Guldförsäljning kan tillåtas i World of Warcraft

Medlem
Skrivet av aT1C:

Det ar serjost inte ett P2W, kommer du ha nagot som vinner over alla andra spelare i PVP eller PVE ?

Skilande ar att allt tar bara mycket mindre tid, inge mer.

Tänk dig två helt nya spelare. En betalar pengar och den andra gör inte det.

Spelare 1 köper max level, köper bästa möjliga utrustning som finns på AH, köper bästa möjliga gems, glyphs och crafting material.
Spelare 2 dödar goblins och vargar för att nå upp till level 5.

Spelare 1 kan börja med PVE, PVP och börja farma utrustning från arena, bgs eller liknande.
Spelare 2 kämpar för att gå upp i levels och när han når level 15 eller högre kan han gå till redridge mountains eller darkshire som är en PVP ZON!
Med en PVP Zon betyder att han nu som level 15 kan möta spelare 1 som är level 100 och vid det här laget har en eller två delar epics från BGs eller en del eller poäng från arena, några PVP epics eller blå gear från AH.
Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Självklart tänker inte många på det här för att dom spenderar all tid i en stad med LFG finder och för att det inte finns speciellt mycket nöje att döda nybörjare. Men det förändrar inte det faktum att det händer och är en möjlighet, speciellt för den som har pengar.

Men om man lägger det åt sidan och bara tittar på end game.
Spelare 1 som är max level har dagar och veckor med speltid sparat och kommer därför ha fler gladiatordelar.
Så om spelare 1 och spelare 2 skulle mötas i arenan kommer spelare 1 alltid att vinna för han har bättre gear och fått spendera mer tid med att träna i arenan. Med andra ord har han köpt sig ett övertag över spelare 2.
Övertaget minskar självklart över tid och vid en punkt kommer det endast vara skill som räknas.
Men i ALLA spel än så länge har man klagat på pay 2 win där spelare köpt fördelar som gör att dom slipper spendera lika mycket tid som andra spelare vilket ger dom en fördel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Seraium:
Skrivet av marcus8958:

Pay 2 Win

Hur?

Du kan tex inte köpa pvp gear med guld.

Style War från Kina gick in i mythic highmaul med avsevärt högre ilvl efter att ha serverhoppat och köpt brf epics i massor av guld de gissningsvis köpt. Plockar de bara bort sådant är det inte mig emot att man kan köpa guld så länge inflationen gör att en vanlig spelare har råd med enchants/flasks. Å andra sidan är en guldmarknad för WoW inte direkt nyheter.

Och trots deras "fuskande" så hamnade dom inte som "World First". Go figure.

Skulle ändå gissa att de på plats 4 inte direkt är överlyckliga.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Ajin:

Problemet de har just nu är väl antalet bottar för guldsäljning och att många spelare redan köper speltid för guld, och i och med det så blir många lurade på sitt guld när de försöker köpa speltid för det finns inget system för det gjort av Blizzard.

De som blir lurade av folk som skriver i trade är ju korkade nog att bli scammade. man går ju in på ownedcore och kollar efter någon som köper guld som har hög rep level så säljer man guldet eller tradear guldet mot gametime har gjort så många gånger, senaste gången var 1 vecka sen.

Btw så är alla i trade scammers.

Skribent

Olagligt/lagligt fel ordval som många påpekat, så jag ändrar rubriken!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av aT1C:

Det ar serjost inte ett P2W, kommer du ha nagot som vinner over alla andra spelare i PVP eller PVE ?

Skilande ar att allt tar bara mycket mindre tid, inge mer.

Tänk dig två helt nya spelare. En betalar pengar och den andra gör inte det.

Spelare 1 köper max level, köper bästa möjliga utrustning som finns på AH, köper bästa möjliga gems, glyphs och crafting material.
Spelare 2 dödar goblins och vargar för att nå upp till level 5.

Spelare 1 kan börja med PVE, PVP och börja farma utrustning från arena, bgs eller liknande.
Spelare 2 kämpar för att gå upp i levels och när han når level 15 eller högre kan han gå till redridge mountains eller darkshire som är en PVP ZON!
Med en PVP Zon betyder att han nu som level 15 kan möta spelare 1 som är level 100 och vid det här laget har en eller två delar epics från BGs eller en del eller poäng från arena, några PVP epics eller blå gear från AH.
Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Självklart tänker inte många på det här för att dom spenderar all tid i en stad med LFG finder och för att det inte finns speciellt mycket nöje att döda nybörjare. Men det förändrar inte det faktum att det händer och är en möjlighet, speciellt för den som har pengar.

Men om man lägger det åt sidan och bara tittar på end game.
Spelare 1 som är max level har dagar och veckor med speltid sparat och kommer därför ha fler gladiatordelar.
Så om spelare 1 och spelare 2 skulle mötas i arenan kommer spelare 1 alltid att vinna för han har bättre gear och fått spendera mer tid med att träna i arenan. Med andra ord har han köpt sig ett övertag över spelare 2.
Övertaget minskar självklart över tid och vid en punkt kommer det endast vara skill som räknas.
Men i ALLA spel än så länge har man klagat på pay 2 win där spelare köpt fördelar som gör att dom slipper spendera lika mycket tid som andra spelare vilket ger dom en fördel.

Vet allvarligt talat inte om du trollar eller ej, men du är helt ute och cyklar. Jag slutade spela i WotLK men antar att det inte har förändrats för mycket.

Spelare 1 har uppenbarligen bara intresse för end game, dvs PvP och raids. Spelare 2 missar inte sin leveling och lär sig då känna sin klass i steg, vilket har vissa fördelar. Samt att vissa föredrar gången från 1 till max (som jag; jag hade knappt något intresse för end game raids, endast PvP). Det kan i så fall vara olika mål i spelet mellan spelarna. Att levla går svinsnabbt nu, så det är inte mycket tid man vinner på att köpa en maxlevel, inte för att nämna att man med nya expansionen ska få maxlevel på en karaktär direkt. Med det sagt har spelare 1 bara övertag i gear.

Från vad jag minns så suger BoE gear rejält, så gearet spelare 1 får genom AH kommer vara värdelöst i jämförelse med de som raidar, och kommer bytas ut illa kvickt mot även blått gear. PvPgear kan inte köpas för guld, så spelare 1 kommer ha noll övertag där. I raids är det bara att sitta i LFG och visst, spelare 1 kanske kan latjas in i något svårare raid snabbare, men det gör det inte P2W då du inte spelar mot andra, utan mot servern. Spelare 1 kommer i sånna fall missa utmaningen med tidigare raids och effektivt förlora content. En raid ska vara kul att uppleva, och enda meningen med gear är att låsa upp nya raids successivt. Spelar 1 kommer få en massa hat mot sig då han är rent utav bedrövligt på sin klass.

Det enda som skulle anspela på p2w hade varit om man hade kunnat köpa PvPgear som kräver hög PvPrank för att få ta del av, vilket inte går. Om killens gear är bra nog för att äga spelare 2 kommer han komma in i högre arena rank och möta likvärdiga motståndare, så spelare 2 kommer inte se susen av killen, utan möta andra spelare i samma nivå. Lågrankat PvPgear är dessutom bra bättre än PvEgear i PvP, så det kommer ta liknande tid för båda att fixa nytt.

Och din kommentar om en gank på en level 20 när man är level 100 är absurd. Han kommer kanske döda snubben en gång varpå man kan byta zon eller köra någon BG tills killen tröttnar. Man behöver inte ens vistas i PvPzoner för att levla.

Medlem
Skrivet av Jaforfan:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av aT1C:

Det ar serjost inte ett P2W, kommer du ha nagot som vinner over alla andra spelare i PVP eller PVE ?

Skilande ar att allt tar bara mycket mindre tid, inge mer.

