Ny SSD hårddisk, behöver lite hjälp!

Medlem
Skrivet av totte1015:

En snabbfråga innan jag börjar bara!

Går det bra att ha USB stickan som en extern hårddisk jag har? Den ligger på 100Gb, det jag funderar mest på är om det funkar i BIOS och så?

Det borde inte spela någon roll om du har en extern hårddisk eller en minnessticka. Förhoppningsvis funkar Rufus ändå. MEN TÄNK PÅ att Rufus formaterar minnet så har du viktiga filer på 100GB-disken ska du inte använda den.

Medlem

Visade sig att den externa skiten var kass, gjorde något pipljud ifrån sig så jag slängde den åt helvete... USB sticka it is!

Då undrar jag även, ska jag formatera 850n innan jag gör detta må tro?
Så disken är helt tom?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Visade sig att den externa skiten var kass, gjorde något pipljud ifrån sig så jag slängde den åt helvete... USB sticka it is!

Då undrar jag även, ska jag formatera 850n innan jag gör detta må tro?
Så disken är helt tom?

För kloningens skull spelar det vanligtvis ingen roll om disken är tom. Men det går ju fort att göra en snabbformatering i Windows om du vill innan du börjar.

Medlem

Helvete lars åke... TRE timmar kommer det ta med freeware.... OMG! :C

Medlem

MEN VAFAN!

Har nu gjort det via Clonezilla, och allting exakt likadant.
Sätter jag den andra SSDn som boot, då får jag bootmgr is missing

VAFAN!?

Jag tryckte ja om den skulle lägga till information om bootable eller vad det nu stod... Det BORDE funka!

Medlem

Sista tipset jag har om du vill försöka få igång Windows på den nya disken är att du drar ur kabeln till den gamla disken helt efter kloningen. Kör bara med den nya SSDn. Om Windows startar från den nya disken då ansluter du SATA-kabeln till den gamla disken efter att Windows startat. SATA har hot swap så du behöver inte starta om datorn. Efter att Windows hittat den gamla disken formaterar du den. Och var noga med att gå in i Diskhanteraren och ta bort den lilla 100MB partitionen som ligger på den gamla disken.

Sista tipset jag har för tillfället. Men du kanske gav upp och installerade spelen på den nya disken istället.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Sista tipset jag har om du vill försöka få igång Windows på den nya disken är att du drar ur kabeln till den gamla disken helt efter kloningen. Kör bara med den nya SSDn. Om Windows startar från den nya disken då ansluter du SATA-kabeln till den gamla disken efter att Windows startat. SATA har hot swap så du behöver inte starta om datorn. Efter att Windows hittat den gamla disken formaterar du den. Och var noga med att gå in i Diskhanteraren och ta bort den lilla 100MB partitionen som ligger på den gamla disken.

Sista tipset jag har för tillfället. Men du kanske gav upp och installerade spelen på den nya disken istället.

Detta gjorde jag faktiskt!
Jag fick köra windows startreparation för att komma förbi bootmgr missing, sedan så när jag startade så skulle den göra "Skrivbordet förbereds" och fastnade på det... Öppnade aktivitetshanteraren och den har W98 utseende och fastnar på att bygga upp skrivbordet, så något är fel, men vet bara inte vad

Så riktigt än vågar jag inte ta bort något på 840n då det inte verkar fungera som det ska på 850n

Såhär ser det ut i diskhanteraren nu:

http://i.imgur.com/fNZv47U.png

Något har verkligen gått snett då jag inte längre kan formatera 850n... Kan dessutom inte heller välja rätt source disk i Samsung Data migration (tänkte klona genom där igen, och sedan windows startreparation när bootmgr saknas)

EDIT:
Eller vänta nu!!

http://i.imgur.com/MfSCafq.png
Nu är ikonen för systemhårddisken på D: istället!
Betyder detta nu att windows startas från D disken?

Vi säger om jag skulle formatera C disken nu, så ska det ändå funka att starta datorn eftersom den läser D disken??

Dock så ser jag att t.ex steam spelen fortfarande läses från C disken... Är det kanske nu jag ska ninjaswitcha enhetsbeteckningen och få den att läsa 850n istället?

Medlem

Vi råkade ut för något liknande på jobbet.

Om du har klonat disken med något program som inte hanterar windows bootloaders så måste du nog skriva en bootloader och boot record som pekar på rätt disk efter du klonat disken.

Använd kommandot bcdboot som följer med windows, se här:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd744347%28v=ws.10...

Till exempel om den nya disken du klonat till heter G: efter du bootat från den gamla så kör du kommandot:

bcdboot G:\Windows /s G:

Medlem

Fast som du ser på bilden så är D disken den med windowsflaggan på, det innebär väl att datorn nu startas av den disken?

Vet inte hur jag skall gå tillväga nu för Steam läser från C disken fortfarande, medans Origin verkar ha gått till D disken, även qbittorrent har förstått att jag vill gå till D disken så allt är jättedumt nu egentligen :/

Medlem

starta en kommandoprompt och skriv (och scrolla upp):

systeminfo

eller möjligtvis:

set

Så bör du kunna se vart systemet kör.

Medlem

Windows-katalog: D:\Windows

Det är då rätt disk den läser ifrån!

Men jag kan inte formatera eller ändra enhetsbeteckning på C disken då den tydligen innehåller en växlingsfil, hur fixar jag detta?

