar på onödigt krims krams.

Du behöver inte betala 2000 kr för att få en kniv, nu finns det program som manipulerar spelet så när du öppnar en låda med en nyckel du kanske köpt för en tio kronor så får du en kniv direkt, eller så har man bara haft tur och fått en kniv när man öppnat en låda utan några hjälpmedel.

Medlem

Några frågor från en som inte spelat Global Offensive men är lite nyfiken på hur det hela funkar:
1. Är det bara knivar som finns i olika samlarutgåvor (eller vad man ska kalla dem) eller finns det exempelvis pistoler i andra färger?
2. Går det att hitta eller vinna knivarna i spelet utan att betala eller kommer alla dyra knivar från Valves knivshop och vissa finns bara i begränsad utgåva (antar jag eftersom de är så dyra). zliddrets kommentar ovan tyder på att det kanske enbart går att hitta dem kanske? (i lådor)
3. Ger specialknivarna (och kanske andra vapen) någon spelmässig fördel (ger mer skada) eller är det bara utseendet man köper?
4. Är värdet (2000kr i det här fallet) något som Valve har i en lista eller är det typ svarta marknaden så som Wow-guld där värdet finns?

Medlem
Skrivet av Eatenmarcus:
Skrivet av zwete:
Skrivet av KeeperofMee:

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

Om dem dock gjorde en uppgörelse att det var en utlåning så tror jag det går före i Svensk lag.

Inte nödvändigtvis, det är EULA som går först, när du går med på vad som står i EULA:n så ingår du ju praktiskt taget ett kontrakt.
Då tror jag inte att svensk lagstiftning kommer göra mycket.

Där har du tyvärr fel dom kan skriva precis vad dom vill i eula och om det är något som bryter mot en lag i landet spelet är köpt i så kan valde eller vilken dev som helst skita sig i näven. Om det nu finns bevis så är det i lagens mening mer eller mindre bedrägeri eller stöld. Kolla tex på hela mmoglider affären med blizzard står i deras eula att dom har rätt att scanna register och innehåll på datorn men detta är ett intrång oavsett vad det står i eula dom blev stämda och förlorade. Likadant med att ea mm förhindrade begagnat försäljning av digitalt köpta spel enligt eula där fick dom med på nöten för det va ett brott mot Europeisk lagstiftning. Ett lands lagar går före all eula.

Medlem
Skrivet av hunden:

Några frågor från en som inte spelat Global Offensive men är lite nyfiken på hur det hela funkar:
1. Är det bara knivar som finns i olika samlarutgåvor (eller vad man ska kalla dem) eller finns det exempelvis pistoler i andra färger?
2. Går det att hitta eller vinna knivarna i spelet utan att betala eller kommer alla dyra knivar från Valves knivshop och vissa finns bara i begränsad utgåva (antar jag eftersom de är så dyra). zliddrets kommentar ovan tyder på att det kanske enbart går att hitta dem kanske? (i lådor)
3. Ger specialknivarna (och kanske andra vapen) någon spelmässig fördel (ger mer skada) eller är det bara utseendet man köper?
4. Är värdet (2000kr i det här fallet) något som Valve har i en lista eller är det typ svarta marknaden så som Wow-guld där värdet finns?

Det finns pistoler, automat karbiner m.m i olika färger och värden, du kan även vinna skjutvapen under matcher men som inte håller samma värde utan kanske kostar 0.04 euro eller lite till.

Du kan köpa knivar löst, men det är från privatpersoner som säljer iväg sina knivar, eller får du hålla humöret uppe och ha ett bra tålamod då det inte är så enkelt att få en kniv i lådorna du kan få när du spelar eller köper.

Värdet på knivar och andra vapen sitter i lite olika orsaker, minns inte hur det där fungerade men det går att läsa hur värdet är satt. vissa knivar kostar från 600 kr upp till 200-3000 och är legala summor faktiskt.

Vapnen samt knivar ger inget speciellt utan det är bara ett utseende man köper, enda speciella man kan få är statrak på vissa saker men den ger ingen extra skada, den räknar bara kills. Och vapnen som har en statrak på sig går upp lite till i pris då med.