Tänk dig två helt nya spelare. En betalar pengar och den andra gör inte det.

Spelare 1 köper max level, köper bästa möjliga utrustning som finns på AH, köper bästa möjliga gems, glyphs och crafting material.
Spelare 2 dödar goblins och vargar för att nå upp till level 5.

Spelare 1 kan börja med PVE, PVP och börja farma utrustning från arena, bgs eller liknande.
Spelare 2 kämpar för att gå upp i levels och när han når level 15 eller högre kan han gå till redridge mountains eller darkshire som är en PVP ZON!
Med en PVP Zon betyder att han nu som level 15 kan möta spelare 1 som är level 100 och vid det här laget har en eller två delar epics från BGs eller en del eller poäng från arena, några PVP epics eller blå gear från AH.
Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Självklart tänker inte många på det här för att dom spenderar all tid i en stad med LFG finder och för att det inte finns speciellt mycket nöje att döda nybörjare. Men det förändrar inte det faktum att det händer och är en möjlighet, speciellt för den som har pengar.

Men om man lägger det åt sidan och bara tittar på end game.
Spelare 1 som är max level har dagar och veckor med speltid sparat och kommer därför ha fler gladiatordelar.
Så om spelare 1 och spelare 2 skulle mötas i arenan kommer spelare 1 alltid att vinna för han har bättre gear och fått spendera mer tid med att träna i arenan. Med andra ord har han köpt sig ett övertag över spelare 2.
Övertaget minskar självklart över tid och vid en punkt kommer det endast vara skill som räknas.
Men i ALLA spel än så länge har man klagat på pay 2 win där spelare köpt fördelar som gör att dom slipper spendera lika mycket tid som andra spelare vilket ger dom en fördel.

Vet allvarligt talat inte om du trollar eller ej, men du är helt ute och cyklar. Jag slutade spela i WotLK men antar att det inte har förändrats för mycket.

Spelare 1 har uppenbarligen bara intresse för end game, dvs PvP och raids. Spelare 2 missar inte sin leveling och lär sig då känna sin klass i steg, vilket har vissa fördelar. Samt att vissa föredrar gången från 1 till max (som jag; jag hade knappt något intresse för end game raids, endast PvP). Det kan i så fall vara olika mål i spelet mellan spelarna. Att levla går svinsnabbt nu, så det är inte mycket tid man vinner på att köpa en maxlevel, inte för att nämna att man med nya expansionen ska få maxlevel på en karaktär direkt. Med det sagt har spelare 1 bara övertag i gear.

Från vad jag minns så suger BoE gear rejält, så gearet spelare 1 får genom AH kommer vara värdelöst i jämförelse med de som raidar, och kommer bytas ut illa kvickt mot även blått gear. PvPgear kan inte köpas för guld, så spelare 1 kommer ha noll övertag där. I raids är det bara att sitta i LFG och visst, spelare 1 kanske kan latjas in i något svårare raid snabbare, men det gör det inte P2W då du inte spelar mot andra, utan mot servern. Spelare 1 kommer i sånna fall missa utmaningen med tidigare raids och effektivt förlora content. En raid ska vara kul att uppleva, och enda meningen med gear är att låsa upp nya raids successivt. Spelar 1 kommer få en massa hat mot sig då han är rent utav bedrövligt på sin klass.

Det enda som skulle anspela på p2w hade varit om man hade kunnat köpa PvPgear som kräver hög PvPrank för att få ta del av, vilket inte går. Om killens gear är bra nog för att äga spelare 2 kommer han komma in i högre arena rank och möta likvärdiga motståndare, så spelare 2 kommer inte se susen av killen, utan möta andra spelare i samma nivå. Lågrankat PvPgear är dessutom bra bättre än PvEgear i PvP, så det kommer ta liknande tid för båda att fixa nytt.

Och din kommentar om en gank på en level 20 när man är level 100 är absurd. Han kommer kanske döda snubben en gång varpå man kan byta zon eller köra någon BG tills killen tröttnar. Man behöver inte ens vistas i PvPzoner för att levla.

Måste säga samma sak som dig. Antingen trollar du eller är helt ute och cyklar.

BoE epics/blå är mycket bättre i PVE än questing gröna items.
BoE epics/blå är mycket bättre i PVP än questing gröna items.

I alla PVP zoner i spelet är det fritt fram oavsett gear och level att döda andra spelare. En spelare med högre level och bättre gear är en fördel.

Din definition av pay 2 win betyder att det inte finns några pay2win spel alls. I alla MMOs och spel där man påstår att det finns ett pay2win system kan man göra som du säger byta zon eller BG.

Du försvarar alltså ett system där en spelare kan köpa fördelar mot andra spelare med att den spelare som inte har pengar kan byta zon eller på något annat sätt FLY från en spelare med betald fördel för att UNDVIKA att bli dödad. Istället för att kunna slåss på lika villkor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

palla bry sig förstår ens folk hur mycket pengar folk måste punga ut för köpa gear? plus dessa är endå oftast dåliga redan, och sålänge dom ej ger ut tier gear m.m gör det mig inget.

att kunna stat wieght systemet och rotations m.m kan jag utdpsa en 10-20% bättre gearad snubbe.

Så det kvittar.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Eragord:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Seraium:
Skrivet av marcus8958:

Pay 2 Win

Hur?

Du kan tex inte köpa pvp gear med guld.

Klart du kan. Du kan köpa armor, gems och glyphs för att få ett övertag tills andra spelare lyckats grinda ihop samma.

Så med andra ord kan du köpa en max level karaktär och köpa full grund utrustning med gems och allt. Du har maxat ut alla crafting skills och kan börja farma bgs och arena medans andra spelare som inte betalat på samma tid just börjat questa i elwyn forest.

När han väl kommer till Darkshire har han ingen chans mot dig och du kan med din pay 2 win karaktär döda han så mycket du vill och det är bara för att du betalat för fördelar han inte har och måste spendera dagar och veckor för att komma till den nivån.

Förstår inte din poäng? Om man har mycket guld så är man OP i wow? Har 6siffrigt och jag oneshottar inte folk i bg måste göra nått fel men anser det är bra att dom lägger till att man kan köpa speltid för guld. För jag som orkar AH farma kan köpa speltid av nån som lagt ner tid på tjäna irl pengar

Precis som med alla andra pay 2 win spel betalar du som spelare för fördelar som gör att du får övertag över andra spelare som måste spendera tid för att nå upp till samma nivå.

Mitt exempel visar att du som spelare kan få en max level karaktär full med gear som ger tid övertag mot andra nya spelare som spenderat samma tid som dig i spelet.

Om man anser att tid och grind inte är en faktor för pay 2 win så finns det inga pay 2 win spel alls.

Men "win" mot vad? Vad/vem är det du tävlar emot? Du kan ju inte "vinna" över någon annan bara för att du har bättre PvE gear eller nån värdelös mount från Blizzard Store. Att jämföra en lvl 20 karaktär med en full-gearad lvl 100 karaktär är ju fånigt på så många nivåer så jag måste referera till vad jag sa sist: lägg ner.

Och ifall du har fått för dig att jag generellt är för mikrotransaktioner så får jag för mig att du har allvarliga lässvårigheter.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Eragord:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Seraium:
Skrivet av marcus8958:

Pay 2 Win

Hur?

Du kan tex inte köpa pvp gear med guld.

Klart du kan. Du kan köpa armor, gems och glyphs för att få ett övertag tills andra spelare lyckats grinda ihop samma.

Så med andra ord kan du köpa en max level karaktär och köpa full grund utrustning med gems och allt. Du har maxat ut alla crafting skills och kan börja farma bgs och arena medans andra spelare som inte betalat på samma tid just börjat questa i elwyn forest.