Medlem

Vad händer om du drar ur din gamla och startar nu?

Växlingfilen kan man ställa under System->Advanced->Performance->Advanced->Virtual Memory

Vet dock inte om det är smart att byta beteckning i disk manager sådär bara på en systemdisk, det kan säkert bli strul. Det bästa är nog om man kan få den att byta själv. Möjligtvis kan det hjälpa om du byter din gamla som nu är C: till något annat och startar om?

Medlem

Testade precis och det är jätteknepigt.
Windows startar, men fastnar på "skrivbordet förbereds"
Tar jag upp aktivitetshanteraren och startar explorer.exe manuellt, så får jag upp W98 tema, och kan inte öppna något fönster alls för "gränssnittet stöds inte"
Det dyker även upp något i högra hörnet som talar om att det är en temporär profil eller något :S

Jag kan inte byta enhetsbeteckning på C:, den säger "felaktig parameter" då

Medlem
Skrivet av totte1015:

Testade precis och det är jätteknepigt.
Windows startar, men fastnar på "skrivbordet förbereds"
Tar jag upp aktivitetshanteraren och startar explorer.exe manuellt, så får jag upp W98 tema, och kan inte öppna något fönster alls för "gränssnittet stöds inte"
Det dyker även upp något i högra hörnet som talar om att det är en temporär profil eller något :S

Jag kan inte byta enhetsbeteckning på C:, den säger "felaktig parameter" då

Alltså, klona en gammal installation är aldrig en bra idé till att börja med. Windows har enastående features att söla ner det påtvingade Registry och mycket sällan förstår framförallt speltillverkare hur det fungerar utan både skriver en massa onödigt skit där samt lämnar kvar skräp om du avinstallerar. CCleaner kan iofs städa en del, men min erfarenhet är att ominstallation är att föredra för har det börjat bli långsamt och jävligt så kommer den aldrig att repa sig.

Så, blås din nya disk och kör en ny installation. Du kommer inte att ångra det. När du då är klar med installationen så ta en image av den färska disken (innan du börjar installera alla program).


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Oj vad det har eskalerat i den här tråden, varför krånglas det sådant? Hade ju bara varit o dunka in disken och fixa den i windows diskverktyg, behöver inte raida o krångla, och varför ska du flytta windows? Hade du det inte på den gamla SSD:n?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

....va?

Frågan är fan ändå om man ska göra en ren installation på allt, eftersom nu läser windows spel från alla hårddiskar huller om buller, och windows kan inte startas utan BÅDA diskarna av någon weird anledning...

Om jag nu gör en formatering på datorn, och alla diskar, vad är det jag ska tänka på när datorn är som ny igen?
Vill ju gärna ha på RAID/RAPID och alla funktioner i bios som snabbar upp

Medlem

Liiite mer hjälp uppskattas, så jag inte formaterar i onödan!

Medlem
Skrivet av totte1015:

....va?

Frågan är fan ändå om man ska göra en ren installation på allt, eftersom nu läser windows spel från alla hårddiskar huller om buller, och windows kan inte startas utan BÅDA diskarna av någon weird anledning...

Om jag nu gör en formatering på datorn, och alla diskar, vad är det jag ska tänka på när datorn är som ny igen?
Vill ju gärna ha på RAID/RAPID och alla funktioner i bios som snabbar upp

Troligtvis använder Windows boot loadern från ena disken men filerna från den andra. Därför du måste ha båda i för att Windows ska starta.

Det enda du behöver göra i BIOS är att kolla så att AHCI är aktiverat men eftersom du redan haft en SSD sedan tidigare så antar jag att det är det. Det brukar stå "SATA Controller mode" eller liknande någonstans och du brukar kunna välja mellan "IDE mode" eller "AHCI" (och ibland även "RAID"). Exakt var du hittar inställningen och hur menyalternativen benämns varierar lite mellan olika moderkort.

Raid behöver du inte aktivera i BIOS (om det går på ditt moderkort). Raid aktiverar du bara när du vill komma åt RAID-controllern och skapa en array av flera diskar, men du ska ju köra dina diskar oberoende av varandra.

Medlem

Tror den står på IDE mode just nu, när jag aktiverar RAID så står det samma "bootmgr is missing"

Men är RAID inget man behöver?
Jag vill inte att SSD diskarna ska merga sig, utan det skall vara två diskar för sig

Medlem
Skrivet av totte1015:

Tror den står på IDE mode just nu, när jag aktiverar RAID så står det samma "bootmgr is missing"

Men är RAID inget man behöver?
Jag vill inte att SSD diskarna ska merga sig, utan det skall vara två diskar för sig

Att du får felmeddelandet "Bootmgr missing" när du ändrar SATA-mode har att göra med en miss i Windows. Om du inte har AHCI aktiverat vid installationen så startar inte Windows AHCI-drivern vid boot om du ändrar till AHCI i bios. Det går att kringgå men eftersom du ändå ska installera om så behöver du inte bry dig om det.

Ändra SATA-mode till AHCI (eller RAID om du inte har AHCI som alternativ) och installera om Windows. Formatera båda diskarna under ominstallationen.

Du måste aktivera RAID/AHCI för att få full hastighet på diskarna. Även om du aktiverar raid så kommer båda diskarna agera som separata enheter om du inte väljer att skapa en array med diskarna.

12
Skriv svar