Vet inte hur bra formulerat jag skrev nu, men hoppas du förstod lite åtminstone

Medlem

Jävlar vad vassa ordvitsar ni kommer med, de skär ju rakt in i själen på en!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vet inte vad som är mest tragiskt. Att en 14-åring lånar ut saker som är värt 2000kr, eller det faktum att kniven överhuvudtaget är värd 2000kr.

Kan bara hålla med dig till 100%. Dessa "belöningssystem" är designade för en enda orsak och responsen är en direkt effekt av denna sortens marknadsföring. Fällan har funkat.


signatur

#PCMR

Medlem
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Det är precis det här som är ett problem och något som kommer växa dramatiskt de närmaste åren.
Ja menar, om min vän lånar mig sin bil för att jag ska ta en sväng till City och handla, varpå jag sedan behåller den och tycker... ja men vadå? Du gav mig ju den. Min nu. Vad skulle hända? Jo polisen skulle göra en reg-koll och konstatera att bilen inte står på mig utan på honom, saken löst. Å andra sidan, om jag faktiskt köpt den kontant och han lovar att posta de nya ägarpapperen för att bespara mig tid men skiter i det, kan han teoretiskt polisanmäla och ta tillbaka den och behålla pengarna. Folk har blåst varandra i alla tider, finns nog många goda exempel.

Men om man bagatelliserar det hela, vart slutar det då? Jo han som blev bestulen på t.e.x. sin cykel, sin bössa i CS:GO eller sin feta yxa han lagt ner 2000 timmar för att skaffa i WoW inser att fan... jag får ingen hjälp, nu ska jag ge igen med samma medel, nu ska jag lura arslet av nån stackare så jag tjänar igen det här. Och så fortsätter det. Till slut litar ingen på någon.

Vart drar man gränsen för egendom?
Virtuellt eller inte, har du anskaffat det är det ditt om inte annat benämns i användaravtalet. (vanligt i t.e.x MMOs är ju att du inte äger något, varken din karaktär eller föremålen). Betyder det då att alla bör börja sno varandras konton, prylar osv? Ja kanske det. Inte olagligt men jävlar i mig fel om du fått någon uppfostran. Eftersom du kan köpa saker och sälja saker i CS:GO lagligt står det nog i användaravtalet att föremålet då också är ditt. Nu blir det helt plötsligt egendom som du äger.
Sedan finns det egentligen bara ett "lagligt" sätt att återfå "stulna", "utlånade", osv saker i den virtuella världen och det är att Polisanmäla. (att det sedan inte läggs ner en smula resurser på ärendet är minst sagt olyckligt, om det gjordes oftare skulle dessa "brott" drastiskt minska)

Problemet är att vi inte ser det som ett brott att sno din grej i ett spel även om du både lagt ner 50000 spänn på det samt 10000 timmar. Vi kallar dig dum bara för vi tycker inte att saken är värd det. Det är ju inte på riktigt, du är ju fånig och får skylla dig själv.

Men om man inte kan vända sig till samhället för hjälp, vad ska man då göra? Jag har själv blivit bestulen, lurad på tradera en gång. Jag har också fått inbrott i mitt hus och blivit bestulen. I båda fallen står jag handfallen. Polisen vet t.e.x vilka som begick brotten i båda fallen, i ena är det mitt eget fel som "givit" en snorunge pengar utan att fysiskt säkra prylen, i andra kan dom dessvärre inte bevisa det utom rimligt tvivel och bryta upp dörrjäveln för att se att min tv, dator osv ligger där innanför dörren även fast min dator är spårad till det huset.

Jag har seriöst funderat på att i båda fallen hämta tillbaka min egendom. Det vore ju faktiskt både rätt och rättvist inte sant? Faktiskt också rätt enkelt, men då är det jag som åker dit. För det är olagligt och extremt mycket enklare att bevisa.