När han väl kommer till Darkshire har han ingen chans mot dig och du kan med din pay 2 win karaktär döda han så mycket du vill och det är bara för att du betalat för fördelar han inte har och måste spendera dagar och veckor för att komma till den nivån.

Förstår inte din poäng? Om man har mycket guld så är man OP i wow? Har 6siffrigt och jag oneshottar inte folk i bg måste göra nått fel men anser det är bra att dom lägger till att man kan köpa speltid för guld. För jag som orkar AH farma kan köpa speltid av nån som lagt ner tid på tjäna irl pengar

Precis som med alla andra pay 2 win spel betalar du som spelare för fördelar som gör att du får övertag över andra spelare som måste spendera tid för att nå upp till samma nivå.

Mitt exempel visar att du som spelare kan få en max level karaktär full med gear som ger tid övertag mot andra nya spelare som spenderat samma tid som dig i spelet.

Om man anser att tid och grind inte är en faktor för pay 2 win så finns det inga pay 2 win spel alls.

Men "win" mot vad? Vad/vem är det du tävlar emot? Du kan ju inte "vinna" över någon annan bara för att du har bättre PvE gear eller nån värdelös mount från Blizzard Store. Att jämföra en lvl 20 karaktär med en full-gearad lvl 100 karaktär är ju fånigt på så många nivåer så jag måste referera till vad jag sa sist: lägg ner.

Och ifall du har fått för dig att jag generellt är för mikrotransaktioner så får jag för mig att du har allvarliga lässvårigheter.

Som vanligt din översittarattityd när du saknar några vettiga argument.

Förklara för mig hur en spelare som inte kan köpa levels, gear, gems och glyphs har samma förutsättningar den dagen han kliver in i en PVP zon som någon som köpt allt det bästa man kan köpa för pengar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av aT1C:

Det ar serjost inte ett P2W, kommer du ha nagot som vinner over alla andra spelare i PVP eller PVE ?

Skilande ar att allt tar bara mycket mindre tid, inge mer.

Tänk dig två helt nya spelare. En betalar pengar och den andra gör inte det.

Spelare 1 köper max level, köper bästa möjliga utrustning som finns på AH, köper bästa möjliga gems, glyphs och crafting material.
Spelare 2 dödar goblins och vargar för att nå upp till level 5.

Spelare 1 kan börja med PVE, PVP och börja farma utrustning från arena, bgs eller liknande.
Spelare 2 kämpar för att gå upp i levels och när han når level 15 eller högre kan han gå till redridge mountains eller darkshire som är en PVP ZON!
Med en PVP Zon betyder att han nu som level 15 kan möta spelare 1 som är level 100 och vid det här laget har en eller två delar epics från BGs eller en del eller poäng från arena, några PVP epics eller blå gear från AH.
Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Självklart tänker inte många på det här för att dom spenderar all tid i en stad med LFG finder och för att det inte finns speciellt mycket nöje att döda nybörjare. Men det förändrar inte det faktum att det händer och är en möjlighet, speciellt för den som har pengar.

Men om man lägger det åt sidan och bara tittar på end game.
Spelare 1 som är max level har dagar och veckor med speltid sparat och kommer därför ha fler gladiatordelar.
Så om spelare 1 och spelare 2 skulle mötas i arenan kommer spelare 1 alltid att vinna för han har bättre gear och fått spendera mer tid med att träna i arenan. Med andra ord har han köpt sig ett övertag över spelare 2.
Övertaget minskar självklart över tid och vid en punkt kommer det endast vara skill som räknas.
Men i ALLA spel än så länge har man klagat på pay 2 win där spelare köpt fördelar som gör att dom slipper spendera lika mycket tid som andra spelare vilket ger dom en fördel.

Blablablablablabla...blablabla...

Tänk dig två kompisar. Den ena har råd att köpa ett spel till sin dator/konsol medans den andra inte har råd med varken dator eller konsol.

Spelare 1 sätter sig med sitt nya spel och börjar questa, gå upp i level och skaffa gear.
Spelare 2 har fortfarande inte råd med varken dator eller konsol.

Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Ring till någon som bryr sig.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av aT1C:

Det ar serjost inte ett P2W, kommer du ha nagot som vinner over alla andra spelare i PVP eller PVE ?

Skilande ar att allt tar bara mycket mindre tid, inge mer.

Tänk dig två helt nya spelare. En betalar pengar och den andra gör inte det.

Spelare 1 köper max level, köper bästa möjliga utrustning som finns på AH, köper bästa möjliga gems, glyphs och crafting material.
Spelare 2 dödar goblins och vargar för att nå upp till level 5.

Spelare 1 kan börja med PVE, PVP och börja farma utrustning från arena, bgs eller liknande.
Spelare 2 kämpar för att gå upp i levels och när han når level 15 eller högre kan han gå till redridge mountains eller darkshire som är en PVP ZON!
Med en PVP Zon betyder att han nu som level 15 kan möta spelare 1 som är level 100 och vid det här laget har en eller två delar epics från BGs eller en del eller poäng från arena, några PVP epics eller blå gear från AH.
Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Självklart tänker inte många på det här för att dom spenderar all tid i en stad med LFG finder och för att det inte finns speciellt mycket nöje att döda nybörjare. Men det förändrar inte det faktum att det händer och är en möjlighet, speciellt för den som har pengar.

Men om man lägger det åt sidan och bara tittar på end game.
Spelare 1 som är max level har dagar och veckor med speltid sparat och kommer därför ha fler gladiatordelar.
Så om spelare 1 och spelare 2 skulle mötas i arenan kommer spelare 1 alltid att vinna för han har bättre gear och fått spendera mer tid med att träna i arenan. Med andra ord har han köpt sig ett övertag över spelare 2.
Övertaget minskar självklart över tid och vid en punkt kommer det endast vara skill som räknas.
Men i ALLA spel än så länge har man klagat på pay 2 win där spelare köpt fördelar som gör att dom slipper spendera lika mycket tid som andra spelare vilket ger dom en fördel.

Blablablablablabla...blablabla...

Tänk dig två kompisar. Den ena har råd att köpa ett spel till sin dator/konsol medans den andra inte har råd med varken dator eller konsol.

Spelare 1 sätter sig med sitt nya spel och börjar questa, gå upp i level och skaffa gear.
Spelare 2 har fortfarande inte råd med varken dator eller konsol.

Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Ring till någon som bryr sig.

Behöver inte ringa någon. Tydligen bryr du dig otroligt mycket. Nog mycket för att du ska fjanta dig istället för att komma med ett enda motargument på en vuxen nivå.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av aT1C:

Det ar serjost inte ett P2W, kommer du ha nagot som vinner over alla andra spelare i PVP eller PVE ?

Skilande ar att allt tar bara mycket mindre tid, inge mer.

Tänk dig två helt nya spelare. En betalar pengar och den andra gör inte det.

Spelare 1 köper max level, köper bästa möjliga utrustning som finns på AH, köper bästa möjliga gems, glyphs och crafting material.
Spelare 2 dödar goblins och vargar för att nå upp till level 5.

Spelare 1 kan börja med PVE, PVP och börja farma utrustning från arena, bgs eller liknande.
Spelare 2 kämpar för att gå upp i levels och när han når level 15 eller högre kan han gå till redridge mountains eller darkshire som är en PVP ZON!
Med en PVP Zon betyder att han nu som level 15 kan möta spelare 1 som är level 100 och vid det här laget har en eller två delar epics från BGs eller en del eller poäng från arena, några PVP epics eller blå gear från AH.
Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Självklart tänker inte många på det här för att dom spenderar all tid i en stad med LFG finder och för att det inte finns speciellt mycket nöje att döda nybörjare. Men det förändrar inte det faktum att det händer och är en möjlighet, speciellt för den som har pengar.

Men om man lägger det åt sidan och bara tittar på end game.
Spelare 1 som är max level har dagar och veckor med speltid sparat och kommer därför ha fler gladiatordelar.
Så om spelare 1 och spelare 2 skulle mötas i arenan kommer spelare 1 alltid att vinna för han har bättre gear och fått spendera mer tid med att träna i arenan. Med andra ord har han köpt sig ett övertag över spelare 2.
Övertaget minskar självklart över tid och vid en punkt kommer det endast vara skill som räknas.
Men i ALLA spel än så länge har man klagat på pay 2 win där spelare köpt fördelar som gör att dom slipper spendera lika mycket tid som andra spelare vilket ger dom en fördel.

Blablablablablabla...blablabla...

Tänk dig två kompisar. Den ena har råd att köpa ett spel till sin dator/konsol medans den andra inte har råd med varken dator eller konsol.

Spelare 1 sätter sig med sitt nya spel och börjar questa, gå upp i level och skaffa gear.
Spelare 2 har fortfarande inte råd med varken dator eller konsol.

Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Ring till någon som bryr sig.

Behöver inte ringa någon. Tydligen bryr du dig otroligt mycket. Nog mycket för att du ska fjanta dig istället för att komma med ett enda motargument på en vuxen nivå.

Nu kan jag inte hålla mig längre. Eftersom stora delar av spelet är sk "gated" så spelar det ingen roll hur mycket övertag du har, andra kommer alltid komma ikapp, vilket gör att det enda du tjänar på att köpa något för riktiga pengar är tid. Inget annat. Du kan som spelare spendera massiva mängder pengar på AH, men den gear du köper är sämre än den som droppar i raids redan på entry level. Jag själv köpte expansionen några veckor efter release och levlade 90-100 på 2 dagar. Sedan dess har jag samlat gear och lekt i min garrison och jag är nästan ikapp de som spelat sen release gearmässigt då det inte finns någon bra gear i spelet än (förutsatt att ditt mål är något annat än mythic raids).

Wow har aldrig varit p2w då den bästa gearen alltid har köpts av valuta som inte går att köpa för riktiga pengar, endast tjänas genom att spela mycket. Att påstå något annat är total ignorans mot spelets design. Ju mer du spelar, desto större chans har du att få ihop bra gear.

Sen finns scenariot där spelare 1 som köpt sin level, sina boe crap-epics och suttit 2 månader i lfr mer än alla andra som då inte fått ett enda jäkla item för att rollsen är random, medan spelare 2 levlar upp, drar en lfr och har full gear direkt.


signatur
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Eragord:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Seraium:
Skrivet av marcus8958:

Pay 2 Win

Hur?

Du kan tex inte köpa pvp gear med guld.

Klart du kan. Du kan köpa armor, gems och glyphs för att få ett övertag tills andra spelare lyckats grinda ihop samma.

Så med andra ord kan du köpa en max level karaktär och köpa full grund utrustning med gems och allt. Du har maxat ut alla crafting skills och kan börja farma bgs och arena medans andra spelare som inte betalat på samma tid just börjat questa i elwyn forest.

När han väl kommer till Darkshire har han ingen chans mot dig och du kan med din pay 2 win karaktär döda han så mycket du vill och det är bara för att du betalat för fördelar han inte har och måste spendera dagar och veckor för att komma till den nivån.

Förstår inte din poäng? Om man har mycket guld så är man OP i wow? Har 6siffrigt och jag oneshottar inte folk i bg måste göra nått fel men anser det är bra att dom lägger till att man kan köpa speltid för guld. För jag som orkar AH farma kan köpa speltid av nån som lagt ner tid på tjäna irl pengar

Precis som med alla andra pay 2 win spel betalar du som spelare för fördelar som gör att du får övertag över andra spelare som måste spendera tid för att nå upp till samma nivå.

Mitt exempel visar att du som spelare kan få en max level karaktär full med gear som ger tid övertag mot andra nya spelare som spenderat samma tid som dig i spelet.

Om man anser att tid och grind inte är en faktor för pay 2 win så finns det inga pay 2 win spel alls.

Men "win" mot vad? Vad/vem är det du tävlar emot? Du kan ju inte "vinna" över någon annan bara för att du har bättre PvE gear eller nån värdelös mount från Blizzard Store. Att jämföra en lvl 20 karaktär med en full-gearad lvl 100 karaktär är ju fånigt på så många nivåer så jag måste referera till vad jag sa sist: lägg ner.

Och ifall du har fått för dig att jag generellt är för mikrotransaktioner så får jag för mig att du har allvarliga lässvårigheter.

Som vanligt din översittarattityd när du saknar några vettiga argument.

Förklara för mig hur en spelare som inte kan köpa levels, gear, gems och glyphs har samma förutsättningar den dagen han kliver in i en PVP zon som någon som köpt allt det bästa man kan köpa för pengar.

Då händer precis samma sak som när en ny lvl 1-20 spelare med det bästa gear questing kan ge, möter en lvl 100 karaktär i en PvP zon, oavsett om denne köpt det bästa gear pengar kan ge eller om hen är naken. Låg lvl karaktären dör.
Spelet är 10 år gammalt, ifall en ny karaktär vill pvpa mot spelare 20 lvl över denne så kommer hen alltid att förlora...det har inget med gear eller p2w att göra. Det har med tid att göra. två personer kan turas om att spela dygnet runt på en karaktär, vad ska du göra åt det? Du kanske arbetar på dagarna och inte kan sitta dygnet runt, folk kommer vara högre level än dig, åh nej, vad ska du göra?

Hade det här systemet (som det "ryktas" om) funnits från spelets början så hade det inte ens då varit "p2w", då någon måste hitta/crafta dessa övernaturliga saker, samt att någon måste spara ihop guld eller riskera sitt konto för att köpa guld för riktiga pengar så denne någon kan köpa detta gear. Nu är inte spelet nytt längre, det finns inga "lika villkor" längre.
Är du på riktigt den enda som inte förstår det här, eller försöker du leka Tobbe Trollkarl mycket?

Edit:

Skrivet av marcus8958:

Behöver inte ringa någon. Tydligen bryr du dig otroligt mycket. Nog mycket för att du ska fjanta dig istället för att komma med ett enda motargument på en vuxen nivå.

Varför förväntar du dig vuxna "motargument" på ett infantilt påstående? Löjeväckande, och jag har redan förklarat varför.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av aT1C:

Det ar serjost inte ett P2W, kommer du ha nagot som vinner over alla andra spelare i PVP eller PVE ?

Skilande ar att allt tar bara mycket mindre tid, inge mer.

Tänk dig två helt nya spelare. En betalar pengar och den andra gör inte det.

Spelare 1 köper max level, köper bästa möjliga utrustning som finns på AH, köper bästa möjliga gems, glyphs och crafting material.
Spelare 2 dödar goblins och vargar för att nå upp till level 5.

Spelare 1 kan börja med PVE, PVP och börja farma utrustning från arena, bgs eller liknande.
Spelare 2 kämpar för att gå upp i levels och när han når level 15 eller högre kan han gå till redridge mountains eller darkshire som är en PVP ZON!
Med en PVP Zon betyder att han nu som level 15 kan möta spelare 1 som är level 100 och vid det här laget har en eller två delar epics från BGs eller en del eller poäng från arena, några PVP epics eller blå gear från AH.
Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Självklart tänker inte många på det här för att dom spenderar all tid i en stad med LFG finder och för att det inte finns speciellt mycket nöje att döda nybörjare. Men det förändrar inte det faktum att det händer och är en möjlighet, speciellt för den som har pengar.