Så vad ska man göra? Ska man inte kunna låna ut sin egendom eller sin feta yxa till någon som låtsas vara din vän och sedan kunna få den tillbaka? Ska man behöva bli stämplad som blåögd och dum för att man vill lita på andra? Jävligt tråkigt är vad det är.

Skrivet av Bojkott:

Vet inte vad som är mest tragiskt. Att en 14-åring lånar ut saker som är värt 2000kr, eller det faktum att kniven överhuvudtaget är värd 2000kr.

Eller att pojken bor i Ronneby ?


signatur

Playstation 4 guru

Medlem

ja, han lär inte få tillbaka sin kniv eller bli kompenserad för sitt förlorade CS föremål. Att byta föremål med någon okänd innebär en gigantisk risk vilket han borde ha vetat. Om personen som fick kniven inte är bosatt i Sverige så lär upprättelsen bli ännu mer besvärlig och risken för att det skulle gagna målsägande bli minimal. Jag tror inte att polisen kommer att lägga ned några resurser på det här och anmälan lär troligtvis bli nedlagd pga. bristande bevisning.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av Fozboz:
Skrivet av Stag:

Finns ingen grund till polisnmälan, vilket kommer leda till absolut ingenting.

Det han har gjort är att ge kniven till den andra personen, inte lånat. Steam har inte låne-system, således har han gett bort kniven, och det var det.

Till alla er som är så bestörta över att folk köper virtuella vapen och skins; Det är en samlarsak som allt annat, och inte mycket konstigare än att folk köper andra in-game prylar.

Man undrar ju lite däremot. Är det morsan som köpt kniven åt honom? Har svårt att tänka mig att knatten på 14 bast har cash nog för detta.

Det är precis det här som är ett problem och något som kommer växa dramatiskt de närmaste åren.
Ja menar, om min vän lånar mig sin bil för att jag ska ta en sväng till City och handla, varpå jag sedan behåller den och tycker... ja men vadå? Du gav mig ju den. Min nu. Vad skulle hända? Jo polisen skulle göra en reg-koll och konstatera att bilen inte står på mig utan på honom, saken löst. Å andra sidan, om jag faktiskt köpt den kontant och han lovar att posta de nya ägarpapperen för att bespara mig tid men skiter i det, kan han teoretiskt polisanmäla och ta tillbaka den och behålla pengarna. Folk har blåst varandra i alla tider, finns nog många goda exempel.

Men om man bagatelliserar det hela, vart slutar det då? Jo han som blev bestulen på t.e.x. sin cykel, sin bössa i CS:GO eller sin feta yxa han lagt ner 2000 timmar för att skaffa i WoW inser att fan... jag får ingen hjälp, nu ska jag ge igen med samma medel, nu ska jag lura arslet av nån stackare så jag tjänar igen det här. Och så fortsätter det. Till slut litar ingen på någon.

Vart drar man gränsen för egendom?
Virtuellt eller inte, har du anskaffat det är det ditt om inte annat benämns i användaravtalet. (vanligt i t.e.x MMOs är ju att du inte äger något, varken din karaktär eller föremålen). Betyder det då att alla bör börja sno varandras konton, prylar osv? Ja kanske det. Inte olagligt men jävlar i mig fel om du fått någon uppfostran. Eftersom du kan köpa saker och sälja saker i CS:GO lagligt står det nog i användaravtalet att föremålet då också är ditt. Nu blir det helt plötsligt egendom som du äger.
Sedan finns det egentligen bara ett "lagligt" sätt att återfå "stulna", "utlånade", osv saker i den virtuella världen och det är att Polisanmäla. (att det sedan inte läggs ner en smula resurser på ärendet är minst sagt olyckligt, om det gjordes oftare skulle dessa brott drastiskt minska)

Men om man inte kan vända sig till samhället för hjälp, vad ska man då göra? Jag har själv blivit bestulen, lurad på tradera en gång. Jag har också fått inbrott i mitt hus och blivit bestulen. I båda fallen står jag handfallen. Polisen vet t.e.x vilka som begick brotten i båda fallen, i ena är det mitt eget fel som "givit" en snorunge pengar utan att fysiskt säkra prylen, i andra kan dom dessvärre inte bevisa det utom rimligt tvivel och bryta upp dörrjäveln för att se att min tv, dator osv ligger där innanför dörren även fast min dator är spårad till det huset.