Men om man lägger det åt sidan och bara tittar på end game.
Spelare 1 som är max level har dagar och veckor med speltid sparat och kommer därför ha fler gladiatordelar.
Så om spelare 1 och spelare 2 skulle mötas i arenan kommer spelare 1 alltid att vinna för han har bättre gear och fått spendera mer tid med att träna i arenan. Med andra ord har han köpt sig ett övertag över spelare 2.
Övertaget minskar självklart över tid och vid en punkt kommer det endast vara skill som räknas.
Men i ALLA spel än så länge har man klagat på pay 2 win där spelare köpt fördelar som gör att dom slipper spendera lika mycket tid som andra spelare vilket ger dom en fördel.

Blablablablablabla...blablabla...

Tänk dig två kompisar. Den ena har råd att köpa ett spel till sin dator/konsol medans den andra inte har råd med varken dator eller konsol.

Spelare 1 sätter sig med sitt nya spel och börjar questa, gå upp i level och skaffa gear.
Spelare 2 har fortfarande inte råd med varken dator eller konsol.

Med andra ord spelare 1 har ett STORT övertag mot spelare 2 och övertaget kommer från att spelare 1 betalat pengar. Han har alltså BETALAT FÖR ATT FÅ ETT ÖVERTAG = Pay 2 Win.

Ring till någon som bryr sig.

Kanske den fånigaste liknelsen jag har sett. Klart som fan spelet blir pay2win när du kan köpa fördelar för riktiga pengar. Det som är definitionen, Sen spelar det nån roll? förmodligen inte. Wow är inte särskilt competitive, Är väl lite i arenan och RBG's så det spelar ju inte så stor roll att nån köper till sig fördelar för spelet är så enkelt att vem som helst kan få all gear.

Dock så blir det ju pay2win, för att du kan sätta in riktiga pengar och köpa dig en fördel gentemot andra spelare som inte har dom pengarna.

Men ja fortfarande bra att dom inför det.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Kanske den fånigaste liknelsen jag har sett. Klart som fan spelet blir pay2win när du kan köpa fördelar för riktiga pengar. Det som är definitionen, Sen spelar det nån roll? förmodligen inte. Wow är inte särskilt competitive, Är väl lite i arenan och RBG's så det spelar ju inte så stor roll att nån köper till sig fördelar för spelet är så enkelt att vem som helst kan få all gear.

Dock så blir det ju pay2win, för att du kan sätta in riktiga pengar och köpa dig en fördel gentemot andra spelare som inte har dom pengarna.

Men ja fortfarande bra att dom inför det.

Jämförelsen blir fånig för att det var ett tomt argument redan från början. Det enda riktiga tävlingsmomentet i WoW är PvP, och du kan inte köpa PvP items för guld. Inte heller vet vi ännu hur denna försäljning kommer att se ut, så att utgå ifrån att du med riktiga pengar ohindrat kommer kunna köpa über gear är oerhört förhastat. En blå post har sagt:
New Ways to Play
We’re exploring the possibility of giving players a way to buy tradable game-time tokens for the purpose of exchanging them in-game with other players for gold. Our current thought on this is that it would give players a way to use their surplus gold to cover some of their subscription cost, while giving players who might have less play time an option for acquiring gold from other players through a legit and secure system. A few other online games offer a similar option, and players have suggested that they’d be interested in seeing something along those lines in WoW. We agree it could be a good fit for the game, and we look forward to any feedback you have as we continue to look into this feature.

Det här hade inte varit lika ok ifall WoW släpptes idag, när alla börjat på lvl 1, och dessa items skulle finnas tillgängliga direkt från in-game shoppen. Nu finns det miljoner karaktärer på lvl 100, med gear nog att spöa de flesta under 100 i öppen PvP miljö, så man kan inte ta en jämförelse om hur synd det är med en nyskapad karaktär som riskerar att stöta på en med maxlevel, oavsett ifall denne har köpt allt som går att crafta. Ifall detta skulle vara ett problem idag, 10 år efter att WoW släpptes, så kanske denne nya karaktär skulle spela på en PvE server.

Även ifall jag aldrig skulle köpa en character boost så pga det löjligt höga priset så välkomnar jag möjligheten, då jag har spelat igenom alla leveling zoner SÅ många gånger. Jag har ett intresse av att spela de få som inte är över 80 på lvl 100, medans jag inte längre har något intresse av att dra upp en ny från noll.

Medlem
Skrivet av TixFrix:

Wow har aldrig varit p2w då den bästa gearen alltid har köpts av valuta som inte går att köpa för riktiga pengar, endast tjänas genom att spela mycket. Att påstå något annat är total ignorans mot spelets design. Ju mer du spelar, desto större chans har du att få ihop bra gear.

Sen finns scenariot där spelare 1 som köpt sin level, sina boe crap-epics och suttit 2 månader i lfr mer än alla andra som då inte fått ett enda jäkla item för att rollsen är random, medan spelare 2 levlar upp, drar en lfr och har full gear direkt.

Som jag förklarade i mitt andra inlägg. Du köper fördel mot andra spelare som minskar över tid.
Så länge som du betalat för fördelen och i det här fallet en fördel som sparar in dagar och veckor med speltid över andra spelare så är det pay 2 win.

Om vi tittar historiskt sett på asiatiska free2play spel med item shop har dom ofta anklagats för pay2win. Orsaken är att du som spelare kan köpa fördelar mot andra spelare i form av crafting material, pots, ressurection scrolls, XP boosts, pvp stenar och pvp pots. Alla saker ger spelarna en fördel över tid men ALDRIG har den gett spelarna ett övertag som håller för alltid.
WoW har nu passerat den där gränsen där man kallade andra spel för pay2win med råge. Att slippa processen att levela upp eller samla pengar är värre än enkla xp boosts, pots och crafting material.

Spelen man INTE kallade pay2win var spel där man med riktiga pengar kunde köpa kosmetiska förändringar till karaktären. Alltså nytt hår, kläder och sånt som aldrig påverkade ditt övertag mot andra spelare.

Vad är din definition av pay2win?

Du kan inte måla upp ett scenario där båda spelarna har olika förutsättningar beroende på erfarenhet eller slumpmässiga saker. När du målar upp ett scenario eller ska räkna på fördelar måste du behandla båda spelarna som likvärdiga spelare som är lika bra och har lika stor tur. För annars blir det galet fel och du kan måla upp alla möjliga olika scenarion.

Skrivet av Ender:

Då händer precis samma sak som när en ny lvl 1-20 spelare med det bästa gear questing kan ge, möter en lvl 100 karaktär i en PvP zon, oavsett om denne köpt det bästa gear pengar kan ge eller om hen är naken. Låg lvl karaktären dör.
Spelet är 10 år gammalt, ifall en ny karaktär vill pvpa mot spelare 20 lvl över denne så kommer hen alltid att förlora...det har inget med gear eller p2w att göra. Det har med tid att göra. två personer kan turas om att spela dygnet runt på en karaktär, vad ska du göra åt det? Du kanske arbetar på dagarna och inte kan sitta dygnet runt, folk kommer vara högre level än dig, åh nej, vad ska du göra?

Hade det här systemet (som det "ryktas" om) funnits från spelets början så hade det inte ens då varit "p2w", då någon måste hitta/crafta dessa övernaturliga saker, samt att någon måste spara ihop guld eller riskera sitt konto för att köpa guld för riktiga pengar så denne någon kan köpa detta gear. Nu är inte spelet nytt längre, det finns inga "lika villkor" längre.
Är du på riktigt den enda som inte förstår det här, eller försöker du leka Tobbe Trollkarl mycket?

Edit:

Skrivet av marcus8958:

Behöver inte ringa någon. Tydligen bryr du dig otroligt mycket. Nog mycket för att du ska fjanta dig istället för att komma med ett enda motargument på en vuxen nivå.

Varför förväntar du dig vuxna "motargument" på ett infantilt påstående? Löjeväckande, och jag har redan förklarat varför.

Jag har gång på gång förklarat att det du köper med riktiga pengar i WoW är ett övertag mot andra spelare som minskar över tid. Precis så har det alltid varit i alla pay2win spel. Inte möjligheten att köpa ett vapen ingen annan spelare kan få tag på som ger en överdriven fördel för alltid.

Med andra ord säger du att det ALDRIG funnits ett pay2win spel någonsin.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av faceslicer:

Kanske den fånigaste liknelsen jag har sett. Klart som fan spelet blir pay2win när du kan köpa fördelar för riktiga pengar. Det som är definitionen, Sen spelar det nån roll? förmodligen inte. Wow är inte särskilt competitive, Är väl lite i arenan och RBG's så det spelar ju inte så stor roll att nån köper till sig fördelar för spelet är så enkelt att vem som helst kan få all gear.

Dock så blir det ju pay2win, för att du kan sätta in riktiga pengar och köpa dig en fördel gentemot andra spelare som inte har dom pengarna.

Men ja fortfarande bra att dom inför det.

Jämförelsen blir fånig för att det var ett tomt argument redan från början. Det enda riktiga tävlingsmomentet i WoW är PvP, och du kan inte köpa PvP items för guld. Inte heller vet vi ännu hur denna försäljning kommer att se ut, så att utgå ifrån att du med riktiga pengar ohindrat kommer kunna köpa über gear är oerhört förhastat. En blå post har sagt:
New Ways to Play
We’re exploring the possibility of giving players a way to buy tradable game-time tokens for the purpose of exchanging them in-game with other players for gold. Our current thought on this is that it would give players a way to use their surplus gold to cover some of their subscription cost, while giving players who might have less play time an option for acquiring gold from other players through a legit and secure system. A few other online games offer a similar option, and players have suggested that they’d be interested in seeing something along those lines in WoW. We agree it could be a good fit for the game, and we look forward to any feedback you have as we continue to look into this feature.

Det här hade inte varit lika ok ifall WoW släpptes idag, när alla börjat på lvl 1, och dessa items skulle finnas tillgängliga direkt från in-game shoppen. Nu finns det miljoner karaktärer på lvl 100, med gear nog att spöa de flesta under 100 i öppen PvP miljö, så man kan inte ta en jämförelse om hur synd det är med en nyskapad karaktär som riskerar att stöta på en med maxlevel, oavsett ifall denne har köpt allt som går att crafta. Ifall detta skulle vara ett problem idag, 10 år efter att WoW släpptes, så kanske denne nya karaktär skulle spela på en PvE server.

Även ifall jag aldrig skulle köpa en character boost så pga det löjligt höga priset så välkomnar jag möjligheten, då jag har spelat igenom alla leveling zoner SÅ många gånger. Jag har ett intresse av att spela de få som inte är över 80 på lvl 100, medans jag inte längre har något intresse av att dra upp en ny från noll.

Fast det var inte ett tomt argument. Han sa att spelet blir pay2win nu när man kan köpa guld och det blir det. Du kan köpa massa crafting mats och få hög ilevel på gear. Återigen spelar det nån roll? nej spelet är inte competitive. Men marcus har ju rätt när han säger att det blir pay2win.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Måste säga samma sak som dig. Antingen trollar du eller är helt ute och cyklar.

BoE epics/blå är mycket bättre i PVE än questing gröna items.
BoE epics/blå är mycket bättre i PVP än questing gröna items.

I alla PVP zoner i spelet är det fritt fram oavsett gear och level att döda andra spelare. En spelare med högre level och bättre gear är en fördel.

Din definition av pay 2 win betyder att det inte finns några pay2win spel alls. I alla MMOs och spel där man påstår att det finns ett pay2win system kan man göra som du säger byta zon eller BG.

Du försvarar alltså ett system där en spelare kan köpa fördelar mot andra spelare med att den spelare som inte har pengar kan byta zon eller på något annat sätt FLY från en spelare med betald fördel för att UNDVIKA att bli dödad. Istället för att kunna slåss på lika villkor.

Ja, BoE epics/blå är bättre än gröna questing items, men saken är så att du får bättre gear genom att köra dungeons max en dag. Och i PvE kvittar det, inte för att nämna att man kan köra dungeons under tiden man levlar. När jag blev max när jag spelade hade jag blått 80 gear väntandes på mig och med det sagt kommer man inte ha gröna questing items. Under tiden du levlar kan man köra BG och tjäna valuta för att köpa PvPsaker.

Du tjänar knappt någon tid på att ha betala för en character boost iom att man med nya expansionen får det på köpet.

Du behöver verkligen inte betala för att vinna, vilket gör att det per definition inte blir pay2win. Pay2win hade varit om exempelvis CS hade gett alla en MP5 och de som betalar en AK47 där du spelar mot både de som betalar och de som inte betalar. Då får de som betalar ett orättvist övertag i en kompetitiv miljö som endast går att ta igen genom att betala själv. Eller om grindtiden för att få AK47 är orimligt lång. Så är det inte i WoWs fall då det i PvE inte finns någon att vinna över. Kanske om du anser att de med fetast gear vinner e-penistävlingen. I PvP kvittar det för PvEgear är skräp och båda kommer få grinda BGs lika mycket för att fylla på med PvPgear, varefter de kommer ligga på samma nivå.

Angående din sista paragraf så verkar det inte som att du har spelat WoW överhuvudtaget. Om du påstår att end game är det man är ute efter och leveling bara är ett hinder att komma till maxlevel (vilket du anspelar på, då du säger att vara högre level är p2w) så kvittar det var du levlar, sålänge du levlar. Du behöver aldrig vara i en PvPzon för att levla, det finns gott om alternativa zoner/dungeons/BGs. Och om du är orolig att folk som köper en maxlevel ska griefa dig när du levlar så bör du vara mer orolig för alla som redan nått maxlevel på ordinarie sätt; du kommer inte märka av de som köper sina gubbar på något sätt. Och glöm inte vad jag sa angående en gratis character boost till alla som köper expansionen.

Medlem
Skrivet av Segas:

Har funnits i EVE hur länge som helst och är ett fungerande koncept, men Blizzard gör väl det till något som promotas som nytt - som vanligt.

Tycker jag inte att de gör, bara att det är något spelare har efterfrågat länge, döm själv.

"New Ways to Play
We’re exploring the possibility of giving players a way to buy tradable game-time tokens for the purpose of exchanging them in-game with other players for gold. Our current thought on this is that it would give players a way to use their surplus gold to cover some of their subscription cost, while giving players who might have less play time an option for acquiring gold from other players through a legit and secure system. A few other online games offer a similar option, and players have suggested that they’d be interested in seeing something along those lines in WoW. We agree it could be a good fit for the game, and we look forward to any feedback you have as we continue to look into this feature."

Medlem
Skrivet av Jaforfan:

Du behöver verkligen inte betala för att vinna, vilket gör att det per definition inte blir pay2win. Pay2win hade varit om exempelvis CS hade gett alla en MP5 och de som betalar en AK47 där du spelar mot både de som betalar och de som inte betalar. Då får de som betalar ett orättvist övertag i en kompetitiv miljö som endast går att ta igen genom att betala själv. Eller om grindtiden för att få AK47 är orimligt lång. Så är det inte i WoWs fall då det i PvE inte finns någon att vinna över. Kanske om du anser att de med fetast gear vinner e-penistävlingen. I PvP kvittar det för PvEgear är skräp och båda kommer få grinda BGs lika mycket för att fylla på med PvPgear, varefter de kommer ligga på samma nivå.

Om det hade varit CS så skulle dagens system mer likna att laget som betalar får börja första rundan med AK, HE och armor medans andra laget är utan.
Det ger laget som betalar en fördel i början som mot slutet försvinner.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av TixFrix:

Wow har aldrig varit p2w då den bästa gearen alltid har köpts av valuta som inte går att köpa för riktiga pengar, endast tjänas genom att spela mycket. Att påstå något annat är total ignorans mot spelets design. Ju mer du spelar, desto större chans har du att få ihop bra gear.