Jag har seriöst funderat på att i båda fallen hämta tillbaka min egendom. Det vore ju faktiskt både rätt och rättvist inte sant? Faktiskt också rätt enkelt, men då är det jag som åker dit. För det är olagligt och extremt mycket enklare att bevisa.

Så vad ska man göra? Ska man inte kunna låna ut sin egendom eller sin feta yxa till någon som låtsas vara din vän och sedan kunna få den tillbaka? Ska man behöva bli stämplad som blåögd och dum för att man vill lita på andra? Jävligt tråkigt är vad det är.

Om ni lä er ta del mer av media så skulle ni veta att ett liknande fall har hänt tidigare i sverige där en kille skulle sälj sin kniv för 2000 kr och blev lurad av en 14 åring som blev anmäld för bedrägeri och fick betala skadestånd, såna här fall är inte vanliga men det händer att det anmäls. Oavsett löjligt, skulle jag bli avlurad något jag fått i ett spel utan att ens ha kastat en krona för att sedan sälja den och inte få pengar sedan hade inte gjort mig arg.

Medlem
Skrivet av zliddret:

Om ni lä er ta del mer av media så skulle ni veta att ett liknande fall har hänt tidigare i sverige där en kille skulle sälj sin kniv för 2000 kr och blev lurad av en 14 åring som blev anmäld för bedrägeri och fick betala skadestånd, såna här fall är inte vanliga men det händer att det anmäls. Oavsett löjligt, skulle jag bli avlurad något jag fått i ett spel utan att ens ha kastat en krona för att sedan sälja den och inte få pengar sedan hade inte gjort mig arg.

Jodå jag vet att enstaka fall gått vidare och gett "frukt", vi pratar dessvärre om en snorkråka i oceanen.
Och jag resonerar som dig, fan om jag lirat lite och stött på en grej som jag sedan försökte kränga och nån blåser mig, fan och? Garvar bara.
Men om jag med målet inställt på ett specifikt föremål lagt ner 4000 timmar och sedan får det, för att sedan vara olyckligt godtrogen när jag visar upp den i spelet ser den bli snodd av någon jag trodde jag kunde lita på, skulle jag garva då? Inte en chans.

Hade jag blivit blåst på en skrotbil för 9000 på blocket hade jag garvat och inte ens orkat ringa snuten, men om någon kapar lagfarten till mitt hus och sedan går ut och säljer huset, både jag och polisen står handfallna... skulle jag skratta då? Hade ingen av oss i den situation blivit arga? Garanterat. Skulle nog också våga säga rent av mordiska. 2000 spänn är mycket pengar för en 14 åring. Jag minns när jag var 14, 2000 spänn var ju två-tre månaders inkomst i form av månadspeng/barnbidrag. Skulle du reagera om nån snodde 3 månadslöner av dig?

Medlem
Skrivet av Fozboz:
Skrivet av zliddret:

Om ni lä er ta del mer av media så skulle ni veta att ett liknande fall har hänt tidigare i sverige där en kille skulle sälj sin kniv för 2000 kr och blev lurad av en 14 åring som blev anmäld för bedrägeri och fick betala skadestånd, såna här fall är inte vanliga men det händer att det anmäls. Oavsett löjligt, skulle jag bli avlurad något jag fått i ett spel utan att ens ha kastat en krona för att sedan sälja den och inte få pengar sedan hade inte gjort mig arg.

Jodå jag vet att enstaka fall gått vidare och gett "frukt", vi pratar dessvärre om en snorkråka i oceanen.
Och jag resonerar som dig, fan om jag lirat lite och stött på en grej som jag sedan försökte kränga och nån blåser mig, fan och? Garvar bara.
Men om jag med målet inställt på ett specifikt föremål lagt ner 4000 timmar och sedan får det, för att sedan vara olyckligt godtrogen när jag visar upp den i spelet ser den bli snodd av någon jag trodde jag kunde lita på, skulle jag garva då? Inte en chans.