Sen finns scenariot där spelare 1 som köpt sin level, sina boe crap-epics och suttit 2 månader i lfr mer än alla andra som då inte fått ett enda jäkla item för att rollsen är random, medan spelare 2 levlar upp, drar en lfr och har full gear direkt.

Som jag förklarade i mitt andra inlägg. Du köper fördel mot andra spelare som minskar över tid.
Så länge som du betalat för fördelen och i det här fallet en fördel som sparar in dagar och veckor med speltid över andra spelare så är det pay 2 win.

Om vi tittar historiskt sett på asiatiska free2play spel med item shop har dom ofta anklagats för pay2win. Orsaken är att du som spelare kan köpa fördelar mot andra spelare i form av crafting material, pots, ressurection scrolls, XP boosts, pvp stenar och pvp pots. Alla saker ger spelarna en fördel över tid men ALDRIG har den gett spelarna ett övertag som håller för alltid.
WoW har nu passerat den där gränsen där man kallade andra spel för pay2win med råge. Att slippa processen att levela upp eller samla pengar är värre än enkla xp boosts, pots och crafting material.

Spelen man INTE kallade pay2win var spel där man med riktiga pengar kunde köpa kosmetiska förändringar till karaktären. Alltså nytt hår, kläder och sånt som aldrig påverkade ditt övertag mot andra spelare.

Vad är din definition av pay2win?

Du kan inte måla upp ett scenario där båda spelarna har olika förutsättningar beroende på erfarenhet eller slumpmässiga saker. När du målar upp ett scenario eller ska räkna på fördelar måste du behandla båda spelarna som likvärdiga spelare som är lika bra och har lika stor tur. För annars blir det galet fel och du kan måla upp alla möjliga olika scenarion.

Skrivet av Ender:

Då händer precis samma sak som när en ny lvl 1-20 spelare med det bästa gear questing kan ge, möter en lvl 100 karaktär i en PvP zon, oavsett om denne köpt det bästa gear pengar kan ge eller om hen är naken. Låg lvl karaktären dör.
Spelet är 10 år gammalt, ifall en ny karaktär vill pvpa mot spelare 20 lvl över denne så kommer hen alltid att förlora...det har inget med gear eller p2w att göra. Det har med tid att göra. två personer kan turas om att spela dygnet runt på en karaktär, vad ska du göra åt det? Du kanske arbetar på dagarna och inte kan sitta dygnet runt, folk kommer vara högre level än dig, åh nej, vad ska du göra?

Hade det här systemet (som det "ryktas" om) funnits från spelets början så hade det inte ens då varit "p2w", då någon måste hitta/crafta dessa övernaturliga saker, samt att någon måste spara ihop guld eller riskera sitt konto för att köpa guld för riktiga pengar så denne någon kan köpa detta gear. Nu är inte spelet nytt längre, det finns inga "lika villkor" längre.
Är du på riktigt den enda som inte förstår det här, eller försöker du leka Tobbe Trollkarl mycket?

Edit:

Skrivet av marcus8958:

Behöver inte ringa någon. Tydligen bryr du dig otroligt mycket. Nog mycket för att du ska fjanta dig istället för att komma med ett enda motargument på en vuxen nivå.

Varför förväntar du dig vuxna "motargument" på ett infantilt påstående? Löjeväckande, och jag har redan förklarat varför.

Jag har gång på gång förklarat att det du köper med riktiga pengar i WoW är ett övertag mot andra spelare som minskar över tid. Precis så har det alltid varit i alla pay2win spel. Inte möjligheten att köpa ett vapen ingen annan spelare kan få tag på som ger en överdriven fördel för alltid.

Med andra ord säger du att det ALDRIG funnits ett pay2win spel någonsin.

Och jag har gång på gång förklarat att du inte kan argumentera för att man kan köpa sig fördelar när alla har olika förutsättningar från början. Att du som ny spelare eventuellt kommer kunna köpa level och gear genom att mata in riktiga pengar ger dig inga fördelar alls över de som t ex spenderat det sista året med att farma guld på Timeless Isle. Fundera även lite på uttrycket pay2win...vad är det du "vinner" i WoW?

Jag säger inte att p2w inte finns, bara att din definition av det i WoW inte stämmer.

Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av Ender:
Skrivet av faceslicer:

Kanske den fånigaste liknelsen jag har sett. Klart som fan spelet blir pay2win när du kan köpa fördelar för riktiga pengar. Det som är definitionen, Sen spelar det nån roll? förmodligen inte. Wow är inte särskilt competitive, Är väl lite i arenan och RBG's så det spelar ju inte så stor roll att nån köper till sig fördelar för spelet är så enkelt att vem som helst kan få all gear.

Dock så blir det ju pay2win, för att du kan sätta in riktiga pengar och köpa dig en fördel gentemot andra spelare som inte har dom pengarna.

Men ja fortfarande bra att dom inför det.

Jämförelsen blir fånig för att det var ett tomt argument redan från början. Det enda riktiga tävlingsmomentet i WoW är PvP, och du kan inte köpa PvP items för guld. Inte heller vet vi ännu hur denna försäljning kommer att se ut, så att utgå ifrån att du med riktiga pengar ohindrat kommer kunna köpa über gear är oerhört förhastat. En blå post har sagt:
New Ways to Play
We’re exploring the possibility of giving players a way to buy tradable game-time tokens for the purpose of exchanging them in-game with other players for gold. Our current thought on this is that it would give players a way to use their surplus gold to cover some of their subscription cost, while giving players who might have less play time an option for acquiring gold from other players through a legit and secure system. A few other online games offer a similar option, and players have suggested that they’d be interested in seeing something along those lines in WoW. We agree it could be a good fit for the game, and we look forward to any feedback you have as we continue to look into this feature.

Det här hade inte varit lika ok ifall WoW släpptes idag, när alla börjat på lvl 1, och dessa items skulle finnas tillgängliga direkt från in-game shoppen. Nu finns det miljoner karaktärer på lvl 100, med gear nog att spöa de flesta under 100 i öppen PvP miljö, så man kan inte ta en jämförelse om hur synd det är med en nyskapad karaktär som riskerar att stöta på en med maxlevel, oavsett ifall denne har köpt allt som går att crafta. Ifall detta skulle vara ett problem idag, 10 år efter att WoW släpptes, så kanske denne nya karaktär skulle spela på en PvE server.

Även ifall jag aldrig skulle köpa en character boost så pga det löjligt höga priset så välkomnar jag möjligheten, då jag har spelat igenom alla leveling zoner SÅ många gånger. Jag har ett intresse av att spela de få som inte är över 80 på lvl 100, medans jag inte längre har något intresse av att dra upp en ny från noll.

Fast det var inte ett tomt argument. Han sa att spelet blir pay2win nu när man kan köpa guld och det blir det. Du kan köpa massa crafting mats och få hög ilevel på gear. Återigen spelar det nån roll? nej spelet är inte competitive. Men marcus har ju rätt när han säger att det blir pay2win.

Fast det var inte ett tomt argument. Han sa att spelet blir p2w nu när man kan köpa guld, vilket det inte blir. Det spelar ingen roll hur mycket pengar någon stackars idiot pyntar in, när någon som redan hade gott om in-game guld kan göra samma sak. Inte heller "vinner" du något över någon annan för att du har högre ilvl, såvida du inte råkar anse att det har någon betydelse om vems snopp/snippa som är störst, eller vems pappa som är starkast.

Hade WoW släppts idag, där alla börjar på lvl 1, förutom de som väljer att betala för en boost till lvl 100, så hade jag sagt annorlunda. Då hade alla haft samma grundförutsättningar förutom de som betalar, vilket enbart hade märkts av "ickebetalarna" ifall det börjat dyka upp massa lvl 100 spelare i start-up zonerna och börjat svinga runt.

Att säga att WoW är p2w är i mina ögon lika fånigt som att kalla det p2w bara för att man har råd att köpa spelet till att börja med. Men du får naturligtvis bortse från allt jag sagt och kalla mitt resonemang barnsligt, det är helt OK med mig.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av TixFrix:

Wow har aldrig varit p2w då den bästa gearen alltid har köpts av valuta som inte går att köpa för riktiga pengar, endast tjänas genom att spela mycket. Att påstå något annat är total ignorans mot spelets design. Ju mer du spelar, desto större chans har du att få ihop bra gear.

Sen finns scenariot där spelare 1 som köpt sin level, sina boe crap-epics och suttit 2 månader i lfr mer än alla andra som då inte fått ett enda jäkla item för att rollsen är random, medan spelare 2 levlar upp, drar en lfr och har full gear direkt.

Som jag förklarade i mitt andra inlägg. Du köper fördel mot andra spelare som minskar över tid.
Så länge som du betalat för fördelen och i det här fallet en fördel som sparar in dagar och veckor med speltid över andra spelare så är det pay 2 win.

Om vi tittar historiskt sett på asiatiska free2play spel med item shop har dom ofta anklagats för pay2win. Orsaken är att du som spelare kan köpa fördelar mot andra spelare i form av crafting material, pots, ressurection scrolls, XP boosts, pvp stenar och pvp pots. Alla saker ger spelarna en fördel över tid men ALDRIG har den gett spelarna ett övertag som håller för alltid.
WoW har nu passerat den där gränsen där man kallade andra spel för pay2win med råge. Att slippa processen att levela upp eller samla pengar är värre än enkla xp boosts, pots och crafting material.

Spelen man INTE kallade pay2win var spel där man med riktiga pengar kunde köpa kosmetiska förändringar till karaktären. Alltså nytt hår, kläder och sånt som aldrig påverkade ditt övertag mot andra spelare.

Vad är din definition av pay2win?

Du kan inte måla upp ett scenario där båda spelarna har olika förutsättningar beroende på erfarenhet eller slumpmässiga saker. När du målar upp ett scenario eller ska räkna på fördelar måste du behandla båda spelarna som likvärdiga spelare som är lika bra och har lika stor tur. För annars blir det galet fel och du kan måla upp alla möjliga olika scenarion.

Skrivet av Ender:

Då händer precis samma sak som när en ny lvl 1-20 spelare med det bästa gear questing kan ge, möter en lvl 100 karaktär i en PvP zon, oavsett om denne köpt det bästa gear pengar kan ge eller om hen är naken. Låg lvl karaktären dör.
Spelet är 10 år gammalt, ifall en ny karaktär vill pvpa mot spelare 20 lvl över denne så kommer hen alltid att förlora...det har inget med gear eller p2w att göra. Det har med tid att göra. två personer kan turas om att spela dygnet runt på en karaktär, vad ska du göra åt det? Du kanske arbetar på dagarna och inte kan sitta dygnet runt, folk kommer vara högre level än dig, åh nej, vad ska du göra?

Hade det här systemet (som det "ryktas" om) funnits från spelets början så hade det inte ens då varit "p2w", då någon måste hitta/crafta dessa övernaturliga saker, samt att någon måste spara ihop guld eller riskera sitt konto för att köpa guld för riktiga pengar så denne någon kan köpa detta gear. Nu är inte spelet nytt längre, det finns inga "lika villkor" längre.
Är du på riktigt den enda som inte förstår det här, eller försöker du leka Tobbe Trollkarl mycket?

Edit:

Skrivet av marcus8958:

Behöver inte ringa någon. Tydligen bryr du dig otroligt mycket. Nog mycket för att du ska fjanta dig istället för att komma med ett enda motargument på en vuxen nivå.

Varför förväntar du dig vuxna "motargument" på ett infantilt påstående? Löjeväckande, och jag har redan förklarat varför.

Jag har gång på gång förklarat att det du köper med riktiga pengar i WoW är ett övertag mot andra spelare som minskar över tid. Precis så har det alltid varit i alla pay2win spel. Inte möjligheten att köpa ett vapen ingen annan spelare kan få tag på som ger en överdriven fördel för alltid.

Med andra ord säger du att det ALDRIG funnits ett pay2win spel någonsin.

Och jag har gång på gång förklarat att du inte kan argumentera för att man kan köpa sig fördelar när alla har olika förutsättningar från början. Att du som ny spelare eventuellt kommer kunna köpa level och gear genom att mata in riktiga pengar ger dig inga fördelar alls över de som t ex spenderat det sista året med att farma guld på Timeless Isle. Fundera även lite på uttrycket pay2win...vad är det du "vinner" i WoW?

Jag säger inte att p2w inte finns, bara att din definition av det i WoW inte stämmer.

Kan du nämna ett enda p2w spel som inte passar in på din beskrivning?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Kan du nämna ett enda p2w spel som inte passar in på din beskrivning?

Spelar inte p2w-spel, men den främsta formen (från min egen synpunkt) av p2w skulle vara där du kan köpa saker som du inte kan spela dig till, där du får fördelar gentemot motståndare (inte medspelare) i multiplayer pvp. En lindrigare variant (men bara en aning) skulle vara den som du vill få WoW till att vara, där man kunde köpa sig före folk då alla börjar med lika förutsättningar, dvs utan gear och på level 1. WoW har inte haft samma förutsättningar på över 10 år.

PS. Det är inte det att jag inte förstår ditt resonemang, begreppet p2w är rätt stort när man börjar diskutera om vad som är fördelar gentemot anda spelare och inte. Man kan säkert hävda att det går att betala för att vinna även i ett singelplayer spel, medans bara en idiot skulle göra det (att hävda eller att betala, det är frågan). För att det i rimlighetens namn ska kallas p2w så kräver det ett spel där man tävlar mot andra (PvP) med sin skicklighet och utrustning, och Blizzard säljer inte PvP gear...än, iallafall.

Edit: citatfel :/

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Jaforfan:

Du behöver verkligen inte betala för att vinna, vilket gör att det per definition inte blir pay2win. Pay2win hade varit om exempelvis CS hade gett alla en MP5 och de som betalar en AK47 där du spelar mot både de som betalar och de som inte betalar. Då får de som betalar ett orättvist övertag i en kompetitiv miljö som endast går att ta igen genom att betala själv. Eller om grindtiden för att få AK47 är orimligt lång. Så är det inte i WoWs fall då det i PvE inte finns någon att vinna över. Kanske om du anser att de med fetast gear vinner e-penistävlingen. I PvP kvittar det för PvEgear är skräp och båda kommer få grinda BGs lika mycket för att fylla på med PvPgear, varefter de kommer ligga på samma nivå.

Om det hade varit CS så skulle dagens system mer likna att laget som betalar får börja första rundan med AK, HE och armor medans andra laget är utan.
Det ger laget som betalar en fördel i början som mot slutet försvinner.

Nej, för WoW är inte utformat i rundor som CS är. Du möter inte hela lag som har köpt till sig gear (vilket hade varit extremt sorligt att se, för det är bortkastat guld). BGs beror främst på tur att du kommer med välutrustade och/eller välkunniga PvPspelare. I arena blir du matchad mot folk på din nivå. Chansen att du möter en spelare som köpt till sig värdelöst gear är lika stor som chansen att matchas med en spelare som gjort samma sak. Dock bör du vara mer rädd för de personerna som grindat till sig det bästa PvPgearet, då det är de som kommer avgöra vinst eller ej. Per definition blir detta inte p2win, utan grind2win om något.

12
Skriv svar