Hade jag blivit blåst på en skrotbil för 9000 på blocket hade jag garvat och inte ens orkat ringa snuten, men om någon kapar lagfarten till mitt hus och sedan går ut och säljer huset, både jag och polisen står handfallna... skulle jag skratta då? Hade ingen av oss i den situation blivit arga? Garanterat. Skulle nog också våga säga rent av mordiska. 2000 spänn är mycket pengar för en 14 åring. Jag minns när jag var 14, 2000 spänn var ju två-tre månaders inkomst i form av månadspeng/barnbidrag. Skulle du reagera om nån snodde 3 månadslöner av dig?

en 14 åring sa att han hade fört över 2000 kronor till den som sålde kniven men han tog bara kniven utan att ha fört över någon summa alls. Det var inte tvärt om, och du kan inte jämföra en bil med en kniv.

Medlem
Skrivet av sam_s:

Han kommer aldrig få tillbaka den, han gjorde ett "trade" med spelaren som stal kniven, och efter det är det kört. Han fick lära sig den hårda vägen.

Och ni som tycker att det är sanslöst att kniven kostade 2000kr, det är en relativt standard kniv det handlar om. Finns dom som är MYCKET dyrare än så.

Ja billigt skräp, mina virtuella knivar som jag dödar pixlar med är mycket dyrare än så....

Det sanslösa i historien är att det är digitala ägodelar.

Medlem
Skrivet av zliddret:

en 14 åring sa att han hade fört över 2000 kronor till den som sålde kniven men han tog bara kniven utan att ha fört över någon summa alls. Det var inte tvärt om, och du kan inte jämföra en bil med en kniv.

Det jag så klumpigt försöker säga är; allt är väl relativt. Du och jag garvar bara, det är redan sagt.
För denna grabb är det dels mycket pengar, dels något han uppenbarligen värdesatte och dels också faktiskt hans egendom. Så varför skulle han inte ha rätt att få bli arg oavsett hur lite det är värt för oss?

Åter igen,vi bagatelliserar det, även här på gräsrotsnivå.
Det är ett intressant ämne, kanske inte fullt ut aktuellt just nu men om 10 år spelas det ju garanterat mycket mer, och vart drar man egentligen gränsen mellan egendom och egendom?

Medlem
Skrivet av Typh00n:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:

Är väl inget konstigt att folk samlar på virtuella saker eller köper det, folk samlar på allt det är väl inte mer konstigt än något annat.

Frimärken, modellplan, spel??, ....

Eftersom det inte är något fysiskt så jo... det är det som gör det konstigt.

Behöver det vara fysiskt?

Nej det behöver det inte vara. Mjukvarustöld är ju inte fysiskt och man kan ju bli dömd för stöld. Kolla bara på mp3, film, osv. Men i detta fallet så äger inte 14åringen något (vi kallar han Ralph).

Ralph har bara "hyrt" en kniv i spelet. Alla spel som har "premium" bilar, plan, båtar, vapen osv äger inte du som spelare. Du har bara betalat en "licens" för att få tillgång till att använda sagt föremål. Om något så får Ralph snacka med supporten på Valve eftersom det är deras produkt och dom har ansvaret att se till att varan finns till hands.

Däremot som nån sa han gav bort "kniven" till en annan spelare. En sak som Valve inte tar ansvar för. Det är din egna handling som gör dig själv skyldig att ta hand om produkten du "hyrt". Var det en främling han gav den till får han skylla sig själv. Var det en "kompis" får han kanske knalla bort och "låna" hans dator.

Medlem
Skrivet av Fozboz:
Skrivet av zliddret:

en 14 åring sa att han hade fört över 2000 kronor till den som sålde kniven men han tog bara kniven utan att ha fört över någon summa alls. Det var inte tvärt om, och du kan inte jämföra en bil med en kniv.

Det jag så klumpigt försöker säga är; allt är väl relativt. Du och jag garvar bara, det är redan sagt.
För denna grabb är det dels mycket pengar, dels något han uppenbarligen värdesatte och dels också faktiskt hans egendom. Så varför skulle han inte ha rätt att få bli arg oavsett hur lite det är värt för oss?

Åter igen,vi bagatelliserar det, även här på gräsrotsnivå.
Det är ett intressant ämne, kanske inte fullt ut aktuellt just nu men om 10 år spelas det ju garanterat mycket mer, och vart drar man egentligen gränsen mellan egendom och egendom?

Tycker ändå inte att man behöver bli sur för att någon lurade av en människa en kniv i cs:go om man fått tag i den helt gratis, men men människor slutar aldrig att förvåna mig över huvud taget.

Medlem

Det blir en variant på knivlagen...


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Typh00n:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av zauii89:

Är väl inget konstigt att folk samlar på virtuella saker eller köper det, folk samlar på allt det är väl inte mer konstigt än något annat.

Frimärken, modellplan, spel??, ....

Eftersom det inte är något fysiskt så jo... det är det som gör det konstigt.

Behöver det vara fysiskt?

Nej det behöver det inte vara. Mjukvarustöld är ju inte fysiskt och man kan ju bli dömd för stöld. Kolla bara på mp3, film, osv. Men i detta fallet så äger inte 14åringen något (vi kallar han Ralph).

Ralph har bara "hyrt" en kniv i spelet. Alla spel som har "premium" bilar, plan, båtar, vapen osv äger inte du som spelare. Du har bara betalat en "licens" för att få tillgång till att använda sagt föremål. Om något så får Ralph snacka med supporten på Valve eftersom det är deras produkt och dom har ansvaret att se till att varan finns till hands.

Däremot som nån sa han gav bort "kniven" till en annan spelare. En sak som Valve inte tar ansvar för. Det är din egna handling som gör dig själv skyldig att ta hand om produkten du "hyrt". Var det en främling han gav den till får han skylla sig själv. Var det en "kompis" får han kanske knalla bort och "låna" hans dator.

Att Valve inte tar ansvar för om någon fört över en sak till någon annan är irrelevant för om det kan ses som stöld enligt svensk lagstiftning.

Om du hade hyrt en maskin för 2 000 kr på livstid eller till dess att företaget upphör tillhandahålla det du hyrde och du lånar ut maskinen till grannen som sedan inte vill lämna tillbaka den hade du i allra högsta grad kunnat gå till polisen.

Han har en kniv värd 2 000 kr som han, förmodligen, har ett muntligt avtal med den andre om att låna ut till denne. Hur Valves tjänst för att överföra kniven ser ut och hur mycket ansvar de tar eller inte tar är sedan ointressant. Gick de båda med på att ett lån under en begränsad tid skulle ske och den andre sedan vägrar lämna tillbaka kniven kan det mycket väl klassas som ett brott.

Det är inte tillåtet att stjäla av andra bara för att de har råkat hyra saken du stjäl.

Medlem

Att en digital kniv vars enda värde är en variabel i databastabellen. Värderas till 2000kr av fjortisar får mig att tappa all tro på kommande generationer.

Att fysiska saker värderas högt, visst. Men inte en digital textur.

2000kr är mer än tillräckligt för att köpa ett komplett nybörjarkit för modellflyg. Man lär ha betydligt roligare med det, än en lite annan färg på kniven i ett spel.

Medlem
Skrivet av KeeperofMee:

Om du BYTER ett föremål till någon annan så blir detta föremål DERAS och är då INTE längre din ägodel.
Källa: Sunt förnuft och https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9958-MJDG...

han BYTTE inte något mot något, han LÅNADE kniven till en annan(står ju så i texten). kniven är fortfarande HANS.
men hur som helst, väldigt dumt var det att han lånade ut den, godtrogen som in i helvete måste han vara om nu kniven är värd så mycket och han inte hade någon tanke på att personen han lånade ut den till aldrig skulle ge tillbaka den.

123
Skriv svar